Temperatuur controller advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 15:14
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen en bouwen van een aquarium ruimte in mijn berging. Het is een los staande berging in mijn achtertuin die ik met 12cm pir platen isoleer. Het probleem is dat deze ruimte erg warm kan worden. Isolatie is fijn om de temperatuur stabiel te houden maar meerdere dagen met een temperatuur van 30+ graden heeft toch grote gevolgen voor de temperatuur in mijn berging.

Vandaag is het buiten 31 graden. In de schuur is het 43.6 graden. Door goed te ventileren zou ik dus al 12.6 graden kunnen winnen. Ik wil 2 of 3 sterke afzuigventilatoren tegen mijn dak maken die de inhoud van de schuur tussen 0.5 en 1x per minuut kunnen verversen.

En dit is dus het punt waar ik vastloop.
Ik wil graag het volgende maken:
De ventilatoren moeten aangaan als de binnen temperatuur hoger is dan X graden en het buiten koeler is dan binnen.

Ik heb nog een temperatuurcontroller liggen maar die schakelt enkel aan of uit bij een ingestelde temperatuur. Die kan ik dus gebruiken voor de 1e stap.
Ik heb dus alleen nog een controller nodig die de ventilatoren aanzet op het moment dat het binnen warmer is dan buiten maar ik kan een dergelijke controller nergens vinden.

Weet iemand of een dergelijke controller bestaat?

De aquaria krijgen een actieve koeling maar uiteraard helpt het aanzienlijk als de omgevingstemperatuur niet zo extreem hoog is.
De ventilatoren zijn uiteraard 230V.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-11 02:24
Zou het dak van de berging, als dat zwart is, wit maken.
Kan ook wat graden schelen.

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-11 13:43
Wellicht zijn er gemakkelijkere oplossingen, maar ik zou dit oplossen met een simpele arduino, temperatuursensor en een relais. Misschien gelijk een Sonoff of een nodemcu, zodat je deze op afstand ook kan bedienen via wifi. Ook kan je dan de temperatuur op afstand aflezen.

• workermaster
bangkirai schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:51:
Zou het dak van de berging, als dat zwart is, wit maken.
Kan ook wat graden schelen.
Ik heb helaas een huurwoning dus daar zal de huurbaas niet blij van worden. Er wordt met pir platen een vals plafond gemaakt dus de temperatuur van de golfplaten zal geen extreem grote invloed meer hebben.
TereZz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:26:
Wellicht zijn er gemakkelijkere oplossingen, maar ik zou dit oplossen met een simpele arduino, temperatuursensor en een relais. Misschien gelijk een Sonoff of een nodemcu, zodat je deze op afstand ook kan bedienen via wifi. Ook kan je dan de temperatuur op afstand aflezen.
Ik heb geen idee hoe een arduino werkt. Is dat iets wat ik iemand tegen betaling kan laten doen?
Op afstand bedienen en uitlezen hoeft van mij niet. Alleen het schakelen is belangrijk.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@workermaster https://www.conrad.nl/p/r...h=1&vat=true&insert_kz=8J

overgens je google kunsten laten wel te wensen over als je niet eens kant en klare oplossingen kan vinden ..

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 23-07-2019 22:01 ]

Tja vanalles

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
workermaster schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:02:

[...]

Ik heb geen idee hoe een arduino werkt. Is dat iets wat ik iemand tegen betaling kan laten doen?
Op afstand bedienen en uitlezen hoeft van mij niet. Alleen het schakelen is belangrijk.
Arduino heb je werkelijk zo onder de knie, alle code die je nodig hebt is te vinden op het net.
En daarna heb je misschien nog wel een nieuwe hobby (is best verslavend).

• workermaster
Fly-guy schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:23:
[...]

Arduino heb je werkelijk zo onder de knie, alle code die je nodig hebt is te vinden op het net.
En daarna heb je misschien nog wel een nieuwe hobby (is best verslavend).
Ik zal morgen eens kijken wat een arduino precies is en hoe moeilijk het gaat zijn om dit te leren.
vso schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:58:
@workermaster https://www.conrad.nl/p/r...h=1&vat=true&insert_kz=8J

overgens je google kunsten laten wel te wensen over als je niet eens kant en klare oplossingen kan vinden ..
Ik heb al verteld in de topic start dat ik een dergelijke controller al heb. Ik moet juist een oplossing hebben die een fan kan aanzetten zodra het buiten koeler is dan binnen. Eigenlijk moet ik dus een controller hebben die meerdere temperatuur sensoren heeft en schakelt zodra temperatuur A hoger is dan temperatuur B.

Momenteel ben ik aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met een delta meter.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:06
workermaster schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:14:
De ventilatoren moeten aangaan als de binnen temperatuur hoger is dan X graden en het buiten koeler is dan binnen.
Dat gaat verder dan normale temperatuurcontroller. Tenzij je er wat wiskunde vooraf aan laat gaan.
Door wat te spelen met 0-10V signalen.

Je kunt dit bijvoorbeeld maken met een Siemens LOGO en twee temperatuur omvormers, of een CLICK plc.
Maar ook een Arduino.
Wat mag het kosten en hoeveel moeite wil je erin steken?

Met een PLC is natuurlijk super betrouwbaar en eenvoudig te maken. Een Arduino is goedkoper, maar wat meer DIY.
workermaster schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:14:
Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen en bouwen van een aquarium ruimte in mijn berging.
Is dit zakelijk?

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 23-07-2019 22:41 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

workermaster schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:28:
[...]

Ik zal morgen eens kijken wat een arduino precies is en hoe moeilijk het gaat zijn om dit te leren.

[...]

Ik heb al verteld in de topic start dat ik een dergelijke controller al heb. Ik moet juist een oplossing hebben die een fan kan aanzetten zodra het buiten koeler is dan binnen. Eigenlijk moet ik dus een controller hebben die meerdere temperatuur sensoren heeft en schakelt zodra temperatuur A hoger is dan temperatuur B.

Momenteel ben ik aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met een delta meter.
Dat is niet moeilijk steek er 2 in elkaar .. schakel A in als temp binnen 30 graden is .. en dan de 2de als het buiten hoger is dan 25 schakel aan ..

de 2de schakelt de fan daadwerkelijk in . heb je je eigen delta "opzet" .. maar deze kan je in de winter ook omdraaien zodat je verwarming aanspringt

Tja vanalles

Verwijderd

Ik zou een gardena slang en zo’n roterend sproeiertje kopen. Op het dak zetten en lekker nat houden. Desnoods via een slang vanuit je keukenraam ofzo.

Wat je zoekt heet een ‘differential temperature controller’ Zoiets als voorbeeld https://www.amazon.com/Di...-Fahrenheit/dp/B0797Y1DSZ

Dat schakelt een relais bij een ingesteld temperatuurverschil tussen twee sensoren.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2019 23:09 ]

• workermaster
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:47:
Ik zou een gardena slang en zo’n roterend sproeiertje kopen. Op het dak zetten en lekker nat houden. Desnoods via een slang vanuit je keukenraam ofzo.

Wat je zoekt heet een ‘differential temperature controller’ Zoiets als voorbeeld https://www.amazon.com/Di...-Fahrenheit/dp/B0797Y1DSZ

Dat schakelt een relais bij een ingesteld temperatuurverschil tussen twee sensoren.
Sorry voor mijn late reactie. Ik ben druk geweest met andere dingen. Ik ga onderzoeken of die differential controller voor mij zou kunnen werken.
jeroen3 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:39:
[...]

Dat gaat verder dan normale temperatuurcontroller. Tenzij je er wat wiskunde vooraf aan laat gaan.
Door wat te spelen met 0-10V signalen.

Je kunt dit bijvoorbeeld maken met een Siemens LOGO en twee temperatuur omvormers, of een CLICK plc.
Maar ook een Arduino.
Wat mag het kosten en hoeveel moeite wil je erin steken?

Met een PLC is natuurlijk super betrouwbaar en eenvoudig te maken. Een Arduino is goedkoper, maar wat meer DIY.

[...]

Is dit zakelijk?
Nee prive. Ik heb besloten om mijn aquarium hobby in de schuur te doen zodat het in mijn woning een beetje netter wordt.

Ik weet nog niet hoe een PLC of arduino werkt. Daar ga ik naar kijken indien ik niet verder kom met een andere suggestie van Zarathustra
Pagina: 1