Dell Latitude D520 - geen usb boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-06 21:46
Hallo, Ik heb een Dell Latitude D520 laptop waar ik windows 10 op wil zetten. Er zit geen cd speler meer in, dus ik wil van usb booten, maar dat lukt niet.

Ik heb dit gedaan:
  • windows 10 image naar usb-stick kopïeren met Rufus
  • boot priority in het bios aanpassen
  • usb emulation mode aanzetten
Ik gebruik de volgende hardware en software:
  • Dell Latitude D520, 2GB ram, 40gb ssd, 80gb hdd.
  • Windows 10 (gestript i.v.m. kleine usb stick en oude pc)

Beste antwoord (via necessaryevil op 23-07-2019 23:13)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:12

nelizmastr

Goed wies kapot

necessaryevil schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:51:
@Jester-NL
Zo had ik het dus gedaan, via het boot menu (F12). Ik ga nog maar eens een nieuwe stick of image proberen.

@nelizmastr
M'n andere pc is inderdaad best oud, maar niet van voor 2004. Ik heb het een en ander even gegoogled, ik kom op veel fora mensen tegen die een usb stick hebben die niet herkend wordt.
De truc bij oudere PC's is dat de USB stick onder de harde schijven sectie/prioriteit komt te staan en niet als apart apparaat.
Als hij daar niet van op wil starten is meestal het probleem dat de stick niet juist geformatteerd is, de image niet goed is weggeschreven, de partitie tabel op GPT i.p.v. MBR staat etc.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Wat gebeurd er als je van USB wilt booten?
Heb je al geprobeerd via F10 (geloof ik) het opstart-menu op te roepen?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:36
Gebruik eens een andere USB-stick... wij hebben laatst ook onlangs lopen worstelen met het herinstalleren van een aantal Microsoft Surfaces, ze wilden maar niet van een stick booten, welke methode we ook gebruikten. Totdat we een geheel andere stick probeerden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Als ik van usb wil booten,dan start de oude versie van windows gewoon op. Ik gebruik het boot-menu. Ik ga zodra ik er een gevonden heb een andere usb stick gebruiken! Zou het trouwens ook nog uitmaken welke formattering ik gebruik voor de stick? Ik gebruik nu fat32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:04
Heb je überhaupt getest of die gestripte Windows 10 (image) USB stick werkt? Het klinkt gewoon alsof die mogelijk niet boot namelijk.

Ik bedoel ik snap dat je Windows klein wil krijgen maar is het voor hardware van jouw genoemde specs niet genoeg om gewoon een Windows 10 (home) 32-bit ISO te gebruiken? Dat scheelt al wat ruimte met 64-bit en als 1903 draait op je PC die is weer wat kleiner (kwa install.wim/esd) dan 1809 en 1803. Een 8GB USB stick moet in principe genoeg zijn.

(Nu ik even naar de specs van dat de genoemde notebook heb gekeken en ouderdom, vermoed ik eigenlijk dat het beter is om een lichte Linux distributie erop te draaien als je daarmee om kan gaan of degene die hem gaat gebruiken).

[ Voor 18% gewijzigd door Starke op 22-07-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ik heb de usb stick niet getest, mijn 'gewone' pc ondersteund usb boot sowieso niet, dus voor een test moet ik me eerst op zoek naar een slachtoffer met een pc die usb boot ondersteunt.

Kan ik niet de ssd uitbouwen en een soort pre-install erop zetten vanuit een andere pc?

//edit
ik wil eerst even Windows 10 proberen, m'n Linux-fu is niet zo denderend.

[ Voor 13% gewijzigd door necessaryevil op 22-07-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

necessaryevil schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:59:
Ik heb de usb stick niet getest, mijn 'gewone' pc ondersteund usb boot sowieso niet, dus voor een test moet ik me eerst op zoek naar een slachtoffer met een pc die usb boot ondersteunt.

Kan ik niet de ssd uitbouwen en een soort pre-install erop zetten vanuit een andere pc?

//edit
ik wil eerst even Windows 10 proberen, m'n Linux-fu is niet zo denderend.
Dus je PC is van voor 2004? Want elke PC die ik sindsdien gebruikt heb kan opstarten van USB.
Als het jou niet lukt zal het eerder aan de gebruikte software, usb stick of het image liggen.

Probeer eens de media creation tool van Microsoft, en installeer daar Windows 10 mee.
Niet van die shady lite versies van de piratenbaai.

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Steek je USB-stick in je laptop (zorg dat deze UIT staat)
Zet de laptop AAN en ram F12 een aantal keer in. Je krijgt nu een menu'tje in je scherm waar je je USB-stick selecteert (Pijltjes en Enter).

Is bovenstaande niet het geval, dan is er iets met je stick of die aangepaste image aan de hand.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
@Jester-NL
Zo had ik het dus gedaan, via het boot menu (F12). Ik ga nog maar eens een nieuwe stick of image proberen.

@nelizmastr
M'n andere pc is inderdaad best oud, maar niet van voor 2004. Ik heb het een en ander even gegoogled, ik kom op veel fora mensen tegen die een usb stick hebben die niet herkend wordt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

necessaryevil schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:51:
@Jester-NL

@nelizmastr
De truc bij oudere PC's is dat de USB stick onder de harde schijven sectie/prioriteit komt te staan en niet als apart apparaat.
Als hij daar niet van op wil starten is meestal het probleem dat de stick niet juist geformatteerd is, de image niet goed is weggeschreven, de partitie tabel op GPT i.p.v. MBR staat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
@nelizmastr
Het was dat, en blijkbaar mag ik geen externe muis inpluggen. Dankjulliewel!
Pagina: 1