Binnenkort gaan mijn vriendin en ik tekenen voor een eerste woning en we hebben een erg leuk plekje gevonden in de binnenstad van Deventer. Erg spannend allemaal en we willen er graag een plek van maken waar we in ieder geval de komende 10 jaar blijven wonen. Daarbij zouden we het liefst van het gas af willen bij deze verbouwing.
https://www.funda.nl/koop...49264-spijkerboorsteeg-3/
Kleine samenvatting om een beeld te schetsen:
Tussenwoning
Bouwjaar 1900
Laatste verbouwing 1989
Momenteel verwarmd door drie gaskachels per verdieping 1
Huis indeling:
-kelder
-begane grond winkelruimte
-eerste verdieping
-tweede verdieping
-zolder
-87 m2 oppervlakte
-178 m3 inhoud
wat moet er gebeuren volgens de bouw technische keuring:
-dak (gedeelte is origineel uit 1900)
-schoorstenen
-ander klein sloop en onderhoudswerk
Omdat het dak en de schoorstenen i.v.m. hun leeftijd aan een grondige aanpak toe zijn willen wij een nieuw dak met bijbehorende isolatie toepassen en de twee bestaande schoorstenen slopen en een nieuwe 'schoorsteen' laten maken voor ventilatie, kachelpijpen en andere leidingwerk. Nu willen we graag het één en ander direct gaan verbouwen en verduurzamen. Het gaat vooral om het verwarmen en het warm tap water waar we direct mee aan de slag willen gaan. We zitten te denken aan een pelletkachel voor de eerste verdieping en voor een warmtepompboiler die radiatoren verwarmd voor de begane grond en tweede verdieping. Tevens kunnen we dan zomers de tweede verdieping koelen met de warmtepompboiler.
verwarming
combinatie van pellet kachel + warmtepompboiler met warmte element
-verwarming winkel ruimte, radiatoren warmtepompboiler
-eerste verdieping, pellet kachel
-tweede verdieping, verwarming = radiatoren, verkoeling warmtepompboiler lucht afvoer
elektra en data
-nieuwe meterkast met verdeling winkel/ wonen
-vernieuwing elektra
-Ethernet / glassfiber elke verdieping 2x
-serverruimte kelder
-indak PV installatie (rode pannen systeem, we hebben een 'beschermde daken' systeem in Deventer dus er mogen geen lelijke PV platen komen te liggen)
water
-water ontharder
-200 liter warmtepompboiler + warmte wisselaar voor beperkt CV systeem (totaal van 4 radiatoren over 2 verdiepingen, 2x begane grond, 2x tweede verdieping)
Met deze zaken in het achterhoofd vraag ik mij de volgende zaken af; zijn er ervaringsdeskundigen of mensen met een mening over deze situatie met betrekking tot het verwarmen van ruimtes met een warmtepompboiler met 'mini CV setup' aangesloten. En waar dien ik rekening mee te houden als je deze casus zo leest. Heb me op het forum en verder online al aardig ingelezen maar vanwege 0,0 ervaring is het toch lastig om de juiste antwoorden te vinden.
https://www.funda.nl/koop...49264-spijkerboorsteeg-3/
Kleine samenvatting om een beeld te schetsen:
Tussenwoning
Bouwjaar 1900
Laatste verbouwing 1989
Momenteel verwarmd door drie gaskachels per verdieping 1
Huis indeling:
-kelder
-begane grond winkelruimte
-eerste verdieping
-tweede verdieping
-zolder
-87 m2 oppervlakte
-178 m3 inhoud
wat moet er gebeuren volgens de bouw technische keuring:
-dak (gedeelte is origineel uit 1900)
-schoorstenen
-ander klein sloop en onderhoudswerk
Omdat het dak en de schoorstenen i.v.m. hun leeftijd aan een grondige aanpak toe zijn willen wij een nieuw dak met bijbehorende isolatie toepassen en de twee bestaande schoorstenen slopen en een nieuwe 'schoorsteen' laten maken voor ventilatie, kachelpijpen en andere leidingwerk. Nu willen we graag het één en ander direct gaan verbouwen en verduurzamen. Het gaat vooral om het verwarmen en het warm tap water waar we direct mee aan de slag willen gaan. We zitten te denken aan een pelletkachel voor de eerste verdieping en voor een warmtepompboiler die radiatoren verwarmd voor de begane grond en tweede verdieping. Tevens kunnen we dan zomers de tweede verdieping koelen met de warmtepompboiler.
verwarming
combinatie van pellet kachel + warmtepompboiler met warmte element
-verwarming winkel ruimte, radiatoren warmtepompboiler
-eerste verdieping, pellet kachel
-tweede verdieping, verwarming = radiatoren, verkoeling warmtepompboiler lucht afvoer
elektra en data
-nieuwe meterkast met verdeling winkel/ wonen
-vernieuwing elektra
-Ethernet / glassfiber elke verdieping 2x
-serverruimte kelder
-indak PV installatie (rode pannen systeem, we hebben een 'beschermde daken' systeem in Deventer dus er mogen geen lelijke PV platen komen te liggen)
water
-water ontharder
-200 liter warmtepompboiler + warmte wisselaar voor beperkt CV systeem (totaal van 4 radiatoren over 2 verdiepingen, 2x begane grond, 2x tweede verdieping)
Met deze zaken in het achterhoofd vraag ik mij de volgende zaken af; zijn er ervaringsdeskundigen of mensen met een mening over deze situatie met betrekking tot het verwarmen van ruimtes met een warmtepompboiler met 'mini CV setup' aangesloten. En waar dien ik rekening mee te houden als je deze casus zo leest. Heb me op het forum en verder online al aardig ingelezen maar vanwege 0,0 ervaring is het toch lastig om de juiste antwoorden te vinden.
Bedankt alvast