Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-06 19:25
Mijn vraag
Ik wil graag mijn hypotheeklasten, aflossing en rente voor 2019 berekenen. Nu gaan wij het huis eerder bewonen dan oorspronkelijk (10 dagen eerder), dus niet per de 1e van de maand. Ik zou graag willen weten hoe je de rente & aflossing kan berekenen voor een deel van de maand, en hoe het dan verder rekent.

voorbeeldje:
ik wil lenen: 100.000 euro tegen 5%
als ik per 1 september betaal, dan is de betaling 536,82 (aflossing 120,15, de rente 416,67).
Ik zou willen weten hoe ik deze gegevens bereken als ik de hypotheek per 21 augustus aanga, dus voor een maanddeel (~1/3).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in Excel al een 360 maanden rekening gemaakt, maar ik zit alleen met die eerste en laatste deelmaand, ik kan er op internet iig niks over vinden. Het gaat hier om een hypotheek die niet bij een hypotheekverstrekker loopt, dus kan het daar ook niet vragen.

Beste antwoord (via Niet_Jan_Jaap op 24-07-2019 10:26)

Anoniem: 677216

Bij mij ging de hypotheek ook niet op de 1e van de maand in, maar de 22e ofzo. Hoe dat geregeld is: die 9 dagen is er alleen rente betaald (hypotheekbedrag * jaarrente/12 * 9/30 dagen). De eerstvolgende maand was de 1e van de looptijd van 360 maanden.
Is het een onderhandse hypotheek? Dan zou ik deze oplossing voorstellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Waarschijnlijk doet de bank voor elke dag 1/30 van je maand bedrag maar als het op de cent nauwkeurig moet, kan je het even navragen bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij was de eerste termijn juist meer ipv minder (wel Belgie) doordat het een maand en een beetje is (ipv een beetje)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-07 12:04
Ik denk dat je het beste je hypotheekverstrekker kunt vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:05
In Nederland betaal je de hypotheek "achteraf", dus je hypotheek van augustus betaal je in September.
Daarnaast zijn wij zelf ook niet op de 30/31/1ste gepasseerd maar ook ergens midden in een maand.
Bij ons hypotheek-verstrekker (Aegon) kunnen wij zelf aangeven op welke dag van de maand zij het mogen incasseren.

Volgens mij ben je niet zozeer gebonden aan de 1ste van de maand. Als dit is wat je bedoelt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Bij mij ging de hypotheek ook niet op de 1e van de maand in, maar de 22e ofzo. Hoe dat geregeld is: die 9 dagen is er alleen rente betaald (hypotheekbedrag * jaarrente/12 * 9/30 dagen). De eerstvolgende maand was de 1e van de looptijd van 360 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-06 19:25
thanks allemaal!

@Anoniem: 677216 dit is inderdaad het geval. Dit lijkt me een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:24
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:16:
Zo heb ik het ook opgelost.

PSN: Sluuz

Pagina: 1