Game PC met lichtje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-05-2024
Enigzins wat ervaring met het samenstellen van PC's alhoewel altijd hulp gehad. Dus bij deze wil ik jullie graag om feedback vragen over het volgende lijstje. Ik zou graag zo veel mogelijk RGB er in hebben. (Moederboard, koeling, RAM, videokaart etc)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk games spelen, af en toe ontwikkelen. Games zoals Skyrim, Guild Wars 2, Fallout 4, Borderlands etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb in mijn huidige PC een prima PSU zitten:
Cooler Master G550M

En ik heb een leuke nieuwe kast gekregen:
Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit

Daarnaast 3 prima monitoren staan, wel 24" full HD. Toetsenbord en muis zijn ook aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederboard, processor, videokaart, RAM en een koeler (?). Oh en een nieuwe SSD zodat ik mijn oude door kan schuiven naar mijn NAS maar die kan later wel. Heb een Intel 660p 1 TB op t oog.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee open voor alles. Voorheen een Intel gehad, nu denk ik voor een AMD te gaan omdat ik daar toch positievere dingen over lees/hoor. Verder kijk ik met open mind naar alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik al zei: kleurtjes! RGB. Ja t kost een tientje meer, maar dat heb ik er nu wel voor over.

Ga je overklokken?
Ik zou niet weten waar ik moet beginnen, is het mogelijk met de bijgevoegde koeling? Als de optie er is, dan misschien wel maar ik zou er niet speciale andere onderdelen voor kiezen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat ik verwacht van jullie? Eigenlijk meer of ik iets over het hoofd heb gezien. Iets dat niet past (been there...)/voordeliger kan etc. Daarnaast de vraag of ik hiermee naar 1440p kan, als ik ooit z'on monitor aanschaf. Evenals deze dingen: 3 RGB Fans, is het waard om zoiets te kopen? Of zou dit alleen aan de "mooie kleurtjes" factor bijdragen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 104,90€ 104,90
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 143,-€ 143,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 GAMING Z 6G€ 395,90€ 395,90
1WaterkoelingCorsair Hydro H100i RGB Platinum€ 115,90€ 115,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3000C15€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 864,70

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:07
Heb je de review van de nieuwe R5 3600 al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wees bewust dat AMD Ryzen (Zen 3) vol met bugs zit. Dus mocht je deze route kiezen zou ik wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ach, niets mis met een beetje RGB. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5c9Di6ZnTv2Pd0YIqdGMBM7b/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bPY4cQz7KLwm8vTLEq9hinJ6/full.jpg

Zitten wel iets andere fans in. Deze:
pricewatch: Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan, 140mm
(En de 120mm op de CPU cooler.)

Vind dat zelf érg fijne fans. Mooie RGB, goede koeling.

Fans die je hoe dan ook links moet laten liggen zijn deze:
pricewatch: Cooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB

Rammelen als ze op hun kop hangen, lelijke RGB.

Qua kast, als je geen 5,25" bays wilt hebben klinkt het wel als een logische optie. Hij lijkt verder erg op mijn Enthoo Deluxe en dat tempered glass, ik vind het héél erg mooi. (Maar ik wilde per-sé 5,25" bays hebben.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
SpeedQber schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:21:
Heb je de review van de nieuwe R5 3600 al gezien?
Nee nog niet naar gekeken. Zal ik zeker eerst nog even doen.
bierschuit schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:34:
Wees bewust dat AMD Ryzen (Zen 3) vol met bugs zit. Dus mocht je deze route kiezen zou ik wachten.
Niet heel bekend met al het vak jargon, maar als ik het goed google is Zen 3 nog niet uit? linkje. Of bedoel je dan Zen2 (want t is de microchip toch?) maar dan de Ryzen 3XXX varianten?

Ik zie dit: https://tweakers.net/nieu...e-linux-distributies.html en andere websites die hetzelfde berichten. Verder zie ik zo even snel geen andere artikelen over bugs in die generatie? Kan je mij van wat bronnen voorzien?
unezra schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:42:

Qua kast, als je geen 5,25" bays wilt hebben klinkt het wel als een logische optie. Hij lijkt verder erg op mijn Enthoo Deluxe en dat tempered glass, ik vind het héél erg mooi. (Maar ik wilde per-sé 5,25" bays hebben.)
Dank voor de tips! Geen idee waar ik 5,25" bays voor zou willen hebben, heb alleen een SSD en 2 3,5" HDD's.
Welke koeler heb je op je cpu zitten? En heb je daarop dan de 120MM verzie van de gelinkte gemonteerd? En hoe is de koeling?

Dank voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je al niet weet dat Ryzen 3000 Zen 2 is dan zou ik al maar zwijgen en ik vraag me ook af welke bugs :/ of bedoel je de intel bugs die volop in circulatie zijn?

Zen is trouwens de architectuur.

@dikkehein ik zou ook voor een 3600 gaan gewoon omdat de IPC zo veel hoger is en je hebt al PCI-e gen 4.0 op de cpu zitten, moest je mobo defect gaan en je koopt een 500 (of hogere) series mobo kun je ineens van 4.0 genieten. Ook de geheugen controller is hard verbeterd en kun je dus hogere geheugen snelheden verwachten.
Kwa mobo zou ik zien bij een b450/x470 bord of dat er bij staat dat het eerste slot pcie gen 4 x16 ondersteund, deze zit rechtstreeks aan de cpu en zou zomaar heel leuk kunnen zijn ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik bedoelde ook de 2. Het was een typefoutje, kan gebeuren heh met de toetsen zo dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dikkehein schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:45:
[...]
Dank voor de tips! Geen idee waar ik 5,25" bays voor zou willen hebben, heb alleen een SSD en 2 3,5" HDD's.
:)
Welke koeler heb je op je cpu zitten? En heb je daarop dan de 120MM verzie van de gelinkte gemonteerd? En hoe is de koeling?
Ik heb deze koeler er op zitten:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Met deze fans:
pricewatch: Corsair HD120 RGB LED (met PWM-controller), 120mm

De énige reden daarvoor is omdat ik dat mooi vind. De fans van de Mugen zijn prima, maar in een kast waar ik toch al over the top ging met RGB, vond ik dit de investering ook wel waard.

Ik heb geen klachten over de koeler, werkt zoals 'ie moet werken. (Zit een Ryzen 1800X onder, toen het topmodel.) Heb alleen de koelingcurves nog steeds niet lekker. Op warme dagen gaan ze wat loeien. Dat ligt echt aan de koeling curves, niet aan de fans.

Ik heb 6 fans gemonteerd in mijn kast. Kan qua koeling met veel minder, maar ook daar: RGB. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkehein
Damic schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:57:
[...]

Als je al niet weet dat Ryzen 3000 Zen 2 is dan zou ik al maar zwijgen en ik vraag me ook af welke bugs :/ of bedoel je de intel bugs die volop in circulatie zijn?

Zen is trouwens de architectuur.
Dacht al dat t een typ foutje was.
@dikkehein ik zou ook voor een 3600 gaan gewoon omdat de IPC zo veel hoger is en je hebt al PCI-e gen 4.0 op de cpu zitten, moest je mobo defect gaan en je koopt een 500 (of hogere) series mobo kun je ineens van 4.0 genieten. Ook de geheugen controller is hard verbeterd en kun je dus hogere geheugen snelheden verwachten.
Kwa mobo zou ik zien bij een b450/x470 bord of dat er bij staat dat het eerste slot pcie gen 4 x16 ondersteund, deze zit rechtstreeks aan de cpu en zou zomaar heel leuk kunnen zijn ;)
Bedoel je dat ik ook even zou moeten kijken naar een b450/x470 mobo die dus pcie gen 4 x16 ondersteund? Want als ik de specs van het mobo wat ik heb gelinkt lees, dan heeft die dat niet.
Dank voor de tips voor de 3600, ik neem dat zeker even mee!
bierschuit schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:33:
Ik bedoelde ook de 2. Het was een typefoutje, kan gebeuren heh met de toetsen zo dicht bij elkaar.
Ja kan gebeuren, maar had graag wat meer onderbouwing gezien. Linkjes ofzo. Ik weet er weinig van af en als er dit soort dingen op mij afgevuurd worden en ik t zelf niet kan vinden op t internet raak ik al gauw in de war.
unezra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 06:31:

Ik heb deze koeler er op zitten:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Met deze fans:
pricewatch: Corsair HD120 RGB LED (met PWM-controller), 120mm

De énige reden daarvoor is omdat ik dat mooi vind. De fans van de Mugen zijn prima, maar in een kast waar ik toch al over the top ging met RGB, vond ik dit de investering ook wel waard.

Ik heb geen klachten over de koeler, werkt zoals 'ie moet werken. (Zit een Ryzen 1800X onder, toen het topmodel.) Heb alleen de koelingcurves nog steeds niet lekker. Op warme dagen gaan ze wat loeien. Dat ligt echt aan de koeling curves, niet aan de fans.

Ik heb 6 fans gemonteerd in mijn kast. Kan qua koeling met veel minder, maar ook daar: RGB. :)
Hmm okee, ik las in een review van mijn PC kast (Linkje) dat de Mugen 4 niet past met een fan op de achterkant van de kast. Ik weet echter niet hoe t zit met een Mugen 5. T is wel een groot blok in je pc haha. Weet nog niet of ik dat zo aantrekkelijk vind. Heeft t nog voordelen ten opzichte van de door mij gelinkte waterkoeler? Voor de Mugen 5 en 2 fans zou ik 5 euro minder kwijt zijn namelijk. Dus t prijsverschil is t m niet echt.

Onwijs bedankt voor alle tips en feedback! Zo leer ik nog eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dikkehein schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:14:
[...]
Hmm okee, ik las in een review van mijn PC kast (Linkje) dat de Mugen 4 niet past met een fan op de achterkant van de kast. Ik weet echter niet hoe t zit met een Mugen 5. T is wel een groot blok in je pc haha. Weet nog niet of ik dat zo aantrekkelijk vind. Heeft t nog voordelen ten opzichte van de door mij gelinkte waterkoeler? Voor de Mugen 5 en 2 fans zou ik 5 euro minder kwijt zijn namelijk. Dus t prijsverschil is t m niet echt.
Ok. Dat weet ik ook niet.
In de Enthoo Deluxe past het prima zoals je ziet. :) Maar het kan zijn dat jouw kast net wat smaller is.

Het is idd een enorm blok, maar ach, het koelt als een malle en ik moet zeggen dat ik met de RGB fans er op het zelf érg mooi vind. De originele fans zijn een beetje saai en er zit een sticker op die heel irritant "wiebelt", een van de redenen waarom ik 'm vervangen heb.

Qua waterkoeling, daar zit ik amper in. Ik begreep dat het in de regel weinig toe voegt ten opzichte van luchtkoeling, tenzij je echt custom loop dingen gaat doen met grote radiatoren én heftig gaat overclocken.

Bij normaal gebruik heeft zo'n set dacht ik geen voordelen maar daar weten andere mensen meer van dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
unezra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Ok. Dat weet ik ook niet.
In de Enthoo Deluxe past het prima zoals je ziet. :) Maar het kan zijn dat jouw kast net wat smaller is.

Het is idd een enorm blok, maar ach, het koelt als een malle en ik moet zeggen dat ik met de RGB fans er op het zelf érg mooi vind. De originele fans zijn een beetje saai en er zit een sticker op die heel irritant "wiebelt", een van de redenen waarom ik 'm vervangen heb.

Qua waterkoeling, daar zit ik amper in. Ik begreep dat het in de regel weinig toe voegt ten opzichte van luchtkoeling, tenzij je echt custom loop dingen gaat doen met grote radiatoren én heftig gaat overclocken.

Bij normaal gebruik heeft zo'n set dacht ik geen voordelen maar daar weten andere mensen meer van dan ik.
Ja in jouw kast past t mooi inderdaad. Moeite met beslissen haha.
Ik dacht ook dat waterkoeling alleen voor heftige overclock sessies was. En dat het super duur is om zoiets aan te schaffen. Maar dat blijkt allemaal wel mee te vallen.

Misschien kan er iemand nog iets aan toevoegen. In ieder geval enorm bedankt voor de tips! Wordt erg gewaardeerd. Nu nog een beslissing gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-08 13:45
Water koeling op de nieuwe ryzen gaat je niks brengen, op wat lagere geluidsdruk na:

YouTube: Wraith Prism RGB vs. 360mm Liquid Cooler, Ryzen 9 3900X

De AMD software overklokt zelf al bijna het maximaal haalbare en redt het met de meegeleverde koeler.

Ik zou het lekker bij de stock koeler houden, of eentje met RGB kopen voor het kleurtje. Let wel dat je dan de volledige prijs van de nieuwe koeler alleen voor het lichtje doet, gezien de stock koeler prima werkt. Dan praat je dus over meer dan een tientje, maar dat is natuurlijk aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
JUST_me schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:32:
Water koeling op de nieuwe ryzen gaat je niks brengen, op wat lagere geluidsdruk na:

YouTube: Wraith Prism RGB vs. 360mm Liquid Cooler, Ryzen 9 3900X

De AMD software overklokt zelf al bijna het maximaal haalbare en redt het met de meegeleverde koeler.

Ik zou het lekker bij de stock koeler houden, of eentje met RGB kopen voor het kleurtje. Let wel dat je dan de volledige prijs van de nieuwe koeler alleen voor het lichtje doet, gezien de stock koeler prima werkt. Dan praat je dus over meer dan een tientje, maar dat is natuurlijk aan jou.
Ah kijk, dankjewel! Haha ja maar ik had me al voorbereid op een niet stock cooler. Thanks voor de info! Ik ga er nog even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:35
unezra schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:42:
Ach, niets mis met een beetje RGB. :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wel goed om er bij te vermelden dat het wel luidruchtige fans zijn. Ze staan niet bepaald bekend om de dB's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:59
Had zelf een 3600 op een b450 Gaming Pro Carbon AC moederbord gezet, maar dat gaf allerlei problemen. Ik ben niet de enige als ik op internet zoek:

Reddit: Stop recommending MSI B450 motherboards for Ryzen 3 without a disclaimer
MSI: Gaming motherboard forum

Raad aan dit te lezen voor je een b450 bord met een Zen2 (3600, 3700, ...) processor aanschaft. Overweeg om te wachten op de nieuwe "MAX" serie borden van MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JUST_me Alleen krijg je bij een Ryzen 3600 geen Prism koeler ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:15

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
Delay schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:04:
Had zelf een 3600 op een b450 Gaming Pro Carbon AC moederbord gezet, maar dat gaf allerlei problemen. Ik ben niet de enige als ik op internet zoek:

Reddit: Stop recommending MSI B450 motherboards for Ryzen 3 without a disclaimer
MSI: Gaming motherboard forum

Raad aan dit te lezen voor je een b450 bord met een Zen2 (3600, 3700, ...) processor aanschaft. Overweeg om te wachten op de nieuwe "MAX" serie borden van MSI.
Hmm interessant, dit was ik nog niet tegen gekomen. Dank voor de waarschuwing!
MSI have just announced a new range of B450 MAX boards to address some of the problems, but there are no lead times/prices, and they may still suffer with issues until the BIOS are fixed.
Als ik dit goed lees, betekent dit dat de MAX boards "hoogst waarschijnlijk uiteindelijk" alle problemen fixen? ALS ze ook nog eens een stabiele BIOS uit kunnen brengen want ze hebben moeite met het probleem reproduceren.
Ik kan alleen geen MAX versie van het door mij gewenste mobo vinden. En die lijkt er ook niet te zijn/komen. MSI B450 MAX to be on stock this week..

Kan ik beter naar wat anders gaan kijken? De x570 (die kapot duur zijn en ik heb niets aan pcie 4)? Of De x470? Of nog iets anders?
Haha dat zou ook wel heel tof zijn! Maar ik heb al een mooie kast cadeau gehad :). Toch bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dikkehein De B450 Max is direct klaar voor Zen2 en heeft een ruime BIOS. de problemen komen vaak voort uit het niet weten hoe de BIOS te updaten. begin volgende week levert MSI die borden uit, dus nog ff wachten.

Als je voor MSI gaat pricewatch: MSI MAG Pylon
Recent nog gebruikt voor Build met 3 meegeleverde Fans https://www.msi.com/product/PC-component/MAG-PYLON.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkehein
Hackus schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:49:
@dikkehein De B450 Max is direct klaar voor Zen2 en heeft een ruime BIOS. de problemen komen vaak voort uit het niet weten hoe de BIOS te updaten. begin volgende week levert MSI die borden uit, dus nog ff wachten.

Als je voor MSI gaat pricewatch: MSI MAG Pylon
Recent nog gebruikt voor Build met 3 meegeleverde Fans https://www.msi.com/product/PC-component/MAG-PYLON.html
Als ik dit draadje mag geloven dan weer niet. Maar misschien te achterdochtig. Tevens ook geen ervaring met het flashen/updaten van de BIOS.
Maar nog steeds is mijn gewenste board niet in "max" versie verkrijgbaar. En misschien is t miscommunicatie van mijn kant, maar ik vroeg voor tips voor andere moederboarden. Een kast heb ik al. Ik moet sowieso wachten op salaris, dus gaat pas volgende maand worden dat er wat uitgegeven gaat worden. Ik wacht t rustig af en lees wel ff bij tegen die tijd. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:59
dikkehein schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:02:
[...]

Als ik dit goed lees, betekent dit dat de MAX boards "hoogst waarschijnlijk uiteindelijk" alle problemen fixen? ALS ze ook nog eens een stabiele BIOS uit kunnen brengen want ze hebben moeite met het probleem reproduceren.
Ik kan alleen geen MAX versie van het door mij gewenste mobo vinden. En die lijkt er ook niet te zijn/komen. MSI B450 MAX to be on stock this week..

Kan ik beter naar wat anders gaan kijken? De x570 (die kapot duur zijn en ik heb niets aan pcie 4)? Of De x470? Of nog iets anders?
Met de "Gaming Pro Carbon AC" heb ik zelf problemen, dus die raad ik niet aan. Maar je kan het altijd proberen en het moederbord retourneren als het niet goed werkt. Het vervangen van een moederbord is toch wel vervelend werk, en je hebt een tijdje je PC niet beschikbaar.

Zelf heb ik wel spijt van de upgrade, het is nu twee weken aanmodderen. Ik ben nu wel handig met het vervangen van de CPU. Als ik het over mocht doen wachtte ik een maand of 2 op de ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkehein
Delay schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:04:
[...]

Met de "Gaming Pro Carbon AC" heb ik zelf problemen, dus die raad ik niet aan. Maar je kan het altijd proberen en het moederbord retourneren als het niet goed werkt. Het vervangen van een moederbord is toch wel vervelend werk, en je hebt een tijdje je PC niet beschikbaar.

Zelf heb ik wel spijt van de upgrade, het is nu twee weken aanmodderen. Ik ben nu wel handig met het vervangen van de CPU. Als ik het over mocht doen wachtte ik een maand of 2 op de ervaringen van anderen.
Okee goed om te weten! Dank, ik wacht het rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zit vol interesse je referenties te lezen die deze bewering ondersteunen, er van uit gaande dat je Ryzen 3600/3600X/3700X/3800X/3900X/3950X bedoelde.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1