Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke software voor ontwikkelen financial tool?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wilrub
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 18-02 10:07
Hallo tweakers,

Ik wil een tool ontwikkelen dat inzicht geeft in persoonlijke financiën, geheel naar eigen smaak. In eerste instantie voor mijzelf en wellicht in de toekomst voor familieleden/vrienden/anyone, wie maar interesse heeft.
Ik weet nog niet welke software ik ga gebruiken om de tool te ontwikkelen. Misschien hebben jullie tweakers ideeën.

Het idee zit nu nog in mijn kop en is nog niet uitgewerkt, maar uiteindelijk wil ik de input data automatisch opslaan/exporteren naar de cloud (google spreadsheets?). Het is voornamelijk user-input en de gewenste output grafisch weergeven.

Hebben jullie tips/ideeën wat voor programma's ik zou kunnen gebruiken. Ik heb ervaring met Matlab, C, VBA en ik moet binnenkort aan de slag met Python, maar ik ben geen IT-er...

tnxs in advance :)

Alle reacties

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:58
Dat kan prima met Python, ik zou het zelf alleen anders doen. Had je zelf al iets gevonden. Waarom wel taal x, waarom niet taal y?

Inventaris

• wilrub
chaoscontrol schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:35:
Dat kan prima met Python, ik zou het zelf alleen anders doen. Had je zelf al iets gevonden. Waarom wel taal x, waarom niet taal y?
De taal staat nog niet vast. Hoe zou jij het doen? ik ben benieuwd.
Ik sta open om een nieuwe taal te leren. Het doel van het project is ook dat ik leer.
Voorwaarde is misschien dat anderen personen de tool ook kunnen gebruiken zonder bijvoorbeeld een Matlab licentie te hoeven aanschaffen van 1000 eu.

bedankt (y)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 06-03 19:58
Eh, ik zou een IDE gebruiken?

Ah je bedoelt de programmeertaal, niet de software. Sja. Je kunt er heilige oorlogen over uitvechten, maar uiteindelijk is de meest geschikte taal gewoon de taal waar je zelf de meeste ervaring of interesse in hebt. Zeker als het om een hobbyproject gaat waar je voornamelijk ervaring mee zult opdoen.

Wellicht kan het helpen om te kijken of je bank een SDK aanbiedt in een taal die je ligt, maar volgens mij is tot noch toe bunq de enige die wat dat betreft iets nuttigs te bieden heeft.

• -Skyhawk-
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 20:31
Probeer je iets te maken zoals dit? Wellicht kun je hier iets mee of een aanvulling opmaken ofzo.

https://www.gnucash.org/
GnuCash is boekhoudsoftware voor thuis en voor kleine ondernemingen, beschikbaar voor GNU/Linux, BSD, Solaris, Mac OS X en Microsoft WIndows onder de voorwaarden van de vrije GNU General Public License.

GnuCash stelt u in staat om heel eenvoudig bankrekeningen, beleggingen, inkomsten en uitgaven bij te houden, zonder in te leveren op kracht of flexibiliteit. Net zo snel en intuïtief te gebruiken als een dagboek, maar gestoeld op boekhoudkundige principes om te zorgen voor een sluitende boekhouding en accurate rapporten.

[Voor 7% gewijzigd door -Skyhawk- op 23-07-2019 17:55]

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06-03 19:39
Zoiets bestaat mogelijk al, maar niet in Python.

Het grote "Firefly III" topic

• wilrub
mcDavid schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:46:
Eh, ik zou een IDE gebruiken?

Ah je bedoelt de programmeertaal, niet de software. Sja. Je kunt er heilige oorlogen over uitvechten, maar uiteindelijk is de meest geschikte taal gewoon de taal waar je zelf de meeste ervaring of interesse in hebt. Zeker als het om een hobbyproject gaat waar je voornamelijk ervaring mee zult opdoen.

Wellicht kan het helpen om te kijken of je bank een SDK aanbiedt in een taal die je ligt, maar volgens mij is tot noch toe bunq de enige die wat dat betreft iets nuttigs te bieden heeft.
IDE klinkt interessant, bedankt!

• wilrub
RudolfR schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:10:
Zoiets bestaat mogelijk al, maar niet in Python.

Het grote "Firefly III" topic
wauw, ziet er gelikt uit. Daar ga ik ideeën uit opdoen.

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:46
wilrub schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:20:
[...]

IDE klinkt interessant, bedankt!
Dat een IDE interessant is, is nog wel een understatement :p Programmeren zonder IDE is ongeveer net zo'n goed idee als spreadsheets maken met een stokje schrijvend in nat zand. Het kan wel, maar je gaat gigantisch tegen limitaties aanlopen en niets dat je probeert te helpen.

Maar ik zou eigenlijk aanraden om eens te kijken, of je hier überhaupt zin en tijd voor hebt. Er is natuurlijk zat commerciële en vrij verkrijgbare software, die dit en meer reeds doet.

Gaat het je echt om het leren, dan zijn er eigenlijk heel veel opties. Als je toch al met Python moet gaan werken, is het een logische keuze. Er zijn zat beginnerstutorials, IDE's en frameworks die je op weg kunnen helpen.

En omdat je ook nog vroeg wat Tweakers zouden doen:
Ik zit zelf in de Java-hoek, dus dan is dat de eerste keuze. Lokaal draaien, dus geen webserver, maar gewoon een GUI, denk aan Swing. De data moet ook ergens in opgeslagen worden: Firebird of Sqlite. IntelliJ als IDE, Bitbucket voor codebeheer en vantevoren veel diagrammetjes tekenen in Lucidchart :)

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom @wilrub
Als je iets wilt gaan devven dan lijkt Programming me beter passen dan hier in CSA. ik stel voor dat je daar even rondloopt, hier in CSA denken we vooral mee over gebruik van bestaande applicaties (en wat VBA in Office etc).

Wat is je einddoel: de functionaliteit of precies devven wat je wilt en zelf de code kunnen aanpassen en gaat het je minder om het eindresultaat en meer de weg er naartoe? Als dat laatste zou ik vooral eerst de basics van %taal% leren, zie ook reacties hierboven. En kan je beter later een topic openen als er concrete vragen komen. Als dat eerste, kunnen we hier in CSA wel meedenken maar dan zou ik wel graag je eigen gedachten er over zien, hoe het in bijv Google sheets op te lossen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True