Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vanmiddag met een oscilloscoop bezig tot ik begroet werd door een pop en daarna een sterke geur, de scoop (een Philips PM3217) bleef gewoon werken hoewel ik toch maar zo snel mogelijk de stekker eruit trok.
Even later de scoop geopend aan de achterkant en hoewel mijn electro-kennis niet super is (zit in de Arduino hoek, niet in losse componenten zoals dit), heb ik het 'vermoeden' de schuldige te hebben gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cvoFbr1lO87eorRnQTM5kdIY/thumb.jpg
De plakkerige zooi die eruit kwam heb ik grotendeels weg weten te krijgen daarna, maar het component is natuurlijk niet meer te redden...
Nou kan ik weinig aanbieders van een 'PME271M622' vinden, ook zijn de specificaties verloren gegaan, als ik het goed begrijp is het een soort netfilter (is dat de juiste term?...) en zijn de specs 0,22uF 250V X2.

Kan ik daar bijvoorbeeld deze voor gebruiken of is dat een heel stom idee?

[ Voor 15% gewijzigd door RGAT op 23-07-2019 01:32 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Ja dat kan je proberen, zorg ervoor dat je wel duidelijk geen andere problemen met de scoop hebt.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:27

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Het is een veiligheid condensator

https://nl.farnell.com/w/...=x2&voltage-rating-x=250v

Check idd de rest even, alles wat er van en na toe gaat, en maak alles schoon voor dat er een nieuwe inzet.

En deze condensators klappen er wel vaker uit ze zitten in heel veel verschillende dingen van TV's tot stofzuigers, pc voedingen ect ect geen uniek onderdeel van een oscilloscoop.

En roken en stinken en het plak goedje komt doordat die de eigenschap heeft niet in de fik te moeten vliegen.

[ Voor 110% gewijzigd door 42dpi op 23-07-2019 02:41 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 22:32

McFizban

Hackito ergo sum.

Dit is een heel veel voorkomend probleem bij dit type condensatoren.
Het plastic gaat na een aantal jaren barsten en dan komt er vocht in. Als je je apparaat regelmatig gebruikt zal het goed gaan omdat dat kleine beetje vocht verdampt als de condensator onder netspanning staat door opwarming. Als je je apparaat niet zo vaak gebruikt zal er meer vocht in ophopen. Als je dan je apparaat aanzet dan zullen er allerlei (electro)chemische reacties optreden met als gevolg bovengenoemde knal, stank en prut problemen.

De kans is zeer groot dat je apparaat niks heeft. Je hoeft hem alleen schoon te maken en een nieuwe condensator er in te zetten (let op dat dit een veiligheidstype is!)

Als je een apparaat openmaakt en je ziet een vergelijkbare condensator is het het beste om deze te vervangen. Vroeg of laat zal deze ook knallen.

Als je meer wilt weten kan je zoeken op rifa class x capacitor blown

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, ik heb een nieuwe condensator besteld (die hopelijk morgen al bezorgd wordt) en het soldeerstation al klaar gezet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Vandaag de nieuwe condensator erin gezet en alles werkt weer, bedankt voor de hulp :)

Pagina: 1