Groeiende lijst met namen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Een Excel-noob hier zit al de hele dag vast en hopelijk kan 1 van jullie mij een stapje verder helpen. Het is volgens mij niet eens zo moeilijk en de kans bestaat dat ik nog geen oplossing op het internet heb gevonden omdat ik niet precies weet hoe ik het moet noemen wat ik wil maken..

Het plan is als volgt:
Ik heb een lijst met namen. Achter die namen wil ik een Ja of een Nee kunnen invoeren. Als ik een Ja achter een naam invul dan moet die naam in een andere lijst verschijnen. In principe heb ik dit wel al voor elkaar maar mijn probleem zit hem in de plek waar ik die naam wil laten verschijnen.
Laten we zeggen dat ik bij de 5e naam een Ja invoer; dan moet die 5e naam op de 1e plek in de nieuwe lijst verschijnen. Vul ik bij de 8e naam een Ja in dan wil ik die graag op de 2e plek in de lijst zien verschijnen. Vul ik dan bij de 1e naam alsnog een Ja in dan schuiven de andere 2 namen een plekje naar beneden en verschijnt deze bovenaan.

Hopelijk heb ik het een beetje helder uitgelegd. Ik heb vandaag voornamelijk met de IF/ALS functie van Excel zitten stoeien maar ik kan namen maar in 1 cel van die nieuwe lijst laten verschijnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:56
Als het niet perse in een nieuwe lijst moet, voeg dan filters toe (trechtertje)
Dan wordt de volgorde niet aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Anders een draaitabel proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie. Beide genoemde functies vandaag al geprobeerd maar doen niet helemaal wat ik zoek.
Ik wil de nieuwe lijst met namen namelijk gebruiken om elders een een dropdown-lijst van te maken. De namen die verschijnen in die dropdown lijst moeten dus makkelijk kunnen worden aangepast door in de 1e lijst een Ja of een Nee achter een naam te zetten. Als jullie me nog kunnen volgen..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als iets voor vert.zoeken. Daar zijn hier al genoeg voorbeelden van. Heb je daar al naar gekeken? Want je bent wat summier met wat je hebt geprobeerd. Het stond er niet voor niets toen je dit topic opende.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 14:46

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Een vraag stellen is over het algemeen makkelijker dan 'm te beantwoorden.
Daarnaast geef je aan dat je een Excel-noob bent. De uitleg kost vele malen meer moeite dan je een voorbeeld aan te leveren. Het geluk wil dat ik een soortgelijk dingetje heb gemaakt voor een vriend die een competitie wilde bijhouden en daar hij niet zo handig is met Excel behalve scores invullen.

Je kan hier het bestand dowloaden:
https://drive.google.com/...BJKVNRNDOLdUvCtjKvXDOUcdE

Ik moet je er wel ten sterkste op wijzen dat het zwaar onverstandig is om zomaar bestandjes te downloaden en die uit te voeren. Uiteraard kan je mijn bestandjes wel vertrouwen... :+

Het bestaat puur uit formules en dynamische benamingen, geen macro's!
Het is zeker niet perfect, maar met de kanttekeningen:
  • Ik heb zowel in het tab "Beheerslijst" als het "invoer" tabblad gebruik gemaakt van wat ik noem 'ankerregels' (op regel 500). Excel heeft de vervelende neiging om niet gebruikte regels niet mee op te slaan, daar zijn die regels voor.
  • Bij je pulldown menu zal de header van je lijst ook mee komen, die heb ik maar "Naam?" omgekat. Kreeg het niet meer zo snel voor elkaar om die header niet mee te krijgen in de lijst.
  • Over het pulldown menu gesproken bij mij moet ik wel eerst omhoog scrollen. Misschien is het die 500 regels in je beheerslijst, die kan je natuurlijk kleiner maken, de regels kan je verwijderen (niet leeg maken, echt verwijderen!), zolang je maar die ankerregel laat staan in de beheerslijst, als het goed zouden de dynamische namen daar rekening mee houden
  • Ook de 'fouten' in de E-kolom moet je laten staan, dat is bij design.
Elke cel waar je die pulldown wil hebben is het heel simpel:
kies "Gegevensvalidatie" van het type "Lijst" en de formule is:
code:
1
=Keuzelijst

Kijk maar of je het aandurft, maar ik denk dat je er geen buil aan kan vallen. :)

Update: versie 2 geupload met de nodige verbeteringen
  • Wat denkfouten uit de dynamische benamingen gehaald, het kon vele malen simpeler.het bestand is sneller
  • De pulldownlijst is nu net zo groot als je keuzelijst (zonder de header)

[ Voor 6% gewijzigd door GRDavies75 op 24-07-2019 06:13 . Reden: Versie 2, met verbeteringen ]

Pagina: 1