Er zijn al heel veel discussies gaande over 9700k vs 3700x, maar toch gooi ik hem er ook in.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Tegenwoordig gebruik ik mijn PC alleen nog maar voor gaming. Af en toe wil ik wel eens wat streamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil proberen rond de €1500 uit te komen. Dit is geen vast max. maar vind ik genoeg voor een PC.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende zaken / randapparatuur heb ik al en neem ik mee over naar de nieuwe PC.
Wel laat ik 1 van de 2 SSD's achter zodat ik de oude PC door kan verkopen als systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 lijsten samengesteld met als verschil de CPU en het moederbord, ik ben nog niet overtuigd of ik nu voor Intel of AMD moet gaan omdat de prijzen zo dicht bij elkaar liggen voor de setups die ik samen heb gesteld.
Intel i7-9700k build
AMD Ryzen 3 3700x build
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals je ziet maakt het mij niet uit of het Intel of AMD is, merk voor de andere componenten maakt mij ook niet veel uit. Corsair, MSI, Gigabyte, EVGA etc.
Ik wil wel zo veel mogelijk bij hetzelfde merk blijven om niet te veel extra software naast elkaar te hoeven draaien voor bv. RGB.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op het moment heb ik een aardig luidruchtige PC staan, waarschijnlijk ook door mijn eigen toedoen van de extra fans in de case. Ik hoop dat deze wat minder geluid geeft en waarmee ik minimaal 5 jaar mee vooruit kan. Ik ga niet alle "next-gen" games spelen die uitkomen, maar de kans is er dat ik nog wel eens een AA-titeltje zal kopen. Het liefst draai ik de recente games (Insurgency: Sandstorm, SW:Battlefront 2, GTA V, en vergelijkbaar) op ultra op een 1440p resolutie.
Ga je overklokken?
Nooit gedaan en gedurft dus ga ik nu zeker ook niet doen.
Wat verwacht je van ons?
Op het moment ben ik vooral heel erg aan het twijfelen tussen de 2 kampen. Ik heb veel benchmarks bekeken van oa. Tweakers, Hardware Info, Toms Hardware, Gamer Nexus, maar kan door het kleine prijsverschil wat ik in mijn builds heb toch nog moeilijk de knoop doorhakken. Intel heeft net wat meer FPS (vaak te verwaarlozen) AMD toekomst bestendig door multi-core en X570 chipset. Natuurlijk kun je ook een B450 chipset gebruiken maar ben huiverig over de BIOS updates.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Tegenwoordig gebruik ik mijn PC alleen nog maar voor gaming. Af en toe wil ik wel eens wat streamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil proberen rond de €1500 uit te komen. Dit is geen vast max. maar vind ik genoeg voor een PC.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende zaken / randapparatuur heb ik al en neem ik mee over naar de nieuwe PC.
Wel laat ik 1 van de 2 SSD's achter zodat ik de oude PC door kan verkopen als systeem.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Monitoren | Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart | € 509,99 | € 509,99 |
1 | PC speakersets | Edifier R1700BT (Zwart) | € 144,95 | € 144,95 |
1 | Toetsenborden | Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Red | € 0,- | € 0,- |
1 | Muizen | Corsair Gaming M65 Pro RGB Zwart | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Muismatten | Steelseries 4HD | € 0,- | € 0,- |
1 | Gaming headsets | Steelseries Arctis 5 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 750GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Plextor PX-256M5S 256GB | € 355,26 | € 355,26 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 lijsten samengesteld met als verschil de CPU en het moederbord, ik ben nog niet overtuigd of ik nu voor Intel of AMD moet gaan omdat de prijzen zo dicht bij elkaar liggen voor de setups die ik samen heb gesteld.
Intel i7-9700k build
1 | Processors | Intel Core i7-9700K Boxed | € 395,- | € 395,- |
1 | Moederborden | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | € 181,- | € 181,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G | € 565,05 | € 565,05 |
1 | Behuizingen | NZXT H500 Zwart | € 70,05 | € 70,05 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 86,- | € 86,- |
1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 91,- | € 91,- |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.489,05 |
AMD Ryzen 3 3700x build
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 345,05 | € 345,05 |
1 | Moederborden | Gigabyte X570 GAMING X | € 181,- | € 181,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G | € 565,05 | € 565,05 |
1 | Behuizingen | NZXT H500 Zwart | € 70,05 | € 70,05 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 86,- | € 86,- |
1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 91,- | € 91,- |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.439,10 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals je ziet maakt het mij niet uit of het Intel of AMD is, merk voor de andere componenten maakt mij ook niet veel uit. Corsair, MSI, Gigabyte, EVGA etc.
Ik wil wel zo veel mogelijk bij hetzelfde merk blijven om niet te veel extra software naast elkaar te hoeven draaien voor bv. RGB.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op het moment heb ik een aardig luidruchtige PC staan, waarschijnlijk ook door mijn eigen toedoen van de extra fans in de case. Ik hoop dat deze wat minder geluid geeft en waarmee ik minimaal 5 jaar mee vooruit kan. Ik ga niet alle "next-gen" games spelen die uitkomen, maar de kans is er dat ik nog wel eens een AA-titeltje zal kopen. Het liefst draai ik de recente games (Insurgency: Sandstorm, SW:Battlefront 2, GTA V, en vergelijkbaar) op ultra op een 1440p resolutie.
Ga je overklokken?
Nooit gedaan en gedurft dus ga ik nu zeker ook niet doen.
Wat verwacht je van ons?
Op het moment ben ik vooral heel erg aan het twijfelen tussen de 2 kampen. Ik heb veel benchmarks bekeken van oa. Tweakers, Hardware Info, Toms Hardware, Gamer Nexus, maar kan door het kleine prijsverschil wat ik in mijn builds heb toch nog moeilijk de knoop doorhakken. Intel heeft net wat meer FPS (vaak te verwaarlozen) AMD toekomst bestendig door multi-core en X570 chipset. Natuurlijk kun je ook een B450 chipset gebruiken maar ben huiverig over de BIOS updates.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!