Buitenkraan kapot, hoe nieuwe installeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:35
Verleden jaar een huis gekocht met een kapotte buitenkraan, ik dacht : die repareer ik even (kraan draaide niet meer). Helaas zat hij echt goed vast en mocht kruipolie niet helpen en is er een stuk afgebroken. Dus vervangen maar! Maar des te langer ik ernaar kijk, dus te meer vragen heb ik erbij. De kraan is nogal 'raar' en schuin aangesloten. Zie foto's.

Kraan2

Kraan1

Normaal sluit je de waterleiding aan op je kommetje (geloof ik) en draai je de kraan vervolgens in het kommetje. Hier is het echter anders : het kommetje zit los om de kraan heen en de waterleiding zit direct op de kraan. Dit verklaart ook waarom de kraan schuin is gemonteerd : anders kun je er niet meer bij met een sleutel om de kraan op de waterleiding te draaien.. De leiding is een koperen leiding die door de spouw loopt.

Hoe repareer ik dit nu netjes? Mijn gedacht is om de koperen leiding te verwijderen en een flexibele leiding te gaan gebruiken. Die voer ik in vanaf de bovenkant en monteer ik direct op de nieuwe kom. Vervolgens leiding naar beneden doorvoeren en kom installeren op de gevel. Daarna leiding aansluiten in de kruipruimte.

Gaat dat werken? Of moet ik het anders aanpakken? De spouw is nu nog leeg, maar wil ik in de toekomst isoleren met EPS parels. Ik moet dus ook een koudebrug voorkomen. Het lijkt me niet erg dat de leiding door de spouw loopt, maar is dat ook zo?

Wie heeft goede raad?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

(kommetje) is een schild. water afsluiten kraan er af draaien en nieuwe er op draaien

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Hackus schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:26:
(kommetje) is een schild. water afsluiten kraan er af draaien en nieuwe er op draaien
Eh, vroeger wel maar tegenwoordig kan een “gevelkom” voorzien zijn van schroefdraad buiten of soldeerkoppeling en binnen vaak een apparte koppeling..

Google maar eens hierop

[ Voor 3% gewijzigd door Breezers op 22-07-2019 17:52 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Volgens mij had deze kom ooit schroefdraad, maar is die eraf gesloopt..

Kraan3

De kranen die ik tot nu toe heb gevonden zijn niet lang genoeg : ik kan ze niet op dezelfde manier vastmaken. Ook vind ik dat losse kommetje en die schuine kraan maar prutswerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:27:

[Afbeelding: Kraan3]

De kranen die ik tot nu toe heb gevonden zijn niet lang genoeg : ik kan ze niet op dezelfde manier vastmaken. Ook vind ik dat losse kommetje en die schuine kraan maar prutswerk..
Kan je geen verlengstuk erop draaien, dan lukt het toch wel?
https://www.arsenius.nl/c-3205856/kraan-toebehoren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Liever sluit ik alles opnieuw en correct aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
WVL_KsZeN schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:27:

[Afbeelding: Kraan3]

hoe zit de leiding intern ? stel je zou de kraan eruit halen kan je de leiding dan recht draaien ?
of scheurt dan je soldeerverbinding af ?

als je de kraan eruit hebt kan je er een nieuw kommetje erin draaien.
hierin kan dan weer een buitenkraan draaien. maar of het dit allemaal kan hebben en niet onderweg alsnog je soldeerverbinding scheurt vraag ik me af.

hersolderen kan wel maar is lastig. plus solderen in de spouw en zonder goed zicht
lastig. brandgevaar ed.

maar om de hele boel te vervangen is ok geen slecht idee.
dan kan je een flexibele leiding aan een 1/2 duimse buitenkom te maken
gebruik wel henco of unipipe. werkt erg makkelijk en eenvoudig.
maar je mag geen knelfitingen wegwerken in je muur dus moet je een perspomp huren.
(of je doet het gewoon wel je kan er in jouw geval nog bij)

maar vergeet niet als je dit aan wil sluiting in de kruipruimte je moet ook de bestaande leiding afdoppen.
zodat er geen dood water ontstaat(dus zo dicht mogenlijk bij de doorstromende leiding) . of hergebruiken voor de buitenkraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:19:
Liever sluit ik alles opnieuw en correct aan.
Wat is dan het probleem om een willekeurige kraan te gebruiken als je het leidingwerk toch vernieuwt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Wolly schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:24:
[...]

Wat is dan het probleem om een willekeurige kraan te gebruiken als je het leidingwerk toch vernieuwt :?
Maar wat is dan verstandig? Met koper kan ik niet zo'n standaard kom erin zetten, want er zit geen beweging in. Toch een flexibele leiding dan? En is dat verstandig als ik later de spouw wil laten isoleren met EPS parels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
miciel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:22:
[...]

hoe zit de leiding intern ? stel je zou de kraan eruit halen kan je de leiding dan recht draaien ?
of scheurt dan je soldeerverbinding af ?

als je de kraan eruit hebt kan je er een nieuw kommetje erin draaien.
hierin kan dan weer een buitenkraan draaien. maar of het dit allemaal kan hebben en niet onderweg alsnog je soldeerverbinding scheurt vraag ik me af.

hersolderen kan wel maar is lastig. plus solderen in de spouw en zonder goed zicht
lastig. brandgevaar ed.

maar om de hele boel te vervangen is ok geen slecht idee.
dan kan je een flexibele leiding aan een 1/2 duimse buitenkom te maken
gebruik wel henco of unipipe. werkt erg makkelijk en eenvoudig.
maar je mag geen knelfitingen wegwerken in je muur dus moet je een perspomp huren.
(of je doet het gewoon wel je kan er in jouw geval nog bij)

maar vergeet niet als je dit aan wil sluiting in de kruipruimte je moet ook de bestaande leiding afdoppen.
zodat er geen dood water ontstaat(dus zo dicht mogenlijk bij de doorstromende leiding) . of hergebruiken voor de buitenkraan.
toon volledige bericht
Volgens mij kan ik de leiding niet draaien. Ik wilde de bestaande leiding gebruiken die in de kruipruimte loopt (+- 10 meter door de kruipruimte) en daar de flexibele leiding opzetten. Maar misschien is het eigenlijk wel beter om die flexibele leiding dan door te trekken naar het kruipluik. Scheelt weer een verbinding en potentieel probleem.

Maar : is dat handig of een probleem met later isoleren van de kruipruimte?

Ik zoek anders wel een loodgieter om het te doen, maar wil wel een goed beeld hebben van wat er moet gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Plieger Gevelkom, buitenkraan erbij met zelfde afmeting 15mm, 1/2" en klaar.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
WVL_KsZeN schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:19:
[...]

Volgens mij kan ik de leiding niet draaien. Ik wilde de bestaande leiding gebruiken die in de kruipruimte loopt (+- 10 meter door de kruipruimte) en daar de flexibele leiding opzetten. Maar misschien is het eigenlijk wel beter om die flexibele leiding dan door te trekken naar het kruipluik. Scheelt weer een verbinding en potentieel probleem.

Maar : is dat handig of een probleem met later isoleren van de kruipruimte?

Ik zoek anders wel een loodgieter om het te doen, maar wil wel een goed beeld hebben van wat er moet gebeuren..
ligt eraan welke soort isolatie je wil.
wil je chips ? leiding beugelen aan het plafond.
schelpen samen een zware laag welke wegzakt. waar met name dus je leidingen last van hebben.
dus ook beugelen aan het plafond.
spuitisolatie: geen idee of het ertegen kan/mag maar ze spuiten hem gewoon in als hij tegen het plafond zit gemondteert. beugels met draadeinden. zodat ze eromheen kunnen spuiten of los op de grond.
tempex platen ? beulgels met draadeinden nemen. los op de grond
eventueel via de funderingsmuur maar let op niet langs mangaten monteren.
los op de grond is ook een risco factor als ze er later nog een keertje in moeten om te isoleren.
gasten zijn een beetje lomp. en bij chips kan je nooit meer ergens bijkomen.

waar sluit je nu de leiding af ? voor als het vriest en waar laat je hem leeglopen ?
is dit in het kruipluik dan kan je vanuit daar een nieuwe leiding trekken.
echter je zal toch een verbinding moeten maken. en ja het is handiger om de knelfitting in het zicht te hebben. dus vanuit dat opzicht kan je hem wel in het kruipluik plaatsen.

maar je kan ook gewoon het laatste stuk vervangen. (nu moet het koper niet te ver heen zijn)
als een leiding echt slecht is is een nieuwe trekken beter. maar is het koper nog van goede kwaliteit kan je er prima een knelfitting opzetten.
(wel goede kwaliteits spullen halen en de bouwmarkt troep links laten liggen, bij warmte service bijv)

maar hoezo scheelt het 1 fitting ? of je de overgang van koper naar kunststof nou in je kruipluik zet of ergens onder de vloer blijft 1 fitting.

en ach niet je hele leiding hoeft leeg te lopen alleen die meter die in je spouw zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Wil je het echt goed doen.

https://www.tegeldepot.nl...Q7lX9jBfXqoEaAjr2EALw_wcB

deze gebruiken. Binnen opvangen en daar een afsluiter plaatsen zodat deze in de winter afgesloten kan worden. en je de buitenkraan leeg kunt laten lopen.

Een gewone afsluiter is voldoende om de veiligheid van het waternet te waarborgen.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Consigliere schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 07:43:
Wil je het echt goed doen.

https://www.tegeldepot.nl...Q7lX9jBfXqoEaAjr2EALw_wcB

deze gebruiken. Binnen opvangen en daar een afsluiter plaatsen zodat deze in de winter afgesloten kan worden. en je de buitenkraan leeg kunt laten lopen.

Een gewone afsluiter is voldoende om de veiligheid van het waternet te waarborgen.
Als je een vorstvrij buitenkraan plaatst hoeft er geen afsluiter tussen.
Die loopt na gebruik leeg.

@WVL_KsZeN wat zit er aan de andere kant van de muur?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

edsandje schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 07:48:
[...]

Als je een vorstvrij buitenkraan plaatst hoeft er geen afsluiter tussen.
Die loopt na gebruik leeg.
Helemaal waar.
Zelf heb ik altijd ( in het ontwerp ) een afsluiter zitten voor de calculatie :D

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zo'n kraantje heb ik ook aan de voorkant van mijn huis. Nou ja, de buren, bij mij is het kraantje weg. Ik denk dat je er gewoon een ander kraantje op kan draaien. Bij mij zit er een schroef.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1