Ringslot (AXA) open slijpen,met slijptol(fietssleutel kwijt)

Pagina: 1
Acties:
  • 9.313 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1219356

Topicstarter
Hallo beste Tweakers,

Ik heb een oude fiets ooit gekregen die heb ik de afgelopen maanden niet gebruikt. Met het mooie weer wilde ik weer eens een tochtje gaan maken, maar kon de fietssleutel(s) nergens meer vinden sinds mijn verhuizing maanden geleden. Overal gezocht maar helaas.

Hij staat in de berging. De dichtstbijzijnde fietsenmaker doet het alleen op verzoek met bewijs van eigenaarschap. Helaas heb ik die fiets meer dan 10 jaar gekregen van een vriend dus een bonnetje oid heb ik niet meer.

Nu wil ik bij de Gamma een slijptol huren (a 15 euro). Dit is een slijptol op accu. Nu heb ik (gelukkig) nooit eerder een slot moeten open slijpen - dus ik heb 0,0 ervaring er mee (fiets staat in de berging).

1) Is een accu slijptol krachtig genoeg? Moet ik bij de Gamma nog vragen om speciale slijpmessen voor een AXA ringslot (meer dan 10 jaar oud).

2) Mijn idee is: linker en rechterzijde van het stuk slot dat door het wiel zit open te snijden en daarna het slot los te schroeven, moet het inderdaad zo?

3) Ik heb geen ervaring in het gebruik van een (accu) slijptol. Behalve een veiligheidsbril, zijn er nog bijzondere dingen waar ik goed op moet letten?

Heel veel dank! Hopelijk kan ik weer snel op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anoniem: 1219356 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:31:
Hallo beste Tweakers,

Ik heb een oude fiets ooit gekregen die heb ik de afgelopen maanden niet gebruikt. Met het mooie weer wilde ik weer eens een tochtje gaan maken, maar kon de fietssleutel(s) nergens meer vinden sinds mijn verhuizing maanden geleden. Overal gezocht maar helaas.

Hij staat in de berging. De dichtstbijzijnde fietsenmaker doet het alleen op verzoek met bewijs van eigenaarschap. Helaas heb ik die fiets meer dan 10 jaar gekregen van een vriend dus een bonnetje oid heb ik niet meer.

Nu wil ik bij de Gamma een slijptol huren (a 15 euro). Dit is een slijptol op accu. Nu heb ik (gelukkig) nooit eerder een slot moeten open slijpen - dus ik heb 0,0 ervaring er mee (fiets staat in de berging).

1) Is een accu slijptol krachtig genoeg? Moet ik bij de Gamma nog vragen om speciale slijpmessen voor een AXA ringslot (meer dan 10 jaar oud).

2) Mijn idee is: linker en rechterzijde van het stuk slot dat door het wiel zit open te snijden en daarna het slot los te schroeven, moet het inderdaad zo?

3) Ik heb geen ervaring in het gebruik van een (accu) slijptol. Behalve een veiligheidsbril, zijn er nog bijzondere dingen waar ik goed op moet letten?

Heel veel dank! Hopelijk kan ik weer snel op de fiets.
Qua kracht zal het wel loslopen, ik zou er schijven voor inox bijkopen. Neem er zeker meer dan 1.

Hoe heet het ook is, bedekkende kleding is een must er komen zat vonken vanaf (denk ook aan brandgevaar met omliggende spullen). Oordoppen en handschoenen zijn ook niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Google naar slot uitboren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Schroevendraaier erin en meppen wil nog weleens helpen.

Als je gaat slijpen, wel aan de goede kant, anders mag je twee keer aan de slag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Ik heb het een keer gedaan bij een oude fiets waarvan de sleutel kwijt was. Was binnen 10 seconden gepiept. Je hoeft hem maar aan een kant door te zagen waar de hendel zit. Het beugeltje laat dan los.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:43:
Als je gaat slijpen, wel aan de goede kant, anders mag je twee keer aan de slag :P
Wat bedoel je hier mee (echt 0,0 ervaring met slijptollen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 834471

15 euro huur voor een slijptol? Ik zou er lekker één kopen. Die dingen kan je al op de kop tikken voor 25 euro en dit zijn nou echt van die gereedschappen die nergens misstaan. Voor die 25 euro koop je dan allicht geen uitzonderlijke kwaliteit maar voor zo'n ding die je 2x in een jaar gebruikt is dat prima.

Verder komt elke deftige (door)slijpschijf gewoon door zo'n AXA slot, dat is verder geen bijzonder materiaal ofzo.
Anoniem: 1219356 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:44:
[...]

Dat je slijpt aan de kant van het hendeltje zodat je het lange deel losslijpt, en niet alleen het puntje er af haalt en de rest nog gewoon tussen je spaken blijft zitten. :)

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 24-07-2019 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 1219356 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:44:
[...]

Als je het slot aan de verkeerde kant doorslijpt zit de pin nog vast en kun je nog niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

MikeyMan schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:48:
[...]

Als je het slot aan de verkeerde kant doorslijpt zit de pin nog vast en kun je nog niks.
Nu is dit bericht lezen ongeveer evenveel werk als gewoon de andere kant ook doorslijpen, dus echt een hele belangrijke waarschuwing is het niet...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JvS schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:23:
[...]

Nu is dit bericht lezen ongeveer evenveel werk als gewoon de andere kant ook doorslijpen, dus echt een hele belangrijke waarschuwing is het niet...
:?

Beetje fatsoenlijke AXA met art goedkeuring gaat echt zo snel niet door. Met bijkomend risico dat je band en velg beschadigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zelfs met een Dremel en van die verstevigde slijpschrijfjes kom je nog wel door de beste fietsloten. (Is waarschijnlijk ook niet toevalligerwijs de enige Dremel accesoire die hier bij de bouwmarkt achter slot en grendel ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:58
Dit is trouwens ook een typisch ding dat je even van je vader/buurman etc leent. Met een beetje geluk helpen ze je zelfs ook nog als je zelf twijfelt.

Anders heeft de action die dingen (in het verleden) ook voor ong €15 euro te koop, hier heb ik ooit zelf is een oud slot mee doorgeslepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

BlackMonkey schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:24:
Dit is trouwens ook een typisch ding dat je even van je vader/buurman etc leent. Met een beetje geluk helpen ze je zelfs ook nog als je zelf twijfelt.

Anders heeft de action die dingen (in het verleden) ook voor ong €15 euro te koop, hier heb ik ooit zelf is een oud slot mee doorgeslepen.
Helaas niet meer in de aanbieding. Zie er wel van 20 Euro. Huren is vaak zonder slijpschijf. Eentje kopen met slijpschijf voor 20 Euro is dus goedkoper dan huren bij de Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 20:48
En pas op je vingers en waar het metaal van het slot heen valt. Het wordt namelijk flink heet.

Verder niet moeilijk doen en gewoon er op zetten. Al doende leert men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:08

MJV

Draag in ieder geval handschoenen en een veiligheidsbril als je aan de slag gaat met een slijptol.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

MJV schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:35:
Draag in ieder geval handschoenen en een veiligheidsbril als je aan de slag gaat met een slijptol.
Slechtste advies ooit.
Draag nooit handschoenen in de buurt van draaiende machines of onderdelen. Wanneer de handschoenen in de machine komen, is de kans namelijk groot dat ook de handen tussen de draaiende delen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:56
Je ogen beschermen kan nooit kwaad, maar inderdaad met elke willekeurige slijpschijf ven je er in 10-30 seconden doorheen.

Handschoenen is zwaar af te raden bij draaiende machines , want als je handschoen ertussen komt l, neemt ie je hele hand mee.

Alleen de aller duurste sloten zijn bestand tegen open slijpen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Succes en hou het veilig ;)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
@Anoniem: 1219356 Ken je in je omgeving niemand die wel eens wat met lockpicking doet?
Dit soort sloten zijn voor iemand met een klein beetje ervaring en gereedschap binnen 1 minuut open te krijgen zonder geweld (picking/ raking).
YouTube: (picking 579) The power of raking wafer locks - bicycle rear wheel l...

[ Voor 39% gewijzigd door Henk007 op 24-07-2019 20:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 20:26

Rmg

https://www.tbiveilig.nl/...dsmiddelen/haakse-slijper

Hier de richtlijnen voor de mensen die ze professioneel gebruiken.
Gebruik de volgende persoonlijke beschermingsmiddelen
  • Veiligheidsbril
  • Gehoorbescherming
  • Adembescherming, indien er schadelijke stoffen en dampen vrijkomen
  • Bij voorkeur passende handschoenen dragen (haakse slijper is voorzien van beschermkap)
  • Draag brandvertragende kleding
Bij slijpen is het sleutelwoord passend niet van die 3 euro bouwmarkt dingen die alle kanten op lubberen, dat is gevaarlijk.

Een stel goed passende, nauwsluitende handschoen is beter dan niets, zeker met metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

AXA ringslot krijg je zelfs open met een Dremel, daar heb ik er in het verleden al behoorlijk wat mee opgemaakt.
(kamp voor kids, zeker 2-3 per dag die hun fietssleutel kwijt waren geraakt)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06 16:16
Een 10 jaar oud Axa slot gaat toch gewoon open met een blanco sleutel.
https://www.security.nl/p...+AXA+fietsensloten+kraakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:21
Hier ook pas een AXA slot ( van een jaar oud) doorgeslepen.
Stelt niets voor. Zorg dat je een doorslijpschijf neemt! (1mm dun schijfje).
Kennis van mij probeerde het met een afbraamschijf... :N

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:56
_root schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:33:
Hier ook pas een AXA slot ( van een jaar oud) doorgeslepen.
Stelt niets voor. Zorg dat je een doorslijpschijf neemt! (1mm dun schijfje).
Kennis van mij probeerde het met een afbraamschijf... :N
Een afbraamschijf _O- _O-

Als je geduld hebt lukt het vast ook met een paar schuurschijfjes :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Let ook op je ruiten i.v.m. de vonkenregen van een slijptol. Als die vonken op je ruiten komen dan brand het in en krijg je mooie roestpuntjes in het glas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:21
Voor niet al te veel gebruik:
https://betaalbaarshoppen...ereedschap/haakse-slijper
Gelijk een schijfje erbij (let op de maat!!) en gaan... Zorg voor een veiligheidsbril.

(of als je in buurt van Rotterdam woont, kan je de mijne lenen :))

[ Voor 30% gewijzigd door _root op 24-07-2019 22:11 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb nog nooit handschoenen gedragen tijdens het slijpen. Heeft geen zin ook. Op een centimeter of 20 vanaf de slijptol kaatsen ze gewoon af op je huid. Je verschroeid misschien een paar haren, maar verder niets aan het handje, letterlijk en figuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:11
Wat ook in mij opkomt, slijptol lenen. Kosten max een fles wijn of iets :P verder ook niet spannender maken dan het is.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1050445

Ik heb ooit een slijptol van het merk KBM ofzoiets gehad, Kostte 2 tientjes , die werd na paar minuten zo heet dat ie in de fik ging , aparte gewaarwording dat dan weer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt, ik zal zondag als ik bij mijn ouders ben nog even zoeken of daar de sleutel is (maar hoge kans van niet) en dan ga ik dinsdag aan de slag :). Dank voor alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Huren voor 15 euro zou ik dus niet doen. Een budget slijptolletje kost je 25 euro en zo'n ding is altijd handig om te hebben. Ik heb ooit de goedkoopste gekocht bij de Praxis (een xceed ofzo) en heb hem toch al een aantal keer gebruikt. Een doorslijpschijfje kost je een paar euro (moet je ook kopen als je hem huurt). Die had ik destijds voor de zekerheid maar 2 gekocht, voor het geval dat. Daarvan is er 1 nu nog steeds ongebruikt. :)

Je gebruikt zo'n ding doorgaans maar erg weinig, dus ik gebruik gewoon een verlengsnoertje als ik hem een keer nodig heb.

Geef je slijptol trouwens genoeg tijd om af te koelen als je ermee werkt. Zeker als je zo'n goedkope neemt. Handschoenen en een bril zijn wel aan te raden trouwens. Oorbescherming in principe ook, maar eerlijk gezegd slijp ik altijd buiten en dan gebruik ik die laatste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 15:50

vectormatic

Warlock of the doorlock

oorbescherming zou ik wel aanraden, ik ben tegenwoordig wat vaker met de slijptol/compressor bezig, en je merkt het toch wel, gewoon ook zon set oorbeschermers meenemen als je toch bij de action bent voor de schijfjes (action schijfjes zou ik eerder pakken dan gamma/piranha spul, zijn dunner, dus slijpen beter)

Verder, wees je er even bewust van dat een slijptol een snel draaiend ding is, en dus als je em beweegt via gyroscopisch effect zelf op een anders as ook wil gaan draaien, vooral in het begin dus netjes met twee handen vasthouden en geen plotse bewegingen maken, en inderdaad oppassen dat je je frame of wiel/band niet per ongeluk meepakt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rmg schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:53:
https://www.tbiveilig.nl/...dsmiddelen/haakse-slijper

Hier de richtlijnen voor de mensen die ze professioneel gebruiken.

[...]

Bij slijpen is het sleutelwoord passend niet van die 3 euro bouwmarkt dingen die alle kanten op lubberen, dat is gevaarlijk.

Een stel goed passende, nauwsluitende handschoen is beter dan niets, zeker met metaal.
Intussen, professionals:
Bediening met één hand, geen handschoenen, geen beschermkapje (kunnen er grotere schijven op), en een beetje knijpen met de ogen voor bescherming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:55

Bommes

Capo del formaggio

Anoniem: 834471 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:46:
[...]

Intussen, professionals beunhazen:
Bediening met één hand, geen handschoenen, geen beschermkapje (kunnen er grotere schijven op), en een beetje knijpen met de ogen voor bescherming.
There I fixed that for you

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
MikeyMan schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:08:
[...]

:?

Beetje fatsoenlijke AXA met art goedkeuring gaat echt zo snel niet door. Met bijkomend risico dat je band en velg beschadigt.
Als je 't met beleid doet, dan is het twee à drie minuten werk. Wel geniet de hele buurt mee van de herrie. Dus subtiele methode voor diefstal is het niet.
ART noch AXA (of abus wat dat betreft) is zaligmakend. Een slot heeft vaak slechts een diefstal vertragende werking, waarmee het onaantrekkelijker wordt om te doen. Het voorkomt 't niet.

Ooh ja, oordoppen en bril. gehoor en oogschade loop je zo op. Juist met die ene keer eventjes makkelijk en snel.

[ Voor 8% gewijzigd door PROnline op 25-07-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PROnline schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:03:
[...]

Als je 't met beleid doet, dan is het twee à drie minuten werk. Wel geniet de hele buurt mee van de herrie. Dus subtiele methode voor diefstal is het niet.
Gewoon nette kleding aantrekken en op klaarlichte dag, duidelijk in het zicht, zo'n slot doorslijpen. Gaat gegarandeerd geen haan naar kraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi,

Voor dat ik een slijptol volgende week ga huren/lenen, bedacht ik me net ik heb in de berging nog een decoupeerzaag en ijzerzaagjes. Gaat het daar ook mee werken of is dat geen verstandig plan? En kan dat wel binnen (werkt op stroom de decoupeerzaag) of ontstaan er dan (ook) vonkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Anoniem: 1219356 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:50:
Hoi,

Voor dat ik een slijptol volgende week ga huren/lenen, bedacht ik me net ik heb in de berging nog een decoupeerzaag en ijzerzaagjes. Gaat het daar ook mee werken of is dat geen verstandig plan? En kan dat wel binnen (werkt op stroom de decoupeerzaag) of ontstaan er dan (ook) vonkjes.
Dat lijkt me een stuk gevaarlijker en denk dat het ook echt niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 08:22
ToFast schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:57:
[...]

Dat lijkt me een stuk gevaarlijker en denk dat het ook echt niet lukt.
Zelfs met een handijzerzaag, een stevige schroevendraaier en een hoop doorzettingsvermogen lukt het uiteindelijk, zeker met een slot van 10 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Anoniem: 1219356 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:50:
Hoi,

Je kan het altijd gewoon even proberen met een schroevedraaier in het slot rossen. Het is een flink oud slot, heb die vaker opengekregen zonder zaagjes, dremels, wat dan ook. Met een schroevendraaier en een hamer.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Zoals ook in Het algemeen beleid #verbodenhacken staat, is het bespreken van beveiligingen omzeilen niet de bedoeling op Tweakers. Hierbij maakt het niet uit of het om een 'digitale' beveiliging gaat of om een fysieke, zoals een fietsslot.

De fiets van jou kan wel van jezelf zijn, maar de volgende die meeleest kan wel kwade bedoelingen hebben.

Daarom gaat dit topic ook op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.