Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 19:12

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

Topicstarter
Binnenkort gaan mijn vriendin en ik tekenen voor een eerste woning en we hebben een erg leuk plekje gevonden in de binnenstad van Deventer. Erg spannend allemaal en we willen er graag een plek van maken waar we in ieder geval de komende 10 jaar blijven wonen. Daarbij zouden we het liefst van het gas af willen bij deze verbouwing.

https://www.funda.nl/koop...49264-spijkerboorsteeg-3/

Kleine samenvatting om een beeld te schetsen:

Tussenwoning
Bouwjaar 1900
Laatste verbouwing 1989
Momenteel verwarmd door drie gaskachels per verdieping 1

Huis indeling:
-kelder
-begane grond winkelruimte
-eerste verdieping
-tweede verdieping
-zolder
-87 m2 oppervlakte
-178 m3 inhoud

wat moet er gebeuren volgens de bouw technische keuring:
-dak (gedeelte is origineel uit 1900)
-schoorstenen
-ander klein sloop en onderhoudswerk

Omdat het dak en de schoorstenen i.v.m. hun leeftijd aan een grondige aanpak toe zijn willen wij een nieuw dak met bijbehorende isolatie toepassen en de twee bestaande schoorstenen slopen en een nieuwe 'schoorsteen' laten maken voor ventilatie, kachelpijpen en andere leidingwerk. Nu willen we graag het één en ander direct gaan verbouwen en verduurzamen. Het gaat vooral om het verwarmen en het warm tap water waar we direct mee aan de slag willen gaan. We zitten te denken aan een pelletkachel voor de eerste verdieping en voor een warmtepompboiler die radiatoren verwarmd voor de begane grond en tweede verdieping. Tevens kunnen we dan zomers de tweede verdieping koelen met de warmtepompboiler.

verwarming
combinatie van pellet kachel + warmtepompboiler met warmte element
-verwarming winkel ruimte, radiatoren warmtepompboiler
-eerste verdieping, pellet kachel
-tweede verdieping, verwarming = radiatoren, verkoeling warmtepompboiler lucht afvoer

elektra en data
-nieuwe meterkast met verdeling winkel/ wonen
-vernieuwing elektra
-Ethernet / glassfiber elke verdieping 2x
-serverruimte kelder
-indak PV installatie (rode pannen systeem, we hebben een 'beschermde daken' systeem in Deventer dus er mogen geen lelijke PV platen komen te liggen)

water
-water ontharder
-200 liter warmtepompboiler + warmte wisselaar voor beperkt CV systeem (totaal van 4 radiatoren over 2 verdiepingen, 2x begane grond, 2x tweede verdieping)

Met deze zaken in het achterhoofd vraag ik mij de volgende zaken af; zijn er ervaringsdeskundigen of mensen met een mening over deze situatie met betrekking tot het verwarmen van ruimtes met een warmtepompboiler met 'mini CV setup' aangesloten. En waar dien ik rekening mee te houden als je deze casus zo leest. Heb me op het forum en verder online al aardig ingelezen maar vanwege 0,0 ervaring is het toch lastig om de juiste antwoorden te vinden.

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
Je wil een wpboiler gebruiken voor verwarming? Lijkt me niet een reële optie. Als je een gewone warmtepomp bedoelt zal je eens moeten kijken of je op vloerverwarming over kan, is veel efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Check deze eens. Staat alles in wat je ooit kan bedenken.
Dit gaat wel werken voor 4 radiatoren. Vraag me alleen af hoeveel verwarming je hebt van 4 radiatoren of ze moeten heel groot zijn. Dat koelen stelt alleen niet veel voor dus dat zou ik laten varen.
De WPB kan ongeveer 3kW leveren incl element in de winter. De COP is alleen niet denderend dus gebruik het alleen als lichte bijverwarming.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Weinig aan toe te voegen, met name de begane grond krijg je denk ik niet warm met zo'n gevel vol oud glas.
Een gewone wp wordt een beetje lastig in die omgeving, met name door het aanzicht van een buitenunit.
Vloerverwarming met houten vloeren lijkt me lastig, dan mis je massa en de vloer verhogen lijkt me niet erg praktisch in zo'n pand.
Ik begrijp dat radiators dan de voorkeur hebben.
Wil je daar meer uit halen dan zal je lage temperatuur versies (Jaga e.d.) kunnen nemen, dat is gunstiger met een wpb of een andere wp.
Misschien is er wel iets met een wp te verzinnen waar die ligstoel staat?
Wat zit er achter die muur met dat gat er in?

Bedenk ook dat een 200l model leeg al bijna 100kg weegt, houdt de vloer dat wel met water er in?
De boiler zie ik aan een muur hangen, er zijn kleinere wpb's voor aan een muur maar vaak zonder spiraal.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 19:12

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

Topicstarter
Afgelopen weekend even weg dus vandaar nu pas een reactie. @Jim423 super link deze was ik al ingedoken en vandaar dat ik met dit topic kwam.

Het zit als volgt; we zijn geen echte warmstokkers/ slappers en aan 100liter warmwater zouden we opzich genoeg kunnen hebben, met eventueel de bestaande boiler erbij. Beneden is een winkel en die zouden we eventueel kunnen bij- verwarmen met een extra pelletkachel als het helemaal niet lukt. Wat we nu weten is dat het dak er sowieso af moet voor isolatie en nieuwe bedekking. Ook moet er een nieuwe schoorsteen in. Dan wil ik ook direct de mechanische ventilatie goed uitdenken.

Ook voor het glas en de isolatiewaarde hiervan moet ik inderdaad wat verzinnen. In ieder geval dat aan de voorzijde; vanwege een stadszicht regel mag er alleen een bepaald soort glas in. Ik dacht monumentenglas ofzo. Ik weet hier nog niets van maar dat zoek is binnenkort eens uit.

De muur met dat gat is van een pand naast ons en mag ik niets mee. Een wp lijkt me niet ideaal omdat we toch graag, ook al is het klein, van dat buitenstuk gebruik willen maken. Ik dacht er aan om in de ruimte waar nu de douche is op de plek van de gaskachel een technische ruimte te maken met daarin de mv en wpb en eventueel een extra electrische boiler (die er nu al staat (energielabel B ) of een betere vervanger.

Misschien dat er door een weldoordacht ventilatie systeem nog wat aan de warmte gedaan kan worden in de winkel.

Voordeel van radiatoren is dat je op meerdere plekken de warmte kan krijgen. Ik zag op marktplaats al dat er flink wat Jaga radiatoren staan en we gaan er pas over 10 maanden in, dus genoeg tijd om er een leuk project van te maken.

Ik ga er binnenkort eens een tekening van maken met ook de inhoud per verdieping.

Bedankt alvast