Geldigheid rijbewijs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:08
Beste,

Ik ben in het bezit van een rijbewijs met de catagorien
AM
B
BE
C
C1

Voorop het rijbewijs staat een geldigheid tot 2024.
De geldigheid van de C categorie was tot februari dit jaar.

Nu heb bij het CBR de procedure opgestart om de C categorie te verlengen.
Hier ben ik echter mee gestopt.
Ik moest hier voor een medische keuring ondergaan bij een Arbo arts.
Ik heb de periode die hiervoor stond laten verlopen, omdat het momenteel geen meerwaarde heeft voor mij om het C rijbewijs te hebben.

Nu heb ik een brief gekregen van het CBR waarin aangegeven word dat het rijbewijs ongeldig wordt verklaart per datum X (deze datum is ondertussen verstreken)
De categorie C was verlopen, dus dat begrijp ik.
Maar het hele rijbewijs!?
Ik heb geen vorderingen, aanhouden of wat dan ook welke van invloed kunnen zijn op het rijbewijs.

Waar kan ik zelf de geldigheid van mijn rijbewijs controleren?
Via DIGID heb ik niks kunnen vinden, anders als de brief van het CBR.

Moet ik hiervoor bij de RDW zijn of de politie?
Ik kan namelijk alleen maar controles vinden voor de zakelijke markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:25
Zou eerst contact opnemen met het RDW en afwachten wat daar uitkomt. Waarschijnlijk moet je bij de gemeente een nieuw pasje aanvragen, zonder categorie C erop dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Je hebt een brief gekregen van het cbr, lijkt me dan dat je bij hen moet zijn bij vragen. Weet niet wat de rdw of de politie er mee te maken heeft?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:57
Je hebt gewoon een nieuw pasje nodig. Even langs de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

O88088 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:33:
Zou eerst contact opnemen met het RDW en afwachten wat daar uitkomt. Waarschijnlijk moet je bij de gemeente een nieuw pasje aanvragen, zonder categorie C erop dus.
RDW gaat niet over rijbewijzen, het CBR wel. De RDW gaat over rijvoertuigen.
Dus ik zou eerst CBR contacteren om te vragen hoe het nu exact zit. ;)
jeroen3 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:40:
Je hebt gewoon een nieuw pasje nodig. Even langs de gemeente?
En jij denkt dat de gemeente zo een nieuwe geeft, op een rijbewijs dat ongeldig is verklaard? ;) Ik hoop dat je het gehele topic gelezen hebt, want ik heb nu een indruk van niet, zeg maar. ;)
cable-one schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:30:
Moet ik hiervoor bij de RDW zijn of de politie?
Ik kan namelijk alleen maar controles vinden voor de zakelijke markt.
Ik zou dus gewoon contact opnemen met de afzender van de brief, het CBR dus, zij gaan immers ook over de rijbewijzen. De politie is enkel een controlerende macht en de RDW gaat enkel over rijvoertuigen. ;)

[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 22-07-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@cable-one ben je in 2024 65 jaar ?
melding zal zijn om de rest te verlengen behalve c

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cable-one
@Hackus ik ben dan geen 65.
De termijn van 10 jaar voor die categorieën is dan verstreken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

cable-one schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:46:
@Hackus ik ben dan geen 65.
De termijn van 10 jaar voor die categorieën is dan verstreken
indien C nu is bijgeschreven vervalt deze. deze is 5jaar geldig zonder keuring.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je rijbewijs blijft geldig zolang de laatste datum verstreken is. Je mag alleen de betreffende categorie niet meer besturen op de openbare weg. Bron : https://www.rdw.nl/nrd/het-rijbewijs/geldigheid-rijbewijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@cable-one Bedenk je alleen wel, dat als je later weer wel C (en C1) erbij wilt, je dan wellicht voor een duurder grapje komt te staan als je hem niet verlengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
@CH4OS
Maar dat is een bijzonder vreemde werkwijze. Ik vraag een medisch onderzoek aan voor de cat. C. Deze heb ik zelf geïnitieerd. Deze zet ik niet door. Vervolgens worden de andere categoriën ook ongeldig verklaard. Dit terwijl hier een geldigheidsduur tot 2024 op staat.

Ik ga proberen een nieuw rijbewijs aan te vragen zonder de C categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maak eens een foto van die brief, maak die anoniem en plaats die hier eens als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@cable-one Ik zou daar mee wachten en nu eerst het CBR vragen wat je moet doen. Zij hebben je de brief gestuurd en kunnen dus ook beter zien waarom ze dat hebben gedaan.

Ja, dan zit je wat langer zonder rijbewijs, maar had je de C gewoon op tijd moeten verlengen, was er niets aan de hand geweest. Of niet, kan ook, dan had het vanzelf verlopen, wat het ook al was. Mag je geen vrachtwagens meer besturen, maar dat is nu niet aan de orde schrijf je. Maar wellicht kan het dan wel verstandig zijn het te blijven verlengen. Doet mijn ma ook, die rijdt weliswaar geen auto meer, maar verlengt wel haar rijbewijs, omdat na te lang verlopen te laten zijn, het rijbewijs wordt ingetrokken en ze opnieuw lessen moet. ;)

[ Voor 72% gewijzigd door CH4OS op 22-07-2019 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:49
CH4OS schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:42:
[...]
RDW gaat niet over rijbewijzen, het CBR wel. De RDW gaat over rijvoertuigen.
Dus ik zou eerst CBR contacteren om te vragen hoe het nu exact zit. ;)
Nee, CBR gaat over rijvaardigheid. RDW gaat wel degelijk over rijbewijzen. (https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-rijbewijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

anboni schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:55:
Nee, CBR gaat over rijvaardigheid. RDW gaat wel degelijk over rijbewijzen. (https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/het-rijbewijs)
Nou ja, prima. Feit blijft dat TS het beste de afzender (en dus het CBR) kan contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

cable-one schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:52:
@CH4OS
Maar dat is een bijzonder vreemde werkwijze. Ik vraag een medisch onderzoek aan voor de cat. C. Deze heb ik zelf geïnitieerd. Deze zet ik niet door. Vervolgens worden de andere categoriën ook ongeldig verklaard. Dit terwijl hier een geldigheidsduur tot 2024 op staat.

Ik ga proberen een nieuw rijbewijs aan te vragen zonder de C categorie.
categorie C vervalt, na5jaar zonder keuring. de rest blijft geldig
(vervalt=bevroren tot je aan de eisen voldoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
Hier is de brief
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Uw medische situatie is door het CBR beoordeeld. Wij doen dit om te kunnen bepalen of u geestelijk of lichamelijk in staat bent om te rijden. Hierna leest u wat ons besluit is en wat dit voor u betekent.

Het besluit
U bent rijgeschikt voor de volgende voertuigen: 
• Personenauto, bestelauto en bepaalde driewielers 
• Aanhangwagen achter auto 
• T-rijbewijs

U ziet af van beoordeling van uw rijgeschiktheid voor een of meer voertuigen. Daarom hebben wij voor de volgende voertuigen uw rijgeschiktheid niet kunnen vaststellen:
 • Vrachtauto of zware camper

Wat betekent dit voor u?
Uw huidige rijbewijs klopt niet meer. Daarom is het belangrijk dat u zo snel mogelijk een nieuw rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Doe dit voor 19 juli 2019. Anders moeten wij uw huidige rijbewijs ongeldig verklaren.

U hoeft deze brief niet mee te nemen naar de gemeente.

Op basis waarvan hebben wij dit besluit genomen?
In de Regeling eisen geschiktheid 2000 staat aan welke eisen iemand moet voldoen om rijgeschikt te zijn. We hebben beoordeeld of u in uw situatie aan deze eisen voldoet. Bent u het niet eens met het besluit? In de bijlage leest u wat u in dat geval kunt doen. Meer informatie vindt u op www.cbr.nl/besluit.

Dit is de brief.
Ik maak hieruit op dat het gehele rijbewijs ongeldig is verklaard en niet alleen de categorie
*vrachtauto of zware camper

Of moet ik dit interpreteren als een rijbewijs per categorie?

Ik zal morgen het CBR en de RDW contacteren m.b.t. de geldigheid van het rijbewijs.
Uiteraard laat ik het jullie weten.
Het is overigens wel interessante materie....

[ Voor 7% gewijzigd door cable-one op 22-07-2019 20:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:30
Je rijbewijs-pasje is dus ongeldig na 19 juli (omdat er foute informatie op staat).

Vind het niet vreemd dat je dus een nieuw rijbewijs moet ophalen waarop wel alle juiste informatie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
@Basekid
Dat is toch ook een vreemde gang van zaken?

Bij afgifte van het huidige pasje, werd al gewerkt met 2 verschillende data.
Voorop een geldigheid tot 2024.

Echter voor de cat. C. 5 jaar korter.
Dat betekend dus dat je ondanks de geldigheid, om de 5 jaar een nieuw rijbewijs moet halen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 01-07 08:45
Er staat letterlijk in de brief wat je moet doen. Hoe moeilijk kan het zijn?
Naar de gemeente en een nieuw rijbewijs ophalen voor alles behalve C.
Je bent een paar dagen te laat, maar gewoon morgen ff doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 23:21
Nee niet helemaal goed, lijkt me.

Er wordt gesteld dat je rijbewijs NU NIET klopt. Op je rijbewijs staat nog dat je C mag sturen, maar die is dus ingetrokken. Oftewel: de info op 't roze pasje klopt niet meer. Om ervoor te zorgen dat je die op tijd vervangt, werd 19 juli je huidige pasje ongeldig verklaard.
En dat kan wel degelijk: als het pasje zelf te erg beschadigd is, bijvoorbeeld, wordt 'ie ook ongeldig verklaard zonder dat daarbij je rijvaardigheid in twijfel wordt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@cable-one
Het besluit
U bent rijgeschikt voor de volgende voertuigen:
• Personenauto, bestelauto en bepaalde driewielers
• Aanhangwagen achter auto
• T-rijbewijs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:24
cable-one schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:06:
Hier is de brief
[code]
Wat betekent dit voor u?
Uw huidige rijbewijs klopt niet meer. Daarom is het belangrijk dat u zo snel mogelijk een nieuw rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Doe dit voor 19 juli 2019. Anders moeten wij uw huidige rijbewijs ongeldig verklaren.
Lijkt me duidelijk toch?

Niet meer achter het stuur kruipen en eerst langs het gemeentehuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Om even volledig te zijn:
Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) neemt de rijexamens af van bestuurders in het personen- en goederenvervoer, maar gaat ook over :
Divisie Theorie: voor theorie-examens van particulieren;
Divisie Rijvaardigheid: examens maken en praktijkexamens afnemen van particulieren;
Divisie Rijgeschiktheid (medisch en vorderingen): onderzoek naar rijgeschiktheid (medisch en vorderingen);
Divisie CCV: examens maken en afnemen van beroepschauffeurs, schippers, logistiek medewerkers en ondernemers in het transport.

Het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer ) geeft de rijbewijzen uit.

Om op je brief die je hebt ontvangen terug te komen:
Je rijbewijs wordt inderdaad volledig ongeldig verklaard als je geen nieuw rijbewijs aanvraagt. Je kunt dus zonder problemen een nieuw rijbewijs ophalen. Echter zonder de Categorie voor vrachtauto of zware camper. Wil je die categorie wel gewoon blijven houden dan zul je dus een medische keuring moeten ondergaan.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cable-one
Ik heb zojuist contact opgenomen met de politie.

Ze gaven aan na controle dmv van mijn persoonsgegevens dat deze nog wel degelijk geldig is. Alleen de cat. C is dus niet geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

cable-one schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:22:

Ze gaven aan na controle dmv van mijn persoonsgegevens dat deze nog wel degelijk geldig is. Alleen de cat. C is dus niet geldig.
:)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Maar je moet wel een nieuw pasje aanvragen. Staat er letterlijk in.

Als dit te ingewikkeld is voor je, met die duidelijke brief onder je neus, is helemaal niet meer rijden misschien niet eens zo'n slecht idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:09
Eigenwijs is ook wijs.
Overigens gaat de politie hier niet over, die handhaven alleen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:17

Tomatoman

Fulltime prutser

Volgens mij begrijp je het niet goed. Het fysieke pasje - dat stukje plastic in je portemonnee - is niet meer geldig, omdat de daarop vermelde categorie C inmiddels is vervallen. Je moet dus een nieuw stukje plastic bestellen, waar de letter C niet meer op staat. Als je rijbewijs C had verlengd, was het pasje geldig gebleven tot de vervaldatum in 2024.

Dat pasje heet niet voor niets een rijbewijs: het bewijst dat je gerechtigd bent met voertuigen van de op het pasje aangegeven categorieën te rijden. Als die categorieën wijzigen (in jouw geval is C vervallen), klopt dat bewijsstuk niet meer: wat erop staat is niet meer geldig. Dan is je rijbewijs - nog steeds dat stukje plastic - dus niet meer geldig. Je moet dan een nieuw bewijsstuk aanvragen dat wél correct aangeeft met welke voertuigcategorieën jij mag rijden (dat zijn dus de categorieën waar je ooit een examen voor hebt afgelegd en die niet inmiddels zijn vervallen). Een nieuw rijbewijs aanvragen dus.

De reden dat je niet zonder geldig rijbewijs mag rondrijden is dus in jouw geval niet dat al jouw examens opeens zijn vervallen, maar simpelweg dat het verboden is een voertuig te besturen zonder dat je een geldig rijbewijs hebt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-06 21:19
Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat je moeilijk zit te doen. De brief van het CBR is namelijk heel duidelijk! Het RDW zegt overigens hetzelfde op zijn website:
quote: RDW
Bij een gedeeltelijke (partiële) ongeldigheid zijn niet alle categorieën op het rijbewijs ongeldig verklaard. Dit komt voor bij vorderingsprocedures van het CBR Divisie Vorderingen. Deze registreert de ongeldigverklaring en vordert het rijbewijs. De houder moet zijn rijbewijs inleveren en een nieuw rijbewijs aanvragen voor de nog geldige categorieën. Na een gedeeltelijke (partiële) ongeldigheid moet u de ontvangstdatum van de opgelegde maatregel in het systeem registreren.
Gewoon vernieuwen dat rijbewijs, want anders rijd je simpelweg met een ongeldig verklaard rijbewijs. Dan ben je duurder/verder van huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Hoe heb je contact opgenomen met de politie? Het lijkt mij sterk dat politie gegevens over een rijbewijs telefonisch doorgeeft namelijk.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
Mbt tot de pas.

Waarom word er dan niet de kortste geldigheidsduur van de betreffende categorie als geldigheidsduur aangegeven?

Cat. C is per definitie 5 jaar.
Deze is later behaald.
Deze is later bijgeschreven, binnen de 10 jaar van de B categorie.
En toch word er voorop vermeld dat deze geldig is tot 2024.
Terwijl voor cat. C achterop staat tot 2019

Achterop staan er verschillende geldigheidsdata voor de verschillende categorieën.

[ Voor 5% gewijzigd door cable-one op 22-07-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Omdat jij zelf degene bent die bij controle moet kunnen aantonen dat ie een geldig en met de werkelijkheid ofereenkomend document (pasje) heeft waarop staat welke rijbewijzen je wel en niet hebt.
Komt er een rijbewijs bij, moet je ook een nieuw fysiek bewijs hebben, gaat er eentje af: dito.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:17

Tomatoman

Fulltime prutser

cable-one schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:50:
Mbt tot de pas.

Waarom word er dan niet de kortste geldigheidsduur van de betreffende categorie als geldigheidsduur aangegeven?

Deze is later behaald.

Achterop staan er verschillende geldigheidsdata voor de verschillende categorieën.
Dit is inderdaad wel raar. Je zou verwachten dat de op de voorkant vermelde geldigheid overeen zou komen met de geldigheid van de categorie die als eerste vervalt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:09
Ik zie echt niet in wat er nu zo ingewikkeld is.

Er staat letterlijk dat je rijbewijs niet meer klopt en vervangen moet worden.

Ik zou zeggen hup naar de gemeente en nieuwe halen.

En ja misschien is het wat krom maar ja welkom in de wondere wereld die de overheid heet.

Case closed, next... 😋

[ Voor 18% gewijzigd door Dracula op 22-07-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:12

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dracula schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:15:
Ik zie echt niet in wat er nu zo ingewikkeld is.

Er staat letterlijk dat je rijbewijs niet meer klopt en vervangen moet worden.

Ik zou zeggen hup naar de gemeente en nieuwe halen.

En ja misschien is het wat krom maar ja welkom in de wondere wereld die de overheid heet.

Case closed, next... 😋
Of wachten tot je aangehouden wordt, je een bekeuring krijgt voor een ongeldig rijbewijs en niet verder mag rijden. Lijkt alsof de TS het niet wilt begrijpen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
Tomatoman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:13:
[...]

Dit is inderdaad wel raar. Je zou verwachten dat de op de voorkant vermelde geldigheid overeen zou komen met de geldigheid van de categorie die als eerste vervalt.
Ik heb al een afspraak gemaakt voor de nieuwe pas.
Het het bovenstaande wat zo vreemd is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:09
[...]

Of het is totaal valide, maar triggert deze casus een randgeval in het proces omdat topicstarter de keuring in gang heeft gezet. Bijvoorbeeld omdat het niet voltooien het deelproces voor actieve intrekking triggert.

Anders was het wellicht stil verlopen voor puur de C categorie.

Nog eens bellen met het CBR kan lonen. Immers klopt de pas weldegelijk omdat bij C een eindatum staat die blijkbaar al gepasseerd is. Dat de brief kraakhelder is hoeft nog niet te betekenen dat het onderliggende besluit om die brief te sturen klopt bij de specifieke situatie.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 22-07-2019 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 22:31
Omdat het stukje plastic tot 2024 geldig is: Je mag dat stukje plastic tot 2024 gebruiken om te bewijzen dat je AM, B en BE mag besturen. Je hoeft het stukje plastic niet in 2019 weg te gooien als je besluit geen vrachtwagen meer te gaan rijden.

De reden dat je nu toch een nieuw stuk plastic aan moet vragen is omdat je ZELF een optionele procedure hebt gestart, en de uitkomst van die procedure is dat je niet meer geschikt geacht wordt om een vrachtwagen te besturen. Of je dat nu terecht vindt of niet is een hele andere discussie, maar het gevolg van die uitkomst is dat de gegevens op dat stukje plastic niet meer kloppen. Daar staat namelijk dat je nog tot...

Ok, en dit is het punt waarop ik doorkrijg dat je C geldig was tot afgelopen februari; een datum die voor 19 juli ligt, in plaats van iets in de toekomst. In dat geval snap ik ook niet wat er zo 'mis' is aan de data die op het huidige stukje plastic staat en je dus een nieuwe aan zou moeten vragen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:01

Destruction

(ex-)Automonteur

Mbt tot de pas.

Deze is later behaald.

Het zou inderdaad logischer zijn om de eerste verloop/verlengdatum als geldigheidsduur op het rijbewijs te zetten. Daarentegen snap ik ook niet helemaal waarom je dan nu per direct een nieuw pasje zou moeten aanvragen, immers kan elke agent (bijvoorbeeld) op je pasje al zien dat je tot ... met categorie C de weg op mocht (en dus nu niet meer).

Al met al, ik zou inderdaad nu maar gewoon een nieuwe aanvragen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrekappert
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-06 22:50
Er zijn nieuwe regels ingevoerd voor rijbewijs C. Je moet nu ook code 95 halen om beroepsmatig vrachtwagen te rijden. Dit houdt ongeveer in dat je in de afgelopen 5 jaar, 5 dagen rijvaardigheid scholing hebt gevolgd. Dit geeft je een rijbewijs die dus ook ieder 5 jaar moet worden vernieuwd (met de medische keuring) Dit geeft dus een hoop extra jaarlijkse kosten. Zonder code 95 mag je alleen privematig in een vrachtwagen rijden. Ikzelf moet per november mijn C rijbewijs vernieuwen, waar ik zonder code 95 geen donder aan heb. Nu heb ik een uit weg gevonden. Bij aanvraag van nieuw rijbewijs, zet rijbewijs C in “DE WACHT”. Dan heb je niet de extra medische keuring nodig, het rijbewijs is 10 jaar geldig ipv 5. Als je later beroepsmatig vrachtwagen wilt gaan rijden moet je sowieso toch eerst code 95 halen (kosten 1500 euro/5jaar ?) maar hoef je geen praktijkexamen meer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Mijn vermoeden is dat ze onderscheid maken tussen een verlopen rijbewijs (al dan niet beperkt tot een enkele categorie) en expliciet afgekeurd zijn om in een (bepaald type) voertuig te mogen rijden.

In het geval van TS is niet alleen zijn rijbewijs verlopen, hij is ook ongeschikt verklaard om dat type voertuig te mogen besturen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 00:17
Precies. Had TS niets gedaan dan was enkel de geldigheidsduur verlopen en was er geen nieuw rijbewijs nodig geweest. Nu is het rijbewijs wat betreft categorie C ongeldig geworden en dan moet je inderdaad een nieuw rijbewijs aanvragen.

Edit:
Zie ook art. 125 lid 1 Wegenverkeerswet 1994:
1 Indien het rijbewijs niet voor alle categorieën waarvoor het is afgegeven, ongeldig is verklaard dan wel indien de ongeldigverklaring betrekking heeft op een deel van de geldigheidsduur, wordt door degene die is belast met de afgifte van rijbewijzen een nieuw rijbewijs afgegeven dat geldig is voor de categorie of categorieën of voor dat deel van de geldigheidsduur waarop de ongeldigverklaring geen betrekking heeft.

[ Voor 51% gewijzigd door voske op 23-07-2019 09:03 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Tsurany schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:58:
In het geval van TS is niet alleen zijn rijbewijs verlopen, hij is ook ongeschikt verklaard om dat type voertuig te mogen besturen.
Maar dat verandert niks aan het pasje. In februari is het verlopen, in juli is het afgekeurd. Op het pasje staat februari. De afkeuring in juli verandert niks aan het nog hebben mogen rijden in / voor februari.

Dus wat staat er nu precies op dat pasje dat er per se vanaf moet waardoor er een nieuw pasje nodig is? In juli mocht OP al niet rijden, en dat mag nu nog steeds niet. Op het pasje staat geen datum in / na juli die er nu vanaf moet...

Welke bureaucraat heeft verzonnen dat je een pasje dat perfect de werkelijkheid (OP mag wel motor/auto/aanhanger rijden maar geen vrachtwagen of bus besturen) weerspiegelt moet gaan vervangen door een pasje dat exact hetzelfde doet? Enige voordeel is dat het nieuwe rijbewijs (hoop ik dan toch...) geldig is tot 2029 waardoor je niet over 5 jaar alweer langs het gemeentehuis moet en mag dokken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Paul eens dat het niet geheel logisch is. Maar ik kan geen andere verklaring bedenken dan dit.

Wellicht doordat de transport branche verlopen rijbewijzen niet zo serieus neemt? Maar dat is ook puur een gok gebaseerd op de vrij slechte reputatie van die branche.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:41

LankHoar

Langharig tuig

Paul schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:21:
[...]
Maar dat verandert niks aan het pasje. In februari is het verlopen, in juli is het afgekeurd. Op het pasje staat februari. De afkeuring in juli verandert niks aan het nog hebben mogen rijden in / voor februari.

Dus wat staat er nu precies op dat pasje dat er per se vanaf moet waardoor er een nieuw pasje nodig is? In juli mocht OP al niet rijden, en dat mag nu nog steeds niet. Op het pasje staat geen datum in / na juli die er nu vanaf moet...

Welke bureaucraat heeft verzonnen dat je een pasje dat perfect de werkelijkheid (OP mag wel motor/auto/aanhanger rijden maar geen vrachtwagen of bus besturen) weerspiegelt moet gaan vervangen door een pasje dat exact hetzelfde doet? Enige voordeel is dat het nieuwe rijbewijs (hoop ik dan toch...) geldig is tot 2029 waardoor je niet over 5 jaar alweer langs het gemeentehuis moet en mag dokken.
Precies dit. Ik snap al die reacties van "zo moeilijk is het toch niet?" niet helemaal. Het pasje is niet incorrect, want de data kloppen gewoon. Mocht de politie je aanhouden terwijl je een voertuig bestuurd en je rijbewijs controleren, zullen zij ook zien dat:
  1. Het rijbewijs nog geldig is.
  2. De datum voor personenauto's etc. nog in de toekomst ligt.
  3. De datum voor categorie C in het verleden ligt.
Lijkt me dan niet meer dan logisch dat je niet meer in een categorie C voertuig mag rijden, en de rest wel.

De vraag is, heeft het CBR uberhaupt wel het recht om een rijbewijs ongeldig te laten verklaren? De rijvaardigheid wel, maar het pasje is niet van het CBR afkomstig.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-07 09:16
Het CBR is administratief gezien een puinhoop, wat hier ook weer blijkt.
Uit eigen ervaring weet ik dat je rijbewijs geldig blijft tot de laatste categorie verlopen is. (Al is het natuurlijk niet meer geldig voor verlopen categorieën).

Wat ze nu hebben gedaan is een procedure gebruikt die ze toepassen als tussentijds blijkt dat een categorie die nog niet verlopen is ongeldig verklaard moet worden, bijvoorbeeld door een veranderde medische situatie. Dan verklaren ze het hele rijbewijs ongeldig zodat je een nieuwe moet aanvragen zonder die categorie.

Ze hebben op de verkeerde knop gedrukt. (Of niet eens nagekeken of de geldigheid van categorie C niet al verlopen was).

Je kunt proberen of je langs het callcenter van het CBR komt en vragen om het terug te draaien, maar mij is dat niet gelukt. Uiteindelijk wel iemand gesproken die het verhaal begreep (ze hadden mij een te korte geldigheid gegeven en toen ook het hele rijbewijs ongeldig verklaard!). Die heeft mij dit toen ook uitgelegd. Maar voor terugdraaien waren ze al te laat. Na veel gezeur en zo'n 4 brieven hebben ze bijna een half jaar later de kosten voor het nieuwe rijbewijs vergoed. Uit 'coulance'... :X

Als je 't geld kunt missen: Vraag een nieuw rijbewijs aan. Het risico dat ze weer op een verkeerde knop klikken is aanwezig en de frustratie is 't niet waard.

[ Voor 32% gewijzigd door Nijn op 23-07-2019 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 00:17
Volgens de artikelen 4b en 4aa Wegenverkeerswet 1994 zijn zowel de RDW als het CBR belast met het ongeldig verklaren van rijbewijzen. Dat is dus ook het punt niet. Het CBR verklaart regelmatig rijbewijzen ongeldig.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 13:30
Is er niet een verschil tussen verlopen en ongeldig. Bij ongeldig verklaard zou je volgens mij op nieuwe je theorie en praktijk examens moeten doen. Oftewel het rijbewijs C opnieuw halen.

Bij verlopen is dit niet direct van toepassing, immers iemand zou bezig kunnen zijn met zijn verlenging. Snap heel goed dat CBR daarom zegt inleveren oude pas en nieuwe bestellen zonder categorie C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

gedonie schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:55:
Is er niet een verschil tussen verlopen en ongeldig. Bij ongeldig verklaard zou je volgens mij op nieuwe je theorie en praktijk examens moeten doen. Oftewel het rijbewijs C opnieuw halen.

Bij verlopen is dit niet direct van toepassing, immers iemand zou bezig kunnen zijn met zijn verlenging. Snap heel goed dat CBR daarom zegt inleveren oude pas en nieuwe bestellen zonder categorie C.
Het is eigenlijk nog vreemder dat het CBR de TS ongeschikt acht voor categorie C, nadat TS aanvankelijk de procedure voor verlenging (keuring) in gang had gezet en er toch besloot vanaf te zien. Als er geen keuring is geweest, hoe kom je dan op de conclusie dat iemand ongeschikt is? TS ziet gewoon geen belang meer in het C rijbewijs, en als er geen belang is dat tegen de kosten van keuren/verlengen op weegt... Juist, dan stop je ermee.

@cable-one: Ik zou wel navragen of de verklaring die het CBR nu heeft afgegeven je in de toekomst in de weg zou kunnen zitten, mocht je ooit besluiten dat je toch weer een C rijbewijs wil halen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cable-one
Allen,

Ik heb zojuist met het CBR.
Het rijbewijs wat ik nu heb is nog steeds geldig. De datum achterop bepaald de geldigheid van de categorie.

Mocht ik C willen verlengen dien ik een medische keuring te ondergaan.

Ik hoef dus geen nieuwe pas aan te vragen omdat deze nog geldig is.

Tevens heb ik het RDW en de gemeente gebeld om de status van het huidige rijbewijs te controleren. Beiden geven aan geen bijzonderheden.

De verwarring is ontstaan omdat het een automatisch gegenereerde brief vanuit het CBR is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Destruction schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:28:
Als er geen keuring is geweest, hoe kom je dan op de conclusie dat iemand ongeschikt is?
Die valt nog wel te verklaren: Er is wel een keuringstraject gestart, en van alle mogelijke uitkomsten van dat traject is er maar één die tot geschiktheid leidt, en dat is niet de uitkomst van het traject dat TS heeft doorlopen...

Eenmaal gestart zijn er maar twee mogelijke uitkomsten: Bewezen geschikt, en overig -> ongeschikt.
cable-one schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:36:
De verwarring is ontstaan omdat het een automatisch gegenereerde brief vanuit het CBR is.
Mooi dat het zo is opgelost.

Qua automatische brieven, dat is bij wel meer (semi)overheidsinstanties een drama :X Om de ene of andere reden krijgen we van het UWV thuis iedere keer brieven die ofwel heel onduidelijk zijn omdat ze zichzelf in de volgende alinea tegenspreken, ofwel de verkeerde brief lijken te zijn maar dan toch zoveel overeenkomsten te hebben met onze situatie dat je gaat twijfelen of het nu inderdaad de verkeerde brief is...

Netto hangen we dus zo ongeveer na iedere brief weer met die lui aan de telefoon...

[ Voor 40% gewijzigd door Paul op 23-07-2019 12:39 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Paul schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:37:
[...]
Die valt nog wel te verklaren: Er is wel een keuringstraject gestart, en van alle mogelijke uitkomsten van dat traject is er maar één die tot geschiktheid leidt, en dat is niet de uitkomst van het traject dat TS heeft doorlopen...

Eenmaal gestart zijn er maar twee mogelijke uitkomsten: Bewezen geschikt, en overig -> ongeschikt.
Maar nu bedenkt TS zich over 5 jaar, hij wil op reis met een grote camper, ik roep maar wat.. Dus TS gaat opnieuw rijlessen nemen voor het C rijbewijs. Wordt er dan gewoon een nieuwe procedure gestart of gaat het CBR dan de TS in het gezicht slaan met deze verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dan wordt er opnieuw een keuring aangevraagd. Aals je dat morgen doet ipv over een paar jaar dan kan het zijn dat ze in eerste instantie teruggrijpen op deze keuring, maar daar moet wel uit te komen zijn.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom bel je niet het cbr als zij de brief hebben gestuurd?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:14:
[...]

Waarom bel je niet het cbr als zij de brief hebben gestuurd?
Lees even de rest van het topic... met name z'n laatste reactie, waarin hij het CBR gebeld heeft...

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1