Verkopen via je eigen webshop of via bol.com

Pagina: 1
Acties:
  • 2.499 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1234556

Topicstarter
Hi,

Ik verkoop reeds 3 jaar via bol.com. Ik verkoop voornamelijk 2de hands boeken. Omdat ik op verschillende forums over de verkoop via marketplaces veel lees, hoor ik dat je niet al je eieren in 1 mand moet leggen. Wat ik volledig begrijp, daarom verkoop ik op 3 marketplaces. Als ik de commentaren hier lees over bol.com moet ik zeggen dat ik heel tevreden ben over bol.com behalve inderdaad hun feedback systeem waar enkel de kopers iets negatiefs kunnen neerpennen terwijl jij als zakelijke partner geen verweer hebt. Dus, bottomline : ik hoor meermaals dat het verkopen via je eigen online winkel (bijna) een must is om niet afhankelijk te worden van de markplaces. Dus nam ik een (maandelijks) abonnement op Shopify en ben ik begonnen om mijn meer dan 6.000 boeken erop te zetten. In het kort : ik ben nu 3 maanden bezig met mijn online winkel en ik heb enkel maar 5 boeken verkocht die mijn maandelijkse kosten net dekten. Hier hou ik geen rekening met de tijd die ik in mijn webshop steek alsook het geld dat ik aan campagnes op FaceBook heb uitgegeven. Ik heb maandelijks een 300 bezoekers en that's it. Ondertussen heb ik op de marketplaces waar ik op verkoop in 3 maanden €24.000 verkocht. Ik geloof in een eigen webshop als je nieuwe producten verkoopt die jou brand dragen. Maar verkopen van 2de hands producten (media), heb ik de indruk dat verkoop via je eigen webshop een titanenwerk is die (volgens mij) de moeite niet waard is. Ik denk dat het moeilijk is om een goedlopende webshop met 2de hands producten te hanteren. Immers een eigen webshop heeft niet het kopers-bereik van de marketplaces. Ik zou graag jullie mening hierover kennen en dan vooral degenen die net als ik 2de hands media verkopen.
Met dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Via oa Bol.com bereik je een veel groter publiek. men zoekt eerder op Bol.com dan op ariesmooieboekjes....
Verder zou ik totaal geen cent uitgeven aan FB, dat helpt je echt niets. (Denk aan grote sportzaken die ook via Bol.com verkopen als oa Plutosport en Avantisports.) veel consumenten voelen zich wat safer bij oa Bol.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik denk dat je vooral eerst uit moet zoeken wie je klanten zijn.

Als dat mensen zijn die eenmalig iets nodig hebben dan is investeren in brand awareness niet direct haalbaar (tenzij je hét begrip in die producten wordt - good luck)

Als je vooral vaste klanten hebt dan komen die ook als je langzaam je business verplaatst mee. Dan heeft het zin.

Het komt er vaak op neer of je op enige wijze onderscheidend bent en wat de producten zijn. Is er concurrentie? Is er een voordeel om met jou zaken te (blijven) doen?

Ofwel, zoek uit wie je klanten zijn en als dat veel herhaalklanten zijn zoek uit waarom ze bij jou blijven komen. Zit daat een goede basis in, dan is een eigen shop best een idee (maar veel werk sowieso, onderschat niet wat er komt kijken bij alle aspecten van verkoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:27
Als ik de keuze heb uit een regulier kanaal of bol.com, kies ik voor bol.com als klant. Simpelweg omdat je weet dat bol.com niet moeilijk doet met verzendkosten/retouren en bij akkefietjes. Mijn redenatie is dat veel mensen hetzelfde zullen denken als ik en dat een eigen website dus niet direct een goede investering is.

Een vriend van me heeft echter een eigen winkel in specifieke verzamelpoppetjes (smurfen! :+ ) en daar is een eigen website wel handig. Hij heeft veel terugkerende klanten en de speciale items zet hij ook alleen op de website. Het grote grut zoals bijv. lunchdoosjes met smurfen verkoopt hij via bol.com. Oftewel; alleen een eigen website doen als je terugkerende klanten hebt en je website iets extra's kan bieden buiten een grote betrouwbare verkoopsites zoals bol.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:51

Perkouw

Moderator General Chat
@Anoniem: 1234556 Ik verwacht iets meer eigen inzet. Waarom? Ik wil voorkomen dat het een ''ik dump mijn mening'' topic wordt, daar heeft niemand wat aan. Nu zie ik niet echt discussie waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Renzzie schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:27:
Als ik de keuze heb uit een regulier kanaal of bol.com, kies ik voor bol.com als klant. Simpelweg omdat je weet dat bol.com niet moeilijk doet met verzendkosten/retouren en bij akkefietjes. Mijn redenatie is dat veel mensen hetzelfde zullen denken als ik en dat een eigen website dus niet direct een goede investering is.
Hier ook. Ik kijk soms ook wel eens online of ik het artikel elders kan vinden, vaak ook op de website van de bol.com-verkoper. soms is het even duur, soms duurder (vanwege verzendkosten) en soms is het op de eigen website van de verkoper een euro goedkoper. Toch koop ik dan nog steeds via bol.com, ook al is het duurder; dan weet ik zeker dat het op alle gebieden betrouwbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 13:55
Bol.com is fantastisch om snel van je boeken af te kunnen komen, maar zeker bij het wat generiekere spul maak je vaak gewoon verlies als je een marktconforme prijs haalt. JIJ betaalt namelijk de verzendkosten (al geeft Bol daar geloof ik een kleine korting op) en Bol vangt ook een bepaalde commissie.

En dan krijg je mensen die negatief reageren omdat een boek opengevouwen verstuurd is omdat het dan als brievenbuspakket kon (voor een boek waar ze 5 euro voor betaald hadden en waar dan nog commissie en verzendkosten af moet).

Heb het gedaan om mijn boekenkast snel leeg te ruimen en omdat ik weggooien zonde vindt, maar erg winstgevend is het niet. Daarentegen is het bereik natuurlijk vele malen groter dan je eigen webshop en zal bij het duurdere spul de commissie en verzendkosten niet heel erg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:51

Perkouw

Moderator General Chat
Topic krijgt van mij een slotje. @Anoniem: 1234556 Je kan me een DM sturen om het topic weer open te zetten. Dan wel graag een voorzetje die uitnodigt om met elkaar in discussie te gaan. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.