Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ASRock B450M Pro4 met 4 DIMMs gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bjarn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-09 16:14
Mijn vraag
Hallo!

Ik ben thuis een servertje aan het bouwen en stuit tegen het volgende probleem:
Ik heb 4 DIMMs van 8GB (in totaal dus 32GB). Nu heb ik alle DIMMs er netjes in gezet, maar blijft hij in single channel staan. In Proxmox wordt dus ook maar 16GB geheugen gezien, terwijl er 32GB in zit.

Heeft iemand hier een idee hoe dit alsnog mogelijk gaat zijn? De DIMMs heb ik al getest één voor één en in aparte paren. Dan werkt het wel in Dual Channel in A2 en B2. Heel gek.
In de UEFI herkent hij wel alle 4 de DIMMs en geeft ie een totaal van 32768MB aan, alleen in Single-Channel Memory Mode.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Corsair CX450
ASRock B450M Pro4
HyperX Predator 2666Mhz DDR4 4x8GB
AMD Ryzen 5 2600
etc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Configuratie van de frequentie omlaag gezet
- Apart de DIMMs testen en in andere paren

Enorm bedankt alvast!

Alle reacties

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Als je hier kijkt, een stukje naar beneden, zie je staan dat 4 dimms in dual alleen op 1866mhz kan.
Ook op die freq. geprobeerd?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Bjarn
evilweed schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:34:
Als je hier kijkt, een stukje naar beneden, zie je staan dat 4 dimms in dual alleen op 1866mhz kan.
Ook op die freq. geprobeerd?
Lijkt niet te werken, na een bootloop van 5x kom ik terug in de BIOS met de frequentie op 2400Mhz. Er is ook geen XMP profile van 1866Mhz.

Helaas heb ik geen uitgebreide kennis van memory. En al helemaal niet i.c.m. AMD Ryzen.

Het precieze type nummer van m'n DIMMs is: HX426C13PB3K4/32

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Die staan ook niet wel in de QVL van je moederbord:

https://www.asrock.com/mb...20Pro4/index.asp#MemoryPR

Ik keek bij Kingston... 8)7
Er staat bij dat 2 modules werken met jouw type.

[ Voor 29% gewijzigd door bierschuit op 27-07-2019 17:17 ]

• Bjarn
bierschuit schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:14:
Die staan ook niet wel in de QVL van je moederbord:

https://www.asrock.com/mb...20Pro4/index.asp#MemoryPR

Ik keek bij Kingston... 8)7
Als ik zoek op het type, lijkt het dat ze er wel staan, alleen met DIMM Support Socket op 2. Lijkt me héél raar dat een matched set van 4 DIMMs alleen gesupport wordt per twee?

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ze hebben 3 qvl lijsten, voor verschillende amd cpu's. Het zal een geheugencontroller issue zijn gok ik.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:46
Bjarn schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:18:
[...]

Als ik zoek op het type, lijkt het dat ze er wel staan, alleen met DIMM Support Socket op 2. Lijkt me héél raar dat een matched set van 4 DIMMs alleen gesupport wordt per twee?
Het gaat meer om de individuele module, niet zozeer om de kit.
Ryzen werkt niet prettig samen met 4 modules. Afhankelijk van de cpu en het type RAM loopt het geheugen op max 1866 - 2666 MT/s. Met een Ryzen 5 2600 hoef je niet meer dan 2400 te verwachten en dualchannel is problematisch met 4 dimms. Geen idee of je nog binnen de termijn van WKOA zit maar je doet er verstandig aan het geheugen om te ruilen voor 2x 16GB.

• Bjarn
Uszka schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:34:
[...]

Het gaat meer om de individuele module, niet zozeer om de kit.
Ryzen werkt niet prettig samen met 4 modules. Afhankelijk van de cpu en het type RAM loopt het geheugen op max 1866 - 2666 MT/s. Met een Ryzen 5 2600 hoef je niet meer dan 2400 te verwachten en dualchannel is problematisch met 4 dimms. Geen idee of je nog binnen de termijn van WKOA zit maar je doet er verstandig aan het geheugen om te ruilen voor 2x 16GB.
Zat daar ook al aan te denken. Maar las soms ook berichten dat het met 2 dimms een probleem was. Ben daarom een beetje bang dat ik weer hetzelfde probleem ga krijgen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:46
Met 2 dimms heb je dergelijke problemen niet zoals je zelf al hebt ondervonden plus dat je sneller RAM kunt nemen. Eén van deze bijvoorbeeld.

• Bjarn
Heb gisteravond een 2 andere DIMMs besteld die op de QVL stonden. Nu even afwachten, want ze waren niet op voorraad. Maar hopen dat deze het wel doen :-)
Pagina: 1