Vraag

• Garwien
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20-11 04:46
Beste Tweakers,

Sinds een tijdje heb ik het probleem dat als ik een game begin te spelen, mijn pc uitvalt en zich opnieuw opstart. Het opstarten van de game gaat nog prima, maar zodra de gameplay begint scheidt die ermee uit.

Nou las ik ergens dat dit de videokaart kan zijn, echter trek ik dit wel in twijfel omdat ik bij video-editing geen problemen ondervindt.

Videokaart in kwestie: ASUS STRIX GeForce GTX970.
Kaart wordt overigens nog gewoon gedetecteerd in Windows.

Overige specs van mijn pc:
Intel Core i5-4690 Processor
Gigabyte GA-H97-Gaming 3 Moederbord
Crucial Ballistix Tactical 8GB Werkgeheugen
Corsair RM550X Voeding

(PC is kinda outdated, i know i know)

Iemand hier die enig idee heeft wat dit kan zijn?

Groetjes

Alle reacties

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Wat zijn de temperaturen onder load?

• Viscerous
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 01:40
Ik gok dat het de voeding is, ik neem aan dat die ook al ongeveer vijf jaar in dat systeem draait?

• Garwien

• Garwien
Reyde schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 02:36:
Ik gok dat het de voeding is, ik neem aan dat die ook al ongeveer vijf jaar in dat systeem draait?
Neen de voeding heb ik twee jaar geleden nog vervangen, zou t nog wel ff moeten doen denk ik

• NLMaca
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 00:36
Kan aan mij liggen, maar ik vind die cpu temp best hoog. Hoe is je airflow? Geen stof in je cpu fan/koelblok?

valt de pc gelijk uit als je de game start of als je even bezig bent?
Wat als je de ingame settings lager zet (zodat je niet je CPU en GPU volledig belast).
Heb je de drivers compleet verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?
Heb je dit bij elke game of specifiek?
Start de pc vanzelf weer op na een crash?
Wat zeggen je logboeken/eventviewer. Kun je daar een fout achterhalen?

Vaak is bij dit soort problemen wel de voeding het issue. Ik heb al meerdere mensen gehad (waaronder ik zelf ook) waar het met een nieuwe voeding weer vloeiend werkte. Maar eerst wat andere dingen testen/uitsluiten

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 26-11 04:24
Voeding zou niet voor zo'n hoge cpu temp zorgen...
kan zijn dat ie een thermal protect shutdown doet.

Maar aangezien de cpu niet zo under load staat tijdens video-editing, is het daar geen probleem.

Ik zou de koeling bekijken, en eens een re-seat proberen (koelpasta vervangen)

• Garwien
Oke, paar dagen verder inmiddels en heb eerst het ding stofvrij gemaakt, gezien er toch wel vrij veel stof in lag, maar hielp helaas niet. Viel nog steeds uit. Dus zojuist een nieuwe processorkoeler erin gezet. CPU is wel een stuk koeler, maar de pc reboot zichzelf helaas nog steeds uit bij het opstarten van een game. Of ja, wanneer de gameplay begint.

Huidige temperatures vlak voor ie uitviel: https://gyazo.com/8d7f1cda05c3ee40009ea1cced7aab53

• Viscerous
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 01:40
Temperaturen waren enigszins ongemakkelijk maar bij lange na niet in de buurt van tMax, dus ondanks het feit dat je de voeding twee jaar terug heb vervangen gok ik daar alsnog op.

• Beowulf65
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 03-03 13:17
Ik had 2 jaar geleden ook op een gegeven moment regelmatig last van uitval en bsd, bleek dat 1 van de 2 geheugenmodules defect was. Je kan memtest draaien https://www.memtest86.com/ of als je 2 geheugenmodules hebt 1 eruit halen en kijken of het nog uitvalt, zo ja probeer je het alleen met de andere module.

• Cio
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15-11 11:00
Uitval bij één specifieke game? Naast memtest sowieso eerst eens een ander spel of een benchmark (b.v. https://unigine.com/en/products/benchmarks). Zet de resolutie/settings op max om vooral de GPU te belasten.

Geen uitval bij video-editing met GPU en wel bij games betekent niet per-se dat je GPU in orde is. Het kan ook betekenen dat je video-editing programma je GPU niet (volledig) gebruikt.

Als je een systeem warm genoeg laat worden (bijvoorbeeld door stofopbouw) weet je nooit wat er kapot gaat, dus ook je 2 jaar oude voeding. Zelf zou ik twijfelen aan het mobo met zulke CPU temps, die warmte moet ergens heen en zo'n socket met vooral metaal geleid de warmte ook.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Timba-
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 04-11 19:49
Ik heb dit ook gehad toen ik een 1080ti in me oude systeem zette met maar 1 vd 2 power cables erin omdat me oude voeding er maar 1 had, de 2e had ik alleen de puntjes met elkaar geconnect zodat ie wel aan ging. Superdom natuurlijk, die videokaart is daar waarschijnlijk aan stuk gegaan als ie dat niet al was. Hoe dan ook krijgt je videokaart waarschijnlijk te weinig stroom.

[Voor 22% gewijzigd door Timba- op 03-08-2019 02:02]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee