"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"
Ik moet dan wel zeggen dat wanneer ik naar de prijs kijk van zo'n gtx 1650 ik het misschien wel anders zou doen..
Wat voor dat geld ook zou kunnen is een i5 (20 euro) , een gpu (gtx 1050(ti) of rx 570 zijn nog wel met garantie voor onder de 100 euro te scoren) extra ram (ook iets van 2 10tjes) op V&A scoren en een ander behuizinkie aanschaffen waar een gewone kaart in past. En eventueel de voeding vervangen (4 10tjes) wanneer deze gadateerd is. Dat beperkt je ook niet zo in eventuele toekomstige upgrades.. Denk dat je dan tezamen net zoveel of minder kwijt bent dan een gtx 1650 met de i5...
Is misschien ook een mogelijkheid ☺️
[ Voor 51% gewijzigd door Baloes op 21-07-2019 22:19 ]
Stof om over na te denken...
Zoals in m'n startpost gaat hier vooral om Fortnite.. zou de i5 2400 dan kunnen volgen met bv. een RX 570 ?
Mijn zoon had een i5 2400 gekoppeld aan een rx 570. Draaide games als fortnite, apex ed. prima. Hij heeft hem onlangs vervangen door een i7 2600 (6 10tjes) voor battlefield multiplayer omdat deze wel erg zwaar op de cpu leunt. De i7 trekt dat soort games veel beter. Maar zolang je zoon dat soort games niet speelt is een i5 prima.Cuball schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:32:
Goede insteek!
Stof om over na te denken...
Zoals in m'n startpost gaat hier vooral om Fortnite.. zou de i5 2400 dan kunnen volgen met bv. een RX 570 ?
intel core i5 2xxx of 3xxx met bios update
V&A aangeboden: Intel Core i5-3470 Tray voor 20 tot 30 euro
Ram upgraden tot 8GB ddr3 (kost 30 euro of zoiets)
Welke voeding heeft u? indien het een merk is zoals HKC of lc-power of een 12 jaar+ oude voeding zou ik hem vervangen
Een ssd zorgt voor snel opstarten
Mocht je toch de RX 570 willen. Kan je anders ook een relatief low budget basis systeem overwegen voor rond 500 euro als je dan toch een andere kast (en wellicht voeding) samen met de RX 570 neemt.
De eerder genoemde i5 zou voor Fortnite wel moeten voldoen. Neem daarbij een goedkope 8GB setje ram op het V&A voor 2 á 3 tientjes. Deze optie is een stuk duurder, maar ik wou het ten minste nog even noemen sinds ik het bij toeval even zag. V&A aangeboden: Intel Core i7 3770 (i5 3470 voldoet prima).
[ Voor 52% gewijzigd door rain2reign op 22-07-2019 15:50 ]
V&A 1x i5 2400
V&A 1060 gtx
V&A 8gb DDR3
+ nieuwe ruimere case.
Nu is mijn huidige moederbord een ITX versie (https://www.asrock.com/MB/Intel/B75M-ITX/index.asp)
Kan ik als ik deze inbouw in een case (ITX compatibele form factor), bijvoorbeeld (pricewatch: Spire Tricer 1413 + 420W
Past daar dan een "normale" grafische kaart in? Zal deze niet te lang zijn om in te bouwen (RAM geheugen in de weg ?)
Als voeding zou je deze kunnen nemen : pricewatch: be quiet! System Power 9 400W
En daar een behuizing bijzoeken.
Voor het geheugen zou je kunnen kijken naar 1 reepje van 8GB omdat je dan de optie van er later nog 8GB bijprikken open laat.
Als deze compleet is zou je er een hele mooi behuizing aan hebben : V&A aangeboden: Fractal Design Define Nano S Zwart Window
Anders is zoiets als dit pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed ook prima.
[ Voor 30% gewijzigd door Baloes op 23-07-2019 21:37 ]
De EVGA GeForce 1060 kan ik via V&A voor 130 EUR op de kop tikken.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 121,- | € 121,- |
| 1 | Moederborden | Asus Prime B450M-A | € 69,95 | € 69,95 |
| 1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTX 1060 SC Gaming 6GB | € 287,- | € 287,- |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox Q300L | € 35,50 | € 35,50 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D30BESBK | € 72,- | € 72,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W | € 61,95 | € 61,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 647,40 | ||
Aardig overkill voor fortnite maar wel lekker natuurlijk. Op zo'n pc ben je voorlopig in staat om zonder problemen alle games te spelen.
Ik zou dan wel net een ander lijstje met nog wat betere componenten pakken voor een vergelijkbare prijs. Zoiets als dit :
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 127,50 | € 127,50 |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4-F | € 69,- | € 69,- |
| 1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTX 1060 SC Gaming 6GB | € 287,- | € 287,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Focus G Mini | € 46,- | € 46,- |
| 1 | Behuizingen | Thermaltake Versa H13 Zwart Window | € 39,95 | € 39,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16 | € 73,80 | € 73,80 |
| 1 | Voedingen | BitFenix Formula Gold 450W | € 65,95 | € 65,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 709,20 | ||
Wat betere behuizingen, moederbord en voeding. Zit er nog garantie op die 1060? Want hoewel de 1060 (in fortnite iig) wel wat krachtiger is dan een rx 570 zou ik op amazon.de eens kijken naar een rx 570 pulse van sapphire. Momenteel kost de 4GB versie daarvan 115 euro en de 8GB versie 136 euro. Met de volle garantie natuurlijk. Misschien toch interessant.
De 1060 heeft volgens userbenchmark (https://gpu.userbenchmark...-vs-AMD-RX-570/3639vs3924) toch gemiddeld 20% hogere FPS in verschillende games..
115 EUR is natuurlijk een heel nette prijs voor een nieuwe kaart. Wel slechts 4 GB dan .. maar denk dat hoger dan 1080p gamen met deze kaart toch niet is aangeraden ...
Ik vind de cases wat je opgeeft wat aan de grote kant, zou eigenlijk een zo klein mogelijk case willen..
[ Voor 11% gewijzigd door Cuball op 30-07-2019 07:30 ]
Ja een GTX 1650 LP heeft niet de beste prijs/prestatieverhouding, maar kun je wel inbouwen zonder het hele systeem op de schop te moeten nemen. Een GTX 1050 Ti speelt Fortnite overigens met gemak op High settings, een 1650 doet het nog een beetje beter.
Doe daar vanop V&A een Core i5 bij en 8GB RAM, totale kostprijs is dan minder dan €200. Dat is trouwens geen verplichting, die videokaart zal zo ook wel werken en Fortnite heeft heel lage systeemvereisten.
Eventueel moet je de voeding van de HTPC vervangen want je steekt toch wel wat extra vermogen bij (75W videokaart en CPU gaat van 65W naar 95W indien je een Core i5 neemt, RAM is verwaarloosbaar), maar dat hoeft ook geen €100 te kosten. Wat voor behuizing en voeding heb je nu eigenlijk?
[ Voor 19% gewijzigd door MacPoedel op 30-07-2019 12:36 ]
Daar zit al een voeding in, maar is heel beperkt (150 W dacht ik).
Ik denk dat het een moeilijk verhaal wordt om enkel het moederbord,case en SSD te behouden.
Ik denk dat ik beter de hele HTPC op V&A zwier en dit geld gebruik om een systeem zoals hierboven te bouwen.
@Baloes
Waarom kies je voor het ASRock board boven Asus
Eigenlijk dezelfde vraag voor het geheugen, waarom Corsair ipv Crucial
en voor de voeding, geeft 500W niet wat meer ruimte (zeker als ik bv. voor een RX 570 zou gaan) ?
Bij de asrock kies ik dan weer voor geheugen wat werkt op dat bord. Voor AM4 geldt dat borden van verschillende fabrikanten werken met verschillende typen/merken geheugen.
Het hele systeem incl. de rx 570 zal max. op zo'n 250-275watt uitkomen. Meestal ligt dat lager. 500 watt is qua voeding dan niet nodig. de bitfenix trekt dat makkelijk en is erg goed voor z'n geld.
Een GT 1030 LP met actieve koeling zou passen (bv pricewatch: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G) Zo'n kaart trekt Fortnite op low-medium settings en verbruikt ook maar iets van een 35W. Als je de Celeron als CPU houdt, zou die 150W voeding dat nog moeten trekken. Denk ook niet dat het echt mogelijk is de voeding van die Antec te upgraden, een PicoPSU zou nog kunnen maar die levert ook niet meer dan 150W. Eventueel kan een upgrade naar een Core i3 ook, maar een Core i5 én een discrete videokaart zou ik niet aanraden zonder te weten wat voor kwaliteit voeding die Antec heeft. Zo'n i3 heb je voor minder dan €10.
Een pricewatch: AMD Ryzen 5 2400G Boxed levert vergelijkbare prestaties als de GT 1030, maar dan moet je ook moederbord en geheugen vervangen, kost al gauw €300. Er is ook een goedkopere pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Boxed die dan iets onder de GT 1030 presteert. Draait allemaal wel Fortnite op een acceptabele framerate.
Het is natuurlijk jouw keuze om een heel nieuw systeem te nemen, maar het is gewoon zo dat Fortnite heel beperkte systeemvereisten heeft, het systeem zoals je samengesteld hebt is dan wel heel duur voor die ene game. Dan had je ook goedkoper een gameconsole kunnen kopen (PS4 of Xbox One heb je voor rond de €200), die gaan bijna altijd compacter zijn dan een HTPC en zijn best bruikbaar als mediacenter (ik heb bij mijn ouders een Xbox One S staan, kan Kodi draaien).
Maar goed..blijft altijd lastig al die mogelijkheden/keuzes..
Normaal gesproken zit er een losse low profile bracket bij die je er zelf op kunt zetten.Cuball schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:20:
Op deze GT 1030 LP kaart lijkt de beugel te groot te zijn om in de case te passen, ben je zeker dat deze erin past ?
Mijn HTPC heeft een Ryzen 5 2400G die qua graphics vergelijkbaar presteert, en ik kan daar behoorlijk wat games op spelen. Geen recente AAA games maar dat was hier dan ook de vraag niet.
True, je kunt er wel een potje fortnite mee spelen. Ik heb ook ervaring met die 1030 en je kunt er best een steady 60 fps mee halen. Ik vond hem iig tekort schieten, maar dat is misschien (te) persoonlijk idd.
Waar we wel een beetje aan voorbij gaan (ik ook, want ik vergat naar de andere te spelen games te vragen
Ook is het zo dat een gt 1030 on average 30 watt verbruikt, maar wel degelijk wat hogere pieken tot boven de 40 watt kan halen qua verbruik. De Celeron is echt te zwak dus die gaat bottlenecken. Een i3 of i5 verbruiken alweer meer dus in totaal gaat het verbruik boven de 100 watt komen. Ik heb al gelezen dat de temps van de voeding dan flink op kunnen gaan lopen omdat ie daar niet voor bedoeld is. Dat lijkt me niet zo geweldig. Weet niet hoelang die voeding dat dan gaat trekken.
Daarom opteerde ik dus voor het overzetten naar een andere case omdat dat veel meer mogelijkheden geeft. Voor het spelen van een spelletje moet je in dit geval zowiezo de CPU en de RAM upgraden. GPU moet je ook aanschaffen.
Dus enige extra is een behuizing en een voeding waarbij de voeding eigenlijk ook een moetje is vanwege de upgrades. Het mobo is al itx dus je kunt de bouw mooi klein houden al het om ruimte gaat.
Wat voor mij niet hoefde is het overschakelen naar een ander platform. Socket 1155 is nog prima voor casual gamen (hiero in huis draaien een i7 2600 met een rx 570 en een i7 3770 met een gtx 1070) dus kan echt nog wel een tijdje mee.
De antec case is overigens nog best verkoopbaar dus daar krijg je ook wel weer wat voor terug wat de investering weer wat kleiner maakt. Of je bewaart hem voor later wanneer je er weer een htpc van wil maken.
Ik was trouwens ook nog vergeten te vragen of de 4GB RAM 2x2GB is of (hopelijk) 1x4GB. Want dan is het natuurlijk een kwestie van 1x4 bijprikken.
Plenty possibilities in ieder geval
Maar ben eigenlijk toch eerder geneigd om de HTPC te laten voor wat het is. Klopt dat ik in m'n openingspost enkel zei Fortnite, maar als ik dan een dedicated Game PC heb zou ik misschien toch terug geneigd zijn om af en toe zelf toch terug eens een nieuw spel te spelen.
Als ik kies voor de upgrade van mijn HTPC ben ik heel beperkt. Omvormen tot PC die eigenlijk enkel Fortnite kan spelen zal me toch om en bij de 100 EUR kosten (V&A en verzending etc.)
Als ik kies om componenten te hergebruiken uit mijn HTPC om een andere PC te bouwen, dan is eigenlijk het enige nuttige dat ik kan hergebruiken het moederbord en m'n SSD
Geheugen moet vervangen worden ( nu 2x2GB)
Voeding upgrade
CPU upgrade
+ nieuwe of V&A GPU
Een nieuwe Game PC met een RX 57(8)0 zou me toch ver moeten kunnen brengen. Kom ik wel rond de 500 EUR uit dan.. Misschien kan ik nog iets krijgen voor de HTPC op V&A wat de prijs nog wat drukt..