Licenties voor Windows 10 Pro in een VM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Als ik Windows 10 Pro in een VM wil draaien op een Linux computer, wat heb ik dan aan licenties nodig? Weet iemand dat?

Ik dacht zelf gewoon een Windows 10 Pro licentie, maar volgens een Microsoft partner moet je dat op een Microsoft server doen (of Azure), heb je een Windows 10 Enterprise editie licentie nodig, en ook een VM licentie (of meerdere als je meerdere VMs/gebruikers hebt). Maar dat lijkt me wel heel duur en overdreven. En het moet op een Linux computer.

Het is om een Exact server op te draaien, want dat gaat niet onder Linux.

Beste antwoord (via SymbolicFrank op 24-07-2019 15:10)

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als ik het goed begrijp wordt de VM dus alleen voor het delen van bestanden gebruikt worden dan zou volgens mij een Win 10 Pro licentie volstaan.

edit:
Overigens heb ik voor een vergelijkbare applicatie er juist voor gekozen om server en client op een server met RDP te installeren. Weet je gelijk ook zeker dat iedereen dezelfde versie van SQL en client gebruikt en het is verder ook eenvoudiger te beheren. Maar ook hier de gewone Windows Standardversie van de server zie echt geen enkele noodzaak voor een Enterprise versie.

[ Voor 57% gewijzigd door synoniem op 24-07-2019 15:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Exact Server? Dat is toch een client-applicatie? Dan heb je toch alleen een MS SQL-server nodig? Of wil je gebruikers laten inloggen op die Windowsmachine met RDP?

Maar volgens mij heb je Windows 10 Enterprise nodig om deze in een VM te draaien. Het is nogal een lijvig document: https://community.spicewo...-cloud-hosting-use-rights

[ Voor 45% gewijzigd door Room42 op 24-07-2019 14:52 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 23:51
In principe kan je hiervoor volgens mij gewoon een Windows 10 (pro) licentie pakken.
Het is namelijk een licentie voor 1 machine, of dat nu virtueel of fysiek is maakt dan niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Gaat het hier om een test met een VM alvorens de server in productieomgeving op een legit windows machine draaien?
Of wil je die Exact server voor eeuwig in een VM houden?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wintervacht schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:51:
Gaat het hier om een test met een VM alvorens de server in productieomgeving op een legit windows machine draaien?
Of wil je die Exact server voor eeuwig in een VM houden?
Zou sowieso die rommel virtueel houden.

Volgens mij volstaat een standaard win 10 pro licentie.
Ik kan mij alleen wel voorstellen dat er redenen zouden kunnen zijn om op windows server te installeren ipv pro.

Maar dat kan je zelf beter inschatten dan ik, overigens eens met hierboven alleen mssql zou ook moeten volstaan.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

pyrofielo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Zou sowieso die rommel virtueel houden.

Volgens mij volstaat een standaard win 10 pro licentie.
Ik kan mij alleen wel voorstellen dat er redenen zouden kunnen zijn om op windows server te installeren ipv pro.

Maar dat kan je zelf beter inschatten dan ik, overigens eens met hierboven alleen mssql zou ook moeten volstaan.
Een VPS is ook een optie, ik begrijp gewoon niet waarom je een server in een productie omgeving in een VM zou laten draaien op een lokale machine.

Als het alleen om testen gaat kun je ook de trial versie van windows gebruiken, vrijwel geen beperkingen en ookal is het grijs gebied, ook zonder activatie is windows 10 geldig en voor een testomgeving zou ik zeggen bespaar je de centen voor het testen en schaf bij migratie een licentie aan op een VPS...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Als er maar één gebruiker is die met RDP verbinding maakt is een Win10 Pro licentie voldoende. WIl je meerdere gebruikers via RDP toegang geven heb een standard Server (versie naar eigen smaak) nodig met meerdere CAL's (één voor elke gebruiker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
MS SQL en Exact draaien dan op de Linux server, daar staat ook de data op, de gebruikers werken op hun eigen computer. Ze hebben een SQL en Exact client (met licentie, natuurlijk). Niemand werkt op de server.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Als ik het goed begrijp wordt de VM dus alleen voor het delen van bestanden gebruikt worden dan zou volgens mij een Win 10 Pro licentie volstaan.

edit:
Overigens heb ik voor een vergelijkbare applicatie er juist voor gekozen om server en client op een server met RDP te installeren. Weet je gelijk ook zeker dat iedereen dezelfde versie van SQL en client gebruikt en het is verder ook eenvoudiger te beheren. Maar ook hier de gewone Windows Standardversie van de server zie echt geen enkele noodzaak voor een Enterprise versie.

[ Voor 57% gewijzigd door synoniem op 24-07-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
synoniem schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:04:
Inderdaad. Dat was ook mijn idee.

De VM is alleen omdat de Exact Server alleen op Windows draait. De MS SQL server draait rechtstreeks op de Linux server. En als er iemand remote wil werken, doen ze dat maar naar hun eigen computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Supported system requirements
Operating system (Web server + Database server)
  • Microsoft Windows Server 2008R2 with IIS
  • Microsoft Windows Server 2012/2012R2
  • Microsoft Windows Server 2016
  • Microsoft Windows Server 2019
  • Microsoft .NET Framework 4.7 should be installed
  • WCF Data Services 5.0 should be installed
  • Windows Small Business Server 2008 Premium Add-on and 2011 Standard Edition (x64)
Database system (Database server)
  • Microsoft SQL Server 2012
  • Microsoft SQL Server 2014
  • Microsoft SQL Server 2016
  • Microsoft SQL Server 2017
Je VM moet dus gewoon een Windows Server zijn.
€ 700,00 pricewatch: Microsoft Windows Server 2016 Standard

Daarnaast heb je nog CAL's nodig wanneer je files gaat sharen:
€ 40,00 per user: pricewatch: Microsoft Windows Server 2016 User CAL Dutch (R18-05224)

Exact ondersteund geen SQL Express dus:
€ 906,00 pricewatch: Microsoft SQL Server Standard 2017 (License only)

En voor iedere user welke met exact verbinding maakt (simultaan):
€ 200,00 per user.

Dus voor SQL Server is het interessant om te kijken naar CPU based licensing. Bijvoorbeeld:
https://www.microsoft.com...o_Software_SQL_CTA1&rtc=1

Overigens via NL distributeur is het goedkoper.

Dus even een Windows 10 client....
Niet supported (Bepaalde Exact compontenten werken/installeren niet eens)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
De SQL en Exact licenties hebben we allemaal, en ik heb bij Exact nagevraagd of de server ook op Windows 10 Pro draait. Daar je die server ook rechtstreeks op je eigen computer kunt installeren is dat inderdaad het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26
Met hoeveel client pc's ga je verbinding maken met de server? Volgens mij kan Windows Pro maar een bepaald aantal gelijktijdige binnenkomende connecties afhandelen juist om te voorkomen dat deze voor echt server taken gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
De enige verbindingen zijn tussen de Exact en de SQL server (die draait onder Linux), en tussen de Exact server en de 3 gebruikers. En daar hebben we allemaal licenties voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:46:
De SQL en Exact licenties hebben we allemaal, en ik heb bij Exact nagevraagd of de server ook op Windows 10 Pro draait. Daar je die server ook rechtstreeks op je eigen computer kunt installeren is dat inderdaad het geval.
Welke Exact server dan? Zoals hierboven aangegeven ergens is die er niet.

De Exact client maakt direct verbinding met de mssql database. Vraag mij wel af wat je bedoelt met dat deze direct op linux draait...

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Ok. Er is 1 server, daar draait Linux op. Daar draait ook MS SQL server 2017 Standaard editie op. Rechtstreeks onder Linux, niet in een VM.

Er zijn veel verschillende versies van Exact, en naast de online varianten, kun je ook nog steeds gewoon zelf je eigen Exact server draaien. Maar alleen op een Windows computer. En dus draait er een VM op de Linux server waar die Exact server in draait. Meer moet die VM niet doen, niemand gaat daar rechtstreeks op werken.

De Linux server is ook de domain controller en daar staan ook de documenten van de gebruikers op. En wat er verder allemaal nog moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 17:20
Is het niet zo dat je licensed moet zijn voor VDA gebruik (dus VL + SA) om via RDP een verbinding te mogen maken naar een virtuele Windows 10 machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:21
Enige reden dat het een Windows-machine moet zijn is de integrated security. Als je dat voor elkaar kunt krijgen ben je al een heel eind. In deze documenten is e.e.a. beschreven op basis van een AD domain controller.. wellicht dat je in jouw scenario stappen vanaf een Windows-station kan uitvoeren:

https://www.mssqltips.com...e-windows-authentication/
https://docs.microsoft.co...tion?view=sql-server-2017

Let op: dit scenario wordt niet ondersteund.. maar Windows 10 Pro als server in een client/server-omgeving (volgens de specs) ook niet: https://www.exactsoftware...d-4c21-9882-7ca69e752331}

Zojuist een order geleverd en gefactureerd met een mcr.microsoft.com/mssql/server instance op Ubuntu en fixed credentials in CloudDB.xml :P

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Bedankt voor de links. Heel interessant.

Veel ITers hebben het idee dat Linux zo ingewikkeld is, maar in mijn ervaring is het vele malen eenvoudiger om daar dingen voor elkaar te krijgen dan onder Windows. En dat is een ramp om te beheren, vooral omdat het heel moeilijk te automatiseren is.

Mijn grootste frustratie met Microsoft is dat ze zoveel regels hebben gemaakt om je echt overal voor te laten betalen, dat niemand meer weet hoe het nou in elkaar zit. Dat is een heel groot verschil met Linux, waar het niet alleen veel beter werkt, maar ook bijna altijd gratis is.
Pagina: 1