• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:32
Hallo,

Voor de hittegolf ben ik op zoek naar een goedkope manier om een schuin dakraam te voorzien van *iets* zodat er zo weinig mogelijk licht door komt.
Het hoeft niet permanent/perfect gemonteerd te worden, maar iets beter dan een vuilniszak zal wel fijn zijn.
Het probleem is dat het dakraam te hoog zit om bij te kunnen zonder ladder. Hoeft eigenlijk alleen dicht bij hittegolven.

Ik zat zelf te denken aan iets wat je tussen de kozijnen vastklikt en dan onderaan met een magneet?
Of iets met klittenband?
Iemand tips?

Bedankt

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou een doek aan de buitenkant aanbrengen, dan hou je ook direct de warmte binnen. Qua doek kun je denken aan een reflecterende warmtedeken/folie, bijvoorbeeld.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DoubleYouPee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:55:
Hallo,

Voor de hittegolf ben ik op zoek naar een goedkope manier om een schuin dakraam te voorzien van *iets* zodat er zo weinig mogelijk licht door komt.
Het hoeft niet permanent/perfect gemonteerd te worden, maar iets beter dan een vuilniszak zal wel fijn zijn.
Het probleem is dat het dakraam te hoog zit om bij te kunnen zonder ladder. Hoeft eigenlijk alleen dicht bij hittegolven.

Ik zat zelf te denken aan iets wat je tussen de kozijnen vastklikt en dan onderaan met een magneet?
Of iets met klittenband?
Iemand tips?

Bedankt
Zou ff naar Jysk rijden of iets dergelijks

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:29

Dogooder

dus...

Of ikea, makkelijk, snel en goedkoop.
https://m2.ikea.com/nl/nl...ijn-donkergrijs-90369507/

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Spuitsneeuw aan de buitenkant er op spuiten.

http://www.fun-en-feest.n...3yww7PEAQYAiABEgLRjPD_BwE

• DoubleYouPee
Dit ziet er wel mooi uit ja. En niet duur :)

• DoubleYouPee
Hackus schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:05:
[...]
Zou ff naar Jysk rijden of iets dergelijks
Dit is niet echt een optie omdat het raam schuin is, dus het moet echt aan de onderkant vastgezet kunnen worden. Aan het filmpje te zien kan dat niet hier

[ Voor 42% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-07-2019 13:29 ]

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
DoubleYouPee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:55:
op zoek naar een goedkope manier om een schuin dakraam te voorzien van *iets* zodat er zo weinig mogelijk licht door komt.
Zo'n reflecterend zonnescherm (voor de auto) buiten om m'n velux dakraam, de goedkoopste variant. En dan met de zilverfolie zijde aan de buitenkant.

edit:
Mooier is als je, je (schoon)moeder, van schaduwdoek of een oud tentdoek een mooi stukje op maat laat naaien. Met elastiek of lussen op de hoeken. Dan kan het ook bij regen blijven zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door JaDatIsPeter op 24-07-2019 13:40 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DoubleYouPee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:29:
[...]

Dit is niet echt een optie omdat het raam schuin is, dus het moet echt aan de onderkant vastgezet kunnen worden. Aan het filmpje te zien kan dat niet hier
er zijn daar meerdere 'gordijnen' je kunt ook bij fourniturenwinkel (stoffenboertje) kijken

hier zit haakje onder aan https://m2.ikea.com/nl/nl...olgordijn-grijs-60314597/

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 24-07-2019 13:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DoubleYouPee
JaDatIsPeter schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:34:
[...]

Zo'n reflecterend zonnescherm (voor de auto) buiten om m'n velux dakraam, de goedkoopste variant. En dan met de zilverfolie zijde aan de buitenkant.
Het raam kan helaas niet open

• Room42
  • Niet online
DoubleYouPee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:36:
[...]

Het raam kan helaas niet open
Handig om dat soort essentiële details wel even te melden dan ;)
DoubleYouPee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:29:
[...]

"Het" filmpje? Ik zie anders toch ook duidelijk schuine ramen in de listing.

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.jysk.com/getimage/wd2.teaser/91932

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DoubleYouPee
Room42 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:10:
[...]

Handig om dat soort essentiële details wel even te melden dan ;)

[...]

"Het" filmpje? Ik zie anders toch ook duidelijk schuine ramen in de listing.

[Afbeelding]
Hoe loopt hij via het raam dan? Met schuiven/rails aan de zijkant of zo?

• Room42
  • Niet online
DoubleYouPee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:15:
[...]

Hoe loopt hij via het raam dan? Met schuiven/rails aan de zijkant of zo?
https://jysk.nl/raam/rolg...rduisterend-boren-dakraam :?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het beste is iets aan de buitenkant als dat lukt. Een stuk karton (het is maar drie dagen) of zo'n reflecterende antivriesmat voor de auto zal ook wel goed werken. Anders iets aan de binnenkant (een stuk karton of zo'n reflecterende antivriesmat voor de auto ;) )

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 24-07-2019 14:39 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:41

Theo

moederbord

Pak een stuk golfkarton en snij deze op maat van je raam. Plak er alufolie in en klaar ben je :) Je kan het aan de binnenzijde plaatsen van het raam of (zolang het buiten droog blijft) aan de buitenkant van het raam plaatsen mocht je het raam naar binnen kunnen klappen. Dit kun je klemmen, met tape doen of [verzin wat]
Het alufolie moet naar de zon gericht staan.

Spotgoedkoop, met een paar minuten te maken met spullen die je waarschijnlijk al in huis hebt. :)

7400 Wp op het dak

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-12 11:06

Deathchant

Don't intend. Do!

Wat bij mij enorm goed werkt is een groot wit laken met punaises vastmaken aan het kozijn aan de buitenkant van het raam. Dan daarnaast een grote parasol opzetten om de achterdeur te "beschermen" van direct invallend licht.

Bij een klapraam zoals jij zou het wel wat uitmaken om een wit laken te spannen inderdaad. Liefst aan de buitenkant zodat het glas niet teveel opwarmt, maar dat zal geen optie zijn vermoed ik. Je kunt ook radiatorfolie (met piepschuim aan de achterkant) plakken met ducttape. Dat weerkaatst ook.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• DoubleYouPee
Zie het nu ja, moet inderdaad een rails in je kozijn boren. Iets netter, maar aangezien hij maar 1-2x per jaar een aantal dagen dicht gaat ga ik denk ik voor de IKEA variant
Marzman schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:37:
Het beste is iets aan de buitenkant als dat lukt. Een stuk karton (het is maar drie dagen) of zo'n reflecterende antivriesmat voor de auto zal ook wel goed werken. Anders iets aan de binnenkant (een stuk karton of zo'n reflecterende antivriesmat voor de auto ;) )
Aan de buitenkant gaat niet lukken want dan moet ik tot op de zolder op het dak klimmen :). Maar bij een ander raam die wel op kan is die antivriesmat wel een goed idee. Bedankt allemaal!
Pagina: 1