WTW voor regendouche - genoeg water?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 14:16
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met de aanleg van een volledig nieuwe badkamer met regendouche in een jaren 30 huis.
Ik wil graag van de mogelijkheid gebruik maken en een QB-21 WTW unit te monteren. Die wilde ik initieel aansluiten op de koude mengkraan van de douche en de CV ketel. Echter maak ik me zorgen over de hoeveelheid water die bij de douche terecht komt.

Bij de regendouche moet zo’n 25 liter per minuut terecht komen.
De QB-21 geeft aardig wat drukverval bij veel liters/minuut.

Bron:https://www.warmteservice...dmMmYxMjhiNDMyZDY5ZWUyZGE
Mijn onderbuikgevoel zegt dat hem aansluiten op beide de CV en douche de flow te veel beperkt. Daarom hebben ze ook een QB-21D, een dubbele variant met 2 buizen speciaal voor regendouches. Echter kost dit pijpje €1100 en dat is voor mij onbetaalbaar. Ik zoek naar een oplossing waar ik wel WTW heb, maar niet de douche afknijp.

Er zijn 2 alternatieven:
1) De WTW alleen aansluiten op de CV, en een aparte koud waterleiding naar de douche te trekken.
2) De WTW alleen aansluiten op de koudwater aansluiting van de douche, en een leiding naar de CV trekken.

Door een aparte leiding te trekken halveer ik de flow door de WTW, met minder drukverlies tot gevolg.
Alternatief 1 leek me de meest logische, omdat de flow naar de CV relatief klein is. Dan kan er een dikke pijp naar de koudwateringang van de douche.

Wat is jullie advies? Moet ik de WTW alleen aansluiten op de CV? Of alleen op de douche? Of denken jullie dat het wel mee valt, en er gewoon 25L/minuut door de WTW past? Dan sluit ik hem aan op beide.

Of natuurlijk nog een optie waar ik zelf niet aan gedacht had :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 11:08

EMP

Krulloos!

Dus je wilt een regendouche 25 liter water per minuut geven en je wilt warmte-terug-win apparatuur met de helft van de capaciteit aanschaffen.

Ik denk dat je de dikke uitvoering moet nemen. Die kost meer, maar bespaart ook meer.

Ik heb toen ik mijn badkamer bouwde een WTW van Bries aangeschaft, die hebben duidelijke informatie over de capaciteit: klik. Ik dacht dat ze ook een regendouche-variant hadden, maar daar kan ik op de website niets meer over vinden.

Edit: of toch wel. Deze doet tot 20L/minuut voor minder dan €500.

[ Voor 18% gewijzigd door EMP op 23-07-2019 09:47 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaKo1977
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-05 18:31
Ik heb ook bovenstaande genoemde van Bries geïnstalleerd. Aanvoer er naar toe van 25 mm gebruikt. Vervolgens splitsen naar 2 x 20mm. Uitvoer weer 25 mm richting CV ketel. Deze leiding weer afgesplitst met 20 mm richting badkamer. Momenteel nog geen regendouche geïnstalleerd. Als ik nu echter alles vol open zet op de gewone douchekop heb ik echt een enorme straal. Ik knijp nu vooral de heetwateraanvoer tot het minimum en voeg "lauw" water vanaf de WTW toe. Heerlijke straal water met 50% gasbesparing! (Andersom werkt dus ook, doordat je lauw water toevoegt aan het hete water. Hierdoor meer capaciteit aan liters per minuut! Dan dus geen of veel minder gasbesparing). Ik heb overigens een CW5 ketel.

In dit topic is veel info te vinden: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:14
Misschien dat ik iets over het hoofd zie maar hoe denk je aan 25 L/min te komen? Volgens mij is het maximum haalbare iets van 6 a 7 L/min wat door het waterbedrijf word geleverd.

Edit:
Er wordt 2 bar (absoluut) gegarandeerd vanuit het drinkwaterbedrijf. Je hebt dus 1 bar drukverlies beschikbaar van je watermeter tot aan je douchekop. Per etage verlies je al 0,3 bar (statische druk). Op de eerste etage houd je dus 0,7 bar over voor je douchekop (leidingverliezen niet meegenomen). De curven die ik zo snel op internet kon vinden van douchekoppen geven ongeveer 5 tot 10 L/min bij 0,7 bar.

[ Voor 54% gewijzigd door RichardKim06 op 23-07-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 23:33
20-25 L/min is wel haalbaar mits je ook je leidingwerk vernieuwd naar de badkamer toe. In de jaren '30 gebruikte men nog kleinere leidingdiameters en na al die jaren zullen deze ook wel een beetje diggeslipt zijn door kalkafzetting. Ik kan je trouwens wel zeggen dat je in de praktijk je douche altijd knijpt want 20-25 L/min is best veel ;) Mijn "gewone" drain verwerkt dat ook niet altijd helemaal lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wat voor regendouche gebruik je dat die 25l/minuut nodig heeft?
Een beetje nieuwe zuinige regendouche zit tussen de 9 en 17 (30cm kop).

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 24-07-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:51
Even een ander issue: als je de WTW gebruikt als aanvoer naar de CV én als aanvoer naar de koude leiding van je douche, dan houdt je thermostaatkraan de temperatuur juist niet constant. Die houdt namelijk rekening met de druk in de leiding en niet met de temperatuur...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenvdz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 07:13
De fabrikant adviseerd tot 14l/min te gaan met een enkele pijp. In mijn situatie werkt de douche-wtw (heitec, maar is volgens mij dezelfde) exhter prima op een regendouche, aangesloten volgens methode 2: koud water en ketel. Dit geeft ook het hoogste rendement. Heb ook geen last van fluctuerende temperaturen met een standaard Hans Grohe thermostaatkraan. Alles aangesloten met 16mm leidingwerk.
Als je twijfelt kun je de spliting kraan/ketel maken op een pu t waar je goed bij kan, en een extra loze lijding zodat je het eenvoudig kunt spliten. Op de site van technea hebben ooit rendementen van de verschillende aansluitmethoden gestaan (kan het zo snel niet vinden), wellicht dat je daar wat meer info kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
Hartelijk bedankt voor jullie reacties allemaal.

Ik verwacht 25L/minuut nodig te hebben wanneer ik de regendouche en de handdouche tegelijk aanzet. Ik wil graag dit erin zetten: https://www.sanitino.nl/g...cUDndp50tFZsaAlaAEALw_wcB

Als je dan wil 'duo-douchen' met je vriendin, vraagt de regendouche al snel 15L/min en de handdouche 10L/min. Dat is voordat ik de waterbesparende EcoJoy eruit heb gesloopt :+
_Piwi_ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:41:
20-25 L/min is wel haalbaar mits je ook je leidingwerk vernieuwd naar de badkamer toe. In de jaren '30 gebruikte men nog kleinere leidingdiameters en na al die jaren zullen deze ook wel een beetje diggeslipt zijn door kalkafzetting
Leidingwerk moet ook echt vernieuwd worden. Momenteel komt er 15mm koper uit de CV, die al heel snel verloopt naar 11mm ;w . Dat gaat helemaal naar beneden en ligt er al sinds 1980. Voordeel is dat je beneden snel warm water hebt, maar de doorstroom capaciteit is zwaar onvoldoende voor een regendouche.

Jullie adviseren dus een WTW van Bries? Zou dat technisch veel verschillen met een QB-21 dan? Volgens mij zijn alleen de koud-water nippels royaler uitgevoerd, maar het binnenwerk is allemaal 50mm koper. Het rendement van Dries lijkt ook een stuk minder tov de QB-21, namelijk 50% ipv 65%. Iemand een verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 23:33
robin15243 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 10:32:
Hartelijk bedankt voor jullie reacties allemaal.
Leidingwerk moet ook echt vernieuwd worden. Momenteel komt er 15mm koper uit de CV, die al heel snel verloopt naar 11mm ;w . Dat gaat helemaal naar beneden en ligt er al sinds 1980. Voordeel is dat je beneden snel warm water hebt, maar de doorstroom capaciteit is zwaar onvoldoende voor een regendouche.
Mocht je minder comfort krijgen door grotere leidingdiameters dan kun je altijd nog een hotfill boiler plaatsen. Ik heb daar ook plaats voor gelaten (moet de badkamer op de 1e verdieping nog gaan bouwen), en gebruik je het niet dat sluit je het koppelstuk gewoon rechtstreeks aan op het leidingwerk in je badkamer. Bijkomend voordeel: je kunt de badkamer afschakelen van het water zonder dat de rest van de woning zonder wat zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
Ik ben vanmiddag even bij de warmteservice langs geweest en heb me goed laten voorlichten daar.

Ik ben er over uit dat al het leidingwerk vervangen gaat worden. Koud water wordt allemaal 25mm AluPex met pers koppelingen. Warm water uit de CV wordt ook 25mm naar de douche. Het wordt 16mm naar de keuken beneden en de wastafel zodat m'n warme water daar iets sneller is.

Een hotfill boiler wordt overwogen, maar bij warmteservice raadden ze me een nieuwe ketel aan die meer heet water kan produceren. Nieuwe ketel kost 1200 eu en levert geen milieu-winst of financieel voordeel op, dus daar ben ik niet heel enthousiast over. Een WTW kost ook geld, maar dan kan ik tenminste iets rustiger slapen wetende dat het beter is voor het milieu en mijn portemonnee.

Ik neig naar die Dries WTW voor stort-douches. Het rendement ligt iets lager dan de QB-21, maar er kan wel genoeg water doorheen. Dat lijkt me nu prioriteit. Dries kost ook 100 eu minder, mooi meegenomen. (PVC buiten mantel ipv koper, scheelt weer geld).

Ik zal dit weekend even een schematische tekening maken met warm/koud, diameters en douche + CV e.d.. Handig voor mezelf, en misschien dat jullie daar nog wat over te zeggen hebben. Stay tuned :)

[ Voor 8% gewijzigd door robin15243 op 26-07-2019 14:53 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• robin15243
Een week verder en een hoop geleerd. Ik zal kort vertellen hoe ik het ga doen en waarom. Handig voor de volgende tweaker, dat zal hem/haar een hoop tijd besparen.

Het is de Bries stortdouche wtw geworden. T.o.v. De normale uitvoering lever je ongeveer 10% efficiency in, maar verlies je een stuk minder druk. De normale versie geeft 0,45 bar verlies op 12,5L/minuut, de stortdouche variant verliest slechts 0,11 bar. De efficiëntie is respectievelijk 60% en 50%. Voor mij is dat drukverlies belangrijker, dus vandaar.

De QB1-21 van Technea is voor mij totaal niet interessant. Zij hebben versies van 120cm, 160cm, 210cm en een dubbele 210cm. Wat je ziet is dat hoe langer de pijp is, hoe groter het drukverlies wordt. Daar staat dan wel een hoger rendement tegenover. De 210cm variant gaf 0,63 bar verlies op 12,5L/minuut, dat is bijna 6x zo restrictief als de Bries WTW!! Wel 63% efficiënt, dus leuk voor mensen met een waterbesparende douche kop.

De Technea QB1-21D heeft 2 pijpen, en geeft dus minder weerstand. Dit pijpje geeft een drukverlies van 0,20 bar en is dan 69,3% efficiënt. Bries wint het op capaciteit, Technea wint het op efficiëntie. De QB1-21D kost echter meer dan het dubbele (€1000+) dus die viel sowieso al af.

Bottomline kan ik op basis van specs en prijs de Bries WTW aanraden voor mensen die drukverlies belangrijk vinden. Je levert tov Technea wel zo’n 10% in op efficiëntie, maar krijgt daar een 6x minder restrictieve wtw voor terug. Technea zou ik alleen aanraden als waterdruk niet bijzonder belangrijk is, je een drukverhogende pomp hebt, of je waterdebiet kleiner dan 12,5L/minuut is.

——

Het leidingwerk wordt allemaal uponor alupex met hun nieuwste s-press plus fittingen. Ik ben nogal overkill gegaan met de diameters. Ook de muurplaat is bijvoorbeeld een 3/4 inch xD uitvoering geworden om maar zo min mogelijk weerstand te creëren. Maandag wil ik het zooitje aansluiten, dan zal ik een nieuwe update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:56
robin15243 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:53:
[...]
Het leidingwerk wordt allemaal uponor alupex met hun nieuwste s-press plus fittingen. Ik ben nogal overkill gegaan met de diameters. Ook de muurplaat is bijvoorbeeld een 3/4 inch xD uitvoering geworden om maar zo min mogelijk weerstand te creëren. Maandag wil ik het zooitje aansluiten, dan zal ik een nieuwe update geven.
Hoe is dit afgelopen? Ik ben bezig met verbouwing van onze badkamer en moet het leidingwerk ook opnieuw doen (lekgeraakt met eruitbreken van dekvloer :X )

Koudwater is 22mm koper vanaf de watermeter en gaat in standleiding (ook 22mm koper) naar de ketel op zolder. Daar takt hij af naar 15mm en gaat de ketel in. Vanuit de ketel komt ook 15mm voor het warme water, dit vertakte weer in 12mm wicu naar de douche. Koud water werd vanaf de 22mm standleiding ook afgetakt naar 12mm wicu voor de douche.

De douche vond ik altijd maar wat slapjes, ik wil het nu daarom graag goed doen. Wil het ook met flexibele leiding gaan uitvoeren.

16mm flexibel lijkt mij te dun, daar gaat nog twee keer de wanddikte (2mm) vanaf, effectief zit je dan dus weer op 12mm diameter. Ik zat daarom aan een stap hoger te denken, 20mm flexbuis (-4mm wanddikte) is ongeveer gelijk aan 15mm koper.

Nog tips?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 07-02-2020 22:28 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• robin15243
Ha, uiteraard vergeten mijn initiële post af te maken. Dat krijg je als je druk bent met verbouwen. 8)7

Inmiddels is alles netjes aangesloten, met de douche WTW ertussen. Alles werkt naar behoren en is lekvrij. Ik heb nog geen metingen gedaan met in- en uit- watertemperaturen, maar als ik de specsheet mag geloven scheelt het zo'n 50%.

Ik heb vanaf de hoofdleiding 25mm flexibele alupex genomen welke direct in de WTW gaat. Daar warmt het water enigzins op en gaat dan via 2x 20mm eruit. Die komen dan weer samen via een T-stuk in 25mm. Van die buis takt er heel wat af, zoals een toilet (16mm), wasbak (16mm), de CV (20mm) en de keuken (16mm). Uiteindelijk eindigt de 25mm pijp in de koudwater invoer van de douche. Die krijgt dus voorverwarmt WTW water. De CV wordt dus gevoed met voorverwarmd WTW water via 20mm alupex, welke dan als heet ook weer naar de douche gaat (20mm) en verder aftakt in het huis als 16mm.

Kort samen gevat:
25mm - backbone
20mm - CV
16mm - klein verbruikers

Voor de koppelingen zou ik de s-press plus fittingen aanraden, die zijn een stuk minder restrictief dan MLC koppelingen. Ik heb ze beide in m'n handen gehad, en het verschil is duidelijk te zien. MLC heeft een veel dikkere wand waardoor er minder water door het 'hart' heen kan. Volgens de fabrikant scheelt het 60%. Perstang kan je voor een dag huren bij bijvoorbeeld de warmteservice a 40EU/dag.

Laagste prijs die ik kon vinden: https://www.ge-wo.nl/koppelingen/perskoppeling/

tip: gebruik zo weinig mogelijk 90 graden fittingen!

Aansluiting douche: aansluiting douche

Overzichts foto WTW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hgqrx1mpRVQjHTFURFJn3smn/full.jpg

WTW bovenkant aangesloten op douche:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NRf6slRhDqDMOKjymOueiATG/full.jpg

WTW onderkant aangesloten op 110mm standpijp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MNntfjao4zE8fh4wVob5OfuL/full.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door robin15243 op 08-02-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 11:56
Bedankt voor het aanvullen én de duidelijke plaatjes!

Leidingen ga ik met Viega Pexfit doen. De materialen koop ik bij Warmteservice, een tang is de eerste 24h gratis te lenen bij Bauhaus. Ik ga het allemaal klaarleggen en dan in één keer alles persen.

Voor een DWTW heb ik helaas geen plek in de trapkoof waar de leidingen zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2020 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waar heb je het drukverlies van die Bries wtw gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
@ThinkPad alles klaarleggen en in 1x persen is een goed idee. Het persen vond ik alleszins meevallen, kostte ongeveer 1,5 uur voor alles.

DWTW is echt wel de moeite waard als hij past, hij verdient zichzelf redelijk snel terug en geeft een EPC verbetering van 0,07. Dat zegt het merendeel van de mensen niks, maar dat is een relatief grote verbetering voor een (kleine) investering a 600-700 euro. Dat is ongeveer 100 euro per EPC procent punt, in de bouw kost een 0,01 EPC doorgaans veel meer. Ook voor ons is dat leuk, want het spaart je portemonnee en je kan een luxere regendouche installeren.

@kabeltjekabel Hier alle linkjes.

Dries Stort douche variant:
50,2% rendement (bij 12,5 liter per minuut) en 0.11 bar drukverlies
https://www.solar-nu-webs...he-wtw-t-dw-3-comfort.pdf

Dries normale wtw:
60,0% rendement (12,5 liter per minuut) en 0.45 bar drukverlies.
https://www.solar-nu-webs...-wtw-t-dw-3-standaard.pdf

Ook even een linkje naar de Technea WTW's om het eerlijk te houden:
61,4% rendement (12,5 liter per minuut) en 0,63 bar drukverlies
https://www.technea.nl/pr...-wtw-qb1-21/#omschrijving

Het waterbedrijf is verplicht 2,5 bar te garanderen bij de hoofdkraan. Door bochten en weerstand in de leidingen zakt de dynamische druk al vrij snel met een paar tienden. Mijn stortdouche staat op de 1e verdieping, zo'n 6 meter hoog. Dat is al 0,6 bar eraf door statische verliezen, en dan nog de WTW eraf. Grohe adviseert minimaal 1,5 bar bij de douchekop over te houden. Ik kom dan uit op:

2,5-0,6-0,3-0,11= 1,49 bar.

Daarom was het zo belangrijk een weinig restrictieve WTW te kopen en niet een Technea, dan had ik nog eens 0,5 bar mogen inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05 22:20
En hoe houd de doucheput het met 25 liter water per minuut, ik neem aan dat het een inloop douche is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
Ik weet niet zeker meer waarvoor mijn douchegoot gespecificeerd is, maar ik dacht 42 liter per minuut.

Het gaat dan ook prima, 25l/minuut levert geen overstromingen op oid.

Wel even opletten als je zelf zoiets gaat bouwen, sommige compacte douche goten kunnen 30l/minuut afvoeren en als er een wat haren in zitten heb je al snel een overstroming.

Pak je het groot aan, vergeet dan niet je afvoer mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:55
Ik trap misschien een open deur open, maar eerst een douche nemen die 25l/min nodig heeft, en dan nog eens een complexe installatie toevoegen om zogezegd wat te sparen...
Heb er wel een dubbel gevoel bij.

Als ik zie dat je in een normaal gezin amper 100-150€ aan gas verstookt per jaar voor warm water, dan schat ik dat zo'n douche WTW daar 20-30% van kan besparen. (redement van 50% op ca 2/3 van het warmwaterverbruik)

Dat is dus hoop en al 50€. Om daar 1000€ voor uit te geven inclusief installatie, dan duurt het echt wel héél lang eer je dat terug verdient.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online

kgl

100 tot 150 euro per jaar voor warm water? Met een waterbesparende douchekop en een cw3 ketel misschien.
Bij mij is het zo'n 700 m3 per jaar. Met een CW5 ketel en regendouche. Ik baal dat ik bij de verbouwing in 2018 geen douche WTW heb geïnstalleerd. Totaal gasverbruik is minder dan 1200 m3 per jaar. Verwarming is dus bijzaak, warm water is de bom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@kgl
We gaan eens rekenen hoeveel warm water je bij elkaar krijgt met 700m³ gas.

Eén liter water opwarmen met 1 graad kost je 1,16 Wh.
Water komt binnen aan ca 10 graden celcius, en voor het douchen of een bad wil je 37°C.
Dat is een opwarming van 27 graden.

Energieinhoud van 1m³ gas is 11,6 kWh gemiddeld, maar je hebt nog een beetje verlies, dus ik reken met 10 kWh.
700m³ gas is dus 7000 kWh. (en in geld nog altijd maar 350€)

Aantal liter water op 37 graden: 7.000.000 / (27 * 1.16) = 223000 l of 223 m³

Mijn huishoudelijk verbruik aan koud water was vorig jaar met gemiddeld (kotstudenten) 4 personen in huis 120 m³.

Ik denk toch dat het grootste gedeelte van mijn waterverbruik door het toilet, en de wasmachine gaat.
Laat ons nog inschatten dat ik dan 50% van mijn 120m³ in de douche gebruik, dan spreken we over 60m³ of net iets minder dan 1/4 van jouw verbruik. Dus ik steek nog minder dan 100€ per jaar in mijn gasverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Even snel rekenen hoor; we pakken 10 kWh ofwel 36.000.000 J per kuub m3 gas. We beginnen met water van 5 graden dat we naar 40 graden stoken. Daar moet dus per liter 4180*35= 146.300 J aan energie bij.

Van de 700 kuub die door @kgl genoemd wordt, kun je dus 700*36000000/146300 = 172.248 L ofwel 172 m3 warm douchewater maken. Per dag is dat dus 472 Liter. Daar kun je echt dagelijks heel comfortabel mee douchen met een 4-persoonshuishouden...

Dus tja... als je graag een 10m p.p. onder een 15 L/m regendouche staat is die douche WTW wel een open deur he.

EDIT: @Tommie12 was me een paar tellen voor :P . Denk er trouwens aan dat een douche WTW niet altijd uit milieuoogpunt gebruikt wordt... kan ook een manier zijn om gewoon goedkoper uit te zijn. Of om met je huidige warmwaterbereidingssysteem een grotere volumestroom te halen. Douche WTW toevoegen kan goedkoper zijn dan een boiler ophangen of CW5 / 6 ketel kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-02-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@kabeltjekabel
Omdat er in België zo veel kalk in het water zit hebben we hier veel minder doorstroomketels.
Meestal hebben de huizen een verwarmingsketel met een vat van 120-200l dat op temperatuur (50-60°) gehouden wordt. Dan kan je makkelijk met 2 douches tegelijk water af nemen.

Voor de prijs van die WTW (ik lees bedragen van 1000€) koop ik dat vat ook hoor.
Bij heel veel besparende maatregelen kom je snel tot de conclusie dat energie nog altijd goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tommie12 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:21:
@kabeltjekabel
Omdat er in België zo veel kalk in het water zit hebben we hier veel minder doorstroomketels.
Meestal hebben de huizen een verwarmingsketel met een vat van 120-200l dat op temperatuur (50-60°) gehouden wordt. Dan kan je makkelijk met 2 douches tegelijk water af nemen.

Voor de prijs van die WTW (ik lees bedragen van 1000€) koop ik dat vat ook hoor.
Bij heel veel besparende maatregelen kom je snel tot de conclusie dat energie nog altijd goedkoop is.
Wat doet die kalk er toe? Je krijgt pas kalk als het opdroogt. In Nederland is het in rijtjeshuizen gewoon bijna allemaal een combiketel.

Die boiler kost netzoveel qua aanschaf en bespaard niks. Sterker nog; die brengt nog een warmhoudverlies met zich mee en kost meer ruimte. Ofwel; systeemkosten hetzelfde, maar in het geval van de WTW halveer je de verbruikskosten en in het geval van een boiler verhoog je die met een paar % (indien buffervat door gasgestookte CV verwarmd) of verdubbel je het ruimschoots (indien resistieve E-boiler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Nu online

kgl

kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:13:

Van de 700 kuub die door @kgl genoemd wordt, kun je dus 700*36000000/146300 = 172.248 L ofwel 172 m3 warm douchewater maken. Per dag is dat dus 472 Liter. Daar kun je echt dagelijks heel comfortabel mee douchen met een 4-persoonshuishouden...
We hebben het hier over regendouches die 20 tot 25 liter per minuut er doorheen jagen. Dat is bij de 472 liter die jij berekent dus ruim 23 minuten douchen per dag. Met 4 personen kom je daar makkelijk bovenuit, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kgl schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:43:
[...]

We hebben het hier over regendouches die 20 tot 25 liter per minuut er doorheen jagen. Dat is bij de 472 liter die jij berekent dus ruim 23 minuten douchen per dag. Met 4 personen kom je daar makkelijk bovenuit, lijkt me.
Dat is een beetje als rijden met een dikke V8 pickup, en je dan zorgen maken over het verbruik.

Met een douche die 10l geeft ben ik ook proper, en ineens een héél stuk milieuvriendelijker dan bij een douche die 25l geeft met WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kabeltjekabel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:25:
[...]

Wat doet die kalk er toe? Je krijgt pas kalk als het opdroogt. In Nederland is het in rijtjeshuizen gewoon bijna allemaal een combiketel.

Die boiler kost netzoveel qua aanschaf en bespaard niks. Sterker nog; die brengt nog een warmhoudverlies met zich mee en kost meer ruimte. Ofwel; systeemkosten hetzelfde, maar in het geval van de WTW halveer je de verbruikskosten en in het geval van een boiler verhoog je die met een paar % (indien buffervat door gasgestookte CV verwarmd) of verdubbel je het ruimschoots (indien resistieve E-boiler).
Je hebt nog nooit in een regio gewoond met veel kalk in het water.
Overal waar je water tot boven de 60 graden verwarmt krijg je kalkafzetting. In je doorstromer stelt het probleem zich sterk iedere keer als je de kraan dicht draait. De restwarmte verwarmt dat laatste water nog even, en elke dag krijg je extra kalk in de warmtewisselaar.
Ik heb 3 loodgieters over de vloer gehad, en als ik sprak over een doorstromer, dan vertelden ze mij direct dat ze zonder waterverzachter ingesteld op het maximum er niet eens aan wouden beginnen.
Het argument is simpel: ik wil op zaterdag en zondag niet continu telefoontjes krijgen van klanten die me bellen omdat ze geen warm water meer hebben.
Mijn boilervat van 150l is nu 24 jaar oud, en is nog nooit open geweest omdat we de temp altijd onder 50 graden gehouden hebben.
Een warmtewisselaar elke 2-3 jaar laten ontkalken kost ook 150€ per keer, en dat kost dus op termijn veel meer.

Trouwens, een goede boiler heeft een verlies van ca 0,5 kWh per dag. Dat is maar een paar cent, en die geef ik graag uit als ik daarmee de betrouwbaarheid verhoog. Een loodgieter bellen, en een factuur van minder dan 100€ krijgen is de regel.

Voor een verwarming verwacht ik zo veel mogelijk: fire and forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Nu online

kgl

Tommie12 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:33:
[...]

Dat is een beetje als rijden met een dikke V8 pickup, en je dan zorgen maken over het verbruik.

Met een douche die 10l geeft ben ik ook proper, en ineens een héél stuk milieuvriendelijker dan bij een douche die 25l geeft met WTW.
Klopt, een regendouche is nergens voor nodig, het is puur voor comfort natuurlijk. En daar hangt een prijskaartje aan vast.
Maar dat laat onverlet dat je op gasverbruik kunt besparen met een WTW, en dit kan financieel dus prima uit.
Misschien is een betere vergelijking die met een V6 met turbo. Een flink lager verbruik, dezelfde prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kgl schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:40:
[...]

Klopt, een regendouche is nergens voor nodig, het is puur voor comfort natuurlijk. En daar hangt een prijskaartje aan vast.
Maar dat laat onverlet dat je op gasverbruik kunt besparen met een WTW, en dit kan financieel dus prima uit.
Misschien is een betere vergelijking die met een V6 met turbo. Een flink lager verbruik, dezelfde prestaties.
Ik heb ook een regendouche van 30cm doorsnee, maar daar komt maar 7-10l water uit per minuut. (kalk in de leiding denk ik 8)7 )
Het punt van een regendouche is net dat het druppelt op je hoofd, en je niet die straal water hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robin15243
Ik douche zelf graag dagelijks en dan meestal zo'n +-7 minuten per dag. De douche verbruikt zo'n 25l per minuut. Op jaarbasis is dat ongeveer 64m³ warm water.

Om even jullie getallen te gebruiken kom ik uit op 260m³ gas. Daar bespaar ik dan ongeveer de helft van. 130m³ gas besparen scheelt mij op jaarbasis €108 euro. Mijn vriendin doucht ongeveer evenveel, dus mijn huishoudelijke besparing is zo'n €216 per jaar.

Totale aanschaf incl installatie was €600, dus die WTW heb ik er in < 3 jaar uit.

En dan hebben we nog geen kinderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Nu online

kgl

robin15243 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:41:
Ik douche zelf graag dagelijks en dan meestal zo'n +-7 minuten per dag. De douche verbruikt zo'n 25l per minuut. Op jaarbasis is dat ongeveer 64m³ warm water.

Om even jullie getallen te gebruiken kom ik uit op 260m³ gas. Daar bespaar ik dan ongeveer de helft van. 130m³ gas besparen scheelt mij op jaarbasis €108 euro. Mijn vriendin doucht ongeveer evenveel, dus mijn huishoudelijke besparing is zo'n €216 per jaar.

Totale aanschaf incl installatie was €600, dus die WTW heb ik er in < 3 jaar uit.

En dan hebben we nog geen kinderen...
Hier wordt langer gedoucht, 2 volwassenen, 2 kinderen, 1 baby (dat verbruik is te verwaarlozen). Je begrijpt mijn 700 m3 gas. Waterverbruik eveneens vrij flink, maar dat is ook de wasmachine die overuren draait hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robin15243
Ik snap je, en voor jou was een WTW echt ideaal geweest. Zoals ik al zei, ik verdien hem terug in 3 jaar en dat zonder kinderen. Met kids zal het wel <2 jaar zijn. 300 EU per jaar :*)

Maar ik doe het niet eens voor het geld. Ik wilde gewoon lekker kunnen douchen, en mijn CW5 ketel uit 2013 maakte niet genoeg warm water. Om die nou te vervangen voor een CW6 was idioot. Die oplossing was veel duurder en mijn verbruikskosten zouden omhoog gaan. Daar had ik geen zin, tijd, geld of fysieke ruimte voor. Nu kan ik lekker douchen zonder me te 'schamen' voor extra warmwater verspilling, en mijn CW5 ketel hangt de komende 10 jaar nog lekker aan de muur. Eenmalige investering van 600 euro, gewenst resultaat bereikt, en de verbruikskosten naar beneden met 200 eu/jaar.

Hoe kun je nog niet overtuigd zijn? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
@de verbruiksdiscussie

In de zonneboiler en warmtepompen fora hier op tweakers zijn mensen meermaals tot de conclusie gekomen dat de cv ketels helemaal niet zo'n hoog rendement halen als dat wat er in de specificaties staat. Ik heb cijfers voorbij zien komen van 60-70% op tapwater uit de 109% ketels. Dan worden de cijfers flink anders. Ik zou zeggen, meet eens hoeveel liter water en gas je verbruikt met een douchebeurt. Daarmee en de temperaturen van het koude tapwater en douchewater kan je het daadwerkelijke rendement berekenen. Ik ben benieuwd hoe je cijfers zijn.

@robin15243
Vanwaar zit de koudwateraansluiting halverwege de wtw? En niet onderop? Lijkt mij dat je daar rendement verliest, omdat je voordat het rioolwater de wtw verlaat, dat het meeste afgekoeld wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tommie12 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:39:
[...]

Haha, wat? De vellen dreven hier op de thee. Toen we kwamen kijken in het huis en wat te drinken kregen van de toenmalige bewoners dachten we even dat die de vaat net zo schoon hadden als het plafond...

Maar om andere redenen wel een boiler (buffervat dan... want tapdrempel ketel te hoog..), maar buren hebben gewoon allemaal een HR combiketel.
Overal waar je water tot boven de 60 graden verwarmt krijg je kalkafzetting. In je doorstromer stelt het probleem zich sterk iedere keer als je de kraan dicht draait. De restwarmte verwarmt dat laatste water nog even, en elke dag krijg je extra kalk in de warmtewisselaar.
Ik heb 3 loodgieters over de vloer gehad, en als ik sprak over een doorstromer, dan vertelden ze mij direct dat ze zonder waterverzachter ingesteld op het maximum er niet eens aan wouden beginnen.
Welke hardheid hebben we het eigenlijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kabeltjekabel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 23:34:
[...]

Haha, wat? De vellen dreven hier op de thee. Toen we kwamen kijken in het huis en wat te drinken kregen van de toenmalige bewoners dachten we even dat die de vaat net zo schoon hadden als het plafond...

Maar om andere redenen wel een boiler (buffervat dan... want tapdrempel ketel te hoog..), maar buren hebben gewoon allemaal een HR combiketel.

[...]

Welke hardheid hebben we het eigenlijk over?
35 Franse graden

• kabeltjekabel
Hier hebben we nu 10 (voor de ontharder) maar in het verleden is het even een tijdje fors lager geweest maar daarvoor ook nog hoger. Maar dat zijn Duitse graden. Franse graden had ik nog niet van gehoord, maar 10 Duitse graden zou 18 Franse graden zijn.

Jakkes zeg.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-05 21:49
Wij zijn bezig met een zelfbouwwoning en daar zit ook een douche WTW in (verplicht). Nu komt onze leverancier met de easydrain douche wtw. Als ik google naar het ding dan vind ik een mooi reclamefoldertje maar geen specificaties. Weten jullie iets over deze WTW ?

Ik heb zelf voorgesteld (nav dit topic) om voor de Bries stortdouche wtw te gaan. Weten jullie of je ook nog toegang moet hebben tot de WTW als hij achter een koof zit ? Of kan hij gewoon worden weggewerkt en hoef je er nooit meer bij ?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een WTW mag niet permanent weggewerkt worden. Het is gewoon een 'apparaat' wat stuk kan gaan (lekken). Hij mag ook niet geïsoleerd worden.

Verder zou ik in een nieuwbouwhuis nooit voor een easydrain gaan omdat je juist daar toch wel een verticale WTW kwijt moet kunnen?. Rendement van een Easydrain is zo'n 30%. Ik heb hier een Q-Blue QB1-21 met cycloon en die doet schijnbaar 65,6%. Dik het dubbele dus.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• vortexnl1982
Glashelder schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:37:
Een WTW mag niet permanent weggewerkt worden. Het is gewoon een 'apparaat' wat stuk kan gaan (lekken). Hij mag ook niet geïsoleerd worden.

Verder zou ik in een nieuwbouwhuis nooit voor een easydrain gaan omdat je juist daar toch wel een verticale WTW kwijt moet kunnen?. Rendement van een Easydrain is zo'n 30%. Ik heb hier een Q-Blue QB1-21 met cycloon en die doet schijnbaar 65,6%. Dik het dubbele dus.
Ja precies, dat dacht ik al. Zo'n easydrain is gewoon bullshit. Ik kreeg al van de aannemer te horen dat ze zo'n ding alleen maar installeren voor de EPC waarde maar dat het weinig toevoegt.

Er loopt bij ons een standpijp door de woning waar hij aan kan.

We hebben twee badkamers, op de eerste en tweede verdieping. Moeten er dan ook twee WTW's worden geinstalleerd of eentje ? Ik neem aan eentje op de standpijp op de begane grond zodat hij langs de koude watertoevoerpijp loopt en zich opwarmt aan het warme afvoerwater (gecombineerd voor beide badkamers??).

Er zal dan op de begane grond een luikje moeten komen ter hoogte van waar de douche wtw is geinstalleerd ?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou nooit kiezen voor twee WTW's. Al is het alleen maar omdat je een WTW normaliter aansluit op zowel je douche koudwaterleiding als op de koudwaterleiding die naar de CV gaat (heb ik hier thuis overigens niet). Je 2e WTW zou dan achter de eerste WTW komen en dat zou sowieso teveel drukverlies betekenen denk ik? Het rendementsverlies van de iets langere afvoer naar de WTW is denk ik niet zo hoog dat het lonend is om een extra WTW te plaatsen :p

Je mag overigens een WTW best wel wegwerken hoor. Maar je moet er wel bij kunnen. Achter een betegelende wand is een no-go, maar als je wat moet schroeven moet losdraaien oid, prima toch?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• vortexnl1982
Glashelder schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:09:
Ik zou nooit kiezen voor twee WTW's. Al is het alleen maar omdat je een WTW normaliter aansluit op zowel je douche koudwaterleiding als op de koudwaterleiding die naar de CV gaat (heb ik hier thuis overigens niet). Je 2e WTW zou dan achter de eerste WTW komen en dat zou sowieso teveel drukverlies betekenen denk ik? Het rendementsverlies van de iets langere afvoer naar de WTW is denk ik niet zo hoog dat het lonend is om een extra WTW te plaatsen :p

Je mag overigens een WTW best wel wegwerken hoor. Maar je moet er wel bij kunnen. Achter een betegelende wand is een no-go, maar als je wat moet schroeven moet losdraaien oid, prima toch?
Nee precies, dacht ik ook al : 1 WTW.

Inderdaad, moet kunnen achter een koof met iets wat los kan. Als ik dat op de begane grond doe en er geen behang voor hang dan moet dat wel goedkomen.

Ik ga de aannemer opdracht geven om die easydrain te droppen en voor een fatsoenlijk (de vries) wtw te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Mijn aannemer zegt het volgende :
Als je met een douchepijp WTW werkt moet er recht onder de douchehoek een leidingkoof aanwezig zijn voor deze afvoer.

Op de begane grond zit deze er wel maar op de 1e verdieping is deze niet aanwezig.
Alle afvoer van de bovenverdiepingen gaan toch via 1 pijp naar beneden of heb ik dat verkeerd ? Of zijn de afvoeren los van elkaar ?

Hoe werkt het als de afvoeren aan elkaar geknoopt zitten en daar onder zit een WTW ? Iemand staat onder de douche en iemand zet de kraan van de wasbak koud aan.

[ Voor 22% gewijzigd door vortexnl1982 op 21-02-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:03:
Mijn aannemer zegt het volgende :
[...]Alle afvoer van de bovenverdiepingen gaan toch via 1 pijp naar beneden of heb ik dat verkeerd ? Of zijn de afvoeren los van elkaar ?

Hoe werkt het als de afvoeren aan elkaar geknoopt zitten en daar onder zit een WTW ? Iemand staat onder de douche en iemand zet de kraan van de wasbak koud aan.
Je zal je aannemer moeten aansturen: tussen gelijkvloers en eerste verdieping komt de WTW in de afvoer zitten van beide badkamers, en de koudwatertoevoer van beide badkamers loopt erdoor.
In dingen die ze niet gewoon zijn gaan de meeste liever niet zelf nadenken.

In je wasbak een liter/min koud water 20° en door je douche 9 liter/min warm water 40° zal in de wtw op een gemiddelde temperatuur komen dichtbij die 40°C, waardoor je lekker lauw water hebt in de wasbak (waarvan de warmte ook weer gerecupereerd wordt) en je vrouw de warmwaterkraan niet hoeft open te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 21-02-2020 10:08 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
naftebakje schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:07:
[...]
Je zal je aannemer moeten aansturen: tussen gelijkvloers en eerste verdieping komt de WTW in de afvoer zitten van beide badkamers, en de koudwatertoevoer van beide badkamers loopt erdoor.

In je wasbak een liter/min koud water 20° en door je douche 9 liter/min warm water 40° zal in de wtw op een gemiddelde temperatuur komen dichtbij die 40°C, waardoor je lekker lauw water hebt in de wasbak (waarvan de warmte ook weer gerecupereerd wordt) en je vrouw de warmwaterkraan niet hoeft open te zetten.
Ja inderdaad, ik merkte ook al onbekend maakt onbemind. Ik ga inderdaad door pushen, gasten moeten niet zo moeilijk doen :)

Als er twee badkamers achter de WTW zitten gaat dat nog problemen geven met waterdruk oid ? Ik wil op de eerste verdieping een waterbesparende douchekop zetten (normale grootte). En op de tweede verdieping een wat grotere douchekop/stortdouche, wel waterbesparend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:51

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

[...]

Het argument is simpel: ik wil op zaterdag en zondag niet continu telefoontjes krijgen van klanten die me bellen omdat ze geen warm water meer hebben.
Mijn boilervat van 150l is nu 24 jaar oud, en is nog nooit open geweest omdat we de temp altijd onder 50 graden gehouden hebben.
Een warmtewisselaar elke 2-3 jaar laten ontkalken kost ook 150€ per keer, en dat kost dus op termijn veel meer.

Trouwens, een goede boiler heeft een verlies van ca 0,5 kWh per dag. Dat is maar een paar cent, en die geef ik graag uit als ik daarmee de betrouwbaarheid verhoog. Een loodgieter bellen, en een factuur van minder dan 100€ krijgen is de regel.

Voor een verwarming verwacht ik zo veel mogelijk: fire and forget.
Nogal off-topic, maar is het in NL niet verplicht elke 2jaar uw ketel te laten onderhouden?

In BE iig wel. Dus word hij telkens elke 2j helemaal proper gemaakt en dingen vervangen die vervangen moeten worden. Kost ongeveer 200€.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:16:
[...]Ja inderdaad, ik merkte ook al onbekend maakt onbemind. Ik ga inderdaad door pushen, gasten moeten niet zo moeilijk doen :)
Is niet van niet willen, eerder van niet kunnen/kennen. Dus niet "steek een doucheWTW", maar "plaats daar dat type zo aangesloten". Zo voeren ze netjes uit wat jij wil, en hoeven zij zich niet druk te maken als iets niet werkt zoals jij wil (als zij het plaatsen zoals zij willen/denken, dan kunnen ze klachten krijgen als er iets niet werkt zoals de klant het verwacht).
Als er twee badkamers achter de WTW zitten gaat dat nog problemen geven met waterdruk oid ? Ik wil op de eerste verdieping een waterbesparende douchekop zetten (normale grootte). En op de tweede verdieping een wat grotere douchekop/stortdouche, wel waterbesparend.
Je verliest wat druk ja, hangt ook af van hoe je em aansluit en wel type je neemt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
naftebakje schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:25:
[...]
Is niet van niet willen, eerder van niet kunnen/kennen. Dus niet "steek een doucheWTW", maar "plaats daar dat type zo aangesloten". Zo voeren ze netjes uit wat jij wil, en hoeven zij zich niet druk te maken als iets niet werkt zoals jij wil (als zij het plaatsen zoals zij willen/denken, dan kunnen ze klachten krijgen als er iets niet werkt zoals de klant het verwacht).
[...]
Je verliest wat druk ja, hangt ook af van hoe je em aansluit en wel type je neemt.
Ik ga voor De Vries Stortdouche uitvoering (na lezen van dit topic) :

https://www.solar-nu-webs...5x63mm-cw456-tot-20l.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jellabie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:25:
[...]

Nogal off-topic, maar is het in NL niet verplicht elke 2jaar uw ketel te laten onderhouden?

In BE iig wel. Dus word hij telkens elke 2j helemaal proper gemaakt en dingen vervangen die vervangen moeten worden. Kost ongeveer 200€.
Ja, maar bij een gewoon onderhoud doen ze eigenlijk niet veel meer dan de branderruimte ontstoffen, en een meting van de rookgassen.
Een boiler ontkalken is dik extra, dat hoeft ook niet elke 2 jaar, maar is wel een halve dag werk.

Punt is, mijn huidige boiler kan niet makkelijk open, en is ook in 24 jaar niet open geweest.
Maar nu ben ik wel zeker dat er kalk in zit, want warmt te traag terug op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jellabie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:25:
[...]

https://www.rvo.nl/onderw...licht-verwarmingssystemen

Volgens deze link is het in NL vrijwillig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
2 badkamers achter elkaar op 1 WTW zou niet echt een druk probleem opleveren in jouw scenario. Als je 1 douche tegelijk gebruikt merk je er natuurlijk niets van, als je beide douches tegelijk aan zet wel.

Je zegt dat beide douchekoppen waterbesparend zullen zijn, dan is hun gecombineerde doorvoer nog steeds niet heel hoog. Ik schat zo'n 8 + 11 = 19 liter per minuut, en dat kan die Dries WTW prima hebben in stortdouche variant.

Trekt je aannemer nog een aparte koud water leiding naar het toilet en de wasbak, of komt alles van de WTW? Ik heb dat laatste gedaan ivm gemak, maar als iemand nu doortrekt tijdens het douchen vult de stortbak zich met lauw water. Iets wat zelden voor zal komen en dan nog is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Wat is jullie ervaring met twee badkamers en 1 zo'n douchepijp WTW op de begane grond ? Ik wil op de begane grond een normale (waterbesparende) douchekop en op de 2e verdieping een iets grotere douchekop (ook waterbesparend).

Mijn aannemer van ons nieuwe huis is een beetje moeilijk aan het doen. Nu lopen de afvoeren van beide badkamers apart maar mijn plan is om de afvoeren door 1 pijp naar onder te laten lopen en op de begane grond zo'n stortdouche WTW te plaatsen.

Volgens mijn aannemer zou het rendement niet zo hoog meer zijn als er in de bovenste badkamer wordt gedoucht (omdat het water zo'n grote afstand zou afleggen). Volgens de aannemer werkt zo'n douhcepijp WTW het beste wanneer het direct onder de afvoer zit van de douche.

Mijn primaire reden om zo'n douchepijp wtw te nemen is voornamelijk waterbesparing zodat we met vier personen voldoende kunnen douchen. Uiteraard is het milieu en verbruik ook een reden. Maar met een 200-300 liter watervat en 1 douchepijp wtw hoop ik voldoende warmwatercapaciteit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
naftebakje schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:07:
[...]

De warmtepomp staat op de tweede verdieping, daar staat ook het warmwatervat. Is het dan nog wel mogelijk om de douchepijp WTW op de beganegrond te zetten en het koudwatertoevoer via de wtw te laten lopen (het warmwatervat staat immers boven) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Nu online
Wat zou dat verhinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Dan moet het water dus van boven naar beneden en weer terug naar boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je kunt de warmte uitgang uit de WTW natuurlijk ook alleen naar je douchekraan doen en niet ook naar de WP.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-03-2020 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
Op zich is dat niet anders dan bij elke andere installatie, mijn CV ketel staat namelijk ook boven op zolder terwijl de WTW op de begane grond hangt in een koofje.

Warm rioolwater gaat naar beneden, en je sluit de WTW aan vlak na de hoofdkraan. Ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
robin15243 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 06:02:
Op zich is dat niet anders dan bij elke andere installatie, mijn CV ketel staat namelijk ook boven op zolder terwijl de WTW op de begane grond hangt in een koofje.

Warm rioolwater gaat naar beneden, en je sluit de WTW aan vlak na de hoofdkraan. Ook een optie.
Dat is waar, is dat ook handig bij een lucht warmtepomp met watervat ? Gaat de warmtepomp het watervat direct aanvullen (en dus gebruik maken van de WTW) zodra er verbruik is in huis ?

Ik sluit de WTW liever aan op de toevoer van de warmtepomp omdat ik twee badkamers heb en wil bij alle twee de badkamers profijt hebben van de WTW.

Weten jullie ook hoe het zit met verlies van rendement als je op de beganegrond de WTW plaatst en er zit nog een badkamer op de tweede verdieping (dus die afvoer loopt niet direct door de WTW maar legt nog een afstandje af) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
Ik heb ergens in officiële documentatie gelezen dat je 1% rendement verliest per strekkende meter ongeveer. Een badkamer 3 meter hoger zal ongeveer -3% zijn.

Naar mijn mening te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Dat is inderdaad niet zoveel. Toevallig heb ik Technea net gebeld en zij geven ook aan dat het rendementverlies niet zo hoog is.

De dame aan de lijn zei dat beide afvoeren van de badkamers door 1 douchepijp wtw voor rendementverlies zou leiden. Ze wist alleen niet de reden en het lijkt me nogal een sterk verhaal... Weten jullie hier iets van ?

Zouden jullie de douchepijp wtw langs de koudwater toevoer van de lucht/warmtepomp laten lopen of naar de toevoer van de douche (wat niet handig is want ik heb twee badkamers en dan mis ik dus de toevoer van 1 douche) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
Om heel eerlijk te zijn geloof ik de Technea dame niet. Een WTW heeft geen emotionele band met welk soort water er nou doorheen stroomt, het is puur natuurkunde. Volume • temperatuur. Dat zou geen verschil moeten maken.

Ik heb mijn WTW aangesloten op beide de verwarmer (CV) en de verbruiker (douche). Zou jij dat niet ook kunnen doen? Aansluiten op je warmtepomp en op de douche? Dan behaal je het hoogste rendement geloof ik.

Aansluitschema van Technea: https://www.pinterest.com.mx/pin/83175924364177794/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
robin15243 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:37:
Om heel eerlijk te zijn geloof ik de Technea dame niet. Een WTW heeft geen emotionele band met welk soort water er nou doorheen stroomt, het is puur natuurkunde. Volume • temperatuur. Dat zou geen verschil moeten maken.

Ik heb mijn WTW aangesloten op beide de verwarmer (CV) en de verbruiker (douche). Zou jij dat niet ook kunnen doen? Aansluiten op je warmtepomp en op de douche? Dan behaal je het hoogste rendement geloof ik.

Aansluitschema van Technea: https://www.pinterest.com.mx/pin/83175924364177794/
Ik had vandaag nog een meneer van de warmteservice aan de lijn. Hij gaf aan dat als je afvoeren van 2 douches aan elkaar knoopt en allebei de douches laat lopen dat er dan teveel water door de pijp loopt en dat hij dan het koude water niet goed opwarmt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Interessant project robin15243, ik wil zoiets zelf ook doen, maar heb vanaf de eerste etage 1x pijp 110mm,
waar de badkamer, toilet en hemelwater afvoer op uitkomen.
Afvoer van toilet en badkamer komen bij elkaar ergens in de vloer van de 1e etage.
Denk daarom dat ik er geen WTW pijp op aan kan sluiten, die zal te klein zijn, huidige pijp is 110mm PVC.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Nu online
Dit is wat ik zie in de kruipruimte op een 110mm PVC leiding.
De koudwater leiding die naar de CV-ketel gaat loopt er langs.
Iemand een idee hoe hier warmte uit te halen valt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdL3YndFln421n3cZj4dvbd3H54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPEwWy5n0fvCIEt4saPI6teY.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vloer open hakken en afvoer van douche apart doen.
Pagina: 1