Error bij starten instance van SQL Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483913

Topicstarter
Dag Tweakers

Ik zit met volgend probleem op mijn VPS.

Na de installatie van SQL Server wou ik mijn instance starten maar dit lijkt niet te werken.
Ik krijg een error te zien wanneer hij op het einde van de progress is.
"The request failed or the service did not respond in a timely fashion. Consult the event log or other applicable error logs for details."

Na enkele uren zoeken begin ik langzaam wanhopig te geraken. |:(

Wat heb ik al geprobeerd?
- Nieuwe instantie maken
- Herinstallatie
- VPS herstarten
- In RegEdit > HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Control een REG_DWORD toegevoegd om de ServicesPipeTimeout te verhogen
- Heel vriendelijke gevraagd aan de server om ajb op te starten.

Als ik in de logs ga kijken dan krijg ik enkele errors op het moment dat hij te service probeert te starten

System log "A timeout was reached (1572864 milliseconds) while waiting for the SQL Server (SQLEXPRESS) service to connect."

Application log "Windows cannot access the file for one of the following reasons: there is a problem with the network connection, the disk that the file is stored on, or the storage drivers installed on this computer; or the disk is missing. Windows closed the program SQL Server Windows NT - 64 Bit because of this error."
Geen idee over welke file dit gaat?

Application log "Faulting application name: sqlservr.exe, version: 2017.140.1000.169, time stamp: 0x599d0bc0
Faulting module name: MSVCR120.dll, version: 12.0.40649.5, time stamp: 0x56bc00d3
Exception code: 0xc000001d
Fault offset: 0x00000000000931f3
Faulting process id: 0xf24
Faulting application start time: 0x01d5423152a3175d
Faulting application path: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL14.SQLEXPRESS\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
Faulting module path: C:\Windows\SYSTEM32\MSVCR120.dll
Report Id: 90782a57-ae24-11e9-80c8-1e00c2000133
Faulting package full name:
Faulting package-relative application ID: "

SQL Versie 2017

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 08:49
Onder welk account laat je dit draaien? Zet het eens op Local System dan zal hij waarschijnlijk doorstarten.

M.a.w.: ik vermoed een rechten kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
- welke sql versie?
- heb je voor en na installatie een wachtwoord verwijderd?
- onder wie of wat draait het?
- is bitness oke?
- is server up to date?
- geprobeerd zonder AV of firewall?
- is het een lokale installatie of zit er een tcp tussen?
- heb je aan de protocols gezeten onder de configuration manager?
- sfc /scannow al gedaan?
- lukt het als je de management studio als admin uitvoert?
- zijn de paden naar de master oke in de instance properties? Wijzen ze niet extern?
- zijn er services die sql gerelateerd zijn en wél mooi draaien?

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
demokert schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:21:
Onder welk account laat je dit draaien? Zet het eens op Local System dan zal hij waarschijnlijk doorstarten.

M.a.w.: ik vermoed een rechten kwestie.
Dit heb ik al geprobeerd. :'(
Xelefim schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 01:04:
- welke sql versie?
- heb je voor en na installatie een wachtwoord verwijderd?
- onder wie of wat draait het?
- is bitness oke?
- is server up to date?
- geprobeerd zonder AV of firewall?
- is het een lokale installatie of zit er een tcp tussen?
- heb je aan de protocols gezeten onder de configuration manager?
- sfc /scannow al gedaan?
- lukt het als je de management studio als admin uitvoert?
- zijn de paden naar de master oke in de instance properties? Wijzen ze niet extern?
- zijn er services die sql gerelateerd zijn en wél mooi draaien?
- 2017
- Nee, heb wel AD geactiveerd misschien heeft dit er iets mee te maken?
- This account NT Service\{instance}, heb ook al geprobeerd met Built-in account
- Geen idee wat dit is?
- Ja
- Nee ga ik deze avond is proberen
- Lokaal
- Heb TCP optie eens proberen uitschakelen maar geen resultaat
- Net uitgevoerd, maar geen resultaat
- Management Studio kan ik openen maar
- Deze zijn standaard
- Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 20:31
Check: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\140\Setup Bootstrap\Log

Mijn gok naar de oorzaak:
De SQL 2017 installatie bevat zelf Microsoft Visual C++ 2015 en kan niet omgaan met een nieuwere versie van MVC++.

dus:
Uninstall SQL en alle MVC++ versies op die machine, daarna installeer SQL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Semt-x schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:33:
Check: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\140\Setup Bootstrap\Log

Mijn gok naar de oorzaak:
De SQL 2017 installatie bevat zelf Microsoft Visual C++ 2015 en kan niet omgaan met een nieuwere versie van MVC++.

dus:
Uninstall SQL en alle MVC++ versies op die machine, daarna installeer SQL.
Dit vind ik terug in de logs.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Feature:                       Database Engine Services
  Status:                        Failed
  Reason for failure:            An error occurred during the setup process of the feature.
  Next Step:                     Use the following information to resolve the error, uninstall this feature, and then run the setup process again.
  Component name:                SQL Server Database Engine Services Instance Features
  Component error code:          0x80004005
  Error description:             The service did not respond to the start or control request in a timely fashion.
  Error help link:               https://go.microsoft.com/fwlink?LinkId=20476&ProdName=Microsoft+SQL+Server&EvtSrc=setup.rll&EvtID=50000&ProdVer=14.0.1000.169&EvtType=0xDC112D1C%400xDC80C325&EvtType=0xDC112D1C%400xDC80C325

Verwijder ik al deze ?

Microsoft Visual C++ 2012 Redistributable (x64)
Microsoft Visual C++ 2013 Redistributable (x86)
Microsoft Visual C++ 2017 Redistributable (x64)
Microsoft Visual C++ 2017 Redistributable (x86)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Waarom zijn die help links van Microsoft altijd dood!? Hoe moeilijk is het om gewoon een stabiele link forward te maken dan wel een eerlijke melding met "We've deleted this info, good luck solving it yourself, loser!" :(

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 20:31
Ik zou ze allemaal deinstalleren. Houd wel bij welke versies geinstalleert stonden, je kan ze na SQL installatie zonder weer installeren.

ik weet bijv dat VMtools fout meldingen gaat geven, die installeert tijdens installatie zelf MVC++2017.
Zo weet ik dat ik eerst MVC++2017 meot deinstalleren voordat ik SQL installeer in een VM waar op VMwaretools draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Semt-x schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:09:
Ik zou ze allemaal deinstalleren. Houd wel bij welke versies geinstalleert stonden, je kan ze na SQL installatie zonder weer installeren.

ik weet bijv dat VMtools fout meldingen gaat geven, die installeert tijdens installatie zelf MVC++2017.
Zo weet ik dat ik eerst MVC++2017 meot deinstalleren voordat ik SQL installeer in een VM waar op VMwaretools draait.
Helaas nog steeds dezelfde error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:00
Heb je deze pagina al gezien?

MSDN: SQL SERVER 2016 installation failing due to MSVCR120 missing Update (EX... via zoeken bij google naar 'sqlservr MSVCR120.dll'

0xc000001d Illegal instruction
If all affected C++ binaries that are built by using Visual C++ 2013 use the C Runtime DLL (msvcr120.dll), install the updated Microsoft Visual C++ 2013 Redistributable – 12.0.40660.0 or a later version.
Voor SQL 2017 zal het Microsoft Visual C++ 2015 Redistributable zijn.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nescafe schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:11:
Heb je deze pagina al gezien?

MSDN: SQL SERVER 2016 installation failing due to MSVCR120 missing Update (EX... via zoeken bij google naar 'sqlservr MSVCR120.dll'

0xc000001d Illegal instruction

[...]

Voor SQL 2017 zal het Microsoft Visual C++ 2015 Redistributable zijn.
Heb het meermaals geprobeerd maar hij faalt telkens op het einde van de installatie.
Gooit dezelfde error en kan de server niet start.

In de logs zag ik wel iets als "Condition "Is the user's scenario set to EditionUpgrade" did not pass as it returned false and true was expected." Misschien wil dit wat zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Anoniem: 483913 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:19:
[...]

[...]
- This account NT Service\{instance}, heb ook al geprobeerd met Built-in account
SQL server op een server met AD roles wordt niet ondersteund. Je kunt dan alleen SQL server onder het SYSTEM account draaien (wat dus ook niet aangeraden wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelefim
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-10-2024
Anoniem: 483913 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:19:
[...]

[...]

Met AD bedoel je dat de server ook een Domain Controller is? Normaal zou de installatie dan niet eens mogelijk zijn.

Mocht dit het geval zijn weet je de issue al = SQL & DC op 1 server is bad practice

Als je mits workarounds het zelfs eventueel laat werken zul je in de toekomst nog steeds problemen hebben aangezien het by design een architectuur is die om problemen vraagt.

- BSc TI + CCNA R&S (Expired ofcourse) + CCNA SEC (Also expired ofc)-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een clean install geprobeerd en als eerst SQL Server geïnstalleerd. Maar nog steeds dezelfde error. :( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Clean install van wat?

En misschien handig om nog even de volledige (software) specs op te geven (ook in de OP). Dus wat installeer je allemaal op die Windows-bak en is de Windows-installatie clean of van een 'golden image' dan wel WDS?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:20:
Clean install van wat?

En misschien handig om nog even de volledige (software) specs op te geven (ook in de OP). Dus wat installeer je allemaal op die Windows-bak en is de Windows-installatie clean of van een 'golden image' dan wel WDS?
Ik heb een herinstallatie gedaan van de VPS. Windows server 2012 R2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
.net 4.6 etc allemaal geïnstalleerd?
SQL Server 2016 (13.x) RC1 and later require .NET Framework 4.6 for the Database Engine, Master Data Services, or Replication. SQL Server setup automatically installs .NET Framework. You can also manually install .NET Framework from Microsoft .NET Framework 4.6 (Web Installer) for Windows.

SQL Server 2019 preview requires .NET Framework 4.6.2. Available from Download Center

For more information, recommendations, and guidance about .NET Framework 4.6 see .NET Framework Deployment Guide for Developers.

Windows 8.1, and Windows Server 2012 R2 require KB2919355 before installing .NET Framework 4.6.
En ook die KB2919355?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vorkie schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:54:
.net 4.6 etc allemaal geïnstalleerd?

[...]

En ook die KB2919355?
Moet SQL server niet eerst geïnstalleerd zijn voor je dot net zaken installeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Anoniem: 483913 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:05:
[...]

Moet SQL server niet eerst geïnstalleerd zijn voor je dot net zaken installeerd?
Nee, .net4.6 is mandatory voor SQL, maar vooral die KB is noodzakelijk op 2012R2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vorkie schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:12:
[...]

Nee, .net4.6 is mandatory voor SQL, maar vooral die KB is noodzakelijk op 2012R2.
Beide blijken reeds geïnstalleerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Vreemd, ik heb honderden keren SQL Server geinstalleerd, en eigenlijk nooit problemen gehad, mag ik vragen in welke folder je de data opslaat? Die melding dat er een network error optreed klinkt nogal vaag.

In ieder geval zou ik eens proberen om die folder helemaal open te zetten voor alles via de file permissies, maar bij een default installatie zou dat niet hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
raptorix schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:02:
Vreemd, ik heb honderden keren SQL Server geinstalleerd, en eigenlijk nooit problemen gehad, mag ik vragen in welke folder je de data opslaat? Die melding dat er een network error optreed klinkt nogal vaag.

In ieder geval zou ik eens proberen om die folder helemaal open te zetten voor alles via de file permissies, maar bij een default installatie zou dat niet hoeven.
Ik heb dit ook al verscheidene keren gedaan zonder problemen.
Inmiddels heb ik het opgegeven en ga bij een ander hosting bedrijf een VPS huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Anoniem: 483913 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:40:
[...]

Ik heb dit ook al verscheidene keren gedaan zonder problemen.
Inmiddels heb ik het opgegeven en ga bij een ander hosting bedrijf een VPS huren.
Het lijkt me stug dat het aan het hostingbedrijf ligt, je zegt het zelf al, het is een VPS, dus daar zou het niet aan moeten liggen, overigens heb ik zelf mijn VPS bij Transip en ben daar zelf zeer tevreden over.
Pagina: 1