Toon posts:

Snelle laptop voor basisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michel91
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 29-06 16:04
Wat ga je met je laptop doen?
Mail, (heel veel) browsen. Geen gaming, geen videobewerking. Opslag voor ca 50-100 GB aan foto's / media. Laptop is voor de vriendin.

Wat is je budget?
600 tot 750 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Misschien 1 keer in de 2 maanden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het liefst een A merk. Opslag liefst 1 schijf, minimaal 256GB. Grootte graag 15 inch

Ik twijfel tussen de volgende 2 laptops:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1430718;1410972/
Beide 512 GB SSD, beide de Intel Core i5-8265U, std 8GB ram.

De grote vraag die ik heb; zit er echt verschil in aantal cores en max frequentie? Of moet ik gewoon de website van Intel erbij pakken?

De Acer laptop is 50 euro duurder, maar is uit te breiden tot 32 GB ram. Is dat nodig? En is de kwaliteit van Asus nog altijd een stukje hoger dan Acer, of is dat ondertussen te verwaarlozen?

Was altijd tevreden over garantie afhandeling bij Asus. Hoe zit dat tegenwoordig?

Hoeveel GB is Windows 10 + alle updates tegenwoordig? Zou 256 GB ook al genoeg zijn?

Heeft er iemand nog een alternatief die binnen het budget ligt? Eventueel 1 met een leuke GPU om nog wat kleine spelletjes op te doen?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

[Voor 3% gewijzigd door michel91 op 23-07-2019 11:51]

Beste antwoord (via michel91 op 24-07-2019 07:11)

• Vinny1994
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 26-11 23:01
pricewatch: Asus TUF Gaming FX504GD-E41109T
Dit een optie? Leuke videokaart, maar je levert wel in op gewicht

De grote vraag die ik heb; zit er echt verschil in aantal cores en max frequentie? Of moet ik gewoon de website van Intel erbij pakken?
Het lijkt dezelfde CPU te zijn, Intel's website zegt 4core.

De Acer laptop is 50 euro duurder, maar is uit te breiden tot 32 GB ram. Is dat nodig? En is de kwaliteit van Asus nog altijd een stukje hoger dan Acer, of is dat ondertussen te verwaarlozen?
Tenzij je bepaalde applicaties gaat gebruiken welke écht memory nodig hebben (meerdere VM's in VMWare o.i.d.) zie ik de meerwaarde van 32GB totaal niet

Was altijd tevreden over garantie afhandeling bij Asus. Hoe zit dat tegenwoordig?
1x ervaring met Asus, prima afhandeling
4x ervaring met Acer, ook zeer prima afhandeling

Hoeveel GB is Windows 10 + alle updates tegenwoordig? Zou 256 GB ook al genoeg zijn?
Vorige week een PC geïnstalleerd, kaal met updates zo'n 20GB. Ik heb een laptop met 64GB SSD en daar kom ik zelf prima mee uit de voeten voor Windows + Office en wat documenten.

[Voor 86% gewijzigd door Vinny1994 op 23-07-2019 15:58]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 26-11 23:01
pricewatch: Asus TUF Gaming FX504GD-E41109T
Dit een optie? Leuke videokaart, maar je levert wel in op gewicht

Het lijkt dezelfde CPU te zijn, Intel's website zegt 4core.

Tenzij je bepaalde applicaties gaat gebruiken welke écht memory nodig hebben (meerdere VM's in VMWare o.i.d.) zie ik de meerwaarde van 32GB totaal niet

1x ervaring met Asus, prima afhandeling
4x ervaring met Acer, ook zeer prima afhandeling

Vorige week een PC geïnstalleerd, kaal met updates zo'n 20GB. Ik heb een laptop met 64GB SSD en daar kom ik zelf prima mee uit de voeten voor Windows + Office en wat documenten.

[Voor 86% gewijzigd door Vinny1994 op 23-07-2019 15:58]

• michel91
Bedankt voor je reactie. Ook een mooie laptop :)

Hoe zit dat met die 2e schijf? Kan ik die ook gebruiken om spellen op te installeren? Volgens mij kan je alleen de data opslaan op de 2e schijf of niet? Maar kan je bij alle games dat instellen? En hoeveel data valt hieronder?

Zat net even te kijken naar hoe groot bijvoorbeeld GTA5 is. Ze adviseren 72 GB vrije ruimte, maar hoeveel kan ik daarvan op de D schijf plaatsen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 18:09
Ik zou de Acer kopen. Max 12GB RAM is een beetje jammer. De A serie schijnt prima te zijn en is ook al een keer beste koop geweest in de bbg.

Je kunt trouwens ook een refurbished of tweedehands laptop kopen. Ben je voor een fractie van de prijs klaar, terwijl je niet op functionaliteit inlevert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:30
Die 12 GB ram is gewoon de vastgesoldeerde 4 GB met 1 slot van 8 GB. Daar past ook echt wel 16GB in, voor een max van 20. Max 16 GB DDR4 per slot is namelijk hetgeen Intel aangeeft voor deze chips.

[Voor 3% gewijzigd door White Feather op 24-07-2019 08:25]

• michel91
Het is de Acer geworden. Deze oogt voor mij wat robuuster en mijn vriendin vind die mooier. Ook dat de kwaliteit en garantie van Acer stukken verbetert lijkt te zijn heeft mij doen besluiten deze Laptop te kopen. Bedankt allemaal voor het meedenken!

• michel91
Gisteren avond de laptop in orde gemaakt. Mijn eerste bevindingen zal ik hieronder opnoemen.

Toen ik de laptop open klapte, viel mij direct op dat de onderkant van het scherm heel 'slap' is. Als je er ligt op drukt zie je meteen dat het scherm buigt en komen er van die vlekjes. Weet niet de naam hiervoor. Het lijkt er ook op dat het LCD scherm aan de onderkant niet vast zit aan de behuizing. Geen idee of dat normaal is.

Wat ik heel jammer vind aan Windows is dat zodra je de laptop configureert, je meteen alles moet koppelen aan een Microsoft account. Eenmaal aangemeld kan je dit uitschakelen.

Daarna kan je meteen aan de slag met het verwijderen van software. Jeutje mina, wat wordt er tegenwoordig een hoop rotzooi meegeleverd. Ben je gewoon wat aan het configureren, komt er ineens een pop-up op voor een proefperiode voor een virusscanner naar voren.

Na een uurtje of 2 stond het meeste wel naar wens. Bestanden over, mail ingesteld, office geinstalleerd, etc.

Persoonlijk vond ik het touchpad niet fijn. Hiervoor had mijn vriendin mijn oude HP Envy sleekbook. Dat touchpad vond ik fijner omdat daar mijn vingers overheen gleden. Mijn vriendin vond deze helemaal prima. Vast een kwestie van smaak.

De toetsen op het toetsenbord zijn klein. Er zit veel ruimte tussen de toetsen. De toetsen liggen ook redelijk hoog op het toetsenbord. Het is even schakelen, maar eenmaal gewend, denk ik een fijn toetsenbord.

Mocht iemand specifieke vragen hebben over dit model, reageer over PB dan gerust.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee