Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• simotion
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 02-03 23:49
Eind november vorig jaar kocht ik bij een webshop die ik tot nu toe even niet zal noemen een Asus Z370-A prime bord. Ergens in April begon het dat het bord vaker niet op wilde starten, dan moest ik de stroom eraf halen en dan deed hij het weer. Dit probleem is steeds erger en erger geworden totdat ik 24 Mei dit jaar een RMA aanvraag heb ingediend.

Ik heb het bord vervolgens op eigen kosten naar de webshop terug moeten sturen (volgens mij hoort dat op hun kosten, maar goed) en zij hebben het vervolgens naar Asus gestuurd.

Ergens in Juni is het bord teruggekomen en het zou gerepareerd zijn. Het probleem is er echter nog steeds, wat er dan wél gerepareerd zou moeten zijn is mij een raadsel. Ik heb dit meteen bij de webshop gemeld en zij vertelde dat ze in dat soort zaken normaal het bord zouden omruilen met een ander bord, maar dat dit type helaas niet meer leverbaar is. Het zou weer opnieuw opgestuurd moeten worden naar Asus ter reparatie. Gezien ik mijn bord al meer dan 4 weken kwijt geweest ben en het gewoon defect terug gekomen is vind ik dat niet acceptabel. Ik zat immers al 4 weken zonder één van mijn systemen en ik had er weinig vertrouwen in dat het dit keer wel functioneel terug zou komen. Intussen wil ik mijn computer wel weer gewoon kunnen gebruiken!

Ik heb daarbij gevraagd of het niet mogelijk is om met bijbetaling van het prijsverschil dan niet een ander bord (Strix Z390-F) bord te krijgen, gezien dit ook compatible zou zijn met mijn hardware. Dit zou volgens de shop alleen mogelijk zijn als ik alle verpakking en accessoires nog zou hebben. Gelukkig heb ik deze nog, dus geen probleem.

Helaas heeft mijn vrouw de doos niet met de andere pakketten mee op de post gedaan en zag ik hem vanochtend nog in de gangkast staan; RMA label verlopen... Ik heb de shop gemaild of ik het oude label nog kon gebruiken of een nieuw RMA nummer nodig had, maar nu komt de shop terug op de gemaakte afspraak.

Ze willen nu alleen de dagwaarde van het moederbord vergoeden, die volgens hun op 75 euro ligt. Als ik het daar niet mee eens ben moet ik maar gewoon hopen dat het dit keer wel gerepareerd terug komt... Het zou immers nu een gebruikt product zijn en dus is het intussen niet meer de nieuwprijs waard.

Naar mijn idee en beperkte kennis van de wet heb ik gewoon recht op volledige vergoeding van het product en kan ik de koop ontbinden omdat een reparatie tijdens redelijke termijn niet mogelijk gebleken is en een vervangend product niet beschikbaar is. Hoe zit dit, moet ik nu genoegen nemen met "we sturen het op en hoop maar dat het ooit een keer na vaak genoeg opsturen weer functioneel zal zijn", of heb ik gewoon recht op mijn geld terug?

Met vriendelijke groet,
Michiel Simons

• maubaan
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 13:07
Is deze webshop bij een keurmerk aangesloten?
zo ja dan zou ik daar je beklacht doen. zei kunnen vaak met kortere wegen contact opnemen met de webshop en kunnen je helpen. mocht de webshop in de buurt zijn van waar je woont of werkt, ga er even langs doe je verhaal en met een kopje koffie kom je er vast wel uit.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 27-02 14:11
Heb je al eens een andere voeding geprobeerd? Klinkt alsof het probleem ook in je voeding kan zitten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Kosten van retour onder garantie kun je verhalen op de verkoper.
Indien het niet gerepareerd is of naar tevredenheid, kun je een nieuw bord eisen of gelijkwaardige, en anders de koopovereenkomst ontbinden. waar de verkoper je het gehele bedrag terug moet betalen. (conformiteitsvereiste) verkoper kan gewoon aankloppen bij Asus, deze geeft 3j fabrieksgarantie. maar daar heb jij als consument niets mee te maken.

mbt je klacht: wil je daar hulp bij, zou ik daar een apart topic voor aanmaken

[Voor 9% gewijzigd door Hackus op 23-07-2019 16:08]

Gebruiker van het echte spul, dus zonder suiker

• Haruhi
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16:55
Begrijp ook niet waarom de winkel het alsnog niet opstuurt naar ASUS.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:50
simotion schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:44:
Naar mijn idee en beperkte kennis van de wet heb ik gewoon recht op volledige vergoeding van het product en kan ik de koop ontbinden omdat een reparatie tijdens redelijke termijn niet mogelijk gebleken is en een vervangend product niet beschikbaar is. Hoe zit dit, moet ik nu genoegen nemen met "we sturen het op en hoop maar dat het ooit een keer na vaak genoeg opsturen weer functioneel zal zijn", of heb ik gewoon recht op mijn geld terug?
Je kan inderdaad de koop ontbinden als de verkoper niet binnen een redelijke termijn het gebrek weet te herstellen. "Redelijke termijn" is een nogal flexibel begrip en er is weinig jurisprudentie over wat dat precies is. Niemand hier kan met zekerheid zeggen of 4 weken wel of niet redelijk is. Je moet proberen er samen met de winkel in goed overleg uit te komen.

• simotion
Tom-Z schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:30:
[...]

Je kan inderdaad de koop ontbinden als de verkoper niet binnen een redelijke termijn het gebrek weet te herstellen. "Redelijke termijn" is een nogal flexibel begrip en er is weinig jurisprudentie over wat dat precies is. Niemand hier kan met zekerheid zeggen of 4 weken wel of niet redelijk is. Je moet proberen er samen met de winkel in goed overleg uit te komen.
Het moederbord is opgestuurd geweest en zou gerepareerd zijn, maar is dus nog steeds defect. Nu zou het opnieuw opgestuurd moeten worden, dus we hebben het dan over intussen 8 weken... ben ik verplicht akkoord te gaan met een tweede reparatie, zonder garantie dat ik na deze keer een werkend bord heb?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
simotion schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:40:
[...] ben ik verplicht akkoord te gaan met een tweede reparatie, zonder garantie dat ik na deze keer een werkend bord heb?
Ja. Je moet ze goed de kans geven het probleem te herstellen. Dat het 1x fout gaat, kan helaas gebeuren.

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

simotion schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:40:
[...]

Het moederbord is opgestuurd geweest en zou gerepareerd zijn, maar is dus nog steeds defect. Nu zou het opnieuw opgestuurd moeten worden, dus we hebben het dan over intussen 8 weken... ben ik verplicht akkoord te gaan met een tweede reparatie, zonder garantie dat ik na deze keer een werkend bord heb?
De vervanging of reparatie moet binnen een redelijke termijn en zonder teveel overlast. Als de reparatie bijvoorbeeld langer duurt dan 3 weken dan kun je leenapparatuur vragen. Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ontbinden en je geld terugvragen.

Dat is dus de 1e termijn. het is niet gelukt, men wil het bord terugnemen tegen zgn dagwaarde. daar hoef je niet mee akkoord te gaan, want het product is niet conform en ruim binnen fabrieksgarantie. en zelfs binnen 6maand.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
simotion schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:44:
Die 'redelijke termijn' gaat pas in als jij dat ding opstuurt en gaat niet lopen als jij het ding in de gangkast laat verstoffen :+

Je hebt recht op een product dat werkt, de webshop moet de mogelijkheid krijgen dat te regelen. Of een 2de RMA meteen onredelijk is, terwijl je zelf weinig haast hebt gemaakt?
Ook geeft de webshop aan dat je in een uitzonderlijke situatie zit, ook het 'recht' houdt daar rekening mee.

Daarnaast is dit een component, geen volledig product, dus 'non-conformiteit' claimen moet wel gedaan worden met alles kloppend.
Dus als Asus een aantal geheugen reepjes heeft gecertificeerd, maar jij gebruikt andere, dan kan het zijn dat er ergens anders een probleem.

Persoonlijk zou ik voorstellen dat de webshop het product test voordat ze het RMA sturen en ook weer testen op de weg terug. Dan voorkom je alvast dat je 4 weken wacht op hetzelfde resultaat.
Daarnaast neem je aan dat het nu weer 4 weken gaat duren. Misschien kom je wel in een spoedbak terecht omdat het probleem niet is opgelost.

Ps. Is het bord daadwerkelijk gerepareerd? Volgens mij is er weinig te repareren aan een hedendaags bord.

• simotion
Ik vond de eerste reparatiepoging gewoonweg de redelijke termijn.

Dat ik hem verder in de gangkast heb laten staan tel ik daar verder niet bij, dat is mijn eigen stomme schuld en daar doe ik dus ook niet moeilijk over.

Zowel het gebruikte geheugen als de gebruikte CPU zijn beide gecertificeerd voor het bord.

Het product is eerst door de webshop getest, vervolgens doorgestuurd naar Asus. Deze hebben het uiteindelijk weer teruggestuurd naar de webshop en zij weer naar mij... waar het vervolgens dan niet hersteld blijkt. Zoals je zelf ook al aangeeft; er valt ook weinig te repareren aan een hedendaags bord.

Tevens heb ik het bord met IO shield opgestuurd en zonder IO shield teruggekregen (ook gemeld aan de webshop).

Hoeveel herstelpogingen ben ik verplicht om 'uit te zitten' voordat het niet meer redelijk te noemen is en ik gewoon mijn geld terug kan eisen? Als de webshop zich kan blijven verschuilen achter herstelpogingen zit er namelijk weinig anders op dan maar een nieuw bord te kopen en mijn verlies te pakken nu mijn andere hardware nog niet verouderd is, maar ik kan mij slecht voorstellen dat dit de bedoeling is van 'garantie'.

[Voor 10% gewijzigd door simotion op 23-07-2019 17:17]

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Een 2de poging is denk ik wel de grens, beide kanten op.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:50
simotion schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:16:
Hoeveel herstelpogingen ben ik verplicht om 'uit te zitten' voordat het niet meer redelijk te noemen is en ik gewoon mijn geld terug kan eisen?
Er is, zoals ik eerder al zei, niemand die hier sluitend antwoord op kan geven. In de wet staat "redelijke termijn", verder niets.

• VapingQueen
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14-07-2020

VapingQueen

Patriotic Vapester!

.

[Voor 99% gewijzigd door VapingQueen op 24-07-2019 00:13]

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@simotion er wordt nergens gesproken over vaker dan 1 keer repareren om dezelfde klacht.
(veel shops willen je dit wijsmaken) grote kans dat er niets mee is gedaan, alleen heatschild verwijderen.
Heb jij een bon ontvangen van klachtomschrijving en reparatie ?
Het is ook 'raar'dat de shop het test voor op te sturen, maar niet na reparatie zelf test. men kan dit niet afschuiven op fabrikant, omdat men zelf verantwoordelijk is voor reparatie of vervangen. deze hele periode is er dus geen geslaagde reparatie uitgevoerd, en waarom moet jij nogmaals wachten tot het wel misschien wordt gerepareerd ?

verder praat ik je niets aan, het is aan jou zelf om te bepalen of jij wel de shop nog een kans wilt geven.
(men heeft lang genoeg de tijd gehad dit goed te herstellen)

• dennis112
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:23
Wat bedoel je met 'niet opstarten'? Gaat heel de pc niet aan? Blijft het beeld zwart en start die niet door? Of krijg je een of andere foutmelding?

Ik heb ook gehad dat heel mijn pc af en toe niet aanging, voeding minuutje van de spanning en weer aansluiten loste het meestal op maar op den duur niet meer en bleek het dus de voeding te zijn. Nieuwe voeding erin en problemen nooit meer gehad.

Dus weet je zeker dat het je moederbord is?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• simotion
@hackus dit is precies hoe ik er dus ook over denk. Ik ben geduldig geweest, heb ze de kans gegeven om het op te lossen, maar wil nu intussen gewoon een werkend bord. Daar heb ik tenslotte ook voor betaald. Als dat niet kan wil ik gewoon mijn geld terug en niet alleen de dagwaarde.

@dennis112 dat weet ik zeker. Ik heb meerdere systemen en heb het bord omgewisseld met het bord uit een ander systeem (MSI z390-a pro) ter diagnose en het probleem verhuisd mee met het bord.

• Denko
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:43

Denko

|{ing Øf ßlitz

Overigens meen ik me te herinneren dat als na de 3e reparatie het nog niet opgelost is je de koop mag ontbinden. Zover is overigens de webshop nog steeds super netjes naar mijn mening

PSN: Denkoyugo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Denko schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:57:
Overigens meen ik me te herinneren dat als na de 3e reparatie het nog niet opgelost is je de koop mag ontbinden.
Het is een leuke vuistregel, maar dit is niet wettelijk vastgelegd, enkel (zoals al gezegd) dat het binnen een redelijke termijn moet.

Drie keer repareren is natuurlijk ook niet houdbaar als elke reparatiepoging op zich al veel tijd kost en overlast geeft. Vier keer repareren waarbij elke reparatie één dag kost is redelijker dan drie reparaties van een maand.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 18:07
Denko schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:57:
Overigens meen ik me te herinneren dat als na de 3e reparatie het nog niet opgelost is je de koop mag ontbinden. Zover is overigens de webshop nog steeds super netjes naar mijn mening
Dat is een verhaaltje wat rechtbijstand verzekeringen vaak gebruiken en misschien ook bedrijven die "gratis" advies geven om zo zichzelf in te dekken. 3 keer geeft 9/10 keer ruim voldoende overlast. En zitten ze veilig. En soms is 3 keer repareren ook prima. Zo deed mijn eco bubble functie het niet van mijn wasmachiene. De rest werkte nog wel prima. Overlast was minimaal. Omdat hij ook thuis "gerepareert" werd.

En vind jij het netje dat de winkel na 4 weken de handdoek in de ring gooit en zegt hier heb je de dagwaarden want wij kunnen hem niet meer als nieuw kopen? Als we kijken naar de prijzen zal het ongeveer 150 euro hebben gekocht. Dan heeft dat board TS buiten tijd ook nog eens 75 euro gekost. Dat is 12.50 per maand..... sorry maar dat is verre van netjes.

[Voor 20% gewijzigd door loki504 op 24-07-2019 09:17]

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Jrz
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:25
Je zou makkelijk kunnen stellen dat die 4 weken meer dan redelijk is. Een computer met internetverbinding is tegenwoordig O belangrijk, dat het niet redelijk is om zon lange tind zonder te zitten.

Daarnaast is het transport +handeling max 4 dagen, en een “reparatie” hoeft niet 3 weken te duren.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20:00

LankHoar

Professionele amateur

Het is duidelijk dat deze webshop het niet zo op de wet heeft:
  • Koper voor verzendkosten laten opdraaien bij reparatie.
  • Dagwaarde willen uitkeren voor een half jaar oud product.
  • Zich verschuilen achter Asus voor reparatie (d.w.z. ze testen niet of er daadwerkelijk iets gerapereerd is).
  • Een defect product alleen terug willen nemen indien de doos en alle assecoires meegestuurd worden.
  • Koper met een onnodig lange wachttijd opschepen, en koper op geen enkele manier daarvoor tegemoet komen.
Dat zijn in ieder geval al 5 punten waarop ze bijzonder slecht scoren. Wellicht dat je ze nog eenmaal de optie wilt geven om dit binnen korte tijd te herstellen, en als dat langer dan X weken zal duren om een leenbord vragen (je zat al 4 weken zonder). Indien ze daar niet in meegaan, de koop ontbinden m.b.v. aangetekende brief, daarin aangeven dat je per datum Y je het volledige aankoopbedrag + verzendkosten product + verzendkosten reparatie op rekeningnummer Z verwacht. En aangeven dat ze indien ze het defecte bord nog terug willen hebben, je graag duidelijke instructies (i.e. verzendlabel zodat jij geen kosten hebt) tegemoet ziet.

Ik gok dat ze zich daar weinig van aantrekken, omdat ze tot nu toe ook al erg veel onzin verkochten. Dan blijft in gebreke stellen en dagvaarden over volgens mij. Wellicht dat er tegen die tijd ergens een lampje gaat branden omdat er iemand met kennis van de wet naar gaat kijken.

-EDIT- ik lees net de OP nog eens door en dit stukje viel me op:
Ik zat immers al 4 weken zonder één van mijn systemen...
Dit wekt de suggestie dat het om een zakelijke aankoop zou kunnen gaan, is dat het geval? Dat kan e.e.a. doen uitmaken voor mijn suggestie hierboven.

[Voor 9% gewijzigd door LankHoar op 24-07-2019 09:43]

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• loki504
@LankHoar meerdere systemen vandaag de dag is toch niet heel vreemd?

Er was een moment dat ik ook 3 systemen had. 1 voor mij. 1 voor mijn vrouw. En 1 voor mijn zoontje. En dan hadden we de 2 laptops en nas nog niet mee gerekent.

/edit dat is zeker waar!

[Voor 6% gewijzigd door loki504 op 24-07-2019 10:12]

• Denko
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:43

Denko

|{ing Øf ßlitz

loki504 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Dat is een verhaaltje wat rechtbijstand verzekeringen vaak gebruiken en misschien ook bedrijven die "gratis" advies geven om zo zichzelf in te dekken. 3 keer geeft 9/10 keer ruim voldoende overlast. En zitten ze veilig. En soms is 3 keer repareren ook prima. Zo deed mijn eco bubble functie het niet van mijn wasmachiene. De rest werkte nog wel prima. Overlast was minimaal. Omdat hij ook thuis "gerepareert" werd.

En vind jij het netje dat de winkel na 4 weken de handdoek in de ring gooit en zegt hier heb je de dagwaarden want wij kunnen hem niet meer als nieuw kopen? Als we kijken naar de prijzen zal het ongeveer 150 euro hebben gekocht. Dan heeft dat board TS buiten tijd ook nog eens 75 euro gekost. Dat is 12.50 per maand..... sorry maar dat is verre van netjes.
Ok, zoals ik al zei, ik heb het ergens gehoord, niet ergens in de wetboeken gehoord. Ik had eigenlijk ook overheen gelezen dat ze hem nu dus niet meer willen repareren na de verlopen RMA, dat is uiteraard niet netjes. Het lijkt me idd of:
1. Ze sturen hem op naar reparatie nog een keer
2. Je krijgt gewoon je geld terug (volledig)
3. je krijgt een vergelijkbaar product met eventueel bijbetaling vanaf de nieuwprijs van het huidige product.

Maar wat ik er nu uithaal is dat het eigenlijk overal een beetje tussenin zit.

PSN: Denkoyugo

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

loki504 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:53:
@LankHoar meerdere systemen vandaag de dag is toch niet heel vreemd?

Er was een moment dat ik ook 3 systemen had. 1 voor mij. 1 voor mijn vrouw. En 1 voor mijn zoontje. En dan hadden we de 2 laptops en nas nog niet mee gerekent.
Daar heb je zeker gelijk in, maar wilde het even zeker stellen zodat TS het juiste advies krijgt ;) Beter zeker stellen dan de verkeerde stappen nemen lijkt me.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• simotion
Ik heb een eenmanszaak, maar de aankoop is als consument voor privegebruik gedaan (bij winkelwagenopties ook voor 'Consument' gekozen).

Mag het overigens wat uitmaken in dit geval? Ik neem toch aan dat je als zakelijke gebruiker ook recht hebt op een deugdelijk product en er vanuit mag gaan dat je leverancier de garantietermijn respecteert?

[Voor 102% gewijzigd door simotion op 24-07-2019 10:32]

• simotion
Denko schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:56:
[...]

Ik had eigenlijk ook overheen gelezen dat ze hem nu dus niet meer willen repareren na de verlopen RMA, dat is uiteraard niet netjes.
Dit is ook niet aan de orde, de webshop wilde het wél opnieuw opsturen om te laten repareren omdat ze het product niet kunnen vervangen (mijn preciese model is niet meer leverbaar).

Omdat ik het wel lang genoeg geduurd vind hebben en de reparatie niet gelukt is heb ik de webshop vervolgens voorgesteld om het product dan te vervangen voor een ander exemplaar, waarin ik bereid was het prijsverschil tussen dit model en wat ik voor mijn bord betaald heb bij te betalen. Daar was de shop mee akkoord, maar daar komen ze nu eenzijdig op terug.

[Voor 5% gewijzigd door simotion op 24-07-2019 10:33]

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Denko schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:56:
[...]

Ik had eigenlijk ook overheen gelezen dat ze hem nu dus niet meer willen repareren na de verlopen RMA, dat is uiteraard niet netjes.
Het is niet gek om daar overheen te lezen, want dat staat er ook niet :)
Ze willen nu alleen de dagwaarde van het moederbord vergoeden, die volgens hun op 75 euro ligt. Als ik het daar niet mee eens ben moet ik maar gewoon hopen dat het dit keer wel gerepareerd terug komt... Het zou immers nu een gebruikt product zijn en dus is het intussen niet meer de nieuwprijs waard.
M.a.w. de eerdere afspraak van bijbetalen voor een ander bord gaan ze niet meer mee akkoord, dus kan er alleen nog voor uitkeren van "dagwaarde" gekozen worden, of nogmaals herstel, aldus de webshop.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

LankHoar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:43:
M.a.w. de eerdere afspraak van bijbetalen voor een ander bord gaan ze niet meer mee akkoord, dus kan er alleen nog voor uitkeren van "dagwaarde" gekozen worden, of nogmaals herstel, aldus de webshop.
En voor dagwaarde mag de winkel niet voor kiezen... typisch een webshop die absoluut niet weet wat haar verplichtingen zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• simotion
De webshop doet overigens alsof het een gunst is dat ze mij de dagwaarde willen betalen, als dank dat ik zo'n goede klant ben. Ik quote;
Bedankt voor je reactie en de toelichting.
Dit veranderd echter niet veel aan het verhaal, wanneer een moederbord na reparatie nog niet functioneert wordt deze nogmaals naar Asus toegestuurd voor reparatie. Ook in dit geval kunnen we alleen in de eerste 30 dagen na aankoop het moederbord omruilen voor een ander model.
We kunnen het moederbord dus uiteraard nogmaals naar Asus toesturen voor repartie onder garantie, daarmee voldoen we netjes aan je recht op een deugdelijk product tijdens garantieperiode en is ook de normale gang van zaken.

Echter gezien je een goede klant van ons bent en omdat er eerder is aangegeven dat een omruiling met bijbetaling mogelijk is zullen wij deze optie ook nog aanbieden. Hierbij telt uiteraard wel dat je voor de Asus Prime Z370-A de dagwaarde terugkrijgt en niet de nieuwprijs, het betreft een gebruikt product en de Z370 chipsets zijn uiteraard in 8 maanden tijd flink in prijs gezakt. De dagwaarde voor dit moederbord staat op dit moment op € 75,- en dit bedrag kunnen wij dan ook verrekenen met de aankoop van een nieuw moederbord.
We vernemen graag je voorkeur voor de verdere afhandeling van de garanatie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

Gewoon koop ontbinden, waarbij de nieuwwaarde uitbetaald dient te worden en geen dagwaarde. Wil men dat niet, de benodigde voorbeeldbrief opzoeken bij Consuwijzer en ze die onder hun neus douwen. Vervolgens ergens anders hetzelfde mobo kopen voor € 137,03....

Mods : I-stick 50w, 2x Pioneer4U IPV4, Pioneer4U IPV2X, I-stick 100w V1, Reuleaux RX200, 3x Reuleaux RX300, 2x Smok GX350

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

simotion schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:01:
De webshop doet overigens alsof het een gunst is dat ze mij de dagwaarde willen betalen, als dank dat ik zo'n goede klant ben. Ik quote;

[...]
Het lijkt mij tijd voor die aangetekende brief die ik eerder noemde ;)

• Bossie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:18

Bossie

PSN = Patje_b_

Andere vraag; aangezien het moederbord teruggekomen is van Asus, hoe zeker is het dat het moederbord Idd de oorzaak van de problemen is en niet van de vele connected devices?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bossie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:11:
Andere vraag; aangezien het moederbord teruggekomen is van Asus, hoe zeker is het dat het moederbord Idd de oorzaak van de problemen is en niet van de vele connected devices?
Vrij zeker... TS heeft het moederbord reeds eerder met een ander bord uitgewisseld wat hij ook nog in bezit had.. probleem verhuisd met het moederbord. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Bossie

Bossie

PSN = Patje_b_

_Dune_ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Vrij zeker... TS heeft het moederbord reeds eerder met een ander bord uitgewisseld wat hij ook nog in bezit had.. probleem verhuisd met het moederbord. :)
Met een enkele test of over een langere periode?
Sommige issues komen met bepaalde combinaties nu eenmaal beter naar voren dan met andere.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loki504
Bossie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:11:
Omdat hij het in meerdere configuraties heeft geprobeerd door TS. en het probleem steeds terug kwam met dat mobo. tevens heeft de winkel de kans gehad het te testen. daarnaast heeft als ik het zo lees iets gerepareerd. anders was er door Asus niets gevonden. en moesten er onderzoekskosten worden betaalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

loki504 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:23:
[...]
Omdat hij het in meerdere configuraties heeft geprobeerd door TS. en het probleem steeds terug kwam met dat mobo. tevens heeft de winkel de kans gehad het te testen. daarnaast heeft als ik het zo lees iets gerepareerd. anders was er door Asus niets gevonden. en moesten er onderzoekskosten worden betaalt.
Exact dit... afgaande op de informatie in dit topic gegeven is dit 'weer' typisch zo'n dozenschuiver die zijn plichten niet kent. TS ik raad aan opzoek te gaan naar de genoemd voorbeeld brieven om de koop te ontbinden. De webwinkel heeft voldoende gelegenheid gehad om het netjes af te handelen... dat het product in waarde gedaald is of inmiddels voor minder verkocht wordt (was toch niet meer verkrijgbaar?) is hun bedrijfsrisico. Dergelijke risico's dien je gewoon in jouw bedrijfsvoering af te dekken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• simotion
@Bossie en alle andere die er aan twijfelen dat het moederbord de oorzaak is;

Diagnose;
  • Moederbord getest met minimale setup (CPU, RAM, PSU)
  • Getest met andere CPU (getest met 2 verschillende i7 8700k's)
  • Getest met ander geheugen (zowel met Gskill TridentZ als met Corsair Dominator Platinum waarvan de laatste op de QVL staat. Getest zowel in Dual Channel als met een enkel reepje, in de door Asus aanbevolen slot posities als in alle andere mogelijke combinaties)
  • Getest met 2 andere voedingen (1x Seasonic Focus+ Gold en 1x BeQuiet Pure Power 11)
    Resultaat van deze stappen: Probleem blijft bestaan
Moederbord 1 op 1 uitgewisseld met een ander systeem dat draait met een MSI Z390-A Pro; probleem verhuisd mee met het bord.

CMOS reset lost probleem niet op.
Bios update + CMOS reset lost het probleem niet op.

Probleem doet zich niet alleen voor bij afsluiten en herstarten van OS, maar ook vanuit minimale omgeving zonder verder aangesloten opslagmedia (CTRL-ALT-DELETE vanuit BIOS triggert het probleem al).

Zelfde systeem heeft met enkel uitwisseling van het bord door MSI Z390-A pro nergens last van. Systeem dat normaal perfect draait met het MSI Z390-A pro bord vertoont na omruilen van moederbord met de Asus Z370-A prime exact het zelfde probleem.

Verder kwam ook de technische afdeling van webshop zelf tot de conclusie dat het bord defect was, want deze sturen het door naar Asus ter reparatie.

Ik denk dat we met redelijke zekerheid mogen vaststellen dat het probleem in het bord zit.

• Bossie

Bossie

PSN = Patje_b_

_Dune_ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Exact dit... afgaande op de informatie in dit topic gegeven is dit 'weer' typisch zo'n dozenschuiver die zijn plichten niet kent. TS ik raad aan opzoek te gaan naar de genoemd voorbeeld brieven om de koop te ontbinden. De webwinkel heeft voldoende gelegenheid gehad om het netjes af te handelen... dat het product in waarde gedaald is of inmiddels voor minder verkocht wordt (was toch niet meer verkrijgbaar?) is hun bedrijfsrisico. Dergelijke risico's dien je gewoon in jouw bedrijfsvoering af te dekken.
idd, mijn twijfel is dan ook vooral door de onderzoekskosten want als het idd een defect is dan zou dat onder garantie vallen en dan worden er geen kosten in rekening gebracht.

• simotion
@LankHoar Bedankt voor je advies zover! _/-\o_

Op basis van een voorbeeldbrief heb ik dit opgesteld, is dat voldoende zo?

En is het voldoende dit per mail te versturen, of moet dit per aangetekende post? In het laatste geval; moet ik dan ook de kosten voor het aangetekend versturen in de brief terug claimen?

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

27/11/2019?

• simotion
Oeps, aangepast...

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

simotion schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:53:
@LankHoar Bedankt voor je advies zover! _/-\o_

Op basis van een voorbeeldbrief heb ik dit opgesteld, is dat voldoende zo?

[Afbeelding]

En is het voldoende dit per mail te versturen, of moet dit per aangetekende post? In het laatste geval; moet ik dan ook de kosten voor het aangetekend versturen in de brief terug claimen?
De kosten van een aangetekende brief terugvorderen gaat mi wel heel ver, maar IANAL. Mijn advies is gebaseerd op wat ik mensen die wel jurist zijn in veel andere threads heb zien schrijven (volg SF al een paar jaar op semie geobsedeerde wijze :+).

Verder vraag ik me af hoe nuttig het verzoek om een reactie is. Indien zij binnen 2 weken dat geld over hebben gemaakt is voor jou de kous af, dat is dan al hun reactie. Willen ze het defecte bord nog terug dan laten ze wel van zich horen. De kans is overigens groot dat ze hier niet op in gaan/gehoor aangeven, gezien de persoon die dit dusver behandelt heeft bijster weinig van de wet af weet of er zich anders weinig van aantrekt ;)

@GlowMouse zit mijn advies op het goede spoor? En hoort bij zo'n brief als deze ook nog een waarschuwing voor de vervolgstappen (i.e. in gebreke stelling) indien er geen gehoord word gegeven aan dit verzoek?

• VapingQueen

VapingQueen

Patriotic Vapester!

LankHoar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:56:
[...]

De kosten van een aangetekende brief terugvorderen gaat mi wel heel ver, maar IANAL. Mijn advies is gebaseerd op wat ik mensen die wel jurist zijn in veel andere threads heb zien schrijven (volg SF al een paar jaar op semie geobsedeerde wijze :+).

Verder vraag ik me af hoe nuttig het verzoek om een reactie is. Indien zij binnen 2 weken dat geld over hebben gemaakt is voor jou de kous af, dat is dan al hun reactie. Willen ze het defecte bord nog terug dan laten ze wel van zich horen. De kans is overigens groot dat ze hier niet op in gaan/gehoor aangeven, gezien de persoon die dit dusver behandelt heeft bijster weinig van de wet af weet of er zich anders weinig van aantrekt ;)

@GlowMouse zit mijn advies op het goede spoor? En hoort bij zo'n brief als deze ook nog een waarschuwing voor de vervolgstappen (i.e. in gebreke stelling) indien er geen gehoord word gegeven aan dit verzoek?
Daarom raadde ik hem ook de voorbeeldbrief van Consuwijzer aan, daar staat al het benodigde in......

• simotion
Deze beter dan...?

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

Ik heb wat dingen geformuleerd die in de eerste brief beter kunnen. De tweede brief bevat je naam nog.

De zin met "Het product heeft echter (..)" kun je beginnen met: "Het product is sinds XX defect en heeft daarom niet de eigenschappen (..)"

Voor de zin die begint met "Aangezien u" een zin toevoegen met hoelang het moederbord weg is geweest, en dat het moederbord nu weer zo'n periode weg zal zijn.

"Aangezien u de klachten niet heeft kunnen verhelpen" is op zich het probleem niet. Ik zou hier zetten: "Ingevolge art. 7:21 BW bent u verplicht het defecte moederbord zonder ernstige overlast te herstellen of te vervangen. Aangezien de pc waarin het moederbord wordt gebruikt sinds 24 mei niet meer te gebruiken is, bent u in deze verplichting blijvend tekortgeschoten. Ik ga daarom over tot ontbinding van de koop."

Je zult ook nog iets moeten vermelden over de periode tussen de eerste reparatie en nu. Waarom zit daar een ruime maand tussen?

Je kunt het per e-mail sturen. Vaak komt er wel een reactie of een andere ontvangstbevestiging.

jij ook?

• simotion
@GlowMouse

De drie weken zitten ertussen omdat het pakketje niet meegegaan is naar het postkantoor met de andere pakketjes die de post op moesten. Gezien bij ons alles dat naar het postkantoor moet in een kast op de gang ligt heb ik dit pas na een paar weken opgemerkt, toen ik gister het pakket zag liggen heb ik ook direct contact opgenomen met de webshop om te vragen of ik een nieuwe RMA moest aanmaken of dat ik het pakket alsnog met het huidige nummer erop kon insturen. Aan deze 3 weken kan de webshop verder weinig aan doen.

Adviseer jij mij om de eerste brief te gebruiken (met jouw aanpassingen) of om de tweede brief te gebruiken?

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

simotion schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:33:
@GlowMouse
De drie weken zitten ertussen omdat het pakketje niet meegegaan is naar het postkantoor met de andere pakketjes die de post op moesten. Gezien bij ons alles dat naar het postkantoor moet in een kast op de gang ligt heb ik dit pas na een paar weken opgemerkt, toen ik gister het pakket zag liggen heb ik ook direct contact opgenomen met de webshop om te vragen of ik een nieuwe RMA moest aanmaken of dat ik het pakket alsnog met het huidige nummer erop kon insturen. Aan deze 3 weken kan de webshop verder weinig aan doen.
Is er dan nog wel sprake van ernstige overlast aan jou kant, als je het blijkbaar niet merkt als er 3 weken geen voortgang is? Ik zou mijn hand hiervoor niet meer in het vuur steken en die vier weken toch maar afwachten.

jij ook?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• simotion
Ik heb 19/6 direct aangegeven dat het product bij terugkomst nog steeds defect was.

De webshop heeft toen aangeboden het opnieuw op te sturen voor reparatie, omdat het product niet meer leverbaar zou zijn.

Ik heb toen aangegeven dat ik het product liever zou omruilen voor een ander model (met bijbetaling van het prijsverschil) omdat ik niet nogmaals op de reparatie wilde wachten. Daar was de shop mee akkoord.

Ik was er helemaal vanuit gegaan dat het de 21e met de andere pakketjes richting de webshop gegaan was, maar dat is dus niet gebeurd.

Verder heb ik ontzettend drukke weken gehad en ben ik ook nog op vakantie geweest, gister merkte ik op dat het pakket nog in de kast lag en heb ik direct aan de bel getrokken.

Toen kwam de shop opeens terug op zijn eerder gemaakte afspraak. Ze willen het wel terugnemen, maar enkel tegen dagwaarde. Ben ik het daar niet mee eens willen ze enkel en alleen het product opnieuw opsturen voor reparatie en moet ik maar hopen dat het dan wel gerepareerd terugkomt. Als ik er nu van overtuigd zou zijn dat een reparatie dit maal wel zou lukken, had ik daar minder moeite mee, maar vorige keer is het ook 'gerepareerd' teruggekomen terwijl er niets veranderd is aan het functioneren van het bord.

De tijd dat het in de kast gelegen heeft is mijn eigen schuld, dit is dus niet wat ik de shop aanreken. Maar ik heb mijn inziens het product buiten mijn eigen schuld om al meer dan lang genoeg niet kunnen gebruiken (van 24/5 t/m 19/6 kwijt geweest, en bij terugkomst werkte het nog steeds niet). Ik heb niet alleen last van de tijd dat ik het ding kwijt ben, maar ook van de rompslomp van het nu een tweede maal moeten opsturen en tevens heb ik het IO shield niet mee terug gekregen van reparatie. Mijn product is dus niet eens meer compleet...

Tevens is het zo dat als het bord nu dezelfde tijd weer weg is ik het bord in totaal 52 dagen kwijt geweest ben buiten mijn schuld (de weken in de kast niet meegerekend) en dat die tijd wachten nog steeds geen zekerheid is dat het dan opgelost is. Als dat redelijk te noemen is, vraag ik mij af vanaf wanneer ik iets 'onredelijke overlast' kan gaan noemen...

Verder vind ik het behoorlijk irritant dat er een afspraak was gemaakt en men zich daar nu niet aan houdt en ik nu al 2 dagen aan het bekvechten ben over iets dat eigenlijk al geregeld en toegezegd was...

[Voor 11% gewijzigd door simotion op 24-07-2019 15:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• simotion
:update:
Intussen reageert de verkoper gewoon niet meer op mijn mails....

Zowel niet op de laatste mail naar de retourafdeling als op mijn mail naar de klachtenafdeling wordt gewoonweg niet meer gereageerd. Op hun website beloven ze dat ze bij klachten een bevestiging sturen en de klacht binnen 1 werkdag in behandeling nemen, ik wacht intussen al 2 werkdagen op antwoord.

Ik begrijp er echt heel weinig van. Ik ben er sinds 2016 klant en heb in die tijd voor meer dan 27k aan hardware gekocht daar. Nu er een keer iets is wordt er moeilijk gedaan over een moederbord van 175 euro. Mij zijn ze als klant kwijt. Ik ga maar ergens anders een moederbord kopen. Hopelijk krijg ik mijn geld uiteindelijk nog terug zonder er vervolgstappen voor te moeten zetten, maar we gaan het zien. :(

[Voor 3% gewijzigd door simotion op 26-07-2019 15:34]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True