Toon posts:

Verlengen RCA-kabel met monotulp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de kabel van een van mijn geluidsboxen (met twee speakers voor de hoge en lage tonen) met 5 meter verlengen. Deze kabel komt uit de box en wordt met een monotulpstekker op de versterker aangesloten. Inmiddels heb ik twee verschillende verlengkabels geprobeerd (met aan de ene kant een vrouwtje en aan de andere kant een mannetje). Het resultaat is echter maar een "half" signaal. Mijn idee was vervolgens een duo RCA-kabel te gebruiken met aan weerszijden een verloopstekker (van 1 naar 2 en van 2 naar 1). Daarop kreeg ik echter te horen dat als je van 2 naar 1 gaat de box wordt opgeblazen. Kortom, nu weet ik het niet meer. Kan iemand hiermee helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 14:24

M14

Heb je wat informatie van de gebruikte apparatuur? Tulp stekker is niet bepaald gangbaar om een (passieve) luidspreker op een versterker aan te sluiten...

En al zou dat zo zijn, dan zie ik ook geen reden waarom je een 'half' signaal als resultaat zou krijgen, tenzij je een dunne signaalkabel gebruikt voor vermogen.

Kortom, graag een en ander toelichten. Foto's doen wonderen :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Even wat meer informatie vergaren want ik snap er de ballen van op het moment.
Kun je niet gewoon een langere kabel pakken? Wat voor speakers en versterker zijn het?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om Denver DAB+ Music Center MRD-165.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-10 20:28

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens google is de MRD 165:
https://denver-electronic...-165/c-1024/c-1156/p-2861

Volgens de plaatjes heeft die gewoon speaker aansluitingen die RCA gebruiken.
Dus vanuit de speaker zit de kabel waarschijnlijk vast met aan het uiteinde een RCA plug.

Dit zou je gewoon moeten kunnen verlengen met:
https://www.allekabels.nl...8/tulp-verlengkabels.html

Ik snap echter niet wat je met "Half" signaal bedoelt.
Ook snap ik niet waarom je van 1 naar 2 en weer terug wilt. als je gewoon 1:1 kunt verlengen.

Wat de Denver DAB+ er mee te maken heeft weet ik ook niet. Dit lijkt een losstaand product.

anders misschien plaatjes posten?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het plaatje van de MRD-165 is correct. En inderdaad zit de kabel aan de speaker vast. Het probleem is dat een 1:1-verlengkabel slechts een zacht geluid geeft. Misschien omdat er toch maar 1 signaal over de verlengkabel gaat? Maar waarom werkt de speakerkabel zelf dan wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:52
Als ik de foto's van de achterkant bekijk, gaat er voor de speakers 1 mono rca naar links en 1 naar rechts.
Wat vreemd maar ok...
Mono verlengkabel voor links/rechts zo dus moeten werken mijn inziens.

https://denver-electronic...-165/c-1024/c-1156/p-2861
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:35:
Het plaatje van de MRD-165 is correct. En inderdaad zit de kabel aan de speaker vast. Het probleem is dat een 1:1-verlengkabel slechts een zacht geluid geeft. Misschien omdat er toch maar 1 signaal over de verlengkabel gaat? Maar waarom werkt de speakerkabel zelf dan wel goed?
Ik krijg zo het idee dat het vermogen te laag is voor de verlenging...
Niet perongeluk een afwijkende maat van de tulp (noem het nu bewust even geen RCA), dat er geen goeie connectie is?

[ Voor 49% gewijzigd door Dieks77 op 24-07-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

RCA kabels zijn in principe niet ideaal om vermogen (wat een speaker heeft) over lange afstanden (> 20 meter) te transporteren omdat de signaaldraden wel erg dun zijn en de weerstand dan mogelijk te hoog wordt.

Over wat voor lengtes praten we hier?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:18

TheBorg

Resistance is futile.

Vroeger werd RCA veel voor speakers gebruitk. Nu niet meer, de verlangkabel is waarschijnlijk een signaalkabel, geen speakerkabel. Een signaalkabel is een hele dunne draad met een afgeschermde mantel. Wat je nodig hebt is een RCA stekker met dikke draad er aan.

In de PA wereld heb je hetzelfde probleem. XLR speakersnoer en XLR microfoonsnoer. Gebruik je het speakersnoer voor een microfoon krijg je storing. Gebruik je een microfoonsnoer voor speakers dan brand die door.

[ Voor 29% gewijzigd door TheBorg op 24-07-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
5 meter. Op de verpakking staat een plaatje van een speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:18

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:47:
Foto of linkje? Speaker afbeelding kan ook aangeven dat het voor audio is. RCA wordt ook gebruikt voor beeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:47:
Ik wens je succes. Ik vind het lastig je te helpen met elke keer zulke summiere / afgepaste antwoorden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 10-10 14:24

M14

Ik zou een paar losse tulp-stekkers kopen en er 1.5mm2 luidspreker kabel aan solderen. Zo is de kabel in ieder geval geschikt voor het vermogen in combinatie met de lengte.

Alle 'standaard' kabels met deze connector zijn voor signaal, niet voor vermogen en daarom eigelijk niet geschikt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20
JvS schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:54:
[...]

Ik wens je succes. Ik vind het lastig je te helpen met elke keer zulke summiere / afgepaste antwoorden.
nou ik vind het wel meevallen. Het is duidelijk dat het om een speaker gaat en om 5m extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook nog een duo RCA-kabel geprobeerd, waarvan ik alleen de rode tulpjes gebruikte. Toen kwamen de hoge tonen prima door en de lage tonen in het geheel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik de specs van dan ding zie dan zit er een versterkertje van 2x2 watt in. Das onderhand een wekkerradio. Niet veel, maar kennelijk voldoende voor die speakers.
Het is lang geleden dat ik een constructie zag met speakers die met tulp aangesloten waren, maar ze zijn er dus nog steeds kennelijk :)

Ik ga er vanuit dat je speakers beiden een stuk speakerdraad hebben waar een tulpplug aan gezet is.
Verreweg je makkelijkste optie is simpelweg die draad doorknippen, aan beide kanten strippen, en met twee kroonsteentjes er wat speakerdraad tussen zetten. Een dropveter van de bouwmarkt is meer dan voldoende. Als je ooit een stekker aan een draad gezet hebt dan kun je dat makkelijk zelf.

Heb vroeger vaak genoeg zo speakers van simpele stereosetjes verlengd, en dat moet gewoon werken :)
Vind het wel een vreemde zaak dat het met een tulp verlengkabel niet werkt, laat staan dat er geluid wegvalt. Zoveel zou dat niet uit mogen maken namelijk. Dan zou ik mezelf afvragen of de pluggen wel goed vast zaten.

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 24-07-2019 21:48 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Ga ik proberen.
Pagina: 1