Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:09
We zijn bezig met ons oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen. We hebben nu 3 offertes ontvangen met verschillende legplannen en ik kom er niet helemaal uit. Wat vinden jullie van deze aanbiedingen, zijn optimizers wel nodig in onze situatie?

Situatie gezin van 4, jaarlijks verbruik van 4500-5000 kwa.
Woning met dak op het west noord westen. Garage. Geen schaduw

offertes:

Aanbieder A:
schets

Afbeeldingslocatie: https://klanten.bongosolar.nl/fotos/185968-80760-aiv.jpg

- 13xAEG monokristallijn black 310Wp zonnepanelen
- aansluitkabels en MC stekkers
- 12 jaar producentgarantie
- 10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
- 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
- omvormer(s) SolarEdge 3500H
- 13 stuks P370 optimizers (25 jaar garantie)
- 12 jaar garantie op de omvormer
- Onderbouwsysteem (25 jaar garantie)
- Na BTW teruggave € 5.370,-
- Totaal vermogen 4030, totaal per Wp= 1,33

Aanbieder B:
schets

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/zonneplan/roofplans/0352344-272071.png

- 10x300wp panelen van zoneplan (onduidelijk welk merk)
- 12 jaar producentgarantie
- 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
- omvormer(s) SolarEdge 3000HD
- 10 stuks P370 optimizers (25 jaar garantie)
- Na BTW teruggave € 3.909,-
- Totaal vermogen 3000, totaal per Wp= 1,30

Aanbieder C:
schets

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rQrLsJg/dak.jpg
Enige die ook echt langs is gekomen om de situatie te bekijken

- 17xNSP Solar 320 Wp Mono (URE) zonnepaneel
- 17 x Enphase IQ7 micro-omvormer inclusief Envoy-S (25 jaar productgarantie)
- Onderbouwsysteem (10 jaar garantie)
- Na BTW teruggave € 6.500,-
- Totaal vermogen 5440, totaal per Wp= 1,19

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SolarEdge is echt enorme overkill in deze situatie, met een degelijke string inverter kan je prima uit de voeten.

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 24-07-2019 21:03 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Heb je aan de andere kant geen plek op oost zuid oost?
West noord west en ik zie een steil dak, dure investering dan.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met aanbieder C heb je meer spreiding van opwek en ben je meer toekomst gericht, als salderen afloopt.
Ik zou dan wel kijken wat de meerprijs van een IQ7+ Micro Omvormer is.
De IQ7 doet maar 245 VA en de IQ7+ 290 VA. Je paneel is 320 WP
Zijn die panelen wel zwart? Deze? https://www.solar-bouwmar...-mono-duo-320wp-copy.html

De opzet van aanbieder A en B kan ook op een simpele string omvormer. Zoals hierboven al is aangegeven.
Dat kan de prijs nog wat naar beneden halen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
JoKo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:15:
Heb je aan de andere kant geen plek op oost zuid oost?
West noord west en ik zie een steil dak, dure investering dan.
Ivm een dakkapel is daar plek voor 2 panelen (aanbieder C, ik zie alleen dat plaatje niet compleet is). Dak is 42°. Dak van schuur is 36°
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:16:
Met aanbieder C heb je meer spreiding van opwek en ben je meer toekomst gericht, als salderen afloopt.
Ik zou dan wel kijken wat de meerprijs van een IQ7+ Micro Omvormer is.
De IQ7 doet maar 245 VA en de IQ7+ 290 VA. Je paneel is 320 WP
Zijn die panelen wel zwart? Deze? https://www.solar-bouwmar...-mono-duo-320wp-copy.html

De opzet van aanbieder A en B kan ook op een simpele string omvormer. Zoals hierboven al is aangegeven.
Dat kan de prijs nog wat naar beneden halen.
Ja aanbieder C heb ik meer mee, ook omdat ze er wat meer tijd in steken door langs te komen. Het zijn de zonnepanelen uit je link ja. Kan je me iets meer uitleggen over IQ7 en IQ7+ en wat VA is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
VA staat voor Watt
Wikipedia: Voltampère
Dus zal de micro omvormer max 245 of 290 watt leveren.
Nu is je dak niet vol op zuid, dus het paneel zal het vaak ietsjes minder doen, vanwege de schuinere instraling.

Verdere info vind je op de datasheets
https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7-micro-omvormer.html
https://www.solar-bouwmar...ro-omvormer-75146312.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:21

Theo

moederbord

Optie C lijkt mij wel het mooiste punt om mee te beginnen. Echter kan de prijs nog best omlaag.

Je wil 4500-5000 kWh per jaar opwekken. Systeem C doet iets meer dan dat. Je kan daarom gaan voor zonnepanelen die iets minder vermogen kunnen leveren, en daardoor ook iets goedkoper zijn. Een 280 Wp paneel is per Wp goedkoper dan een 320 Wp paneel waardoor de kostenpost voor de zonnepanelen zelf omlaag kan gaan.

De microomvormers zijn niet nodig. Je wil op je woning één omvormer hebben die twee MPP strings kan hebben, plus op de schuur één omvormer.

Je kan ook bij bedrijf C het legplan van A voorleggen. Dan kun je dus 13 panelen, plus 2, plus 6 panelen kwijt op je woning. Dan heb je ook voldoende om een warmtepomp of een electrische auto deels mee af te vangen voor in de toekomst.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
Theo schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:36:
Optie C lijkt mij wel het mooiste punt om mee te beginnen. Echter kan de prijs nog best omlaag.

Je wil 4500-5000 kWh per jaar opwekken. Systeem C doet iets meer dan dat. Je kan daarom gaan voor zonnepanelen die iets minder vermogen kunnen leveren, en daardoor ook iets goedkoper zijn. Een 280 Wp paneel is per Wp goedkoper dan een 320 Wp paneel waardoor de kostenpost voor de zonnepanelen zelf omlaag kan gaan.

De microomvormers zijn niet nodig. Je wil op je woning één omvormer hebben die twee MPP strings kan hebben, plus op de schuur één omvormer.

Je kan ook bij bedrijf C het legplan van A voorleggen. Dan kun je dus 13 panelen, plus 2, plus 6 panelen kwijt op je woning. Dan heb je ook voldoende om een warmtepomp of een electrische auto deels mee af te vangen voor in de toekomst.
Is het niet zo dat omdat mijn dak niet op het zuiden staat dat ik al minder opwek dus bv 80%? meneer van optie C gaf aan dat 3500 realistisch zou zijn bij deze opstelling

Zou je aan kunnen geven wat jou advies is qua zonnepanelen en omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@terribleweak Je zal idd op noord-oosten ongeveer 50% opwekken ten opzichte van pal op zuid; zie ook onderstaande afbeelding. Je zuidkant van het dak en je garage daar zul je (relatief gezien) dus veel van af kunnen halen qua stroom.

Je kan maximaal 21 panelen kwijt op je dak. Hiervan zullen er 8 rond de 90% van hun ideale/maximum opbrengst zitten en 13 panelen rond de 50% van ideaal. Totaal zou je dus ongeveer 13.5 maal de Wp van één paneel op kunnen wekken. (al zal dit eerder rond de 13 maal zijn)

Het is voor jou echt een persoonlijke overweging van wat je wil. Ga je voor goedkopere panelen met een lagere Wp dan heb je een kortere terugverdientijd (tvt). Vanuit een economisch perspectief zijn goedkope panelen dus ideaal. Dan zit je op een 285 Wp paneel en wek je jaarlijks dus zo'n 3700 kWh op.

Je kan ook een ecologisch oogpunt hebben en gaan voor dure 350 Wp panelen. Deze zijn zomaar 120 euro duurder per stuk (maal 21 panelen is dus 2500 euro duurder) maar daarmee wek je op wat maximaal mogelijk is (4500 kWh). Deze zijn uiteraard niet goed voor een korte TVT.

Je zal dus voor jezelf de afweging moeten maken tussen ecologie en economie. Daar kan ik (of wie dan ook) niet bij helpen. Het is kiezen tussen goedkoop 3700 kWh of duur 4500 kWh, of iets daar tussenin.

Voor omvormers zou ik kijken naar een stringomvormer, dus geen SolarEdge. Deze zijn ideaal bij gedeeltelijke schaduwval, maar kosten de hoofdprijs. Ik zie hier bij jouw situatie echt geen enkele meerwaarde of voordelen. Maar welke omvormer je exact nodig hebt? Er zijn redelijk wat merken die goede omvormers maken. Ik zou je adviseren dit met bedrijf C te bespreken. Je zal drie losse omvormers nodig gaan hebben, omdat ik oprecht afvraag of een omvormer die 4.000 Wp aan moet kunnen (voor op je huis) wel een string aankan met maar twee panelen. De 13 panelen op je huis kunnen in één string gelegd worden, maar die twee aan de andere kant van het huis vormen samen ook één string. Een omvormer die overweg kan het vermogen van 15 panelen (4.000 Wp) kan niet overweg met het lage voltage van die twee panelen waardoor je een seperate omvormer nodig hebt.

Maar mijn advies is dus: Bedenk wat je wil qua ecologie en economie, en bespreek met bedrijf C dat je drie omvormers wil ipv een Solaredge oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/azdpbAfRYZiHA5JmsuN1rnQ2/full.jpg

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 21:05
Hierbij onze aanbieding (Ons dak is wel pal Zuid ! en we nemen 2 panelen op de bijkeukendak)
Verder hebben wij deze aanbieding de volgende garanties
Garantie
Op de SunPower P19 PV-panelen geldt een productgarantie van 25 jaar. Daarnaast bieden wij
u op de PV-panelen een lineaire opbrengstgarantie van 25 jaar voor 83% van het
aanvangsvermogen.
De Solar Edge omvormers zijn standaard voorzien van 12 jaar garantie en de Power
Optimizers van 25 jaar garantie.
Naast bovenstaande productgaranties verlenen wij een all-in garantie van 6 maanden op de
door ons uitgevoerde werkzaamheden. Na deze periode komen, met behoud van de
productgarantie, de kosten van eventuele controle, onderzoek en overige werkzaamheden
voor rekening van de opdrachtgever. De kwaliteit en zekerheid van úw internetverbinding
evenals de WiFi-verbinding vallen buiten onze werkzaamheden en garantievoorwaarden.

- 13 stuks SunPower P-19-320-BLK 320 Wp
- 1 stuks SolarEdge SE4000 HD Wave omvormer
- 13 stuks Solar Edge Power Optimizer P500
- Bevestigingsset schuin dak dakpannen ( 11 x )
- Bevestigingsset plat dak Flatfix fusion rij-opstelling (incl. ballast)
- Benodigde bekabeling

Bovenvermeld systeem heeft een totaal piek vermogen van 4160 Watt piek waarmee in uw
situatie een jaaropbrengst van 3744 kWh kan worden bereikt.

Prijzen en financiële rendementen
Voorstel 1:
13 stuks panelen SunPower P-19-320-BLK 320 Wp met SolarEdge SE4000 HD Wave
omvormer
Zonne-Energiesysteem € 5802.95
Meerprijs montage (materiaal) € 126.00
Het Zon-effect 10% korting € -592.90
Bijkomende kosten € 122.50
Totaal materiaal € 5458.55
Arbeid € 1140.00
Aanvullende arbeid € 219.30
Totaal arbeid € 1359.30

Totaal € 6817.85 (Incl. BTW)
BTW € 1183.26
Forfait € 100.00
Teruggave € 1083.26
Netto investering € 5734.59

[ Voor 31% gewijzigd door equit1986 op 25-07-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Theo
Je beveelt een stringomvormer aan, maar geeft geen oplossing voor de 2 panelen?

Die zouden dan op 2 micro omvormers kunnen (aps kan ook) en de 6 + 13 op een stringomvormer.
Als de topicstarter kosten wil drukken...

@equit1986
Solaredge is geen oplossing hier. Die omvormer start niet op 2 panelen op oost.
Je mag dus telkens arbeidsloon betalen, als er iets kapot is. (van het solaredge systeem)
Handig voor de installateur. Dan blijft hij verdienen. En krijgt 100 euro van solaredge.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2019 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@AUijtdehaag Ik zit ook een beetje in dubio bij die twee losse panelen. Een micro-omvormer zou kunnen voor elk paneel, één iets grotere omvormer voor beide is ook een optie. Het is net wat goedkoper is, en wat bedrijf C wil/kan installeren.

Maar die 13 plus 6 zou ik niet zo snel op één stringomvormer willen zetten vanwege het volgende:
- De zonnepanelen liggen erg ver van elkaar verwijderd; idealiter wil je de schuur en het huis een eigen omvormer met dito groep geven. Anders mag je de solarkabel in de grond gaan leggen met dito risico (ik heb liever 230 Vac met aardlek in de grond dan 400 Vdc zonder aardlek)

- Ik doe bij de TS de aanname dat hij een 35A hoofdaansluiting heeft. De grootste toelaatbare schakelautomaat is daarmee 20 ampères. (factor 1.6 kleiner) Ofwel; de maximum omvormergrootte is 4600 watt. Met 19 panelen op één omvormer ga je hier dik overheen; die 19 panelen kunnen op een gunstig tijdstip 6.000 watt opwekken.
Plaats je de omvormers bij de zonnepanelen (dus één in de garage, één in het huis) dan is de grootste groep 13 panelen groot, en dat is moet nog net op een 20A automaat passen. De stroomgroep in de garage krijgt dan z'n eigen 16A automaat (welke evt gedeeld kan worden met de twee panelen op het dak)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Theo
Ik heb het wel gedaan. Zonnepanelen op het huis dak en 2 kleine 1-fase omvormers in mijn schuurtje.
De SMA controleert ook op DC aardlek. In hoeverre en hoe snel dat reageert, is niet duidelijk (niet echt getest).

Maar alles ligt hier in een "superstevige dikke" mantelbuis, met daarin weer een losse mantelbuis en een 60 cm onder de grond.
Met een schop doorsteken zal je niet lukken.

In mijn schuurtje komt ook batterijopslag te staan, en de aansluiting voor de EV (als de geldboom gegroeid is)
Alles is daar al 3-fase gelegd vanaf de groepenkast in het huis naar het schuurtje.
Ook de buitenunit van de warmtepomp staat in het schuurtje, met uitblaas naar buiten.
Blijft die ook mooi schoon.

Met andere woorden... het kan wel. (als je zou willen)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@AUijtdehaag Daar heb je een goed punt met het ingraven en de DC aanrdlek; dat heeft zo'n beetje elke goede omvormer wel.. Je zit dan nog wel vast aan de limieten die je hebt als je (maar) een enkelfase aansluiting hebt; 19 panelen passen niet op 1 omvormer die achter 1 enkelfase zekering zitten..

Dan heb je ook nog de overweging of TS z'n tuin wil omspitten om de kabel te leggen. Waarschijnlijk ligt er al een grondkabel voor 230V naar de schuur, en mits deze 16A is afgezekerd kan hij hier in de schuur een extra schakelautomaat plaatsen voor de schuur zelf, en één voor de omvormer. Dan hoeft hij geen DC kabel in de grond te leggen maar kan er van de bestaande stroomkabels gebruik gemaakt worden.

Ik heb zelf ook een 20A automaat met daarachter mijn garagezonnepanelen. Mijn huiszonnepanelen hebben een eigen omvormer en ook een eigen automaat in de meterkast, simpelweg omdat ik een 35A enkelfase aansluiting heb, en daardoor een 20A enkelfase als grootste verbruiksgroep kan hebben. Dit is waarschijnlijk ook bij @terribleweak het geval, maar wellicht kan hij hier zelf meer informatie over geven.

offtopic:
scheelt dat veel met de COP dat de WP in de schuur staat? Ik heb zelf ook wel eens met het idee gezet om mijn WP in de vrijstaande garage te zetten; deze is halfsteens en heeft een fundering op staal en is ook in de winter vorstvrij.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
offtopic:
Cop maakt niet uit, zolang de lucht niet geblokkeerd wordt of terugkomt. (ik gebruik warmtemeter en cop is direkt afleesbaar via domoticz)
De wamtepomp zuigt aan in het schuurtje (de golfplaten openingen in het dak, zorgt voor de luchtaanvoer)
En blaast door een gat in de muur naar buiten(voorheen rooster, maar eruit, vanwege geluid en weerstand)
Er is dus geen circulatie van lucht en buitentemperatuur = aanzuigtemperatuur in het schuurtje.
Enige verschil is: hij staat droog EN je hebt een condens afvoer nodig onder de buitenunit. Aangesloten op riolering en met tracing tijdens defrost.
Edit: bij defrost wel waterdamp wolken IN je schuurtje, dus vochtigere omgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-07-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
@AUijtdehaag
@Theo

Nogmaals bedankt or jullie input Ik heb een 3x25A aansluiting.

Ik heb Aanbieder A, B en C gevraagd hun aanbieding aan te passen.
A verkocht geen aansluiting op garage dus die valt af.
B heeft nog geen nieuwe offerte afgegeven.
Nu heb ik volgens mij wel een goede aanbieding van C.

9 panelen op westkant dak, 6 panelen op oostkant garage.

- 15xNSP Solar 320 Wp Mono (URE) zonnepaneel
- Growatt 4200 MTL omvormer
- 10 jaar garantie op de omvormer
- Onderbouwsysteem (10 jaar garantie)
- Na BTW teruggave € 4.976,-
- Totaal vermogen 4800, totaal per Wp= 1,04

Hij gaf aan 'wij adviseren altijd parallel omdat het duurzamer is en altijd een hogere opbrengst.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aanbieder C graaft dan ook je tuin open om veilig DC kabels te leggen?
Voor de rest is het prima, al ben ik SMA fan. (maar dat wordt iets duurder dan).

De panelen zijn niet zwart he?
https://www.sun-solar.nl/...prijs-voor-e3034incl-btw/
Deze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terribleweak
AUijtdehaag schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:36:
Aanbieder C graaft dan ook je tuin open om veilig DC kabels te leggen?
Voor de rest is het prima, al ben ik SMA fan. (maar dat wordt iets duurder dan).

De panelen zijn niet zwart he?
https://www.sun-solar.nl/...prijs-voor-e3034incl-btw/
Deze wel.
Tuin graven we zelf open en leggen een buis. We weten dat ze niet volledig zwart zijn, geen probleem, dat het paneel uit 2 delen bestaat is ook een voordeel toch (hij gaf een voorbeeld stel dat er vogelpoep op zit zou het paneel toch nog voor 50% werken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vogelpoep heeft geen (negatief) effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P40fRiYY9ULWwVffXvPI7mqd/thumb.jpg

Enkel bij wat schaduw, kan half cell voordelen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terribleweak
Zojuist ook van aanbieder A een nieuwe offerte verkregen:

11 panelen op westkant dak, 6 panelen op oostkant garage.

- 15xAEG monokristallijn black 310Wp zonnepanelen
- AEG Solar AS-4600-2
- 10 jaar garantie op de omvormer
- Na BTW teruggave € 5.710,-
- Totaal vermogen 5270, totaal per Wp= 1,08

Ik denk dat ik toch in zee ga met aanbieder C en evt 2 extra panelen laat plaatsen.
Pagina: 1