Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1235258

Topicstarter
Hoi allemaal,

Enige tijd geleden heb ik me laten omscholen tot software tester (geen IT opleiding gedaan, wel in het bezit van een wo master) en aantal certificaten gehaald zoals T-Map en ISTQB. Ik ben opzoek naar een baan en dit lijkt lastiger dan ik dacht. Bij sollicitaties merk ik bijvoorbeeld dat de certificaten die ik heb, niet zo belangrijk zijn als échte technische kennis hebben. Ik ben zelf wel bezig met het leren van Python, vrijwillig (puur voor mijn eigen ontwikkeling) websites testen voor een bedrijf waarbij ik dan o.a. leer om Selenium te gebruiken en test reports nauwkeurig te schrijven (ik krijg altijd uitvoerige feedback dus dit is zeker handig voor mijn eigen ontwikkeling). Ik ben dan ook benieuwd wat jullie hiervan vinden. Is het als beginnende software tester überhaupt lastig om aan een baan te komen? Zijn er genoeg software testers op de huidige markt?

Alvast bedankt voor diegene die de moeite willen nemen mijn post te beantwoorden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Tijdens Test Audomation Day, afgelopen juni, stond er o.a. een wervingsstand van irdeto (https://careers.irdeto.com). Leek mij wel een leuke club met mogelijkheden. Als er tussen de vacatures niks lijkt te zitten, gewoon even bellen.

Kijk ook eens op https://www.testnet.org/, die hebben een najaar evenement. Komen vast ook sponsoren en potentiële werkgevers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:31

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Er zijn zat vacatures voor testers (of developers), maar dan moet je inderdaad wel iets kunnen, naast iets kennen. (Voor diegenen die het verschil tussen kenne en kunne nie kanne, je moet je euros verdienen met iets praktisch, waarbij je moet snappen waar je mee bezig bent)

Selenium en Python zijn prima starts, en ik weet niet in hoeverre je al test-frameworks kent (Cucumber / Fitnesse / Spock voor Java bijvoorbeeld), maar dat komt sowieso van pas.

Ik zou zeggen blijven leren, en geef aan dat je zelf al hard bezig bent, maar wilt instappen als junior. Als een bedrijf wat potentie in je ziet heb je die baan zo :) Heck, ik ken geen bedrijven waar ze geen testers erbij willen, maar meestal willen ze alles in een agile team waarbij testers en programmeurs nauw samenwerken... Als je dat een beetje kunt ben je binnen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 14:31

NSG

Je weet niks!

Zonder ervaring kom je eigenlijk alleen bij consultancy firma's vrij eenvoudig binnen (Masterclass, Young Professiona etc). In dit vakgebied zijn er volgens mij sowieso maar weinig vaste werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:31

sebasd

loopt op espresso

Anoniem: 1235258 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:42:
Is het als beginnende software tester überhaupt lastig om aan een baan te komen? Zijn er genoeg software testers op de huidige markt?

Alvast bedankt voor diegene die de moeite willen nemen mijn post te beantwoorden!
Wat eerder ook al gezegd werd: het zijn vooral de detacheerders die traineeships aanbieden. Maar als je goed zoekt zijn er ook wel andere potentiele werkgevers te vinden. De Belastingdienst bijvoorbeeld, ik weet dat ze daar na de zomer met een nieuwe klas trainees beginnen (ik mag daarvoor een aantal van de technische testtrainingen geven):

https://werken.belastingdienst.nl/ict-traineeship#trainee5

Er is in ieder geval best een tekort aan goede testers, zeker aan diegenen met kennis van testautomatisering, maar vaak wordt toch wel om een paar jaar ervaring gevraagd.
JaDatIsPeter schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:53:
Kijk ook eens op https://www.testnet.org/, die hebben een najaar evenement. Komen vast ook sponsoren en potentiële werkgevers.
Die komen er zeker, maar ook daar zijn het eigenlijk voornamelijk dienstverleners (detacheerders) en product vendors. Maar het kan zeker geen kwaad daar eens rond te kijken, ik vind het altijd een mooie gelegenheid om eens per half jaar weer eens met iedereen bij te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je zou ook kunnen beginnen bij een detacheerder en als je een aantal jaar ervaring op je CV hebt staan doorstromen naar een vaste werkgever.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-06 15:58
Anoniem: 1235258 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:42:
geen IT opleiding gedaan, wel in het bezit van een wo master
In welke hoek heb je die master (& bachelor) gedaan? Hoewel het misschien niet direct met testen te maken heeft kan het wellicht toch nog wat aanknopingspunten bieden?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:02
De geijkte manier is via een masterclass, hier haal je dan je certificaten. Vaak ook wat bredere cursussen en meer contact met de praktijk. Nu je zelf certificaten hebt behaald ben je al verder dan een masterclass, maar door gebrek aan echte ervaring qua meedraaien in een team niet echt geschikt voor vacatures waar om wat ervaring wordt gevraagd. Ik denk dat dit een vrij lastige positie is, ik zou zelf altijd een route via een traineeship/masterclass aanraden. Onmogelijk echter niet, er is genoeg vraag. Kijk naar detacheerders met een masterclass, die hebben immers ervaring met het plaatsen van starters. En zoek naar junior vacatures. Verder is het zoeken naar bedrijven waar je gratis meewerkt, zoals nu met selenium, geen slechte strategie. Wie weet willen ze je aannemen.

Toevoeging: technisch testen is erg populair. Er zijn echter nog genoeg 'meer functionele' vacatures. Daar starten en dan naar meer technisch heeft denk ik de grootste kans.

[ Voor 10% gewijzigd door Jealgu op 24-07-2019 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bij het bedrijf waar ik voor werk zijn wij ook opzoek naar nieuwe QA engineers. Stuur maar een direct message als je interesse hebt. (Geen detacheerder)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-06 22:59
Hoi :) Op de meeste plaatsen waar ik heb gewerkt was het altid lastig om testers te vinden. Ik heb zelf overwegend bij kleinere bedrijven gewerkt als tester. Stuur me gerust een PM, mogelijk dat ik je CV naar wat contacten door kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ik ben zelf net afgestudeerd als tester en had ook wat moeite met het vinden van werk! Ik heb zelf het geluk dat ik in de randstad woon en bereid ben om meer dan een uur te reizen. Wat mij ook geholpen heeft is dat ik al wat programmeer kennis had in C# en dat ik mijzelf SQL eigen heb gemaakt! Ik weet dat er steeds minder vraag is naar dedicated testers maar dat er veel meer kennis en kunde gevraagd wordt bij bedrijven. Bij mijn huidige werkgever wordt er bijvoorbeeld van een tester gevraagd om mee te denken met de code, en als er een fout is om zelf de code in te duiken en zelf proberen op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 22:57

djidee

Mr. Slungel

Techniek is belangrijk, maar je hoeft imho zelf geen programmeur te zijn.
De context van systemen (en dus programmatuur) kennen geeft je informatie over waar mogelijke zwakheden zitten, waar je als tester (het liefst samen met je team) maatregelen omheen bouwt om te voorkomen dat ze in productie raken.

In essentie vind ik nog steeds de balans in de 3 gebieden (Techniek, Proces en Mens) die Steve Bell beschrijft in Lean Enterprise Systems, using IT for Continuous Improvement uit 2005 leidend of je de juiste software kan leveren voor de behoefte van de organisatie. En als je op 1 van die 3 vlakken tekort schiet (uit balans) dan krijg je situaties waar je als tester snel je toegevoegde waarde kan laten zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xxpnPpJXHdEImKUOUOZRURPJ/thumb.jpg

Zelf heb ik de eerste +/- 6 jaar vooral op technisch vlak sterk ontwikkeld, ook omdat ik in een omgeving zat waar het DevOps team volledig verantwoordelijk was, en je dus ook veel taken van elkaar kon overnemen.

Dat is leuk, en ik automatiseer nog steeds graag reperterend werk (meer tijd om 'echt te testen'), maar nu zit ik veel meer in coachende en aansturende rollen. Waarvan 1 momenteel best los van testen (ai Teamleider ICT afdeling), maar uiteindelijk zit daar ook weer een kwaliteitsaspect in.
Kennis van code heb ik beperkt (muv Cobol, omdat ik daar vooral in werkte in de DevOps periode), maar de meeste scripts kan ik wel aanpassen om iets zo te krijgen dat ik er baat bij heb, samen met de juiste testtooling.
Maar het hangt er ook erg vanaf welke hoek van Tester je het liefst beweegt. Dicht tegen de programmeurs aan, en bij wijze van spreken hun unittesten schrijven (waar ze zelf een verantwoordelijkheid zouden moeten hebben, en testers beter een coachende rol kunnen hebben), functionele of integratietesten ontwerpen en neerzetten (al veel meer logisch en minder code) of het begeleiden/uitvoeren van acceptatie/ketentesten, lees: ja, ook uitvoeren vanuit het perspectief van de eindgebruiker (ja, ze worden nog steeds gevraagd, omdat de eindgebruikers 'geen tijd hebben'). En soms ontdek je, net zoals ik na verloop van tijd, dat andere hoeken van het testvak je meer boeien.

Bij mijn werkgever (ja, een detacheerder, maar ook onderdeel van een groep bedrijven die elk in hun nichemarkt software ontwikkelen) is er zowel een masterclass (start in september) als plek voor mensen met reeds ervaring. Doe maar een DM als je interesse hebt. Gesprek starten kan altijd, wellicht juist ook met oog op doorstroming (met een paar jaar ervaring) naar 1 van de zusterbedrijven.

Testnet werd al genoemd, prima plek om te netwerken / in de basis een beeld te krijgen, bijna alle detacheerders zijn daar ook wel aanwezig (ondanks dat je formeel niet mag recruiten ;) ), en voor 85,- lidmaatschapgeld per jaar heb je 2 volle dagen en > 10 avonden kennis (inclusief eten en drinken). Van een ander niveau is bv TestbashNL, maar daar zit ook al een flink ander prijskaartje aan, wel een community erachter (Ministry of Testing) waar ik me iets meer thuis bij voel dan Testnet, al kan ik niet plaatsen waarom.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik ben zelf tester, werk nog steeds bij een detacheerder. Net als jou geen opleiding in coderen al heb ik mezelf wel leren coderen vroeger.

Er wordt steeds meer gevraagd naar T-shaped testers. Dit zijn testers die ook een stukje development op zich kunnen nemen:
Afbeeldingslocatie: https://training.infosupport.com/Media/Default/images/Tshapedteams.png

Je moet sowieso minimaal een jaartje bij een detacheerder gaan werken, en als je geluk hebt dan blijf je plakken bij een project. Ik heb je een PB gestuurd.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:57
matthewk schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:53:

Er wordt steeds meer gevraagd naar T-shaped testers. Dit zijn testers die ook een stukje development op zich kunnen nemen:
Er word steeds meer gevraagd naar block shaped developers omdat management niet kan/wil begrijpen wat er nu echt gedaan moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchshorty
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-06 19:27
Mocht je nog een tip willen dan kan ik je een DM sturen over waar ik werk. Daar zijn ze ook altijd op zoek (Detacheerder en opleider)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
peltco schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:01:
Er word steeds meer gevraagd naar block shaped developers omdat management niet kan/wil begrijpen wat er nu echt gedaan moet worden.
Vandaar al die devs met overgewicht ;)
Dutchshorty schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:06:
Mocht je nog een tip willen dan kan ik je een DM sturen over waar ik werk. Daar zijn ze ook altijd op zoek (Detacheerder en opleider)
Zou dat ook iets zijn voor iemand met een fiscaal recht master en PABO bachelor die het nu ff allemaal niet meer weet?

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchshorty
Hydra schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:04:
Zou dat ook iets zijn voor iemand met een fiscaal recht master en PABO bachelor die het nu ff allemaal niet meer weet?
Zeker. Al moet ik zeggen dat het misschien een goed idee is om rustig na te denken over wat je wilt voor je van PABO naar fiscaal recht naar IT gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Dutchshorty schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:58:
Zeker. Al moet ik zeggen dat het misschien een goed idee is om rustig na te denken over wat je wilt voor je van PABO naar fiscaal recht naar IT gaat.
Gaat niet om mij hoor, maar om m'n vriendin. Die is er net achter komen dat basisschooljuf zijn eigenlijk gewoon helemaal niet leuk is. Het is ook niet iets waar zij nu aan zit te denken, meer dat ik zelf nieuwsgierig ben of het wat voor haar zou zijn. Ze heeft op dit moment ook niks met 'de IT', maar ze is wel goed in Wiskunde. Heb je misschien wat meer info voor me?

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 30-07-2019 13:00 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchshorty
Hydra schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:59:
[...]

Gaat niet om mij hoor, maar om m'n vriendin. Die is er net achter komen dat basisschooljuf zijn eigenlijk gewoon helemaal niet leuk is. Het is ook niet iets waar zij nu aan zit te denken, meer dat ik zelf nieuwsgierig ben of het wat voor haar zou zijn. Ze heeft op dit moment ook niks met 'de IT', maar ze is wel goed in Wiskunde. Heb je misschien wat meer info voor me?
Heb je geDM'd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

*@Dutchshorty probeert zijn tweakers-gebruik-onder-werk goed te maken bij de baas :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-06 16:38
[...]

Gaat niet om mij hoor, maar om m'n vriendin. Die is er net achter komen dat basisschooljuf zijn eigenlijk gewoon helemaal niet leuk is.
Ik ben nu werkzaam als tester/testautomatiseerder en word op dit moment gelukkiger (denk ik) van basisschool leraar :p gras lijkt vaak groener aan de overkant helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:41:
[...]

Ik ben nu werkzaam als tester/testautomatiseerder en word op dit moment gelukkiger (denk ik) van basisschool leraar :p gras lijkt vaak groener aan de overkant helaas
Wel benieuwd waar hem dat dan in zit. Mag ook in DM

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
djidee schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:38:
[...]

Wel benieuwd waar hem dat dan in zit.
In een goede organisatie zou testen belangrijk moeten zijn. Zouden developers voor een deel mee kunnen helpen met testen en zou je de tijd moeten krijgen om goede testscripts te schrijven. Maar na bij verschillende bedrijven gedetacheerd te hebben gezeten merk je helaas hoe het er regelmatig aan toe gaat:

- Als je een bug vindt zal dat opgelost moeten worden. Dat kost tijd en daar wordt niet altijd vrolijk op gereageerd. "Het is niet mijn fout het ligt aan jouw test(data)".
- Testen wordt, hoe agile men ook wil werken, vaak flink naar achter geschoven als developement uitloopt. Tijddruk verhoogt, stress verhoogt. Veel bedrijven werken nog ontzettend waterval maar omdat ze een daily stand-up doen werkt men "agile". Gevolg is dat jouw werk vaak op het laatst komt en het moet af af. Bij een negatief vrijgave advies weleens de vraag gehad om dan maar de tests aan te passen zodat het wel groen licht werd.
- Geautomatiseerd testen is hip en willen veel bedrijven nu. Dan word je ingehuurd om een framework op te zetten en iedereen blij, maar als je naar het volgende project gaat is er niemand aangenomen of naar voren geschoven om het stokje over te nemen voor het onderhoud van je testscripts. Zonde van de tijd, zonde van het geld.
- Dit laatste is wat meer persoonlijk, maar als een nieuwe release/deploy/patch goed is gegaan is het vaak development die alle credits krijgt, het zou wel leuk zijn om ook het kwaliteits controle aspect wat meer te waarderen.

Ik lijk overigens heel negatief maar dat valt wel mee, ik heb nog steeds schik in mijn vakgebied en zit nu ook bij een hele leuke opdrachtgever. Bovenstaande dingen zijn zaken die ik helaas heb meegemaakt en ook regelmatig van collega's hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
[...]

Van basisschoollerares naar IT is wel een giga stap denk ik. Als ze goed is in wiskunde is het misschien een idee om lerares wiskunde te worden. Ik weet niet of ze het lesgeven niet meer leuk vind of met (hele) jonge kinders te werken. Misschien vind ze op een middelbare school of MBO school leuker om voor de klas te staan.

Als ze daadwerkelijk in de IT wilt gaan werken is misschien Calco iets voor haar. Mijn vriendin heeft de overstap gemaakt naar de IT via Calco.

@Piet_Piraat7

Die verhalen heb ik ook gehoord. Mijn idee is dat dat vooral gebeurt bij grote (overheids) bedrijven zoals UWV, Banken, verzekeraars enz. Ik werk zelf bij een dedicated IT developers-toko en ik herken mij niet in dit verhaal. Bij ons werken we in Agile/Scrum en doen we het volgens het 'boekje', en worden de testen net zo gewaardeerd als de developers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

spijkerhoofd schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:42:
[...]
Van basisschoollerares naar IT is wel een giga stap denk ik. Als ze goed is in wiskunde is het misschien een idee om lerares wiskunde te worden. Ik weet niet of ze het lesgeven niet meer leuk vind of met (hele) jonge kinders te werken. Misschien vind ze op een middelbare school of MBO school leuker om voor de klas te staan.
Het is een stap, maar niet een onoverbrugbare, integendeel, en helemaal in het software test vak. Dat is namelijk erg breed, van code niveau tot aan de acceptatie door de eindklant (of gedrag in productie) aan toe. Daar komen ook processen en menselijk handelen bij kijken, en als er iets is waar een basisschoolleraar voor opgeleid is, is dat het laatste wel :D

Een collega van mij die enkele jaren geleden in onze masterclass gestart is, was basisschoollerares. Een stukje daarover stond onlangs in de computable. En ja, zij had al vergaande interesse in ICT (dat is wel nodig), maar een 'diehard nerd / beta achtergrond' is niet per definitie nodig in mijn optiek. https://www.computable.nl...eer-gepromoot-worden.html
Herkenbaar (zonder het hele verhaal te quoten), en dan is kwaliteit niet goed geborgd in het gehele traject. De primaire reden ook dat ik in de loop van de jaren de switch heb gemaakt van veel techniek/inhoud naar meer de coachende aspecten. Zodat je die verandering in organisaties (om kwaliteit/testen wel goed te waarderen en in te zetten) op gang kan krijgen. Gedeelde verantwoordelijkheid en het faciliteren van teams en individuen om de risico's die er zijn inzichtelijk te maken en vervolgens structureel te toetsen. Voorlopig werk zat, in de uitvoering, in de opvoeding en de bewustwording

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
djidee schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:23:
[...]
Herkenbaar (zonder het hele verhaal te quoten), en dan is kwaliteit niet goed geborgd in het gehele traject. De primaire reden ook dat ik in de loop van de jaren de switch heb gemaakt van veel techniek/inhoud naar meer de coachende aspecten. Zodat je die verandering in organisaties (om kwaliteit/testen wel goed te waarderen en in te zetten) op gang kan krijgen. Gedeelde verantwoordelijkheid en het faciliteren van teams en individuen om de risico's die er zijn inzichtelijk te maken en vervolgens structureel te toetsen. Voorlopig werk zat, in de uitvoering, in de opvoeding en de bewustwording
Precies de stap die ik wil maken :)

[ Voor 87% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 31-07-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:40:
[...]

Precies de stap die ik wil maken :)
Je kunt er alle wegen naar Rome mee plaveien, maar de echt goede die ik ben tegengekomen zijn op één hand te tellen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:52:
[...]
- Dit laatste is wat meer persoonlijk, maar als een nieuwe release/deploy/patch goed is gegaan is het vaak development die alle credits krijgt, het zou wel leuk zijn om ook het kwaliteits controle aspect wat meer te waarderen.
Was het maar zo'n feest.. Als een release goed gegaan is is dat de verdienste van de projectmanager/projectleider, wanneer er iets fout gaat is het de schuld van de developer/tester :+
Pagina: 1