Maximale verwerkingstemperatuur egaline & pvc vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Komende week wordt bij mij een verlijmde PVC vloer gelegd en met de hitte (+/- 36 graden) op komst vraag ik me af of er ook een maximale verwerkingstemperatuur van egaline en pvc is. Ik kan op internet wel minimumtemperaturen vinden. Egaline minimaal 15 graden en de vloer moet tijdens het leggen van pvc rond de 20 graden zijn. Dat laatste gaat natuurlijk nooit lukken. Is dat echt een probleem? Als ik het goed begrijp werkt pvc niet veel maar ik kan me voorstellen dat er in de winter kieren ontstaan als de vloer met 36 graden gelegd wordt. Zou dat kunnen of kan dat alleen met echt hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hij wordt gelegd zeg je, dus door een bedrijf?

Je kan ze even een mailtje sturen met de vraag, dan staat iig zwart op wit dat je ze op de hoge temperatuur hebt gewezen mochten er problemen optreden. Verder zou ik er vanuit gaan dat het bedrijf weet wat ze doen.

Het zal toch ook niet gelijk 36' in je huis zijn overigens? Wellicht kunnen ze extra vroeg beginnen voor de zekerheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@michielvz Binnen 36 graden ?
Verwerkingtemperatuur 'egaline' + 5 ºC tot + 25 ºC

[ Voor 46% gewijzigd door Hackus op 21-07-2019 18:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:54
Wordt de egaline op een betonvloer aangebracht? Die heeft wel even tijd nodig om op te warmen.
Het uitdrogen van de egaline, voordat het is verhard, zie ik als een groter risico.

PVC heeft wel een veel hogere uitzettingscoëfficiënt dan beton, maar als het goed is verlijmd, dan neemt het de vormverandering van de beton over. Want het kan ook wel veel rek verdragen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:20
PVC werkt nauwelijks dus daar zou ik me niet zo druk over maken (vooral niet als het een verlijmde PVC vloer is. De dikke click varianten kunnen nog wel eens een klein beetje werken).

Over het gevolg voor de egalisatie kan ik helaas niet veel zeggen. Ik heb hier zelf de vloer gelegaliseerd met Weber Egaline en op de verpakking daarvan staat dat het niet warmer mag zijn dan 25 graden/geen direct zonlicht. Het lijkt mij echter net als alle andere cement/beton producten voornamelijk te gaan om de uithardingstijd. Tegellijm kan bij hoge temperaturen bijvoorbeeld heel snel uitharden en dat werkt niet altijd even fijn, maar dat lijkt me meer een probleem voor de mensen die het doen.

[ Voor 4% gewijzigd door zynex op 21-07-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Als je de gordijnen dicht doet enzo, dan is het toch niet heel snel boven de 25 graden op de begane grond? Na een week die temperaturen misschien wel ja, maar dat het buiten 35 is zegt natuurlijk niet dat je daar binnen in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
De betonvloer doet er wel even over om 20 graden te worden als je gewoon alles dichthoud en iets aan zonwering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
JukeboxBill schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:07:
Wordt de egaline op een betonvloer aangebracht? Die heeft wel even tijd nodig om op te warmen.
Het uitdrogen van de egaline, voordat het is verhard, zie ik als een groter risico.

PVC heeft wel een veel hogere uitzettingscoëfficiënt dan beton, maar als het goed is verlijmd, dan neemt het de vormverandering van de beton over. Want het kan ook wel veel rek verdragen.
Er ligt nu ook egaline met pvc. Dus de egaline wordt opgeschuurd en dan nog een of twee lagen egaline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

D.deJong schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:50:
De betonvloer doet er wel even over om 20 graden te worden als je gewoon alles dichthoud en iets aan zonwering hebt.
Ik ben met je eens dat het even duurt voor de 36 graden - als het dat wordt - in de vloer komt. Maar gezien de temperaturen van de afgelopen maanden lijkt het me niet heel gek als de vloer al lang 20 graden of meer is. Of was het een typefout en bedoelde je 30 graden? :P

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 21-07-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
ACM schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:49:
[...]

Ik ben met je eens dat het even duurt voor de 36 graden - als het dat wordt - in de vloer komt. Maar gezien de temperaturen van de afgelopen maanden lijkt het me niet heel gek als de vloer al lang 20 graden of meer is. Of was het een typefout en bedoelde je 30 graden? :P
Nee hoor 20 graden zoals de TS ook aanhaalt in zijn eerste bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Egaline zelf wordt ook vrij warm tijdens het uitharden dus dat lijkt mij geen probleem. Daarnaast is pvc (ook verlijmd) uitermate geschikt voor vloerverwarming dus daar zal de temp ook geen probleem zijn. De pot 'lijm' voor pvc laminaat die ik hier heb staan staat verwerking tussen 15 en 45 graden op.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 21-07-2019 20:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1