Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DDR 4 3200mhz geheugen wordt herkend op 2400mhz geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-11 20:40
Hi,

Volgens mij komt dit probleem vaker voor, maar ik heb niet specifiek een oplossing/oorzaak kunnen vinden.

Ik heb een nieuwe setup gebouwd met een Ryzen 3400G CPU, MSI B450 Tomahawk moederbord en Kingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/16 geheugen.

In de bios zie ik dat het geheugen als 2400mhz herkend wordt, terwijl dit 3200mhz geheugen is.
Nu las ik dat dit waarschijnlijk komt door compatibiliteit problemen.

De laatste bios staat op het moederbord en ik heb geheugen proberen te kiezen van de QVL. Echter staat er bij mijn chipset die ik gebruik geen enkel geheugen op die lijst:
https://www.msi.com/Mothe...0-TOMAHAWK#support-mem-18

Voor de niet G serie van de processor staat het geheugen wel op de QVL lijst.
https://www.msi.com/Mothe...0-TOMAHAWK#support-mem-19

Ik kan XMP profile laden waardoor die wel op 3200mhz draait. Maar dit voelt voor mij als overclocken, terwijl dit geheugen standaard ook die snelheid moet halen? Daarnaast gaan al mijn fans dan ook automatisch sneller draaien.

Mijn vragen:
Weet iemand hoe dit komt?
Kan ik het geheugen ook op een andere manier op 3200mhz laten draaien of is via XMP profile beste manier?
Zoja, hoe kan ik dan zorgen dat mijn fans niet automatisch harder gaan draaien door die XMP profile.

Alvast bedankt!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
XMP is het standaard profiel. Als je die niet laadt pakt het mobo een stand wat elk geheugen wel kan doen.

https://www.kingston.com/dataSheets/HX432C16PB3K2_16.pdf

• Thoraxx
Ernemmer schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:57:
XMP is het standaard profiel. Als je die niet laadt pakt het mobo een stand wat elk geheugen wel kan doen.

https://www.kingston.com/dataSheets/HX432C16PB3K2_16.pdf
Ik lees het ja!
Total kit capacity is
16GB. Each module has been tested to run at DDR4-3200 at a
low latency timing of 16-18-18 at 1.35V. The SPDs are
programmed to JEDEC standard latency DDR4-2400
timing of 17-17-17 at 1.2V.

Is al tijdje geleden dat ik een PC gebouwd heb en dit is dus nieuw. Vroeger stond het gelijk goed vaak ;)
Die XMP profiles haalt hij dus uit het geheugen en kan je in de bios zo instellen?
Alleen nog even kijken waarom mijn fans dan gelijk zo hard gaan draaien, want dat lijkt me niet nodig. Het is eigenlijk geen overclocken wat ik doe dus.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Thoraxx Ram modules in bankje 2en4 vanaf CPU gedrukt ?

Hoger dan stock moet je handmatig instellen en gaat niet vanzelf. (stock is vaak 2133/2400)

[ Voor 45% gewijzigd door Hackus op 22-07-2019 14:13 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Thoraxx
Hackus schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:11:
@Thoraxx Ram modules in bankje 2en4 vanaf CPU gedrukt ?

Hoger dan stock moet je handmatig instellen en gaat niet vanzelf. (stock is vaak 2133/2400)
Jep dat wel! Zoals in het boekje geschreven stond, 2 en 4 first.

Wel raar dat je het zelf in moet stellen, want je koopt ze als stock op 3200mhz.
Waarom stellen ze die latjes dan in op 2400mhz

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thoraxx schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:16:
[...]

Jep dat wel! Zoals in het boekje geschreven stond, 2 en 4 first.

Wel raar dat je het zelf in moet stellen, want je koopt ze als stock op 3200mhz.
Waarom stellen ze die latjes dan in op 2400mhz
Staat toch ook duidelijk in QVL. SPD Speed, Ramspeed, supported speed.

SPD Speed = Stock.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Thoraxx
Hackus schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:21:
[...]

Staat toch ook duidelijk in QVL. SPD Speed, Ramspeed, supported speed.

SPD Speed = Stock.
Ik heb/had geen idee wat het verschil was tussen SPD Speed, ramspeed en supported speed.
Het geheugen had ik gekocht met specificatie van 3200mhz, dus verwachte dat dit ook zo automatisch in de bios overgenomen werd. Maar dit is dus niet het geval. Kan jij het verschil uitleggen tussen SPD speed en ram speed?

En weet iemand misschien hoe ik kan zorgen dat de fans niet automatisch harder gaan draaien als ik XMP gebruik?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Thoraxx schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:08:
[...]

Ik lees het ja!
Total kit capacity is
16GB. Each module has been tested to run at DDR4-3200 at a
low latency timing of 16-18-18 at 1.35V. The SPDs are
programmed to JEDEC standard latency DDR4-2400
timing of 17-17-17 at 1.2V.

Is al tijdje geleden dat ik een PC gebouwd heb en dit is dus nieuw. Vroeger stond het gelijk goed vaak ;)
Die XMP profiles haalt hij dus uit het geheugen en kan je in de bios zo instellen?
Alleen nog even kijken waarom mijn fans dan gelijk zo hard gaan draaien, want dat lijkt me niet nodig. Het is eigenlijk geen overclocken wat ik doe dus.
Soms doet XMP meer dan alleen de geheugensnelheid aanpassen.

Als je de bios opstaat zie je vaak eerst een samenvatting van wat er allemaal aangepast wordt. Dan kan je daar zien wat je dus even terug moet zetten.

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 18:31
XMP gooit volgens mij het voltage op het RAM en/of NB/SoC wel eens iets omhoog, maar kan me niet voorstellen dat dit meer dan een paar graden gaat uitmaken. Misschien dat daarbij je fans net op een treshold komen waarop ze harder gaan draaien, maar lijkt me onwaarschijnlijk. Het lijkt me ook gek dat XMP fancurves aanpast, maar je moet zelf even gaan zoeken wat er precies veranderd.

Ik heb zelf een MSI B450 Pro carbon ac, daarbij stonden de fan profielen standaard erg luid, je kan deze sowieso aanpassen. Voor mij was het het makkelijkst om met MSI command center een beetje te spelen en goed werkende instellingen opschrijven en in de bios vastzetten, om de een of andere reden worden ze namelijk niet opgeslagen in MSI command center.

p.s. Een laatste dingetje, de combinatie ryzen 2, MSI B450 borden en snel werkgeheugen werken nog niet zo lekker samen. Als je met XMP aan vastlopers/ BSODs krijgt zou ik het voorlopig lekker op stock laten staan en wachten op een BIOS update

[ Voor 14% gewijzigd door Sytheon op 22-07-2019 14:49 ]

Pagina: 1