Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toekomstbestendige sim/strategy gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZippyBongo
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:43
Beste mede-Tweakers,

Na het lezen van vele topics met aankoop adviezen, wil ik graag zelf ook een beroep op jullie kennis doen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal deze pc voornamelijk voor gaming gebruiken, denk hierbij aan strategy / simulatie games (Anno, Flight Sim etc) en wat FPS. Momenteel heb ik een 1080p monitor, maar zou graag op een later moment willen upgraden naar een 1440p monitor, dus dit wil ik bij het samenstellen van de nieuwe pc ook in het achterhoofd houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget zit ik tussen de 800-1000 euro, ik ben vooral op zoek naar een PC die future proof is (de komende 2/3 jaar).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De componenten die ik reeds in mijn bezit heb zijn:
- MSI B450m Mortar moederbord https://tweakers.net/pric...50m-mortar/specificaties/
- Corsair Crystal 280x RGB https://tweakers.net/pric...crystal-280x-rgb-wit.html

Mijn budget voor de overige componenten is dus +/-600-800 euro

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb gekeken naar de nieuwe generatie Ryzen processors / RX videokaarten, die volgens de reviews/eerdere topics een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Daarnaast wil ik graag een SSD van 1tb aan het systeem toevoegen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, prijs/kwaliteit is voor mij het belangrijkst

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een SSD van 1tb, om genoeg opslagruimte te hebben voor de komende tijd. Een modulaire voeding lijkt mij interessant, mits dit qua prijs enigzins te verantwoorden is

Ga je overklokken?
Ik wil graag een lichte OC proberen als dat het waard is, om hier ervaring op te doen. Ik ben hier echter geen expert in, dus geen "professionele OC's"

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag lees ik jullie mening over het door mij samengestelde systeem, een aantal initële vragen die ik hierbij heb zijn:

• Ryzen 2600 vs. 3600, is het de extra +/- 100 euro waard om in de CPU te steken vs. in andere componenten? Ik heb voor nu de 3600 gekozen omdat ik in eerdere topics las dat Flight Simulator behoorlijk CPU-demanding kan zijn.
• Voeding, zoals bovenstaand aangegeven lijkt een modulaire voeding mij interessant om het er in de case netjes uit te laten zien, graag lees ik jullie mening over of dit de (eventuele) extra kosten waard zijn, of dat je daardoor inlevert op de andere componenten.
• Geheugen, ik heb gelezen dat Ryzen fan is van sneller geheugen, is dit geheugen daarin een goede keus, of zijn betere prijs/kwaliteit verhoudingen te vinden?
• Videokaart, zelf weet ik hier niet zo goed wat de beste keuze is tussen de RX 5700, RTX 2060/super of GTX 1660(ti), mijn vraag is hier voornamelijk of de RX 5700/RTX 2060 Super overkill zijn voor 1080p/1440p gaming

Onderstaand mijn huidige lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 97,05€ 97,05
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 8G€ 371,49€ 371,49
1BehuizingenCorsair Crystal 280X RGB Wit€ 132,90€ 132,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,95€ 73,95
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 67,23€ 67,23
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 109,79€ 109,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.057,41

Bij voorbaat dank voor het doorlezen van mijn request & de feedback, ik kijk er naar uit!

Alle reacties

• bayatsog
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 14:38
Intel 660p 1TB

Iets goedkoper.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:54
Er zijn veel artikelen met problemen over b450 borden met een Zen2 (3600, 3700, ...) processor:
Reddit: Stop recommending MSI B450 motherboards for Ryzen 3 without a disclaimer
MSI: Gaming motherboard forum
Zelf veel boot problemen met een Ryzen 3600 op een b540 Gaming Pro Carbon AC.

• ZippyBongo
Goede! Die neem ik zeker mee.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Delay schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:56:
Er zijn veel artikelen met problemen over b450 borden met een Zen2 (3600, 3700, ...) processor:
Reddit: Stop recommending MSI B450 motherboards for Ryzen 3 without a disclaimer
MSI: Gaming motherboard forum
Zelf veel boot problemen met een Ryzen 3600 op een b540 Gaming Pro Carbon AC.
Je hebt nu tientallen keren hetzelfde gezegd. Na één keer is het op zich wel duidelijk. Daarnaast werkt het bijna altijd prima.... En anders doet het het wel bij de volgende firmware update.

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 24-07-2019 18:00 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Delay
-The_Mask- schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:59:Je hebt nu tientallen keren hetzelfde gezegd. Na één keer is het op zich wel duidelijk. Daarnaast werkt het bijna altijd prima.... En anders doet het het wel bij de volgende firmware update.
Dit is toch gewoon relevant als je een nieuwe PC samenstelt met b540 + zen2. Diverse TS zeggen de informatie ook te waarderen.

Waar haal je vandaan dat het gaat werken na een BIOS update? De meeste adviezen die ik zie gaan richting een nieuw generatie (noemt MSI "MAX") moederbord, dat wel goed met Zen2 om kan gaan.

• -The_Mask-
  • Niet online
Delay schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:03:
[...]

Dit is toch gewoon relevant als je een nieuwe PC samenstelt met b540 + zen2. Diverse TS zeggen de informatie ook te waarderen.

Waar haal je vandaan dat het gaat werken na een BIOS update? De meeste adviezen die ik zie gaan richting een nieuw generatie (noemt MSI "MAX") moederbord, dat wel goed met Zen2 om kan gaan.
Iemand die zoiets zegt heeft geen idee waar die over praat. MSI Max moederborden zijn 100% identiek, op één uitzondering na grotere firmware chip. Dit is nodig omdat de huidige 128Mb chips niet genoeg ruimte hebben voor alle CPU's. Wat je nu hebt is dat de nieuwste firmware ondersteuning mist voor enkele oude CPU's om genoeg ruimte te hebben voor de nieuwe CPU's. Dit staat echter volledig los van de probleempjes, die zijn er doordat de huidige firmware op een oude Agesa code van AMD is gebaseerd welke problemen heeft. Op het moment dat MSI een nieuwe update uitbrengt gebaseerd op de nieuwe Agesa code zijn de problemen ook weg. Overigens als de nieuwe Max moederborden op dezelfde Agesa code worden gebaseerd hebben ze trouwens ook gewoon dezelfde problemen als de niet Max versies. Probleem is alleen maar oude Agesa en dus is het alleen maar wachten op de nieuwe Agesa en de problemen zijn weg.

AMD Nieuwsdiscussie

• ZippyBongo
-The_Mask- schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:35:
[...]

Iemand die zoiets zegt heeft geen idee waar die over praat. MSI Max moederborden zijn 100% identiek, op één uitzondering na grotere firmware chip. Dit is nodig omdat de huidige 128Mb chips niet genoeg ruimte hebben voor alle CPU's. Wat je nu hebt is dat de nieuwste firmware ondersteuning mist voor enkele oude CPU's om genoeg ruimte te hebben voor de nieuwe CPU's. Dit staat echter volledig los van de probleempjes, die zijn er doordat de huidige firmware op een oude Agesa code van AMD is gebaseerd welke problemen heeft. Op het moment dat MSI een nieuwe update uitbrengt gebaseerd op de nieuwe Agesa code zijn de problemen ook weg. Overigens als de nieuwe Max moederborden op dezelfde Agesa code worden gebaseerd hebben ze trouwens ook gewoon dezelfde problemen als de niet Max versies. Probleem is alleen maar oude Agesa en dus is het alleen maar wachten op de nieuwe Agesa en de problemen zijn weg.
Thanks voor de duidelijke uitleg! Weet jij of er een indicatie is gegeven wanneer nieuwe software op basis van de “nieuwe Agesa” code kan worden verwacht?

• -The_Mask-
  • Niet online
jurre_b schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:17:
[...]

Thanks voor de duidelijke uitleg! Weet jij of er een indicatie is gegeven wanneer nieuwe software op basis van de “nieuwe Agesa” code kan worden verwacht?
Nee daarvoor moet je bij MSI zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• ZippyBongo
-The_Mask- schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:19:
[...]

Touché :)

• Delay
-The_Mask- schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:19:
[...]
Dus over een onbekende tijd komt er misschien een fix? Dat is toch niet acceptabel voor een nieuwe desktop, die moet gewoon morgen werken,

En hopen dat de nieuwe versie op de oudere moederborden past, want die hebben al ruimtegebrek zoals jij boven aangaf.

• -The_Mask-
  • Niet online
Delay schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:43:
[...]

Dus over een onbekende tijd komt er misschien een fix? Dat is toch niet acceptabel voor een nieuwe desktop, die moet gewoon morgen werken,
Het werkt wel er zijn alleen kleine problemen waar overigens 9 op de 10 niks van merkt.
En hopen dat de nieuwe versie op de oudere moederborden past, want die hebben al ruimtegebrek zoals jij boven aangaf.
Het past sowieso niet daarom halen ze ondersteuning voor oudere CPU's eruit.

AMD Nieuwsdiscussie

• ZippyBongo
@-The_Mask- Zou jij nog steeds de XFX XTR 550w als voeding aanraden bij bovenstaand systeem zoals beschreven in het voedingen topic? Of zijn er inmiddels betere/nieuwere voedingen op de markt?

pricewatch: XFX XTR 550W

[ Voor 5% gewijzigd door ZippyBongo op 28-07-2019 15:50 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
jurre_b schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:57:
@-The_Mask- Zou jij nog steeds de XFX XTR 550w als voeding aanraden bij bovenstaand systeem zoals beschreven in het voedingen topic? Of zijn er inmiddels betere/nieuwere voedingen op de markt?

pricewatch: XFX XTR 550W
Niet meer interessant, wordt ook al enkele jaren niet meer geproduceerd. Dus als er één nog voorraad heeft is het hele oude voorraad.

pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

Zijn goede keuzes.

AMD Nieuwsdiscussie

• ZippyBongo
-The_Mask- schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:39:
[...]

Niet meer interessant, wordt ook al enkele jaren niet meer geproduceerd. Dus als er één nog voorraad heeft is het hele oude voorraad.

pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

Zijn goede keuzes.
Super, dank! :)

• Delay
-The_Mask- schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:35:
[...]Dit staat echter volledig los van de probleempjes, die zijn er doordat de huidige firmware op een oude Agesa code van AMD is gebaseerd welke problemen heeft. Op het moment dat MSI een nieuwe update uitbrengt gebaseerd op de nieuwe Agesa code zijn de problemen ook weg.
Er is nu een nieuwe BIOS firmware (7B85v18 / 1.80). De change notes zeggen "Support ComboPI 1.0.0.3ab". Ik vermoed dat PI staat voor Platform Initialization, en dat de "ComboPI" de Agesa code die jij noemt bevat.

In ieder geval lost de nieuwe versie al mijn problemen op :)

• -The_Mask-
  • Niet online
Delay schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:59:

In ieder geval lost de nieuwe versie al mijn problemen op :)
Er is ondertussen al weer een nieuwere Agesa code die eindigt op abb. Maar MSI heeft die dus nog niet gereed voor jouw moederbord. Maar als je nu al geen problemen meer hebt/merkt dan is dat natuurlijk ook prima.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1