Vraagje over split airco via de muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben sinds janiuari dit jaar eigenaar van een appartement. Gezien de zomers tegenwoordig erger en erger worden, overweeg ik sterk om airco te installeren, echter impliceert dit het maken van een gat in de achtergevel. Dit mag niet zomaar zonder toestemming van de andere eigenaars.

De vraag zal voorgelegd worden op de volgende vergadering en als het antwoord ja is, dan is er geen probleem.
Stel dat ze dat niet willen, dan mag ik in principe mijn ruit kleiner maken, deel van het glas vervangen door een ander materiaal en dat als "muur" gebruiken in dewelk ik een gat maak.
Gaat dat technisch gezien? Of moet het echt door de betonnen muur heen? Dat het me meer gaat kosten, kan ik mee leven. Het is uiteindelijk een lange termijnsinvestering. Ik vraag gewoon of het puur technisch kan.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:10:
Of moet het echt door de betonnen muur heen?
Waarom zou 't per-se door een betonnen muur moeten :?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-08 14:41

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wat ik me kan voorstellen is dat je nieuwe materiaal minder goed isoleert dan een ruit, dat het dan uitmaakt. Echter bij keuze voor het materiaal kun je daar denk ik prima rekening mee houden. Ik zie ook niet helemaal in waarom die door een betonnen muur heen “moet”.

Overigens kan ik me ook niet indenken dat de andere eigenaren er tegenin gaan, waar een hele ruit vervangen qua zicht meer doet dan een gat. Is het op zicht? Split-unit is weer een ander verhaal, want dan moet er ook een unit ergens geplaatst worden buiten.

EDIT, dit is ook niet onaardig - kun je misschien ook weghalen in de winter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SylIBE07a6zcAlq4UGGy2Lcc/thumb.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door N1ckk op 24-07-2019 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Controleer ook of je wel een buitenunit kunt en mag ophangen.
Kan me voorstellen dat de VVE daar ook iets van kan vinden of over te zeggen heeft.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-08 11:31
Maakt niks uit waar de leiding langsgaat, als hij maar netjes geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Onlangs was er een arrest dat je woongenot (het plaatsen van een airco) altijd voor gaat op het belang van de VvE (een mooie buitengevel). Dus de VvE kan het niet verbieden, maar ze kunnen wel eisen stellen en je zal wel in overleg met ze moeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

N1ckk schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:14:
[...]

EDIT, dit is ook niet onaardig - kun je misschien ook weghalen in de winter:

[Afbeelding]
Een mono-block werkt nooit zo goed als een split unit. Met deze manier kan je de warme lucht die de airco genereert naar buiten blazen, maar je trekt geen vacuüm dus die lucht zal ergens door vervangen moeten worden: warme buitenlucht.
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:18:
Onlangs was er een arrest dat je woongenot (het plaatsen van een airco) altijd voor gaat op het belang van de VvE (een mooie buitengevel). Dus de VvE kan het niet verbieden, maar ze kunnen wel eisen stellen en je zal wel in overleg met ze moeten.
Dat is interessant, heb je daar meer info over?

[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 24-07-2019 15:21 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tip: misschien willen andere buren ook wel een airco. Vraag het aan ze misschien kan je dan met meerdere bewoners de apparatuur tegelijk laten installeren voor een mooiere prijs v/d aannemer.

Ik vraag me wel af: maakt zo'n ding veel lawaai, kan me voorstellen dat bijv. je directe buren die in de zomer de ramen open hebben geen zin in gezoem de hele dag hebben, en daarom tegen zullen stemmen. Misschien goed om ff na te vragen bij de fabrikant?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 09:51
Ik zit ook in een appartement en heb paar jaar terug airco laten installeren maar heb het gewoon laten doen ook al staat er in de voorwaarden dat dit in overleg moet en over gestemd moet worden in de vve. Het is mijn appartement, mijn balkon dus ook mijn beslissing. Zo sta ik er in. Wat willen ze doen? Boetes uitdelen mogen ze niet en eruit zetten kunnen ze niet als het koop is.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de antwoorden tot hiertoe. Ja het lawaai is iets waar ik rekening mee ga houden. Hoe stiller, hoe beter, zelfs voor de buitenunit. Ik spaar liever dan nog een zomertje extra en iets echt van hoge kwaliteit te hebben, dan er nu op te besparen en een ding te zetten dat evenveel lawaai maakt als een nucleaire reactor :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-08 14:41

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@dennis112 Wat dacht je van de relatie met je buren jij zwart-witte hork! ;) Daarbij zou de VVE zover kunnen gaan om via het juridische dat ding te laten verwijderen. Wil je toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
dennis112 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:28:
Boetes uitdelen mogen ze niet en eruit zetten kunnen ze niet als het koop is.
Niet? Mijn vve kan wel boetes opleggen bij overtreding van het reglement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 21:09
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:29:
Evenveel lawaai maakt als een nucleaire reactor :D
Die volgens mij best wel stil zijn >:)

Los van het VVE-aspect kan ik me wel voorstellen dat je even aanklopt bij je buren en hen vantevoren inlicht. Al doe je 't maar onder 't mom van "is 't goed als de aannemer om 9 uur begint of slapen jullie dan nog?". Als je directe buren maar meewerkend zijn scheelt dat ongetwijfeld een hoop weerstand.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 09:51
N1ckk schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:30:
@dennis112 Wat dacht je van de relatie met je buren jij zwart-witte hork! ;) Daarbij zou de VVE zover kunnen gaan om via het juridische dat ding te laten verwijderen. Wil je toch niet?
Achja bij mij in de flat is elk weekend wel iemand aan het boren, timmeren of zagen daar wordt ook niks over gemeld. Daarnaast was er al iemand die ook airco had dus als 1 het mag dan mag iedereen het ;)

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Beetje afhankelijk hoe groot je ruiten zijn, kun je ook nieuwe ruit met (ronde)sparing zetten. Ik kan zo snel geen goede foto vinden, maar een kattenluikje is wel een vergelijkbaar iets:

Afbeeldingslocatie: https://www.verlaar.nl/wp-content/uploads/2017/12/Kattenluik-in-glas-1024x277.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:00

Yucon

*broem*

Mag dit wel? Wat betreft onderhoud vallen kozijnen meestal onder de vve, zowel schilderwerk als langetermijn onderhoud. Ik kan me voorstellen dat je ramen niet zomaar mag verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08 15:14

BLACKfm

o_O

dennis112 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:36:
[...]

Achja bij mij in de flat is elk weekend wel iemand aan het boren, timmeren of zagen daar wordt ook niks over gemeld. Daarnaast was er al iemand die ook airco had dus als 1 het mag dan mag iedereen het ;)
Mocht dat inderdaad? Of is dat een zelfde soort persoon als jij? :+
Maar dan gooien we die dooddoener van iemand die in een sloot springt er ook even achteraan.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:46:
Mag dit wel? Wat betreft onderhoud vallen kozijnen meestal onder de vve, zowel schilderwerk als langetermijn onderhoud. Ik kan me voorstellen dat je ramen niet zomaar mag verbouwen.
In de OP staat dat dit mag:
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:10:

Stel dat ze dat niet willen, dan mag ik in principe mijn ruit kleiner maken, deel van het glas vervangen door een ander materiaal en dat als "muur" gebruiken in dewelk ik een gat maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:00

Yucon

*broem*

Cheesy schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:06:
[...]

In de OP staat dat dit mag:

[...]
Dat zie ik, maar eerlijk gezegd lees ik daar een verkapte aanname. Maar ik geef toe dat ik er niet zeker van ben dat het ook zo bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
je kan altijd een mobiele airco nemen even een plankje kopen hier een rond gat in laten zagen (kan bij de gamma) en ben je voor nu klaar. wel even kijken naar hoeveel geluid de airco maakt. ik heb paar weken terug 1 besteld met als reactie en commentaar stille airco maar hij maakt net zoveel als een straaljager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je een raam hebt wat open kan... kun je dat raam gewoon vervangen door een plaat met de buitenunit er aan. Laat de VVE maar beginnen met procederen..
Kom maar op met dat zaaknummer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:42:
Als je een raam hebt wat open kan... kun je dat raam gewoon vervangen door een plaat met de buitenunit er aan. Laat de VVE maar beginnen met procederen..

[...]

Kom maar op met dat zaaknummer!
Ik ga even voor jullie zoeken. Heb hem niet gelijk meer kunnen vinden.

Deze meneer heeft het zelf zonder advocaat voor elkaar gekregen. Hij heeft goede argumenten gebruikt waardoor de rechter toestemming heeft gekregen. Let wel, hij heeft zich heel goed voorbereid en heeft de airco in een ombouw gezet.

Deze BV heeft het helemaal verkeerd aangepakt.

Dit gaat over sunscreens die niet kunnen worden verboden door VvE's.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-08 21:32
Je hebt ook monoblocks die watergekoeld zijn, zodat je de split unit in je appartement kan plaatsen. Zijn alleen prijzig en minder efficient, naast elektra ook extra waterkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-08 15:32
Heb daar weleens naar gekeken, maar die verslinden water bij de vleet. Dat wil je echt enkel als een buitenunit absoluut niet kan. Een beetje zwaar model ging met 0,2M3 water per uur aan de slag. Bedenk dat een kuub water je ongeveer een euro kost.
http://www.prinstechnics.nl/assets/aqua-dx-folder-2019.pdf

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Helaas zonder publiek vonnis? En "voor iedereen onzichtbaar" maken kan natuurlijk niet altijd, bijv. bij galerijflat.
Maar wel gelijk gekregen en alle kosten van het proces uit de VVE kunnen trekken. Dus hoezo verkeerd aangepakt?

Wel hilarisch vonnis. De VVE heeft werkelijk elk excuus erbij gesleept; "niet steekhoudend zijn, ook niet in onderling verband beschouwd" :+
Alleen omdat de VVE niet consequent is geweest.

Maar echt WTF... wat voor zielige types runnen die VVE's? ... Ik krijg een beetje een beeld van vijf Stalinistische tantes die als enige bij de ALV komen....
fonsoy schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:53:
Heb daar weleens naar gekeken, maar die verslinden water bij de vleet. Dat wil je echt enkel als een buitenunit absoluut niet kan. Een beetje zwaar model ging met 0,2M3 water per uur aan de slag. Bedenk dat een kuub water je ongeveer een euro kost.
http://www.prinstechnics.nl/assets/aqua-dx-folder-2019.pdf
Iets van 60 L / uur per kW koelvermogen dacht ik. Dus 1 kW uit het stopcontact, 5 kW koelvermogen en 300 L/uur. Dus voor elke cent electriciteit anderhalve cent water.

Idealiter gebruik je dat dan weer als bron voor warm douchewater :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:56
Kleine kaping: zou dit dan ook gelden voor koopwoningen die een airco aan de voorzijde willen (iets met welstandscommissie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BvZwolle schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:04:
[...]

Kleine kaping: zou dit dan ook gelden voor koopwoningen die een airco aan de voorzijde willen (iets met welstandscommissie)?
Ik zou zeggen: wat niet weet wat niet deert met de *knip* welstandscommissies.

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 27-07-2019 14:59 . Reden: Doe eens niet zulke vergelijkingen maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 12:37

digiman

reboot...

Het is mijn appartement, mijn balkon dus ook mijn beslissing.
Nee het is jouw appartement niet, en niet jouw balkon. Je hebt een appartementsrecht gekocht, dat is iets heel anders. Maar dat weet je stiekem vast wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
Hey mensen,

Ook ik overweeg een multi-split airco unit te laten plaatsaen. Mijn omgevingsvergunning is binnen. Ik wacht nog alleen op toestemming van de VVE.

Ik wil het externe deel op het dak laten plaatsen. Ik woon op de derde en vierde verdieping in hartje Amsterdam, dus hangen aan de voorgevel is al van de baan.

Ik vroeg mij af of iemand weet of het plaatsen van de unit op balkon een goede oplossing zou zijn als de vve/gemeente geen toestemming geven. Heeft iemand hier ervaring mee? Maken die buitenunits zo veel herrie dat de buren daar last van zouden kunnen hebben?

Ik heb ook deze monoblock units gezien:
https://www.klimate.nl/ma...co-zonder-buitenunit.html

Ik kan alleen nergens reviews vinden... Heeft iemand daar ervaring mee?

Bedankt en groetjes!

Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn slaapkamerraam zit 3 meter verwijderd van mijn buitenunit. Raam staat op ventilatiestand en hoor die unit nooit. O
Ik heb een Fujitsu airco, met deze temperaturen kom ik amper meer buiten 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:07:
Mijn slaapkamerraam zit 3 meter verwijderd van mijn buitenunit. Raam staat op ventilatiestand en hoor die unit nooit. O
Ik heb een Fujitsu airco, met deze temperaturen kom ik amper meer buiten 😜
Goed om te weten! Heb je het model bij de hand? Dan kan ik kijken hoeveel DB je buiten-unit is en een vergelijkbare aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mascarpwn schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 23:08:
[...]

Goed om te weten! Heb je het model bij de hand? Dan kan ik kijken hoeveel DB je buiten-unit is en een vergelijkbare aanschaffen
Ding is tien jaar oud, denk niet dat die nog op de markt is. Zal als ik thuis ben wel even voor je kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mascarpwn
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Ding is tien jaar oud, denk niet dat die nog op de markt is. Zal als ik thuis ben wel even voor je kijken.
Dat hoeft ook niet. Als ik de specificaties kan vinden staat daar over het algemeen het aantal DB op. Geen probleem als het niet lukt hoor! iig bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:54
Ik zit ook in een appartement en heb paar jaar terug airco laten installeren maar heb het gewoon laten doen ook al staat er in de voorwaarden dat dit in overleg moet en over gestemd moet worden in de vve. Het is mijn appartement, mijn balkon dus ook mijn beslissing. Zo sta ik er in. Wat willen ze doen? Boetes uitdelen mogen ze niet en eruit zetten kunnen ze niet als het koop is.
Leuk dat u er zo in staat.
Maar wellicht toch verstandig om u op de hoogte te stellen over de Nederlandse wet als u in een appartement woont.
Ten eerste, het appartement is niet van u. U heeft een appartement recht gekocht, niet de stenen.
Ten tweede, ze kunnen u er inderdaad niet uitzetten, maar een VVE kan u wel de toegang tot uw appartement ontzeggen. Wat effectief hetzelfde is.

Het zal inderdaad allemaal niet zo'n vaart lopen, maar laat u niet verassen door uw onwetendheid.
Pagina: 1