Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCnewbie123
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-06 21:43
Wat kan het probleem zijn de eerste week ging het prima en nu deze week valt hij 3x per dag uit als ik mijn game speel(fortnite)

Relevante software en hardware die ik gebruik
GTX 970 4G
I5 6600K
Asus z170 Mobo
16 GB RAM
Coolermaster GM650M

Ik heb al veel getest

Stress test op de i5 kwam niks uit
Stress test op de gtx kwam niks uit

Tijdens het gamen wordt er 100% gevraagd van zowel de GPU als CPU en ongv half uurtje hierna valt hij uit zonder waarschuwing in het logboek is de error kernel power 41

bij niks anders als fortnite die dus 100% van de CPU als GPU vraagt gebeurd dit ook lopen de tempraturen op tot 75 a 80 graden

Zelf heb ik een vermoeden dat het misschien de koelpasta of voeding is maar ik zou graag wat feedback willen hebben want ben ook maar een mens en je kan natuurlijk niet alles weten

De pc is uit 2016 en heb nooit dit probleem gehad tot ik em verkocht hij heeft wel uitgestaan van augustus 2018 tot juni 2019 als het hiermee te maken kan hebben hoor ik het graag

Alvast bedankt ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als een stress test geen problemen oplevert is het waarschijnlijk niet de koelpasta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een PC die zomaar uitvalt zonder melding, daarbij is het 9 van de 10 keer de temperaturen van CPU/GPU of anders de voeding. Iets als moederbord zou ook nog kunnen, maar is minder waarschijnlijk. Indien de temps onder 100% load goed zijn zou ik als eerste naar de voeding gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Hoelang heb je de tests gedraaid?
Wat zijn de max temps?
Het mooiste zou zijn als je er een tweede monitor aanhangt.
Dan gaan gamen met (bv) HWMonitor op het tweede scherm, dan kun je precies (live) bij houden wat welke temp heeft.
Met de warmte van afgelopen week kan het best zijn dat je voeding, gpu, cpu of zelfs RAM een spike temp bereikt waar die niet vrolijk van word.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 20:50

TommieW

Numa numa.

Je kan 's proberen om Prime95 en Furmark tegelijk te starten. Als 'ie dan weer uitvalt is het 90% zeker weten de voeding.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19
Is dat 75 graden stressed voor de CPU? Dat is wat aan de hoge kant maar nog binnen de marge.
80 graden onder volle belasting voor een gpu komt vaker voor.
Een moderne cpu zal sowieso gaan throttlen als hij te heet word.

Klinkt als een mogelijk probleem met de voeding. De laatste keer dat ik kernel power41 voorbij zag komen in mijn log was toen mijn voeding aan het overlijden was. (Ik heb er inmiddels al een stuk of 3 versleten de afgelopen 9 jaar..)

Mijn Pc rebooted zich soms spontaan. Toen ook stress testen gedaan en toen gebeurde er niks, Dus een half dode voeding kan heel onvoorspelbaar gedrag met zich meebrengen. Ik heb uiteindelijk mijn voeding (alweer) ervangen en toen waren de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Enige manier om erachter te komen of dit je probleem is helaas testen met een andere voeding.

[ Voor 15% gewijzigd door snakeye op 25-07-2019 08:33 ]

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@PCnewbie123 Heb je de boel stofvrij ?

Test eens met een andere voeding

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 14:06
Ik heb exact dezelfde voeding gehad met exact hetzelfde probleem (en met mij vele anderen).

Draai eens een CPU en GPU stress test tegelijk en kijk of die dan nog uitvalt(houd wel je temps in de gaten) Mocht die dan nog uitvallen, dan is het waarschijnlijk je voeding :)

[ Voor 31% gewijzigd door PEBKAC op 25-07-2019 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
TommieW schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:36:
Je kan 's proberen om Prime95 en Furmark tegelijk te starten. Als 'ie dan weer uitvalt is het 90% zeker weten de voeding.
Dat is een goede tip; in dat geval dan wel 1 thread minder laten werken van Prime95 (oftewel 3 workers laten werken in dit geval van de 4 core 6600k) anders kan Furmark niet goed draaien (soort cpu bottleneck).

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-07-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCnewbie123
evilweed schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:18:
Hoelang heb je de tests gedraaid?
Wat zijn de max temps?
Het mooiste zou zijn als je er een tweede monitor aanhangt.
Dan gaan gamen met (bv) HWMonitor op het tweede scherm, dan kun je precies (live) bij houden wat welke temp heeft.
Met de warmte van afgelopen week kan het best zijn dat je voeding, gpu, cpu of zelfs RAM een spike temp bereikt waar die niet vrolijk van word.
van de cpu blijft de temp rond de 50 tijdens het gamen
Van de GPU stijgt hij al snel naar de 75 en stopt ook niet hij is zelfs op 85 geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed

evilweed

50 voor de cpu is super d:)b
85 voor de GPU is (in mijn ogen) een tikkeltje aan de hoge kant :/, maar zou het moeten kunnen hebben.
Hoe is de fan profiel ingesteld?
Of draait de fan op automatisch?
Indien automatisch, kun je beter een profiel instellen of handmatig de fan op (ongeveer) 80/85 % zetten.
Gpu's hebben er een handje van en accepteer hogere temps voor de fan % opgeschroefd word.
Als ik (bv) BF V speel en de fan automatisch laat, gaat de temp ook tot over de 80 graden.
Laat ik de fan op 85% (handmatig) draaien dan piekt ie tot max 70/71 graden.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCnewbie123
evilweed schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:45:
50 voor de cpu is super d:)b
85 voor de GPU is (in mijn ogen) een tikkeltje aan de hoge kant :/, maar zou het moeten kunnen hebben.
Hoe is de fan profiel ingesteld?
Of draait de fan op automatisch?
Indien automatisch, kun je beter een profiel instellen of handmatig de fan op (ongeveer) 80/85 % zetten.
Gpu's hebben er een handje van en accepteer hogere temps voor de fan % opgeschroefd word.
Als ik (bv) BF V speel en de fan automatisch laat, gaat de temp ook tot over de 80 graden.
Laat ik de fan op 85% (handmatig) draaien dan piekt ie tot max 70/71 graden.
fan speed op 100% is helaas nog niet genoeg en blijft uitvallen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
PCnewbie123 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:54:
[...]

fan speed op 100% is helaas nog niet genoeg en blijft uitvallen
Ga nou maar testen met een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Valt de PC echt uit of loopt 'ie vast (met een zwart scherm) en moet je hem resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCnewbie123
Cannoli schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:32:
Valt de PC echt uit of loopt 'ie vast (met een zwart scherm) en moet je hem resetten?
Hij valt uit en start zelf opnieuw op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
@PCnewbie123 Heb je ook al de andere suggesties geprobeerd die hier worden aangegeven m.b.t. je voeding? Want er is een grote kans dat daar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
PCnewbie123 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:03:
[...]

In dat geval acht ik de voeding (of koeling) ook de meest aannemelijke oorzaak. Eerst die maar eens testen door tijdelijk een andere aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:30

nelizmastr

Goed wies kapot

PCnewbie123 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:03:
[...]

Voeding? O-)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 16:22
Oude voeding: check
Power kernel failure: check
Tijdje stil gestaan: check

Dader: voeding aan het overlijden.
Oplossing: nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kastr0
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 09:26
Ik heb een tijdje terug precies hetzelfde gehad. Wel een iets andere setup en een AMD kaart. Zat ook te twijfelen tussen GPU en voeding. Ook bij stresstesten bleef hij gek genoeg werken (wellicht niet lang genoeg laten draaien). Ik had van beide geen tweede exemplaar dus had weinig keus dan één van de twee te vervangen.

Ik weet niet of het met jouw kaart mogelijk is om het iets lager te clocken? Zodra ik dat namelijk deed, bleef de temperatuur langer laag en dus kon ik ook iets langer spelen (gemiddeld 1,5 pot Fortnite ipv 0,7). Daarom vermoedde ik dat het in mijn geval de GPU was. En inderdaad, nadat het vervangen was deed alles het weer prima.

Wellicht de moeite waard om te testen indien mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door kastr0 op 27-07-2019 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed

evilweed

BTW, hoe is de samenstelling (2x8gb?)van je geheugen en welke snelheid?
K'verwacht niet echt dat het daar in zit, maar ben toch nieuwschierig :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCnewbie123
Zodra ik de kans heb sluit ik een andere voeding aan hopen dat dat het is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCnewbie123
evilweed schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:28:
BTW, hoe is de samenstelling (2x8gb?)van je geheugen en welke snelheid?
K'verwacht niet echt dat het daar in zit, maar ben toch nieuwschierig :9
Kingston 2x8GB, DDR4, 2400MHz, CL15, Hyperx Fury

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed

evilweed

Draait het geheugen ook op 2400?
Want cpu support gaat (theoretisch) tot 2133.
Alles daarboven is in feite een (silicon lottery) OC voor de memory controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:47
@PCnewbie123 Een schone windows proberen om het uit te sluiten? Als hij zolang heeft uitgestaan kan een verse 1903 build missc alles oplossen. zou ik doen voor dat je de voeding eruit haalt

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mel33 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:01:
@PCnewbie123 Een schone windows proberen om het uit te sluiten? Als hij zolang heeft uitgestaan kan een verse 1903 build missc alles oplossen. zou ik doen voor dat je de voeding eruit haalt
Dan bestaat er nog zoiets als:
rechtsklikken op windows logo -> open Windows PowerShell (admin) -> type sfc /verifyonly

Dan worden systeembestanden gecontroleerd op eventuele fouten. Mocht er wat gevonden worden dan is het volgende commando: sfc /scannow

Nu scant hij opnieuw en zal hij bestanden proberen te repareren. Lukt het hem niet kan je het volgende commanda intypen: DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Nu zal er via de servers van Microsoft nieuwe bestanden worden opgehaald en die vervangen jouw oude.

Een schone windows 10 versie installeren is bijna nooit meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mel33 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:01:
De kans dat dit software is, die is erg klein. Niet onmogelijk, maar het zou mij verbazen. Los van dat, een voeding vervangen, 10 minuten werk ? Windows herinstalleren met alle programma's en instellingen, 3 uur werk of meer ? Ik zou zelf eerst de voeding vervangen en mocht dat niet werken Windows opnieuw installeren. Andersom kost je erg veel tijd en met een erg grote kans dat het nutteloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:47
Schone Windows is 20min met een ssd tegenwoordig.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mel33 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:40:
Schone Windows is 20min met een ssd tegenwoordig.
10 minuten lukt ook wel, maar daar gaat het niet om :)

Met een kale Windows heb je nog niet de hele boel draaien zoals je wil. Het kost mij persoonlijk minimaal 3 uur om alles ingestelt te krijgen zoals ik wil. Dan heb ik ook nog eens screenshots en mappen met info over alle instellingen en programma's. Alles wat gedaan moet worden staat netjes beschreven in documenten en alle installaties zijn al aanwezig. Dan nog ben je uren verder voordat alles klaar is.

Gezien de kleine kans dat dit een software probleem is en de tijd die het kost om alles voor elkaar te krijgen zou ik eerst een andere voeding pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
@PCnewbie123 is het nog gelukt met een andere voeding aan te sluiten ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCnewbie123
ramon89 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:34:
Ik heb exact dezelfde voeding gehad met exact hetzelfde probleem (en met mij vele anderen).

Draai eens een CPU en GPU stress test tegelijk en kijk of die dan nog uitvalt(houd wel je temps in de gaten) Mocht die dan nog uitvallen, dan is het waarschijnlijk je voeding :)
Gedaan pc ging tot en met 85 graden maar bleef wel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
PCnewbie123 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:51:
[...]

Gedaan pc ging tot en met 85 graden maar bleef wel aan
Hmmm... apart, ik had verwacht dat die zou uitvallen. Welke programma's heb je gebruikt? Hoelang heb je getest?
Temperatuur is nog oké voor een stresstest, tijdens gamen zal die een stuk lager zijn.

Desalniettemin zou ik het toch met een andere voeding proberen, want de symptomen die jij beschrijft wijzen toch in de richting van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCnewbie123
Alles laten testen de machine was prima alleen de koeling was wat slecht hebben zelf het idee dat de videokaart te warm wordt en zichzelf uitschakelt kan dit ergens uitgezet worden of is er een oplossing voor? :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
PCnewbie123 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:29:
Zodra ik de kans heb sluit ik een andere voeding aan hopen dat dat het is :(
franssnarf schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:35:
Oude voeding: check
Power kernel failure: check
Tijdje stil gestaan: check

Dader: voeding aan het overlijden.
Oplossing: nieuwe voeding.
Cannoli schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:26:
[...]

In dat geval acht ik de voeding (of koeling) ook de meest aannemelijke oorzaak. Eerst die maar eens testen door tijdelijk een andere aan te sluiten.
ramon89 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 08:01:
@PCnewbie123 Heb je ook al de andere suggesties geprobeerd die hier worden aangegeven m.b.t. je voeding? Want er is een grote kans dat daar het probleem zit.
PilatuS schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:58:
[...]

Ga nou maar testen met een andere voeding.
PilatuS schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 02:48:
Een PC die zomaar uitvalt zonder melding, daarbij is het 9 van de 10 keer de temperaturen van CPU/GPU of anders de voeding. Iets als moederbord zou ook nog kunnen, maar is minder waarschijnlijk. Indien de temps onder 100% load goed zijn zou ik als eerste naar de voeding gaan kijken.
ramon89 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:24:
@PCnewbie123 is het nog gelukt met een andere voeding aan te sluiten ? :)
Simpel: dat ding is de nieuwste niet meer, heeft zijn beste tijd gehad, gezien het een 'bronze' model betreft ga ik er een beetje van uit dat die 'minder' is dan een Gold of Platinum van dezelfde leeftijd, en met een 6600k en 970 zit je al snel de 450W uit de muur te trekken.

Wat je kan proberen is de load op je 12V rail te verlagen. Stock draait de 6600k nogal (onnodig) hoog op zijn Vcore dacht ik.

Als het met een andere voeding nog steeds ruk gaat, geheugenfouten of cpu errors zijn ook niet uit te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Tokkes op 05-08-2019 22:45 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:30

nelizmastr

Goed wies kapot

PCnewbie123 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:29:
Alles laten testen de machine was prima alleen de koeling was wat slecht hebben zelf het idee dat de videokaart te warm wordt en zichzelf uitschakelt kan dit ergens uitgezet worden of is er een oplossing voor? :-(
Ja joh, beveiliging gaan uitschakelen. Goed plan.

Als je dat wilt uitsluiten zet dan een tafelventilator op volle snelheid tegen je kast zonder side panel. Bindt er een flesje ijswater tegenaan en gaan met die banaan. Gaat-ie dan weer uit dan is het magische V woord welke je al geruime tijd negeert toch echt de oorzaak.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al een ander stopcontact geprobeerd? Kan ook daaraan liggen (slechte aarding) of aan de voeding.
Pagina: 1