Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag Tweakers

Momenteel maak ik voor hobby/social media doeleinden filmpjes met mijn iPhone en DJI Osmo Mobile 2.
Ik zit eraan te denken hier de DJI Spark aan toe te voegen, maar omdat ik weinig kennis bezit van de drones die momenteel op de markt zijn wil ik jullie advies vragen.

Wat me tegenstaat is dat de DJI Spark niet in 4K kan filmen en hierdoor hij ook niet echt toekomst proef is, maar andere drones zoals de Hubsan Zino lijken qua beeld kwaliteit niet in de buurt te komen van DJI.

Nu blijft het natuurlijk voor hobby doeleinden, maar om boven de € 500,- uit te geven aan een drone gaat mij nog te ver.

Moet ik dus simpelweg genoegen nemen met een DJI Spark voor dat bedrag of zijn er meer mogelijkheden waar jullie ervaring mee hebben of zouden aanraden?

Mocht ik dingen vergeten zijn toe te lichten, verneem ik dat graag.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-07-2019 20:31)

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Ik heb een Spark en de kwaliteit is wel behoorlijk goed te noemen. De camera is wel 4K, maar (waarschijnlijk om de Mavic niet in de weg te zitten, al lees ik ook dat het iets met de stabilisatie te maken zou hebben) is de output teruggezet naar 1080p.

Als je écht 4K wil, zou ik doorsparen voor de Mavic.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 13:21

qless

...vraag maar...

Staar je niet blind op de 4k, beter een goede 1080, dan een slechte 4k. Maar als het perse 4k moet zijn, zou je ook naar een mavic air kunnen kijken, die haalt 100mbps op de 4k 30fps.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
Ik heb een Spark en de kwaliteit is wel behoorlijk goed te noemen. De camera is wel 4K, maar (waarschijnlijk om de Mavic niet in de weg te zitten, al lees ik ook dat het iets met de stabilisatie te maken zou hebben) is de output teruggezet naar 1080p.

Als je écht 4K wil, zou ik doorsparen voor de Mavic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gjeest
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-09 15:20
Ik ben zelf ook in het bezit van de Spark, maar als ik een aantal dingen eerder had geweten zou ik toch een duurder model hebben genomen. Sommige dingen wist ik natuurlijk van tevoren, zoals het 1080p filmen, maar wat mij vooral tegenvalt is de batterijduur en het bereik. Met het opzoeken van een beetje een goede compositie voor een foto is het gewoon net te weinig voor mij.

Betreft het bereik, volgens de specificaties is het dan misschien wel 2km. Maar in de praktijk haal ik dat bijna nooit. Meestal ongeveer tot 1600-1700 meter, dat klinkt misschien als aardig wat. Maar je zit echt zo maar op die afstand en dan merk je dat je vaak toch niet dicht bij genoeg komt.

Ook het niet in RAW kunnen fotograferen vind ik jammer, maar als je daar niet mee bezig bent maakt dat natuurlijk weinig uit.

Ik denk dat je voor die 500 ook wel bijna een tweedehands Mavic pro op de kop kan tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
Ik denk inderdaad dat de Spark meer iets is voor de casual 'vlieger' als ik, en de Mavic voor de semi-pro
Hij komt niet héél ver (althans niet met beeld) maar ik houd hem sowieso graag in het zicht vanwege mijn onervarenheid. Er zit natuurlijk niet voor niets een flink verschil in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 09:23
Ik weet niet of de Topic starter onlangs al een keuze heeft gemaakt.

Van spark naar Mavic Pro:
Mijn eerste drone was een DJI spark, ik hem gekocht om gewoon leuk te kunnen vliegen en wat leuke shots te kunnen maken. Ik heb hem gekocht op het ideeDe beste drone is de drone die je bij je hebt. en het formaat van de spark is hier zeker een belangrijk punt. Echter, omdat de baterijen zo klein zijn, 12-15 minuten vliegtijd, zal je al snel een baterij of 4 a 5 willen hebben om een beetje comfortabel al je shots te kunnen maken. Pak je alsnog een hoop rommel op je rug.

Er zijn uiteindelijk 3 redenen waarom ik naar de mavic pro ben gestapt, waarvan de gimbal de grootste is.

1 De gimbal
De 2 assige gimbal beperkt je in het maken van al je shots. Doordat trillingen die onstaan van het roteren van de drone zich direct vertalen in je beeld. Vliegen in wind, boven zee, of terwijl je roteert resulteert dan ook vaak in trillingen en haperingen in de vloeiendheid van je beeld.

2 De batterij
De batterijen van de spark zijn klein, een 12-15 minuten vliegtijd is niet veel, zeker als je maar 3 batterijen hebt. Het is zonde om dat shot te moeten doorbreken, maar met 15% is het toch echt tijd om de drone aan de grond te gaan zetten.

3 De resolutie
De resolutie, het liefste zie je toch wel 2.7k of 4k, het is meer leukigheid dan dat je het echt nodig hebt. Zeker als je het als hobby doet.

Eigenlijk heb je 3 keuzes
Spark,
Mavic air,
Mavic Pro,

De spark en mavic air hebben een klein beetje last van de zelfde problemen.
De Wifi controller is gevoeliger en op afstand heb je meer last van interfearance en storingen.
De reikwijdte is wat kleiner waardoor ze iets gevoeliger zijn voor de wind.

Echter biedt de Mavic air wel
Een betere vliegtijd,
Hogere camera resolutie,
Een 3 assige gimball en
Makkelijker mee te nemen nog weer dan de spark.

Ondanks dat in mijn optiek de mavic pro, in bijna alle gevallen meer biedt dan de air, denk ik dat de air een goede middenweg is.
Zeker voor de beginnende vlieger.

Advies
Ik zou je adviseren om de DJI mavic air, nieuw te kopen. En direct bij DJI zelf een DJI care and refresh aan te schaffen(binnen 48 uur na activatie drone).
Zo kan je een jaar lang gerust rondvliegen, wetende dat als je crasht je de drone kan opsturen. Je eerste drone gaat kapot, ga daar maar vanuit.

Nadelen van de mavic pro;
Geen oneindige focus, soms dus wazig beeld,
Prijs ligt wat hoger dan de andere.
Ondertussen alweer een aantal jaar oud.
Pagina: 1