zwarte draad als fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05-2022

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
is het toegestaan om de zwarte draad (1,5mm) in het plafond in de wand met bruin(2,5mm) te verbinden en deze als fase te gebruiken.

max verbruik 50mA
...

Beste antwoord (via jeroen vrij op 23-07-2019 20:25)

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 03:56
pfff..

1,5 is echt niks mis mee, zeker niet als je het voor een specifiek apparaat gebruikt (in tegenstelling tot een wandcontactdoos voor algemeen gebruik)

maarre met koppeldraad dus... voor nieuwbouw wordt daar vaak wit of rode 1,5 voor gebruikt (kleur is geen eis)
(onjuiste? aanname van mij)

veel rookmelders zijn ook via RF koppelbaar, het merk ei kan ik dan aanraden..

en heb je de NEN 2555 wel eens bekeken? dat is de norm waarin de projectie-eisen voor rookmelders in woonhuizen worden beschreven..

samenvatting van de eisen die aan rookmelders gesteld worden:
Indien rookmelders conform de NEN 2555 dienen te worden gemonteerd zijn er enkele eisen aan verbonden. Rookmelders dienen te voldoen aan de NEN-EN 14604. Daarnaast dienen rookmelders te worden aangesloten op het lichtnet (230 volt) en de melder dient te zijn voorzien van een back-up batterij. I.v.m. de prestatie eis m.b.t. het geluidsniveau moeten rookmelders onderling worden gekoppeld. Dit kan bekabeld of draadloos
jeroen vrij schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:17:
de brandweer komt erna controleren dus zal het er maar niet op wagen.
ik was nu opzoek naar deksels voor op een centraal doos waar een knie op zit zodat ik van een inbouwdoos naar een 5/8 buis op de wand kan. maar kan ze nergens meer vinden.
je bedoelt een kniedeksel, of een haru doos...

vaak is het mooier om dan een uitbreidingsrand en p25 van attema te gebruiken...

als je gaat aftakken van een stopcontact ofzo, doe dat dan met een PR25 plusrand van attema bijvoorbeeld, dan kan je het stopcontact gewoon laten zitten

je zou ook eens kunnen kijken naar de Hager TG550A, die is batterijgevoed, en voldoet aan EN50nogwat.
dan hoef je helemaal niet met elektra te kloten...
batterij gaat gewoon 10 jaar mee

[ Voor 64% gewijzigd door Japidoff op 23-07-2019 19:27 ]

gang is alles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-06 02:59
Nooit verschillende kleuren aan elkaar knopen, dat is uit de boze

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:44

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Zwart is bedoeld als schakeldraad, na een schakelaar gaat bruin verder als zwart en voert dan fase naar een lamp. Er is geen andere toepassing van zwart op dat vlak.

[ Voor 3% gewijzigd door DeBolle op 23-07-2019 17:48 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
ik moet op de plek waar voorheen een lamp hing een brandmelder plaatsen.
alleen is het huis behoorlijk oud en is er in de zwarte draad geen beweging te krijgen.
dus vandaar dat ik het vroeg.
dan moet ik wat anders verzinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:21

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Draad beide zijden markeren met bruin isolatietape.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psyduck
  • Laatst online: 02-06 21:08
als het voor een brandmelder alleen is kan je de uiteindes van de zwarte draad met een bruine tapeje aftapen om voor de toekomst duidelijk te maken dat die draad fungeert als fasedraad en de monteur snapt dan wel dat i daar moet kijken.

De dikte is van belang op de hoeveelheid stroom erdoorheen gaat en voor een brandmelder kan makkelijk 1.5mm² zolang die draad niet later voor andere doeleindes gebruikt gaat worden.

Wel dus duidelijk met een bruine tape kenbar maken dat die daarvoor gebruikt word als fasedraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:59
Zo te horen heb je geen keuze en is het verbruik minimaal dus zal geen gevaar opleveren.
Of het toegestaan is...denk het niet maar nu moet je wel.
De draad bruin markeren lijkt me een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
zwart mag je pratisch overal voor gebruiken.
markeren mag natuurlijk, maar voor wie doe je dat dan?

en 1,5 qmm is dik zat. mag ook gewoon 16A doorheen in een normaal woonhuis (ergens tussen de 30 en 40m lang mag de draad geloof ik zijn)

[ Voor 14% gewijzigd door Japidoff op 23-07-2019 18:17 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
ik was nu opzoek naar deksels voor op een centraal doos waar een knie op zit zodat ik van een inbouwdoos naar een 5/8 buis op de wand kan. maar kan ze nergens meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
de brandweer komt vast niet je elektrische installatie controleren...

kan je vertellen wat ze wel komen doen? studentenhuis ofzo?

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-06 13:49
Eventueel bruine krimpkous erop krimpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
nee is een woonhuis die omgebouwd is tot woon studio,s ik woon daar zelf heb brandmelders opgehangen maar volgens de brandweer moeten dat brandmelders zijn die met elkaar comuniceren.
na plaatsing komt de gemeente en brandweer controlen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-06 17:59
Het wordt dus verhuurd? Dan niet gaan beunen en het volgens de normen aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyduck
  • Laatst online: 02-06 21:08
tis wel van een wat oudere nen1010 versie(2005) maar even voor je gekeken en
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DGdX4xN/nen1010-8-514-2-101.png

fasedraad kan ook zwart zijn(hoewel meer bij 3 fase aansluitingen)

maar een bruine tape markering kan zeker geen kwaad

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
pfff..

1,5 is echt niks mis mee, zeker niet als je het voor een specifiek apparaat gebruikt (in tegenstelling tot een wandcontactdoos voor algemeen gebruik)

maarre met koppeldraad dus... voor nieuwbouw wordt daar vaak wit of rode 1,5 voor gebruikt (kleur is geen eis)
(onjuiste? aanname van mij)

veel rookmelders zijn ook via RF koppelbaar, het merk ei kan ik dan aanraden..

en heb je de NEN 2555 wel eens bekeken? dat is de norm waarin de projectie-eisen voor rookmelders in woonhuizen worden beschreven..

samenvatting van de eisen die aan rookmelders gesteld worden:
Indien rookmelders conform de NEN 2555 dienen te worden gemonteerd zijn er enkele eisen aan verbonden. Rookmelders dienen te voldoen aan de NEN-EN 14604. Daarnaast dienen rookmelders te worden aangesloten op het lichtnet (230 volt) en de melder dient te zijn voorzien van een back-up batterij. I.v.m. de prestatie eis m.b.t. het geluidsniveau moeten rookmelders onderling worden gekoppeld. Dit kan bekabeld of draadloos
je bedoelt een kniedeksel, of een haru doos...

vaak is het mooier om dan een uitbreidingsrand en p25 van attema te gebruiken...

als je gaat aftakken van een stopcontact ofzo, doe dat dan met een PR25 plusrand van attema bijvoorbeeld, dan kan je het stopcontact gewoon laten zitten

je zou ook eens kunnen kijken naar de Hager TG550A, die is batterijgevoed, en voldoet aan EN50nogwat.
dan hoef je helemaal niet met elektra te kloten...
batterij gaat gewoon 10 jaar mee

[ Voor 64% gewijzigd door Japidoff op 23-07-2019 19:27 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
de melders zijn al aangeschaft fito profi-line werd geadviseerd door de brandweer deze zijn draadloos koppelbaar. maar moeten met 230v gevoed worden. en hebben wel een 9v backup batterij.
bedankt voor jullie hulp ik ga er zo wel uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

ElMacaroni schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:04:
Draad beide zijden markeren met bruin isolatietape.
Dit ^^ is inderdaad verplicht. Even uit mijn hoofd minimaal 10cm aan biede zijden markeren met de juiste kleur tape. Ideaal is het niet, want zoals je zelf aan aangeeft heb je een dunnere draad. Maar voor een verbruiker van slechts een paar Watt zal het geen problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
kan op veel plaatsen een harudoos gebruiken.
alleen op 2 plekken moet ik van een inbouwdoos naar een 5/8 pijp gaan.
want losse draden door een kabelgoot lijkt mij ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:20:
[...]

Dit ^^ is inderdaad verplicht. Even uit mijn hoofd minimaal 10cm aan biede zijden markeren met de juiste kleur tape. Ideaal is het niet, want zoals je zelf aan aangeeft heb je een dunnere draad. Maar voor een verbruiker van slechts een paar Watt zal het geen problemen opleveren.
onzin ;)
bij deze nodig ik je uit tot het noemen van een norm of besluit waar dat dan in staat...
uitgangpunten: nederland, nieuwbouw na 2000 ofzo

hier een willekeurig linkje naar een belastingstabel van vd draad: https://boselektro.com/catalogus/kabel/vd-installatiedraad/

15,5A bij 3 belaste aders in 1 buis (normaliter ga je uit van 2) max lengte staat hier alleen niet bij...
jeroen vrij schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:24:
kan op veel plaatsen een harudoos gebruiken.
alleen op 2 plekken moet ik van een inbouwdoos naar een 5/8 pijp gaan.
want losse draden door een kabelgoot lijkt mij ook niet goed.
die attema P25 is ontworpen om instalatiedraad te bevatten, is gewoon goedgekeurd en netjes! (mits je ook de bijbehorende hulpstukken gebruikt)

voor t idee: YouTube: Platte buis in zicht - Afmonteren

[ Voor 24% gewijzigd door Japidoff op 23-07-2019 21:33 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Japidoff schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:29:
[...]

onzin ;)
bij deze nodig ik je uit tot het noemen van een norm of besluit waar dat dan in staat...
uitgangpunten: nederland, nieuwbouw na 2000 ofzo

hier een willekeurig linkje naar een belastingstabel van vd draad: https://boselektro.com/catalogus/kabel/vd-installatiedraad/

15,5A bij 3 belaste aders in 1 buis (normaliter ga je uit van 2) max lengte staat hier alleen niet bij...

[...]

die attema P25 is ontworpen om instalatiedraad te bevatten, is gewoon goedgekeurd en netjes! (mits je ook de bijbehorende hulpstukken gebruikt)

voor t idee: YouTube: Platte buis in zicht - Afmonteren
Niet ideaal, als in "afwijkend". In de rest van je huis zul je waarschijnlijk minimaal 2,5 aantreffen als fase.
Ik zal het eerlijk zeggen: ik misbruik in huis ook ergens een schakeldraad, maar dan als nul. Ook gewoon netjes de uiteinden blauw gemarkeerd met blauwe tape en dat zou voldoende moeten zijn. In theorie zou je er zelfs gewoon je wasmachine op aan kunnen sluiten inderdaad, maar toch voelt dat voor mij niet echt lekker. Maar dat ligt misschien meer aan mij: als ik iets bouw is het meestal ook wat zwaar uitgevoerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoort eigenlijk in WVB thuis. Schopje die kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen vrij

jeroen vrij

Just a arduino noob

Topicstarter
ik heb dit probleem opgelost met een attema kablegoot. (P25)
zij leveren muurplaten die ik op bestaande inbouwdoos kan plaatsen en een ingang hebben voor een kablegoot.
tevens kan hier een inbouwschakelaar ingebouwd worden.
ook is het mogelijk de kabelgoot over te laten gaan in een 5/8 buis.

bedankt voor jullie hulp
Pagina: 1