Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-11 19:19
Een advies nodig.
Op een car/motor port heb ik 3 zonnepanelen geïnstalleerd. Dit werkt al.
Een 4e volledige paneel past er helaas niet bij.

De spanning die het levert is officieel 90 volt, maar tijdens volle zon (bijv. vandaag. wel warm!) zakt het naar 78 volt.

1)
Zou het zin hebben, en kan het, om een half paneel bij te plaatsen?

Denk aan: de 3 bestaande panelen zijn 30 volt per stuk. Is een half paneel dan 15v? Wat gebeurt het als je dat erbij aansluit? Krijg je officieel 105 Volt?

2)
Zou de opstart 's morgens sneller gaan, omdat hij eerder op het start voltage van de omvormer zit?

Huidige
Panelen: JA Solar Poly zonnepaneel met zilver frame 5BB
275 WP Polykristallijn JAP60S01-275/SC
https://www.warmteservice...A4YWQ3ZWQyNDcwZGM1ZjNiODU

omvormer: Goodwe GW1000-NS
https://www.warmteservice...kNWFlOTQ1YzcxYmIzZDRiY2Rl

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou niet weten hoe je een half paneel aan moet sluiten. Zaag erin?

Maar waarom niet 96 cell panelen gekozen ipv 60 cell?
Dan had je setje beter gepresteerd.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht paste het niet goed op de carport. 78V is net laag voor die Goodwe, maar komt niet zo heel vaak voor denk ik? Je kan er een kleiner paneel tussen zetten maar mix and match met verschillende panelen in dezelfde string wordt toch afgeraden... Als het maar een paar uur per jaar is dan zou ik het beetje verlies voor lief nemen. Als je denkt dat de warmte het probleem is kun je eventueel met een 12V paneel en een paar fans wat koeling in elkaar klussen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• MartinMid
@AUijtdehaag Ik bedoelde niet de zaag :-), maar je hebt panelen die fysiek een stuk kleiner zijn (zeg maar half formaat). Die bedoelde ik.

96cell: ik had ook gekeken naar de Panasonic (50Volt per paneel), maar de prijs van de panelen is dubbel. (Wellicht niet ver genoeg gezocht, maar ik heb nu de 60 celss liggen).

• MartinMid
@Erasmo Ik lees inderdaad overal dat mix en match afgeraden wordt. Kan alleen niet vinden waarom.
Simpel gezegd: worden de voltages van de panelen opgeteld (in serie). Dan zou je toch in principe verschillende voltages kunnen combineren? (Zolang je onder de max voltage van de omvormer blijft).

Het kwartje waarom dat niet kan, is bij mijn nog niet gevallen.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 16:21
Als de omvormer met deze warmte niet "afslaat" omdat de MPPT te laag is (meestal gaat dat wel binnen de marge) dan zou ik het zo laten.. Maar maak eens een foto van je port.. misschien zijn er goede ideeen over hoe je nog extra "power" kunt genereren.

• MartinMid
Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/0BzCERei3gAnPQ2IyT2hWLWdNS0V4eGpDTm5DenR6YlE5Nmcw/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...YlE5Nmcw/view?usp=sharing

Foto zichtbaar maken lukt me even niet. heb de URL er nog een keer bij gekopieerd. (Ik mis Karma om hem in het fotoalbum in Tweakers op te slaan)

Dat boompje, staat te laag. Hebben de panelen geen last van.
Ligging is zuid
Dak is Trapezium vormig. Een volledige portrait paneel naast de 2 portraits die er al liggen, past niet.
(onderaan ligt de landscape. Op de foto achter het boompje)

[ Voor 26% gewijzigd door MartinMid op 24-07-2019 10:23 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MartinMid schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:23:
@Erasmo Ik lees inderdaad overal dat mix en match afgeraden wordt. Kan alleen niet vinden waarom.
Simpel gezegd: worden de voltages van de panelen opgeteld (in serie). Dan zou je toch in principe verschillende voltages kunnen combineren? (Zolang je onder de max voltage van de omvormer blijft).

Het kwartje waarom dat niet kan, is bij mijn nog niet gevallen.
Het kan in principe wel, maar let er dan wel op dat je minipaneel ook de stroom aankan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:01
Hier een goed artikel over het mixen van verschillende types panelen.

Naast het feit dat je zeker de max stroom moet matchen in dezelfde string, is er ook nog de MPPT:
For example, if the string(s) with dissimilar modules are connected to an MPPT channel on a charger or inverter, the MPPT control would not be able to optimize the string due to the different current or voltage.
Verschillende panelen hebben verschillende karakteristieken. De MPPT kan niet voor de verschillende panelen tegelijk gaan optimaliseren, en je power output zal dus niet ideaal zijn.
Pagina: 1