Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD M2 compatibel MB?

Pagina: 1
Acties:

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:14
In een vorig topic had ik aankoopadvies gevraagd en uiteindelijk een MSI GL73 8rd-011be aangekocht. Het is me echter nog onduidelijk of er ook effectief een SSD M2 in zit. De sticker erop zegt nl. "PCI-E Gen.3 SSD (optional), manual vermeld expliciet de M2, maar op de verkoperswebsite stond dan weer SSD.
System maakt me niet veel wijzer behalve dat het een Kingston is, met SATA aansluiting.
Via Speccy vind ik "119GB KINGSTON RBUSNS8180S3128GJ (SATA-2 (SSD))" terug als HD en als moederbord "Micro-Star International Co. Ltd. MS-17C6 (U3E1)".
Kan iemand me zeggen of dit MB al dan niet de versie is die PCI-E ondersteund? Dit met het oog op uitbreiding naar een 256GB schijf.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Schroef hem open? Die Kingston lijkt overigens een normale 2,5" SATA SSD te zijn.

Dit staat trouwens in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8AALaMI.png

Cunning linguist.

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
Als ik Google op RBUSNS8180S3128GJ kom ik een M.2 SSD tegen

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Volgens de specs: https://www.msi.com/Laptop/GL73-8RD/Specification
is het een NVME/SATA M2 slot.
Er zit nu een SATA SSD in, als ik google moet geloven. Want ik kom benchmarks tegen van rond 500 MB/s (typische SATA limiet).

This footer is intentionally left blank

• wittmann1982
Thnx. Ik vermoed dan toch een M2. Openschroeven dacht ik te doen, maar er zit zo'n "warranty seal" sticker op 1 van de schroefgaten wat nogal intimiderend overkwam ;)

edit: opengemaakt en foto toegevoegd
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/f3vx2f.jpg

Dus toch een SSD M2? wat een gepruts om die cover eraf te krijgen 8)

[ Voor 32% gewijzigd door wittmann1982 op 24-07-2019 12:21 ]

• wittmann1982
Ik zou een samsung 970 evo kopen, maar daar is in het aansluitstuk slechts 1 inkeping, terwijl er bij de huidige kingston 2 zijn, dus waar de ssd in de socket schuift. Is dit dan het verschil tussen sata en pci-e?

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
wittmann1982 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:45:
Ik zou een samsung 970 evo kopen, maar daar is in het aansluitstuk slechts 1 inkeping, terwijl er bij de huidige kingston 2 zijn, dus waar de ssd in de socket schuift. Is dit dan het verschil tussen sata en pci-e?
In het kort : Ja. Wat jij dus nodig hebt is sata

Hier is wat uitgebreide uitleg:
https://www.atpinc.com/blog/what-is-m.2-M-B-BM-key-socket-3

Ik geloof dat je 80mm nodig hebt, in dat geval M2 SSD's die passen:
categorie: Solid state drives

• wittmann1982
Zeker? Volgens de specs van de laptop is dit een m2 met standaard een sata m2 geinstalleerd, dus m+b key.
M2 pci-e ssd's zijn met m key. Zoals je ziet op de foto zit er enkel in de m key een stukje plastic, dus de b key zou in theorie gewoon gesloten kunnen zijn, en dus passen.
Volgens wat ik lees past een m2 sata gewoon in een m2 slot dat ook pci-e ondersteunt.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Een M2 slot kan heel veel ondersteunen. M2 is alleen een connector/ vorm factor en zegt niet zo heel veel over de protocollen die je kunt gebruiken. De varianten die op een desktop-moederbord zitten doen over het algemeen allemaal zowel PCI-e als SATA. Op een laptop durf ik dat niet te stellen omdat ik daar geen ervaring mee heb, en wel ervaring met laptopbouwers die rare dingen doen :+

Om de termen uit je topicstart te ontrafelen:
Het is me echter nog onduidelijk of er ook effectief een SSD M2 in zit
Aan de foto te zien wel :P Je komt helaas niet op pagina's van de leverancier uit maar hits op Google zeggen ook dat RBUSNS8180S3128GJ een M2-2280 SSD is.
De sticker erop zegt nl. "PCI-E Gen.3 SSD (optional), manual vermeld expliciet de M2, maar op de verkoperswebsite stond dan weer SSD.
Ik vermoed dat je dingen door elkaar haalt:
"PCI-E Gen.3 SSD"
Connector: Niet gespecificeerd
Opslagmedium: Solid state
Elektrisch: PCI-Express
Protocol: Niet gespecificeerd (maar in de praktijk: NVMe)
"M.2"
Connector: M.2
Opslagmedium: Niet gespecificeerd
Elektrisch: Niet gespecificeerd
Protocol: Niet gespecificeerd
"SSD"
Connector: Niet gespecificeerd
Opslagmedium: Solid state
Elektrisch: Niet gespecificeerd
Protocol: Niet gespecificeerd

Ze spreken elkaar dus niet tegen :)

De fabrikant zegt het volgende: 1x M.2 SSD Combo (NVMe PCIe Gen3 / SATA )
Connector: M.2
Opslagmedium: Solid state (maar het is de aansluiting op het moederbord; zou ook iets anders in kunnen)
Elektrisch: PCI-Express en SATA
Protocol: NVMe en SATA.

Je kunt dus kiezen of je er een SATA SSD in M2-2280 form factor in zet, of een NVME SSD in M2-2280 form factor. (2280 kun je opmeten, 80mm lang, maar die Kingston die er nu in zit is ook 2280). Die Samsung 970 EVO dus probleemloos moeten werken.

Er zit echter al een SSD in, en een 1 TB HDD. Kom je daar niet mee uit? Je kunt games / Steam prima zeggen alles op de HDD te installeren, en eventueel het spel dat je veel speelt of dat traag laadt alsnog op de SSD zetten :)

Ook kun je overwegen de 1 TB HDD te vervangen; van een SATA SSD naar een NVME SSD levert veel minder snelheidswinst op dan van van HDD naar SSD, en voor minder dan de prijs van een pricewatch: Samsung 970 EVO 250GB heb je ook de 2x zo grote pricewatch: Samsung 860 EVO 500GB, of voor 10 euro meer de 4x zo grote pricewatch: Crucial BX500 960GB

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• wittmann1982
Even een update:
Vandaag een Samsung 970 Evo Plus van 500Gb geplaatst.
1. recovery usb stick gemaakt
2. image file op de Sata schijf gezet (beiden met macrium reflect)
3. fysiek verwisselen van de "oude" ssd met de nieuwe samsung en opstarten
4. BSOD: vind geen boot gegevens
Na enkele resets toch in herstelmodus geraakt en dan maar windows opnieuw erop gezet, data stond nog op de sata en server dus geen probleem
Vanaf nu dus 500GB PCI-E rijker :*)
Bedankt voor julie info.
Pagina: 1