Geluid van subwoofer beter met autodeur open

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnaiitor
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-02 17:01
Beste tweakers,

Ik heb al jaren een subwoofer in mijn bestelbus (Opel Combo uit 93), deze staat achter de bestuurder naar de achterkant van de auto gericht.
Onlangs moest ik iets vervoeren met een van de achterdeuren open, en toen was het geluid van mijn subwoofer een heel stuk zuiverder en harder, een wereld van verschil.

Nu heb ik niet zo heel veel verstand van hoe alles in elkaar zit, maar ik zou graag eenzelfde ervaring hebben zonder dat ik de deur van de auto moet openzetten tijdens het rijden :P

Mijn subwoofer is merkloos, ik ga er niet vanuit dat het een kwaliteits ding is, maar voor mij is het prima.
Het is een ported subwoofer.

Heeft iemand advies, of heeft iemand ook deze ervaring?
Het enige wat ik erover kon vinden, was dat je een soort wol in de subwoofer moest doen, maar ik heb geen idee hoe en wat.

Elk advies wordt gewaardeerd _/-\o_ _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kan een tweetal dingen zijn: staande golven in de cabine/laadruimte met de deuren dicht, dat je toevallig net een punt van destructieve interferentie hebt op de plek waar je normaal luistert, of de subwoofer kan de druk niet kwijt en dempt zichzelf als alles dicht is.
Pin me niet vast op de 2e stelling, ik weet niet of dat wetenschappelijk verantwoord is :p

Klinkt het ook beter als je een raam open zet? Wel luisteren als je stil staat natuurlijk :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnaiitor
Wintervacht schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:22:
Kan een tweetal dingen zijn: staande golven in de cabine/laadruimte met de deuren dicht, dat je toevallig net een punt van destructieve interferentie hebt op de plek waar je normaal luistert, of de subwoofer kan de druk niet kwijt en dempt zichzelf als alles dicht is.
Pin me niet vast op de 2e stelling, ik weet niet of dat wetenschappelijk verantwoord is :p

Klinkt het ook beter als je een raam open zet? Wel luisteren als je stil staat natuurlijk :p
Met de ramen open hoor ik een heel klein beetje verschil, maar ik zou dat eerder linken aan het geluid wat niet meer tegen de ramen weerkaatst. Niet per se een helderder of harder geluid.

Is het verplaatsen van de speaker dan misschien een optie? Hem van achter tegen de deur naar voren richten ofzo?

Dat de subwoofer teveel druk opbouwt klinkt voor mij best logisch, maar dan zou ik inderdaad denken dat als de ramen open staan dit een stuk minder is.

[ Voor 4% gewijzigd door Robinnaiitor op 22-07-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 19:08
Heb je hem tegen de tussenwand staan, in de hoek?

Verplaats hem eens naar een derde van de laadvloer? Denk dat je dan al flink verschil hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnaiitor
Raymond schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:40:
Heb je hem tegen de tussenwand staan, in de hoek?

Verplaats hem eens naar een derde van de laadvloer? Denk dat je dan al flink verschil hoort.
Klopt, tegen de tussenwand in de hoek.

Ik zal hem morgen eens verplaatsen, ik denk niet dat de buren het waarderen als ik op dit tijdstip nog de muziek zo hard zet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Robinnaiitor schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:43:
[...]

Klopt, tegen de tussenwand in de hoek.

Ik zal hem morgen eens verplaatsen, ik denk niet dat de buren het waarderen als ik op dit tijdstip nog de muziek zo hard zet :P
Als vuistregel voor staande golven benutten zegt men meestal: zet de sub op de plek waar je luistert (neem aan bestuurdersstoel) en loop, of in jouw geval kruip eens rond om te luisteren waar je hem het beste hoort en zet de sub vervolgens daar neer. Als dat kan natuurlijk, je kan hem in zo'n ruimte niet op bijzonder veel plekken kwijt lijkt me.

Er zijn vast een paar 'hotspots' te vinden met deze methode, succes!
Robinnaiitor schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:38:
[...]
Dat de subwoofer teveel druk opbouwt klinkt voor mij best logisch, maar dan zou ik inderdaad denken dat als de ramen open staan dit een stuk minder is.
Het klinkt logisch, maar dat wil niet zeggen dat het zo is :p

De conus van een speaker beweegt natuurlijk heen en weer, waardoor er op de frequentie die afgespeeld wordt een patroon van hoge- en lagedrukgebiedjes ontstaat, maar hij pompt nooit méér lucht de ruimte in dan er aanwezig is, in die zin creëert het dus geen overdruk wat betreft luchtdruk.

Dan heb je ook nog zoiets als geluidsdruk, maar daar ga ik mijn vingers (nog) niet aan branden, te weinig kaas van gegeten. Misschien kan iemand anders daar eens een lichtje over schijnen?

[ Voor 36% gewijzigd door Wintervacht op 22-07-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Staande golfen, zijn resonanties van de luister ruimte zelf, en ondervinden geen weerstand van de verzameling van gassen in atmosfeer van de aarde. De temperatuur in de luister ruimte samen met de frequentie, heeft een bepaalde golflengte. Wanneer de golflengte van een bepaalde frequentie voor de helft, voor een vierde, voor een achtste (enzovoorts)...in de LxBxH van de ruimte past spreek je van een staande golf. ( De hoogte van het oorkanaal in het menselijk gehoororgaan is ook van invloed!)

Vb: Wanneer een staande golf actief is in een luister ruimte op 80Hz op 45dB (de knop), is de buik op 160Hz, en kan zomaar een verschil hebben van 20 tot 40dB. Tussenliggende frequenties worden sowieso gemaskeerd, waarbij de demping op elke individuele frequentie anders is.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnaiitor
Excuses voor de late update.

De subwoofer heb ik verplaatst door de laadruimte, echter zonder resultaat.

Ik moet hierbij toevoegen, dat als de achterdeur openstaat, het overal in de auto beter en harder klinkt, niet per se op 1 specifieke plaats.

Kan het niet iets te maken hebben ermee dat het geluid vervormd door een te kleine ruimte voor de subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Robinnaiitor schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:56:
Excuses voor de late update.

De subwoofer heb ik verplaatst door de laadruimte, echter zonder resultaat.

Ik moet hierbij toevoegen, dat als de achterdeur openstaat, het overal in de auto beter en harder klinkt, niet per se op 1 specifieke plaats.

Kan het niet iets te maken hebben ermee dat het geluid vervormd door een te kleine ruimte voor de subwoofer?
Dat zou kunnen, misschien te veel reflecties van alle relatief vlakke oppervlakken. Vraagje: staat hij met de woofer richting de laaddeuren? Of sws in een rechte hoek? Probeer hem eens ~30-40 graden te draaien en kijk eens of dat helpt.

Misschien helpt het ook om op de versterker wat te spelen met volume en crossover frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:43
Het gaat hier om sublaag; een normale sub is volledig omnidirectioneel. Richting werking ontstaat pas bij orde grootte 200hz, afhankelijk van de woofer grootte. Welke kant hij opgericht staat maakt dus niet uit.

En staande golven beginnen ook pas relatief hoog in auto's. Als de auto van binnen 3m lang is, dan bij 55hz. Deze is misschien wel wat groter, dat zou nog wel een factor van belang kunnen zijn.
Pagina: 1