Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 11:16
Mijn huidige netwerksetup is heel eenvoudig: een Telenet wireless router-modem (deze), en rechtstreeks daarmee een aantal apparaten (PC, HTPC, Nintendo,..) verbonden via ethernet kabels en Wifi.

Huidig probleem: bij het aansluiten van een nieuw apparaat kom ik een ethernet poort te kort. Mijn idee was dus om snel een goedkope switch aan te schaffen om wat extra poorten te verkrijgen, maar ondertussen begon ik me af te vragen of ik niet meteen een volledig nieuwe wireless router aanschaf?

Dus mijn vraag: is het zinvol dat ik aan mijn Telenet router een wireless router hang (deze bijvoorbeeld)?
De voordelen die ik zou kunnen bedenken (ik ben een amateur) zijn
- sneller en beter Wifi signaal in huis dan bij de standaard Telenet wifi? (dikke muren en relatief grote ruimten zorgen momenteel voor een suboptimale dekking ver van de modem)
- veiliger (slechts één apparaat rechtstreeks met Telenet modem verbonden en zichtbaar voor de buitenwereld)?
- beter configureerbaar? (zou graag NAS vanop afstand kunnen accessen)

De hogere prijs is momenteel van iets minder belang, maar als het geen enkele meerwaarde heeft koop ik natuurlijk liever een goedkope switch :)

Dank!

Beste antwoord (via PearlChoco op 23-07-2019 09:43)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PearlChoco schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 00:15:
Eerst en vooral: bedankt voor de snelle en zeer helpvolle reacties!

Nu dringt de vraag zich op: gezien in Belgie nagenoeg iedereen een wireless router-modem van Telenet of Proximus heeft, waarom zou iemand hier dan nog zo'n dure extra wireless router aanschaffen? De Mediamarkt hier staat er vol van, maar als ik het goed begrijp heeft, net zoals ik zo te lezen, bijna niemand er nood aan?
De Mediamarkt - en de merken die in de Mediamarkt verkocht worden - bestaan niet om de meest zinnige oplossingen bij mensen neer te zetten, maar om zoveel mogelijk spullen te verkopen. De meeste mensen snappen bijzonder weinig van de materie en denken een 'router' te moeten kopen. Dus dat is wat vooral aangeboden wordt, in alle soorten en maten.

In de high-end heeft dat nog wel zin, zoals gezegd ondersteunen de modemrouters van providers vaak geen prosumer features als VLANs, VPN endpoints etc. In de low-end is het echter totaal onzinnig. Vrijwel alles wat onder de EUR 100 verkocht wordt presteert slechter (zowel bedraad als over WiFi) dan de huidige generatie modemrouters van de grote providers.

Wat vooral ontbreekt zijn access points, de meest basale onderdeel van een WiFi-netwerk. De keuze is erg beperkt, ze zijn doorgaans redelijk weggestopt, er worden vaak verouderde modellen aangeboden en ze zijn onredelijk hoog geprijst tegenover routers met vergelijkbare featureset. In plaats daarvan hangt het vol met repeaters (al dan niet met moderne modewoordje 'mesh' erop) en powerline-prut :N

Voor veel kleinere appartementen voldoet de modemrouter van de provider prima, daar heb je niets naast nodig. Voor de grotere gezinswoningen is het niet realistisch om te denken dat een enkel apparaat, hoe groot en met hoeveel antennes dan ook, de gehele woning gaat dekken. Bij WiFi is een minimaal competent apparaat op de juiste plek altijd beter dan een buitengewoon goede apparaat op de verkeerde, en twee kleine AP's presteren altijd beter dan een enkele grote. De gemiddelde gebruiker met ruime gezinswoning zou dus bovenal op zoek moeten naar een of twee AP's die naast (en niet in plaats van) de modemrouter kunnen werken. Telenet snapt dat en levert exact die dingen, Proximus moddert wat aan met een apparaat dat ook een AP kan zijn, maar vooral als repeater ingezet wordt :( Het is geen toeval dat de providers dichter bij de daadwerkelijke noodzaak zitten dan de Mediamarkt - als het fout gaat bel je hun klantenservice. Dat willen ze absoluut voorkomen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
PearlChoco schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:29:
- sneller en beter Wifi signaal in huis dan bij de standaard Telenet wifi? (dikke muren en relatief grote ruimten zorgen momenteel voor een suboptimale dekking ver van de modem)
Om een betere dekking van je WiFi in huis te krijgen heb je waarschijnlijk veel meer aan het trekken van kabels en het op strategische plekken plaatsen van access points. Ik weet niet hoe goed of slecht het WiFi van deze modemrouter is in vergelijking met andere apparatuur, maar met dikke muren heb je waarschijnlijk weinig aan een iets sterker signaal. Ondersteunt het ding zowel 2.4 GHz als 5 GHz overigens?
- veiliger (slechts één apparaat rechtstreeks met Telenet modem verbonden en zichtbaar voor de buitenwereld)?
Je telenet routermodem is al een router en het enige apparaat dat direct aan de buitenwereld hangt is dus dat modem zelf. Een tweede router erachter voegt daar niets aan toe, het maakt de situatie alleen complexer.
Dit is waarschijnlijk een kwestie van de juiste poorten forwarden. Ik gok dat je dat ook in je huidige modemrouter kunt instellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PearlChoco schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:29:
Mijn huidige netwerksetup is heel eenvoudig: een Telenet wireless router-modem (deze), en rechtstreeks daarmee een aantal apparaten (PC, HTPC, Nintendo,..) verbonden via ethernet kabels en Wifi.

Huidig probleem: bij het aansluiten van een nieuw apparaat kom ik een ethernet poort te kort. Mijn idee was dus om snel een goedkope switch aan te schaffen om wat extra poorten te verkrijgen, maar ondertussen begon ik me af te vragen of ik niet meteen een volledig nieuwe wireless router aanschaf?

Dus mijn vraag: is het zinvol dat ik aan mijn Telenet router een wireless router hang (deze bijvoorbeeld)?

De hogere prijs is momenteel van iets minder belang, maar als het geen enkele meerwaarde heeft koop ik natuurlijk liever een goedkope switch :)

Dank!
Sneller en beter WiFi? Onwaarschijnlijk dat je significant beter WiFi gaat krijgen dan op de Compal modem waar je naar linkt, dat ding is best goed namelijk, vergelijkbaar met pakweg een Netgear R7000. Mogelijk heb je wel een tweede access point nodig als dekking tekort schiet, maar dat is dan naast je huidige modemrouter, niet in plaats ervan. Het is niet waarschijnlijk dat een enkel apparaat je gehele woning goed gaat dekken.

Veiliger? Je gaat ergens NAT doen, dat is het ene apparaat wat voor de buitenwereld zichtbaar is. Of dat nu de Telenet modemrouter is of een eigen router (ondersteunt Telenet wel bridge mode? Zo niet zit je met NAT-achter-NAT wat ongeveer even veilig en effectief is als twee condooms over elkaar - en sowieso is NAT niet eens een security maatregel, daarvoor hebben ze firewalls uitgevonden en je Compal heeft al een firewall). Overigens, als je poorten tekort komt ga je niets winnen door de eigen router met een enkele kabel aan de modemrouter te hangen, dus moet je alsnog een switch erbij.

Beter configureerbaar? Je kunt toch in je modemrouter port forwarding configureren? Als je dat nu niet kunt ga je het met de extra complexiteit van nog een router ertussen zeker niet kunnen.

Gezien de vragen die je stelt klinkt het niet alsof het verstandig is om meer configuratieopties te gaan zoeken. Ik zou aanraden om een simpele switch te nemen, en evt een extra AP op een andere plek in huis waar je dekking beroerd is. Telenet levert eentje die automatisch de instellingen van je modemrouter overneemt. Ook daar: allicht handiger dan zelf te prutsen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ter aanvulling op bovenstaande en ter verheldering.

De meeste consumenten gebruiken een “alles-in-1” kastje met daarin:
- modem
- router
- switch
- access point

En daardoor stellen veel mensen logischerwijs “WiFi” gelijk aan een wireless router. Je kunt de onderdelen dus ook los aanschaffen zoals hierboven benoemd. Van elk onderdeel moet je steeds afvragen of je er behoefte aan hebt.

Dus wat heb ue nodig?
- Modem? (meestal is er maar 1 verbinding mogelijk en ook voldoende)
- Router? (meestal is 1 netwerk voldoende, soms wil men bewust meer)
- Switch? (heb je zelf al beantwoord)
- Access point? (vaak de achterliggende vraag ivm het beperkte signaal ergens in de woning)

[ Voor 20% gewijzigd door Palo Alto op 22-07-2019 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Je kan ook altijd aan Telenet een modem-only vragen en daarachter een eigen router en switch plaatsen.
Maar aangezien je deze vraag stelt, vermoed ik dat je kennis niet zo ver reikt om dat allemaal in eigen beheer te doen..

Ik zou je aanraden om een switch te kopen met genoeg poorten en daar al je apparatuur aanhangen.

Bij telenet krijg je trouwens gratis powerlines of een acces point. Heb je deze al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco

Nu dringt de vraag zich op: gezien in Belgie nagenoeg iedereen een wireless router-modem van Telenet of Proximus heeft, waarom zou iemand hier dan nog zo'n dure extra wireless router aanschaffen? De Mediamarkt hier staat er vol van, maar als ik het goed begrijp heeft, net zoals ik zo te lezen, bijna niemand er nood aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
waarom zou iemand hier dan nog zo'n dure extra wireless router aanschaffen?
Tja, er was een tijd waar je alleen een modem kreeg en zelf de router moest verzorgen. Nu krijg je dus vaak een combinatie-apparaat. Maar omdat de standaard modem-routers alles een beetje kunnen, excelleren ze meestal ook nergens in.

Ze zijn vaak niet in staat tot netwerksegmentatie met VLANs, ze hebben beperkingen om firewallregels in te stellen en ze willen nog wel eens een matige kwaliteit/prijs verhouding hebben (omdat ze op grote schaal door de ISPs worden aangeschaft en uitgedeeld aan nietsvermoedende klanten).

Je bent met een eigen router dus minder afhankelijk van de keuzes van je ISP.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De Mediamarkt - en de merken die in de Mediamarkt verkocht worden - bestaan niet om de meest zinnige oplossingen bij mensen neer te zetten, maar om zoveel mogelijk spullen te verkopen. De meeste mensen snappen bijzonder weinig van de materie en denken een 'router' te moeten kopen. Dus dat is wat vooral aangeboden wordt, in alle soorten en maten.

In de high-end heeft dat nog wel zin, zoals gezegd ondersteunen de modemrouters van providers vaak geen prosumer features als VLANs, VPN endpoints etc. In de low-end is het echter totaal onzinnig. Vrijwel alles wat onder de EUR 100 verkocht wordt presteert slechter (zowel bedraad als over WiFi) dan de huidige generatie modemrouters van de grote providers.

Wat vooral ontbreekt zijn access points, de meest basale onderdeel van een WiFi-netwerk. De keuze is erg beperkt, ze zijn doorgaans redelijk weggestopt, er worden vaak verouderde modellen aangeboden en ze zijn onredelijk hoog geprijst tegenover routers met vergelijkbare featureset. In plaats daarvan hangt het vol met repeaters (al dan niet met moderne modewoordje 'mesh' erop) en powerline-prut :N

Voor veel kleinere appartementen voldoet de modemrouter van de provider prima, daar heb je niets naast nodig. Voor de grotere gezinswoningen is het niet realistisch om te denken dat een enkel apparaat, hoe groot en met hoeveel antennes dan ook, de gehele woning gaat dekken. Bij WiFi is een minimaal competent apparaat op de juiste plek altijd beter dan een buitengewoon goede apparaat op de verkeerde, en twee kleine AP's presteren altijd beter dan een enkele grote. De gemiddelde gebruiker met ruime gezinswoning zou dus bovenal op zoek moeten naar een of twee AP's die naast (en niet in plaats van) de modemrouter kunnen werken. Telenet snapt dat en levert exact die dingen, Proximus moddert wat aan met een apparaat dat ook een AP kan zijn, maar vooral als repeater ingezet wordt :( Het is geen toeval dat de providers dichter bij de daadwerkelijke noodzaak zitten dan de Mediamarkt - als het fout gaat bel je hun klantenservice. Dat willen ze absoluut voorkomen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Geweldig antwoord :)
Pagina: 1