Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlternativeCorn
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 05-10 16:02
Een week geleden heb ik een nieuwe moederbord(Gigabyte Aorus X570 MASTER) en processor (Ryzen 7 3700x) gekocht.

Eerder viel mij al een beetje geruis op in bepaalde games zoals Minecraft maar dat leek ietswat te verdwijnen na wat driver updates.

Maar vooral nu ik GPU intensiefe games zoals Beat Saber begon te spelen werd het geruis ongeloofelijk storend onder het spelen en begint het soms zelf een soort piepschuim geluid te maken.

Dus na alle drivers proberen te updaten, ports te switchen op het moederbord, port verdeling te veranderen, bios update, clean install van de GPU drivers. Blijft het probleem bestaan. Dus om vast te stellen dat mijn vermoeden klopte dat het bij de GPU vandaan kwam, deed ik een stress test van de GPU en zoals ik al had verwacht staat het geruis in een direct verband met de druk op de videokaart.

Iemand enig idee waarom dit gebeurt en hoe ik het moet oplossen?

Beste antwoord (via AlternativeCorn op 21-07-2019 23:51)

• kluyze
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Het zou kunnen dan je gpu in je pc zoveel storing veroorzaakt dat de geluidskaart op je moederbord dit opvangt. Vaak zijn storingen problemen met massa/aarding. Ook een aardlus zou storing kunnen veroorzaken, maar ik weet niet of dat dan afhankelijk van de gpu kan zijn.

Zit je pc op een geaard stopcontact?
Wat is de output van je geluid? Externe speakers, extern gevoed? Headphones?

Een oplossing zou dan kunnen zijn een externe usb geluidskaart of DAC.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Het zou kunnen dan je gpu in je pc zoveel storing veroorzaakt dat de geluidskaart op je moederbord dit opvangt. Vaak zijn storingen problemen met massa/aarding. Ook een aardlus zou storing kunnen veroorzaken, maar ik weet niet of dat dan afhankelijk van de gpu kan zijn.

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:05
.. of een andere voeding.

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17-10 13:50
Tja ik hjeb vor hetzelfde een keer een nieuwe voeding gekocht met nul resultaat en dus weggegooid geld dus dat advies zou ik achterwegen laten en als last resort gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• AlternativeCorn
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 05-10 16:02
kluyze schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:57:

De VR headset zijn geruis kwam blijkbaar doordat met grote toeval tijdens het vervangen van de componenten in de computer tijdens het wegleggen van de headset de kabel van de headset een heel klein beetje los was komen te zitten aan de headset. Na er wat op te duwen lijkt dat opgelost (het was ook al een stuk minder geruis dan de de koptelefoon überhaupt.)

De koptelefoon is obviously daar niet mee opgelost maar denk dat een externe geluidskaart daar wel mee kan helpen. Sws betere audio kwaliteit dan ;)
Een X570 moederbord die nog geen eens dat fatsoenlijk voor elkaar heeft is wel heel slecht. Maar is het probleem nu bij speakers of bij een koptelefoon? Als het namelijk speakers zijn is de oplossing vaak namelijk simpelweg volume van de speakers veel zachter zetten, en ter compensatie in Windows volume veel hoger zetten. Dan wordt de ruis minder versterkt, en gewenste geluid blijft gelijk.

Bij een koptelefoon kan je zoiets ertussen zetten en hetzelfde doen: https://www.allekabels.nl...l-met-volumeregeling.html, alleen het zou kunnen dat dat wel wat effect heeft op de frequentie respons.

Beide zijn ervan uitgegaan dat je nu in Windows je volume behoorlijk laag hebt staan.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True