Laminaat leggen, moeilijke kamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1235382

Topicstarter
Hallo,
Ik wil laminaat gaan leggen op de overloop.
Deze heeft de vorm zoals aangegeven op de foto:

https://photos.app.goo.gl/GU6ifaoVoDwDd9z19

Nu twijfel ik even over waar nu te beginnen. Ik heb eerder een kamer gelegd en had mezelf in de nesten gewerkt en het werd een heel gemartel om alles goed te krijgen.

Kan iemand me op weg helpen? Waar begin ik? En hoe pak ik het aan op de 2 uitsteek meters?

Alvast bedankt,

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1235382 op 24-07-2019 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zorgen dat je een rechte hoek hebt, en van daaruit doorleggen.
Die uitstekende delen op maat zagen en leggen

( laminaat niet te grof zagen, en langs de achterkant om splintering te voorkomen. )
3x opmeten, dan dan pas zagen/snijden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:26

krvabo

MATERIALISE!

Persoonlijk zou ik linksboven beginnen, daar 2 rijen leggen zodat je een 'rechte' strook hebt waar je op verder kunt werken. Dan erna het stuk rechtsboven doen omdat je nog redelijk makkelijk alles kunt verschuiven indien nodig (je werkt daar 'tegen de richting in'). Als die punt rechtsboven is gedaan verder met het lange stuk waar je al 2 rijen hebt gelegd, en dan doorwerken van linksboven naar rechtsonder, met het kleine puntje als laatste.

Of uiteraard precies andersom, afhankelijk waar je het meest ziet. Bekijk waar je het meest op de vloer kijkt, zoals bovenaan de trap; daar wil je het netjes hebben.

Uiteraard goed uitmeten, en desnoods beginnen met een gezaagde plank.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel, de tekening is nu zichtbaar. Waar kan ik het beste beginnen want volgens mij lukt het niet om het hele stuk van me af, én van links naar rechts te werken. Of moet ik gewoon 1 van de uitstekende delen van me af werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou ze |||| leggen en dan gewoon link of recht beginnen, dus in de richting van de lijntjes op papier.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 24-07-2019 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel, onze beide berichten tegelijk geplaatst denk ik. Klinkt goed. Moet lukken zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57

Reptile209

- gers -

Ernemmer schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:06:
Ik zou ze |||| leggen en dan gewoon link of recht beginnen, dus in de richting van de lijntjes op papier.
Afhankelijk van werkelijke afmetingen en lichtval, is het waarschijnlijk wel de lelijkste oplossing. Dan liever een uurtje meer er in steken en een mooi resultaat hebben :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Heb ik ook aan gedacht Fable en het is zeker een uitwijkmogelijkheid. Liefst leg ik ze in de lenge richting maar als ik teveel gemartel ondervind dan doe ik zoals je voorstelt. Dankjewel..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Reptile209 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:09:
[...]

Afhankelijk van werkelijke afmetingen en lichtval, is het waarschijnlijk wel de lelijkste oplossing. Dan liever een uurtje meer er in steken en een mooi resultaat hebben :)
Hoezo zou dat het lelijkste zijn, in de lengte wordt je ruimte nog langer, wat ik persoonlijk niet zou willen en in de breedte gaat het breder lijken, wat ik persoonlijk mooier vind.

Teken hetzelfde figuur maar eens 90 graden gedraaid op dat papier. dan kan je mooi de lijntjes zien en kijken wat je het mooiste vind.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 24-07-2019 20:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-06 13:49
Leg eerst 2 rijen tegen de langste muur, zodat die recht liggen.

Daarna werk je `omhoog`, de verkeerde kant op, zeg maar. Dit is even een gedoe met klikken maar het zijn nog maar 2 rijen.

Daarna werk je de lange kant verder af,

En ga je verder met het laatste stuk die je wel 'normaal' kan leggen.

Ook belangrijk, neem alvast een stukje vloer en meet alvast uit hoe je uitkomt qua breedte/hoogte. Kom je precies op een hele plank uit, of moet je van beide kanten iets afzagen in de lengte (meestal t mooist, kost wel veel materiaal). Alvast 'voormeten' bespaard je enorm veel moeite achteraf.

Even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FsuHyCMXowrvoL1csHDOhlhA/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door Edwin88 op 24-07-2019 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Geweldig, al die reacties. Zelfs de moeite nemen met tekeningen, super. Dank jullie wel👍😊
Ik geloof dat ik het zo ga proberen. Het is maar een klein stukje wat ik voor me uit moet leggen maar volgens mij is dat wel haalbare kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Begin eerst met meten. Goed meten!

Het meest logische is om in de lengte te gaan leggen. Maar in de lengte kun je na elke rij besluiten om de volgende rij met een restant of met een nieuwe tegel te beginnen. Lastiger is het met de boven en onderkant. Dus meet eerst hoeveel tegels er ONDER elkaar kunnen. Niets is zo vervelend als je na x aantal rijen bijna klaar denkt te zijn en je moet op de onderste rij een randje van 1,5 cm zien te priegelen omdat de gleuf net te breed is om door een plint bedenkt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Nevermind was te snel

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 25-07-2019 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:52
RiDo78 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:29:
Begin eerst met meten. Goed meten!

Het meest logische is om in de lengte te gaan leggen. Maar in de lengte kun je na elke rij besluiten om de volgende rij met een restant of met een nieuwe tegel te beginnen. Lastiger is het met de boven en onderkant. Dus meet eerst hoeveel tegels er ONDER elkaar kunnen. Niets is zo vervelend als je na x aantal rijen bijna klaar denkt te zijn en je moet op de onderste rij een randje van 1,5 cm zien te priegelen omdat de gleuf net te breed is om door een plint bedenkt te worden.
Nuttige tip!
Praktische uitwerking: Ik schrijf altijd eerst de lengte van een baan op en deel die door de lengte van een plank. Bijvoorbeeld: Baan is 3,45 m, plank is 1,00m. ->3,45 plank per baan. (in jouw geval maak je dit sommetje drie keer voor de drie verschillende lengtes: Lange deel en de twee korte hoekjes)
Dan weet ik dat ik beginstukjes tussen -grofweg- 25 en 50% planklengte moet vermijden omdat ik aan het eind van de baan gezeur krijg. Die twee maten schrijf ik ergens op en check ik tijdens het leggen.
Doe vaak hetzelfde in de breedte, maar daar moet je bij je overloop iets meer goochelen omdat de verschillende rechthoeken in elkaar overlopen: Stel dat je linksboven begint te leggen, dan moet je de eerste baan zo breed/smal maken dat je op drie smalle strookjes als laatste rij vermijd:
  • Van linksboven naar linksonder
  • Van boven naar onder in het smalle deel
  • Hoogte van het vierkantje rechts.
Een professioneel parketlegger kan dat waarschijnlijk wel op basis van timmermansoog oid., maar ik teken het meestal van te voren op een kladje uit, heb niet zoveel vertrouwen in mijn eigen timmermansoog. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:12

MJV

Edwin88 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:14:

Daarna werk je `omhoog`, de verkeerde kant op, zeg maar. Dit is even een gedoe met klikken maar het zijn nog maar 2 rijen.

Ook belangrijk, neem alvast een stukje vloer en meet alvast uit hoe je uitkomt qua breedte/hoogte. Kom je precies op een hele plank uit, of moet je van beide kanten iets afzagen in de lengte (meestal t mooist, kost wel veel materiaal). Alvast 'voormeten' bespaard je enorm veel moeite achteraf.

Even een plaatje:
[Afbeelding]
Meet wel even van te voren hoe je gaat uitkomen in de breedte. Het is lelijk als je moet eindigen met een strook van 5 cm breed. Dan is het zaak om al te beginnen met een zaagstuk zodat je een plankbreedte van minimaal de helft van de plank overhoud.

Dus, even breedte van (in dit geval het lange stuk) van de kamer opmeten, minus marges ronden (2cm) en delen door plankbreedte. Komt daar iets uit als 18,3 dan moet je dus eindigen met 1/3 van de plankbreedte en dat is te smal. Dan even rekenen wat het stuk is waarmee je moet beginnen om te zorgen dat je mooi boven de ,6 uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:05
En andere optie die iets meer werkt is en meer zaagverlies heeft is om het schuin te leggen. Heb dit een paar gedaan en is goed te doen.

En bedenk gelijk wat je met de kozijnen en drempel doet. Zelf net de gang gedaan en houten kozijnen en drempels. Alles dus ingezaagd zodat laminaat onder de kozijnen komt voor +/- 1,5 cm. Drempels ook ingezaagd en daar komt het dan ook onder.

Voordeel geen rara hoekjes te zagen of plinten maken. Nu is het een oud huis. Nieuwe huizen hebben dit niet meer maar geeft het mee voor het geval dat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:42

LankHoar

Langharig tuig

Ernemmer schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:11:
[...]

Hoezo zou dat het lelijkste zijn, in de lengte wordt je ruimte nog langer, wat ik persoonlijk niet zou willen en in de breedte gaat het breder lijken, wat ik persoonlijk mooier vind.

Teken hetzelfde figuur maar eens 90 graden gedraaid op dat papier. dan kan je mooi de lijntjes zien en kijken wat je het mooiste vind.
Precies. Ik vraag me af waarom iedereen juist in de lengte wilt leggen. In de breedte kost idd meer moeite en materiaal, maar in een ruimte als deze staat het echt stukken beter.

Ik zou dan op het middenstuk beginnen met leggen, en dan aan een van de "zijkanten". Vantevoren even goed meten hoe je uit gaat komen, desnoods proef leggen. Mooiste is wanneer je aan beide zijkanten ongeveer even lange stukken hebt liggen.

@Anoniem: 1235382 teken voor je gaat leggen eens uit op beide manier (dus = en || ). Ik weet vrijwel zeker dat je dan de tweede optie mooier gaat vinden.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 15:43
laminaat leg je meestal in de richting van het raam, dus dat bepaald welke manier je gaat leggen. Bekijk deze link even: https://www.roobol.com/in...aat-in-de-goede-richting/

Meet aan het begin even hoe lang de ruimte is en deel dat door de breedte van de plank zodat je niet een klein strookje aan de achterkant overhoudt. Het is misschien verstandig om eerst een beetje alles uit te tekenen op de vloer (hoe de rijen komen te liggen) zodat je niets over het hoofd ziet.

voor het aftekenen van moeilijke ruimtes heeft deze vent goede tips: YouTube: How to install laminate in a hallway-part 1

[ Voor 43% gewijzigd door Mystery02 op 25-07-2019 10:57 . Reden: nuance en meer tips is meer beter! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Mystery02 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:54:
laminaat leg je meestal in de richting van het raam, dus dat bepaald welke manier je gaat leggen. Bekijk deze link even: https://www.roobol.com/in...aat-in-de-goede-richting/
Lees ook punt 2 uit die link even. Daar staat het advies wat @Ernemmer gaf en ik beaam ook in beschreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

LankHoar schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:14:
[...]

Lees ook punt 2 uit die link even. Daar staat het advies wat @Ernemmer gaf en ik beaam ook in beschreven ;)
Ik denk dat de gang hier net wat te smal is om dat gewenste breedte-effect te bereiken.

@Anoniem: 1235382 Misschien een idee om het met Sketchup even in te tekenen dan kun je er wellicht een beter beeld van krijgen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

FirePuma142 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:37:
[...]

Ik denk dat de gang hier net wat te smal is om dat gewenste breedte-effect te bereiken.

@Anoniem: 1235382 Misschien een idee om het met Sketchup even in te tekenen dan kun je er wellicht een beter beeld van krijgen.
Het zal zeker niet ineens een erg brede gang gaan lijken, maar alle beetjes zullen helpen. Indien je in de lengte gaat leggen ben ik bang dat de gang alleen maar langer gaat lijken.

@Anoniem: 1235382 je kunt zelfs droogleggen, dwz gewoon ongeveer neerleggen zonder klikken/zagen en dan kijken wat je beter vind staan. Geeft je toch een idee hoe het er uit komt te zien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1235382 Hier beginnen en horizontaal in verband leggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rvvYk1K/laminaat.jpg

@FirePuma142 Decoupeerzaag gebruiken

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 25-07-2019 15:08 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:45:
@Anoniem: 1235382 Hier beginnen en horizontaal in verband leggen.

[Afbeelding]
Dat is nog wel een risico als de hoeken niet mooi haaks zijn, denk je niet? Dan kom je een gek verloop tegen zodra je naar rechts moet. Ik zou hem zoals aangeraden óf in de lengte leggen en dan eerste de langs de lange muur, of wat @Ernemmer en @LankHoar (met uitstekende tip van droog leggen) aanraden.

@Hackus : Ik was denk ik niet helemaal duidelijk. Je loopt het risico dat je de eerste lange rij niet in volledige planken kunt leggen, maar in een gedeelte. Dan heb je (mits je in de lengte legt) een fikse rij planken die je in de lengte moet zagen. Dat is veel werk en niet altijd mooi afhankelijk van de breedte die je overhoudt. Als je pecht hebt mag je dat nog eens overdoen aan de overkant.

[ Voor 26% gewijzigd door FirePuma142 op 25-07-2019 15:17 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FirePuma142 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:05:
[...]

Dat is nog wel een risico als de hoeken niet mooi haaks zijn, denk je niet? Dan kom je een gek verloop tegen zodra je naar rechts moet. Ik zou hem zoals aangeraden óf in de lengte leggen en dan eerste de langs de lange muur, of wat @Ernemmer en @LankHoar (met uitstekende tip van droog leggen) aanraden.

@Hackus : Ik was denk ik niet helemaal duidelijk. Je loopt het risico dat je de eerste lange rij niet in volledige planken kunt leggen, maar in een gedeelte. Dan heb je (mits je in de lengte legt) een fikse rij planken die je in de lengte moet zagen. Dat is veel werk en niet altijd mooi afhankelijk van de breedte die je overhoudt. Als je pecht hebt mag je dat nog eens overdoen aan de overkant.
Gewoon horizontaal leggen, wat ik al zei. (weet verder geen afmetingen van laminaat niets)
(misschien is hij nu aan het leggen of is het al klaar ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 25-07-2019 15:33 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Dit is toch juist heel makkelijk? Net van t weekend 3 kamers en een overloop gelegd. Van te voren even meten want je wil voldoende plank hebben langs de lange zijwanden (zou ze horizontaal leggen en zeker niet verticaal op basis van jouw tekening).

Waar je begint is allemaal prima zolang je maar een plan hebt en dus langs de randen goed uitkomt . Eerst even meten dus, dan een plan maken en dan starten 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:43

DirtyBird

Praktiserend denker

Begin bij de trap. Je wilt daar niet eindigen met een strook van 2cm omdat dat dan een heel zwak punt wordt terwijl je daar altijd met een voet je hele gewicht op zet.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:50
DirtyBird schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 20:41:
Begin bij de trap. Je wilt daar niet eindigen met een strook van 2cm omdat dat dan een heel zwak punt wordt terwijl je daar altijd met een voet je hele gewicht op zet.
Stukjes van 2cm zou ik hoe dan ook niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:46
Edwin88 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:14:

Even een plaatje:
[Afbeelding]
Als aanvulling hierop... Dit zou ik zeker als referentiepunt gebruiken, maar hoef je niet perse in deze volgorde te leggen natuurlijk.

Je kan in de situatie van het eerste plaatje exact uitmeten hoeveel je nodig hebt, en met welke breedte je moet beginnen.

afstand / breedte per plank. Restant (getal achter de komma) vermenigvuldigen met de breedte van een plank, daar de speling van +- 5 mm nog vanaf trekken, en je hebt de breedte van de plank waarmee je moet beginnen.

Let wel, meet dat even aan beide kanten van de 'uitsteekmeter', dan weet je gelijk of de boel goed ligt.

De planken uit de eerste tekening gebruik je dus eigenlijk alleen als referentie, dan hoef je ook niet de verkeerde kant op te leggen.
Pagina: 1