Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:54
Ik heb afgelopen vrijdag een post aangemaakt m.b.t. een verkregen offerte voor een PV systeem, deze viel hoger uit dan de verwachting lag en ik zou daar nog op terugkomen, iets langzamer dan gedacht maar bij deze. Er staan nog andere aanvragen open, maar ik probeer alvast meer informatie in te winnen.

Situatie

Het gaat niet om mijn woning, maar voor mijn ouders. Ik probeer te helpen, zodat er geen belachelijke prijzen neergelegd gaan worden.

Stad: Zwolle
Plat dak, grofweg 7x6,5 meter met alleen aan de westzijde een uitlaat voor de CV en mechanische ventilatie (dicht bij elkaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/teB8Yjk7N9PpvIcXrRbTrnpl/full.png

In de hoeken aan de onderzijde liggen grote betontegels.

Het idee is richting de 3.4-3.6k Wp op het dak te leggen. Hoofdzekering is 1x 35 Ámpere, een groep zal bijgevoegd moeten worden naar wat nodig is.
Het verbruikbeeld is niet 100% in beeld, verwachting is 3.000 kWh, maar er zijn wat zuinigere apparaten geïnstalleerd in de keuken, maar daarentegen is er ook een inductieplaat bij terug gekomen (ipv gas).
De extra 500 kWh zal reserve zijn voor een mogelijke split unit airco bijvoorbeeld (of L/W WP).

Offerte zoals ontvangen
Panelen gericht op het zuiden (nouja ZZZW zoals het dak ligt dan).
Optie 1
11x 310 Wp JA Solar (3.410 Wp), er staat geen type bij, all black niet nodig, niet in zicht
Dakmontage materiaal + bekabeling + uitbreiding verdeelkast + installatie
SMA Omvormer (type mist in offerte)

Kosten á € 1,51 / Wp ex BTW
Optie 2
9x 390 WP Sunpower (3.510 Wp), er staat geen type bij, all black niet nodig, niet in zicht
Dakmontage materiaal + bekabeling + uitbreiding verdeelkast + installatie
SMA Omvormer (type mist in offerte)

Kosten á € 1,84 / Wp ex BTW

Extra optie:
Online Monitoring - Eenmalin € 100,-
BTW teruggaaf uit laten voeren - Eenmaling € 105,-

Punten

Vragen
Mijn gevoel zegt dat € 1,51 per Wp ex BTW vrij hoog is. Tot welke prijs €/Wp is het financieel interessant om een installatie te laten maken.
Daarnaast mis ik specificaties van de SMA en de offerte in zijn algemeen (alleen totaalprijzen). Specificaties omvormer is natuurlijk redelijk op te zoeken wat passend is, maar zou ik niet gewoon moeten vragen om een offertespecificatie?

Er zijn dus nog andere offertes in aanvraag, even afwachten (bouwvak bijna dus zal nog wel even duren helaas genoeg).
Zelf installeren?
Iets wat ik per DM kreeg, het idee om het zelf te installeren voor zover mogelijk. Ik kan prima sjouwen, dingen op hun plek zetten etc. en aansluiten normaal. Is dat een beetje simpel bij PV?

Een goede plek voor een omvormer zoeken is wel een ding, de huidige installateur zal deels zo prijzig zijn, omdat volgens hem er niet genoeg plek was in de CV ruimte voor de omvormer, mijn vraag daarover, hoeveel ruimte heeft een omvormer werkelijk nodig?

En geloof dat het verstandig is iemand met kennis (in het vak of installateur) de laatste check + aansluiting te laten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Suicyder op 22-07-2019 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Ik wil ze ook zelf gaan plaatsen, maar wel pas na het volgen van een cursus.
Zit zelf al een tijd te twijfelen over deze: https://www.zonnepanelen.net/cursus-zonnepanelen-plaatsen/
Hij is niet heel erg duur en je leert dus (volgens hun) ook welk type panelen je het best kan kiezen.

Plus het is bij mij om de hoek haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:54
Het installeren op zich zal wel lukken, zit meer te denken hoe je uitkomt m.b.t. verzekeringen als brandverzekering. Moet je installatie daarvoor NEN1010 gekeurd zijn of niet.

En wellicht kan laten doen door andere partij stuk goedkoper. Deze prijs wordt het hem niet in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:00
12 x 315 watt in 2x 6 oost west, op goodwe 3000 dns , montage,ballast , onderdelen, meterkast, transport, arbeidsloon de hele rimram is prima te doen voor zo rond de euro per watt en dan houdt de installateur nog steeds geld over. 1,5 euro de watt is veels te veel

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A