Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:24
Hoi Tweakers!

Een aantal weken terug heb ik in het Videokaarten/Beeldschermen een topic gemaakt waar een computer van mij geen beeld meer gaf. Ondertussen heb ik het een en ander uitgesloten, maar zit ik nog steeds met een mysterie van wat er nou precies mis is.

De originele computer:
  • Gigabyte Z97X Gaming 5
  • Intel Core i5 4690K + Scythe Mugen 4 - Tegenwoordig stock clocks/voltages, maar ooit heeftie 24/7 4.6GHz op 1.35V gedraaid.
  • 4x4GB Crucial BLT4G3D1608ET3LX0
  • MSI R9 390 Gaming 8G - Zit nu in een ander systeem.
  • Crucial MX500 250GB SSD[/i]
  • Cooler Master V650 - Deze is ge-RMA'd.
Wat heb ik gedaan:
  1. Als eerste Veilige Modus geprobeerd. Dit werkte zonder problemen. Hieronder heb ik ook videokaartdrivers verwijderd. Hierna kon Windows booten, maar zodra Windows Update of ik zelf de AMD drivers installeerde, ging het beeld weer op zwart.
  2. Daarna heb ik de R9 390 verwijderd en de iGPU geprobeerd. Weer hetzelfde verhaal - Intel GPU drivers met DDU verwijderd in veilige modus, na een herstart en herinstallatie drivers ging het beeld weer op zwart.
  3. Moederbord de kast uit gehaald, andere voeding en harde schijf met frisse Windows 10 1903 installatie eraan gehangen, 1 reepje RAM overgelaten (meerdere keren), hetzelfde probleem zodra de iGPU iets leek te moeten doen.
  4. Weer geheugen teruggezet, Prime95 gedraaid onder veilige modus. Na een half uur nog steeds geen problemen. Bij normale boot nog steeds een vastloper.
  5. G3220 erin gezet. Alles werkt prima, ook met de interne GPU.
Dus het probleem lijkt te maken te hebben dat de i5 4690K een goed geïnstalleerde videokaart-driver niet leuk vindt. Dit is platformonafhankelijk, omdat het systeem ook vast loopt met een Ubuntu live-boot vanaf een USB drive.

Het is vooral raar dat de CPU zelf prima werkt, en zelfs onder Prime95 het gewoon volhoudt (<1.1V op stock clocks, met C-states en boost op standaard). Maar zodra de actieve video-adapter goed is geïnstalleerd, houdt het feestje op.

Wat kan het probleem zijn?
Waarom lijkt het alleen GPU-gerelateerd?
PCIe lanes? Maar dan zou de iGPU weinig invloed moeten hebben.
VRMs? Ik zou bij de stress test toch een vastloper verwachten mocht het iets zijn.

Ter volledigheid, het systeem wat nu op tafel ligt:
  • Gigabyte Z97X Gaming 5
  • Intel Core i5 4690K / Intel Pentium G3220
  • 4x4GB Crucial BLT4G3D1608ET3LX0
  • Maxtor 250GB 6V250F0 (had ik nog liggen)
  • Nexus NX-5000 (500W)

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 20:30
Vaag verhaal.. maar aangezien het wel werkt met je G3220 erin lijkt het toch aan je i5 te liggen..
Heb je toevallig ook geprobeerd wat je systeem doet als je je igpu disabled in de bios? (Uiteraard met je GPU erin)

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:24
ExiZTeNcE schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:57:
Vaag verhaal.. maar aangezien het wel werkt met je G3220 erin lijkt het toch aan je i5 te liggen..
Heb je toevallig ook geprobeerd wat je systeem doet als je je igpu disabled in de bios? (Uiteraard met je GPU erin)
Kleine update:
Vandaag de Intel-drivers weer eruit gegooid en verbazingwekkend bleef alles draaien, ook met de AMD-driver actief.

Ik vermoed nu dat het probleem in de iGPU ligt en ik mijn voedingsproblemen en iGPU problemen door elkaar heb gehaald. Na de voedings-instabiliteitissues heb ik de BIOS gereset, hier is natuurlijk de iGPU weer ingeschakeld (die altijd uitgeschakeld was i.v.m. eerdere instabiliteiten na OCen), waarna bij de eerstvolgende boot de automatische installatie van de Intel-driver nog meer roet in het eten heeft gegooid.

Verbazingwekkend is het systeem nu soort van stabiel. Ik laat 'm nog een tijdje draaien, maar ik denk dat ik het probleem heb gevonden.

Update:
Never mind, nu start het rotding weer niet :+