(KPN) Experia Box v10A of eigen router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-06 19:30
Hi,

Ik heb een gelijkvloers 70m2 appartement (in een flatgebouw met veel buren). Sinds een maand heb ik glasvezel (200/200) van KPN. Hier krijg je standaard de Experia Box v10A bij.

Nu heb ik zelf nog de Netgear Nighthawk AC1900 R7000 liggen. Deze had ik in m'n vorige woning (2 verdiepingen, stuk groter) in gebruik omdat de UPC box toen niet voldoende was.

Maar nu ben ik benieuwd of het nodig / verstandig is om de Netgear Nighthawk AC1900 R7000 er tussen te zetten. In principe stuurt de Experia Box v10A de volledige snelheid door (zelfs 200/500) volgens bijv. de Ookla speed test, dus voor de snelheid is het niet nodig, beide leveren 200mb/s+? Het bereik lijkt tot nu toe voldoende te zijn met de Experia Box v10A. Is er dan nog een voordeel om de Netgear te gebruiken? Ik zou denken dat het internet juist langzamer wordt (als in, een lagere ping) omdat er weer een kabel van de Experia Box naar de Netgeat getrokken zou moeten worden (ook al is die misschien kort, 1 meter oid).

Erg benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickp0078
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-04 00:15
Persoonlijk heb ik een Experia Box v10 nu ruim een jaar en daar ben ik zeer tevreden mee. Persoonlijk had ik de Netgear router verkocht.
Of, mocht de Netgear dit hebben, er een vpn router van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Michigan schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:05:

(...) omdat de UPC box toen niet voldoende was.

Maar nu ben ik benieuwd of het nodig / verstandig is om de Netgear Nighthawk AC1900 R7000 er tussen te zetten.
Open deur, maar in het algemeen is het onverstandig om extra apparatuur in een netwerk te plaatsen zonder dat je weet waarvoor :)

Zou je dus kunnen aangeven wat je wilt bereiken? Gaat het om snelheid? Extra switch poorten? Betere dekking? Beter bereik? Betere routing? etc.

Tussen de regels lijkt je iets te zeggen, maar een specifieke vraag leidt vaak tot een beter antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
patrickp0078 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:10:
Persoonlijk heb ik een Experia Box v10 nu ruim een jaar en daar ben ik zeer tevreden mee. Persoonlijk had ik de Netgear router verkocht.
Of, mocht de Netgear dit hebben, er een vpn router van maken :)
Bedankt voor je comment.

Misschien maar beter dat ik niet aan de "vpn router" begin, aangezien ik (nog) niet eens weet wat dat is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michigan
Palo Alto schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:52:
[...]

Open deur, maar in het algemeen is het onverstandig om extra apparatuur in een netwerk te plaatsen zonder dat je weet waarvoor :)

Zou je dus kunnen aangeven wat je wilt bereiken? Gaat het om snelheid? Extra switch poorten? Betere dekking? Beter bereik? Betere routing? etc.

Tussen de regels lijkt je iets te zeggen, maar een specifieke vraag leidt vaak tot een beter antwoord.
Daar heb je gelijk in. De Experia Box lijkt voldoende bereik en snelheid te geven. Wel valt soms het internet heel even weg - bijvoorbeeld tijdens een online spelletje op m'n telefoon. Heeft dat (vaak) met de Experia Box te maken denk je?

Los daarvan, mijn vraag was meer of de Netgear router stabieler internet geeft en (vergeef me als ik het fout zeg :+ ) lagere latency? 200Mbit/s-200Mbit/s internet schijnt snel te zijn, maar soms moet ik alsnog lang wachten voordat een website begint te laden.

Vanuit mijn meterkast gaan er 2 ethernet kabels naar m'n woonkamer en slaapkamer, dus bedraad heb ik geen problemen (TV, PS4, Laptop etc.) en meer draden heb ik ook niet nodig (gisteren een switch besteld voor in de woonkamer). Het gaat dus puur om Wi-Fi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:06
Als je (nu al) voldoende bereik en snelheid hebt is het dus niet nodig lijkt mij.

Als je EB signaal al héél af en toe ietsje trager werkt (en/of een hick-up heeft) dan zal alles daarachter dat waarschijnlijk ook hebben, tenzij het de ingebouwde WiFi antennes zijn die bijv. kapot zijn (maar dat lijkt me niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Michigan schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:12:
Heeft dat (vaak) met de Experia Box te maken denk je?

Los daarvan, mijn vraag was meer of de Netgear router stabieler internet geeft en (vergeef me als ik het fout zeg :+ ) lagere latency? 200Mbit/s-200Mbit/s internet schijnt snel te zijn, maar soms moet ik alsnog lang wachten voordat een website begint te laden.
Je noemt grof samengevat twee verschillende dingen:
a) kwaliteit van je draadloze netwerkverbinding
b) snelheid waarmee een website begint te laden

Van beiden moet je afvragen: waar meet jij dat aan af en bij welke grens vind jij het goed/slecht? Dat kan objectief zijn, maar ook een subjectief “gevoel” zijn. In het laatste geval blijf je wel vaak zitten met de vraag of je iets bent opgeschoten met de oplossing. Eventueel zoek je op hoe andere mensen dat meten en welke grens normaal is (kijk bijvoirbeeld eens welke snelheden de meeste internet-providers aanbieden).

Zowel a) als b) kunnen allerlei verschillende of overlappende oorzaken hebben. Het toevoegen van een router zonder duidelijke oorzaakrichting maakt je netwerksysteem alleen maar complexer, dus dat zou ik niet doen.

Ik geef voor beiden situaties één voorbeeld van een mogelijke oorzaak:

a) Kan bijvoorbeeld inteferentie zijn in de golflengte waarin je zit. Wisselen van 2.4 naar 5GHz kan dan een oplossing zijn als veel andere apparaten in de buurt ook gebruik maken van die band. In het algemeen is gebruik van 5GHz beter dan 2.4GHz, maar mensen hebben vaak een slechte 5GHz dekking in huis.

b) Het traag laden van een website kan bijvoorbeeld komen door een trage DNS server. Het adres dat je intypt (www.xyz.com of www.abc.nl) bestaat eigenlijk niet, maar moet worden omgezet in een IP adres. Dat gebeurt bij de meeste mensen online op een DNS server van de provider. Soms is de DNS server traag, waardoor voor jouw gevoel de website niet snel laadt. In werkelijkheid heeft de website en je netwerk er niks mee te maken.

Mijn suggestie: 1. objectiveer je vraag, 2. stel een grens (dan heb je eigenlijk pas een probleem), 3. ga op zoek naar de oorzaak, en 4. begin dan pas na te denken over een oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michigan
Palo Alto schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:30:
[...]

Je noemt grof samengevat twee verschillende dingen:
a) kwaliteit van je draadloze netwerkverbinding
b) snelheid waarmee een website begint te laden

Van beiden moet je afvragen: waar meet jij dat aan af en bij welke grens vind jij het goed/slecht? Dat kan objectief zijn, maar ook een subjectief “gevoel” zijn. In het laatste geval blijf je wel vaak zitten met de vraag of je iets bent opgeschoten met de oplossing. Eventueel zoek je op hoe andere mensen dat meten en welke grens normaal is (kijk bijvoirbeeld eens welke snelheden de meeste internet-providers aanbieden).

Zowel a) als b) kunnen allerlei verschillende of overlappende oorzaken hebben. Het toevoegen van een router zonder duidelijke oorzaakrichting maakt je netwerksysteem alleen maar complexer, dus dat zou ik niet doen.

Ik geef voor beiden situaties één voorbeeld van een mogelijke oorzaak:

a) Kan bijvoorbeeld inteferentie zijn in de golflengte waarin je zit. Wisselen van 2.4 naar 5GHz kan dan een oplossing zijn als veel andere apparaten in de buurt ook gebruik maken van die band. In het algemeen is gebruik van 5GHz beter dan 2.4GHz, maar mensen hebben vaak een slechte 5GHz dekking in huis.

b) Het traag laden van een website kan bijvoorbeeld komen door een trage DNS server. Het adres dat je intypt (www.xyz.com of www.abc.nl) bestaat eigenlijk niet, maar moet worden omgezet in een IP adres. Dat gebeurt bij de meeste mensen online op een DNS server van de provider. Soms is de DNS server traag, waardoor voor jouw gevoel de website niet snel laadt. In werkelijkheid heeft de website en je netwerk er niks mee te maken.

Mijn suggestie: 1. objectiveer je vraag, 2. stel een grens (dan heb je eigenlijk pas een probleem), 3. ga op zoek naar de oorzaak, en 4. begin dan pas na te denken over een oplossing
Hi Palo Alto,

Bedankt voor je uitgebreidde antwoord. In mijn geval zijn de observaties helaas puur subjectief. De vraag ontstond doordat ik de Netgear Router nog heb liggen (na m'n verhuizing) en ik benieuwd was of mede-tweakers mij zouden aanraden om die te installeren. Ik werd ook beïnvloed door de marketing op de doos: "100% faster for mobile devices" deed mij denken dat ik beter uit was door deze te installeren.

Maar zoals ik begrijp uit de reacties is het niet aan te raden extra apparaten te installeren zonder noodzaak en gaat die de kast in voor als ik ooit nog ruimer ga wonen. Bedankt voor de reflectie! :P
Pagina: 1