Nvidia driver veroorzaak reboot loop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:35
Gisteren bezig geweest met de nieuwe build, op de vga na, van een maat van me.

Gigabyte Z390 gaming x
I7-9700k
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Corsair Force MP510 960GB
Gigabyte GTX 1070

Eerst allerlei issues met starten van windows 10 setup (1903)
Als je al door de 1e 2 schermen van de setup kwam, liep hij vast bij het kopiëren van de windows installatiebestanden. Uiteindelijk een bios update gedaan van f6 naar de nieuwste f8, en toen ging het wel soepel.

Maar toen; windows startte op, geen enkel probleem, en ging aan het updaten.
In 1e instantie werden de intel drivers en nvidia drivers geïnstalleerd. 2 seconden nadat dit klaar was, ging de pc in een spontane reboot en dit bleef herhalen. Omdat resetten en safe mode allemaal weinig deden, uiteindelijk windows opnieuw geïnstalleerd zonder dat de lan kabel erin zat.
Toen deze weer draaide, 1 voor 1 de intel drivers van het moederbord geïnstalleerd (gedownload via een andere pc van de gigabyte site) en de pc bleef vrolijk draaien. Paar keer zelf gereboot, en geen probleem.

Toen de nvidia driver installeren, laatste versie, en 2 seconden nadat deze erop stond begon de ellende weer; 2 seconden na opstarten een reboot, en dit bleef herhalen. Zo af en toe was de bsod melding 'critical process died' te zien.
System restore gedaan voor de nvidia driver, en de pc draait weer stabiel. Het is dus echt de nvidia driver die dwars ligt.

Komt iemand dit bekend voor? Inmiddels zouden de kinderziekten toch wel uit 1903 moeten zijn dacht ik.
Heb nu media klaarliggen van windows 10 1809, die gaan we vanavond in ieder geval proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Aangezien niet het hele forum vol staat met dit soort berichten zou ik er van uit gaan dat het niet ligt aan Windows of aan de drivers. Dan blijft er over: Je PC is brak. Dus laten we die eens door nemen;

Ik zou je adviseren eens te beginnen met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter .

Ik zie geen vermelding van je voeding. Welke is dat en hoe oud is ie?
Daarnaast zou ik eens in de logs kijken. Daar staat vast wat de bootloop getriggered heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:50
Bios gereset op default settings?
Oudere video driver 399.xx?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:32

Umbrah

The Incredible MapMan

Je loopt constant door problemen tegen het lijf, maar vermoed driver problemen. Ik zou het op dit moment toch elders zoeken:

* Temps wel goed? Moderne intel bakkies draaien warm.
* Wel goed IO shield gemonteerd & geen sluitingen met de kast door goed gebruik standoffs?
* Wel alles goed aangesloten vanuit PSU naar main board? Inclusief tweede 4-pin CPU connector? (heb deze dingen zien flippen met enkel EPS8-pin, ondanks dat het goed zou moeten gaan, toch iets te veel ripple uit VRM oid...)
* Wel eens zonder XMP profiel geprobeerd op een JEDEC profiel, of zelfs 2133MHz RAM? (3200 ís immers een overclock). XMP is sowieso relatief vaak gaar, als je naar die 3200 wil, doe het met de hand.
* Al eens een memtestje gedraaid?

En idd: geef de volle specs eens. Voeding/kast zijn ook vrij belangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Umbrah op 22-07-2019 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
Croga schreef op maandag 22 juli 2019 @ 05:28:
Ik zie geen vermelding van je voeding. Welke is dat en hoe oud is ie?
Daarnaast zou ik eens in de logs kijken. Daar staat vast wat de bootloop getriggered heeft.
Voeding is een Zalman 750, is al wat jaren oud maar draaide tot gisteren nog zonder problemen
Event viewer meldt alleen een unexpected shutdown, verder niets waar iets zinnigs van te maken is.
Von Henkel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 05:30:
Bios gereset op default settings?
Oudere video driver 399.xx?
Jep, bij flashen gekozen voor 'fast' waarmee alle settings default stonden.
Oudere driver niet geprobeerd.
Umbrah schreef op maandag 22 juli 2019 @ 05:44:
Je loopt constant door problemen tegen het lijf, maar vermoed driver problemen. Ik zou het op dit moment toch elders zoeken:

* Temps wel goed? Moderne intel bakkies draaien warm.
* Wel goed IO shield gemonteerd & geen sluitingen met de kast door goed gebruik standoffs?
* Wel alles goed aangesloten vanuit PSU naar main board? Inclusief tweede 4-pin CPU connector? (heb deze dingen zien flippen met enkel EPS8-pin, ondanks dat het goed zou moeten gaan, toch iets te veel ripple uit VRM oid...)
* Wel eens zonder XMP profiel geprobeerd op een JEDEC profiel, of zelfs 2133MHz RAM? (3200 ís immers een overclock). XMP is sowieso relatief vaak gaar, als je naar die 3200 wil, doe het met de hand.
* Al eens een memtestje gedraaid?

En idd: geef de volle specs eens. Voeding/kast zijn ook vrij belangrijk.
Constant valt ook wel mee, zonder die nvidia driver staat de pc probleemloos langere tijd aan.
Voeding en kast zijn ook hergebruikt; een zalman 750W, kast is een coolermaster centurion 5
Temps zijn normaal
Standoffs zijn gebruikt (zaten er nog in ivm oude moederbord)
Alles zit goed aangesloten vanuit psu naar mb. Enige is dat de psu een 2x4 pin heeft voor cpu en mb, en dat je in dit mb ook een 8pin kunt gebruiken voor moederbord (maar volgens boekje niet verplicht)
XMP etc is allemaal nog niet ingesteld.gebruikt, memory draait volgens bios nog op 2133.
Memtest nog niet gedraaid.

Nogmaals, pc draait gewoon stabiel totdat je die nvidia driver erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oudere Nvidia driver geprobeerd?

Nevermind, het is te vroeg.
Zie dat dat al is voorgesteld.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2019 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

JeroenV_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 06:15:
Voeding is een Zalman 750, is al wat jaren oud maar draaide tot gisteren nog zonder problemen
Ik hoor een aanname..... Tijd om een andere voeding te proberen.
Event viewer meldt alleen een unexpected shutdown, verder niets waar iets zinnigs van te maken is.
Dat klinkt als in ieder geval zeker geen software probleem. Nog sterker; het klinkt heel sterk als een voedings probleem. Er zijn maar heel weinig andere oorzaken voor "unexpected shutdown"
Alles zit goed aangesloten vanuit psu naar mb. Enige is dat de psu een 2x4 pin heeft voor cpu en mb, en dat je in dit mb ook een 8pin kunt gebruiken voor moederbord (maar volgens boekje niet verplicht)
Wat is het verschil? Een voeding heeft normaal 2 4-pin connectoren omdat er vroeger borden waren die maar een 4-pin aansluiting hadden. Borden met een 8-pin aansluiting gebruiken beide 4-pin connectoren.
Oudere driver niet geprobeerd.
Memtest nog niet gedraaid.
Koel, ik hoor nog twee dingen die je kunt proberen.

Had je de gelinkte troubleshooter al door genomen?

Ik denk nogsteeds dat het de voeding is. Ding draait goed totdat de power-slurper van een videokaart aangestuurd wordt. De foutmelding hint ook die richting op. Als ik zou moeten adviseren zou ik nu:
- oudere driver proberen
- Memtest draaien
(beiden zijn eenvoudig te doen zonder veel inspanning of geld uit te geven)
- Troubleshooter door lopen (die waarschijnlijk iets soortgelijks zal zeggen ;-))
- Andere voeding regelen en die proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:21
JeroenV_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 06:15:
[...]

Voeding is een Zalman 750
Exacte type?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het allereerste dat ik zou doen is die videokaart in een andere PC steken en kijken of hij daar ook problemen geeft, voordat je geld stuk gaat slaan op voedingen e.d.

Altijd zo'n makkelijk advies, koop dit koop dat, maar de kans dat dit probleem er mee opgelost wordt is echt minimaal en een shot-in-the-dark at best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
Croga schreef op maandag 22 juli 2019 @ 07:24:
Wat is het verschil? Een voeding heeft normaal 2 4-pin connectoren omdat er vroeger borden waren die maar een 4-pin aansluiting hadden. Borden met een 8-pin aansluiting gebruiken beide 4-pin connectoren.
Dit bord heeft zeg maar een 12 pin aansluiting; een 4 pin voor de cpu, en een 8 pin voor het moederbord waarvan 4 optioneel.
Had je de gelinkte troubleshooter al door genomen?
Wordt vanavond, zit nu op het werk
Ik denk nogsteeds dat het de voeding is. Ding draait goed totdat de power-slurper van een videokaart aangestuurd wordt.
Maar verklaar dan eens waarom tot gisteren deze combi van voeding en vga probleemloos draaide? Er is verder bewust nog niets aangesloten qua randapparatuur.
Weet ik zo niet
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:18:
Het allereerste dat ik zou doen is die videokaart in een andere PC steken en kijken of hij daar ook problemen geeft, voordat je geld stuk gaat slaan op voedingen e.d.
Gaan we doen. We hebben nog een oudere nvidia kaart, gaan we ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

JeroenV_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:34:
Dit bord heeft zeg maar een 12 pin aansluiting; een 4 pin voor de cpu, en een 8 pin voor het moederbord waarvan 4 optioneel.
Die configuratie ken ik niet. Zou je daar een foto van kunnen plaatsen? Ik ken namelijk ook geen enkele voeding die dit configuratie ondersteund.
Maar verklaar dan eens waarom tot gisteren deze combi van voeding en vga probleemloos draaide? Er is verder bewust nog niets aangesloten qua randapparatuur.
Ik zit niet in de paranormale sector, kan dan ook geen uitspraken doen over dingen die aan de andere kant van het land gebeuren op een niveau waar ik niets zie (electronen en zo). Wat ik wel kan is deduceren op basis van bestaande informatie en alle informatie die nu beschikbaar is wijst naar de voeding. Mischien trok de "oude" hardware minder stroom, mischien is het een specifiek deel van de voeding wat zwaarder belast wordt, mischien dat er aardstralen aan het werk zijn. Ik weet het niet. Ik weet alleen dat "unexpected shutdown" wijst op het plots wegvallen van de stroom en dat kan bijna alleen de voeding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Is die voeding wel een ATX 2.4 voeding? Zalman maakt overigens al vrij lang voedingen, welk model is het specifiek? Afhankelijk van de kwaliteit (bij Zalman erg wisselvallig...) wil er nog wel eens slijtage zijn na verloop van tijd. Het is echt niet zo zwart/wit als "dit is slecht dus dit werkt niet", maar bij een oudere voeding, waar het model (en dus de kwaliteit) niet bekend is, gekoppeld met het feit dat het moederbord 24 + 8 + 4 pin heeft als voorkeur, en dat Z390 nogal gevoelig kan zijn... doet me er aan denken dat het misschien wel iets is om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
Croga schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:43:
Zou je daar een foto van kunnen plaatsen? Ik ken namelijk ook geen enkele voeding die dit configuratie ondersteund.
Zie rechtsboven: de 4 pins is van de cpu, daarnaast zit dus een 8 pins
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Alpy3a_uxRBgfspqMlzi6rBMNxE=/i/2002239247.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Video drivers zijn bekende veroorzakers van instabiliteit, en dat is hier vermoedelijk van toepassing.

Ik zou beginnen met het uitschakelen van automatische driver updates in Windows 10.

https://www.faqforge.com/...er-updates-in-windows-10/

Daarna drivers zelf installeren. Meestal installeer ik die zonder de bloat software die via een normale setup wordt geinstalleerd door zelf de driver aan te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
Door alle opmerkingen over stroom ben ik nog eens verder gaan zoeken, en misschien iets gevonden.
We hebben nu de 4 pins aangesloten, en 4 pins van de 8 pins aansluiting.
Ik lees echter dat je beide 4 pins in de 8 pins moet doen, en dat die 4 pins alleen voor extra voeding dient bij bijv overklokken (bron: https://linustechtips.com...95-z390-boards-84-pin-atx )

Wordt dus nog even verder puzzelen vanavond.
mrmrmr schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:12:
Ik zou beginnen met het uitschakelen van automatische driver updates in Windows 10.
Daarna drivers zelf installeren. Meestal installeer ik die zonder de bloat software die via een normale setup wordt geinstalleerd door zelf de driver aan te wijzen.
Heb bewust dus al de lan kabel eruit gelaten bij installatie, zo kan hij niet zelf gaan updaten.
En de nvidia driver is apart gedownload en geïnstalleerd met 'driver only'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ook die 8-pins is voor de CPU. Je hebt ze beiden nodig.

En los van nvidia bloatware, en het feit dat Windows inderdaad zelf 399 wil installeren: dit zou gewoon niet tot instabiliteit moeten leiden. Wat een GPU driver wel doet is zorgen dat het systeem de GPU gaat gebruiken, voor o.a. compositing. Dat is doorgaans wenselijk, maar inderdaad: als de hardware instabiel is, dan merk je dat gelijk. Driver kán een factor zijn, maar het zal m'n eerste keer zijn dat dit zo is (ook ik overigens geen fan van nVidia drivers met hun kunstmatige beperkingen en constante bloatware.

Overigens raad ik, op nVidia's methode na, automatische driver updates juist aan. Het zal niet de eerste keer zijn namelijk dat er een security lek in een of andere webcam/usb hub zit (drivers draaien op hoog niveau...) waardoor er allerlei ongein gebeurt.

Als je de hardware in andere systemen niet kan uitsluiten, of de combo is juist hetgene wat instabiliteit veroorzaakt, dan zul je naar gedeelde factoren moeten denken. Ervaring leert met dat het de voeding alsnog kan zijn...
JeroenV_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:26:
Door alle opmerkingen over stroom ben ik nog eens verder gaan zoeken, en misschien iets gevonden.
We hebben nu de 4 pins aangesloten, en 4 pins van de 8 pins aansluiting.
Ik lees echter dat je beide 4 pins in de 8 pins moet doen, en dat die 4 pins alleen voor extra voeding dient bij bijv overklokken (bron: https://linustechtips.com...95-z390-boards-84-pin-atx )
Exacto. Hoewel ik die 4-pins alsnog sterk kan aanraden voor een 9700k. Die lust namelijk nogal wat. Intel TDP's zijn heel erg gebaseerd op een 'best case' bij Intel... de praktijk kan hoger zijn... één enkele 8-pins is rated op 235W, en met een turbo boost kan deze CPU daar tegen aan pieken (pieken, dus niet constant). 4-pin is max 155W, overigens.

Bij dat soort piekjes en een voeding die daar niet mee overweg kan gaan kan je dus een drop krijgen op de 12V rail waar een GPU tegen in opstand kan komen...

[ Voor 30% gewijzigd door Umbrah op 22-07-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Volgens mij moet je gewoon die 8 pins gebruiken en is die extra 4 pins voor als je echt overdreven wilt overclocken(zelfs 8 pins is eigenlijk al voor overclocken, op default speeds hebben de meeste cpu's genoeg met 4 pins)

edit: nog eens de specs van mijn Gigabyte Z390M Gaming bekeken en zie dat ik ook 8+4 pins heb. De voedingsconnector heb ik zeker weten in de 8 pins gestoken en niets in die 4 pins. Mijn cpu is wel een stapje terug en is een I5 9600K, maar heb al pc's geassembleerd met zowel I9-9900K en I7-9700K op moederborden met enkel 8 pins aansluiting en is geen probleem(wel niet overclocked, maar wel 2 uur primestable)

[ Voor 49% gewijzigd door skelleniels op 22-07-2019 10:35 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
Iedereen bedankt voor het meedenken zover... vanavond de kabels veranderen en opnieuw proberen.
Update volgt daarna uiteraard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV_
Update: gisteren als eerste de voedingskabels aangepast naar de 8 pins.
Pc aan, draait stabiel voor 15 minuten, nvidia driver geïnstalleerd en de ellende begint weer.

Omdat velen toch aangeven dat het iets met stroom te maken heeft, en de voeding ouder bleek dan we dachten (Zalman ZM750-HP), nu maar eerst besloten om een nieuwe voeding te kopen om die uit te sluiten.
Vandaag komt dus als het goed is deze binnen: pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede keuze om voor een nieuwe voeding te gaan. Het is namelijk bijna onmogelijk dat de condensatoren van de ZM750-HP nog goed zijn, waardoor de ripple niet goed meer weggefilterd kan worden en dit doodleuk doorgeeft aan de componenten in de pc. Op de langere termijn had dit sowieso killing geweest voor je pc. Dit kan overigens ook prima voor dergelijke crashes zorgen.

Naast dat voldoet een ZM750-HP sowieso al niet meer aan de eisen van een moderne pc.

Zelfs al wordt het probleem met de nieuwe voeding niet opgelost, je had deze sowieso nodig :).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2019 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenV_
Voor een ieder die de voeding verdacht: _/-\o_ _/-\o_
Gisteren nieuwe voeding erin, systeemherstel naar voor de nvidia driver, deze weer geïnstalleerd en jippie, hij bleef draaien. Paar keer zelf herstart etc, en geen enkel probleem.
Ook even een 3dmark gedraaid, ging ook probleemloos.

Opgelost dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Blij dat het opgelost is. Gecondoleerd met de Zalman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV_
_O-
We hebben met koffie en cake afscheid genomen
Pagina: 1