led strip laden in/uit faden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKBlikopener
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-05 19:35
Beste Tweakers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij mijn kleine project straks.
Ik wil graag ik de tuin en led strip in een pergola monteren. Deze moet dan reageren op beweging en enkel als het donker is. Tot zo ver is het ook prima te doen 😁👍
Nu wil ik alleen graag dat de strip niet hard aan knalt, maar gewoon rustig in fade. En het zou leuk zijn als hij ook weer rustig uit gaat, maar dat zie je zelf toch niet gebeuren dus heeft minder prioriteit.
Ik begrijp dat ongeveer iedereen hier het kan fixen met een Arduino, maar daar kan ik zelf helaas nog niks mee. Ik zie meer voor me dat ik bijvoorbeeld iets van een condensator oid er tussen soldeer om de spanning langzaam vrij te laten komen. Ik heb alleen geen idee welke component die echt moet zijn.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes, Levi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Normaal zou ik zeggen RC keten, maar leds gaan ineens aan bij een bepaalde spanning daarmee dat je beter de ledstrip via PWM aanstuurd

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@JKBlikopener Maar wat voor apparatuur je hebt is nog even geheim, of zo? :?

Om LED's te faden kun je inderdaad het beste PWM gebruiken. Liefst wel een lekker hoge frequentie, dan knippert het minder.

Maar het is de vraag hoeveel DIY je wilt toepassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 21-07-2019 17:14 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:35
Misschien moet je zoiets als dit nemen
https://www.birddogdistri...channel-fader-controller/
https://www.birddogdistri...b-rope-light-accessories/

[ Voor 22% gewijzigd door Mel33 op 21-07-2019 17:18 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKBlikopener
@Room42 Haha sorry, ik dacht gewoon aan een Alixpress lijstje van een standaard led strip van ongeveer 2m enkel warm wit, een led driver voor de spanning uiteraard. En er tussen een PIR voor de beweging en licht.

@Mel33 dat ziet er best handig uit ja! Lekker plug & play 🤗

Kijk ik kan best wat solderen en wat simpele spanningen berekenen. Maar het blijft best basic verder. Ik hoop dat het straks in een lasdoos in m'n schuur aan de wand kan met 230 er in een een aanstuur lijntje er uit voor de led.

[ Voor 40% gewijzigd door JKBlikopener op 21-07-2019 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Wat voor een soort LEDs ga je gebruiken? Een WS2812 strip kun je bv faden door de instensiteit van de componenten te laten "rampen"

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
JKBlikopener schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:09:
Ik begrijp dat ongeveer iedereen hier het kan fixen met een Arduino, maar daar kan ik zelf helaas nog niks mee. Ik zie meer voor me dat ik bijvoorbeeld iets van een condensator oid er tussen soldeer om de spanning langzaam vrij te laten komen.
Met een Arduino dit doen is vele malen eenvoudiger dan het met discrete componenten doen. Het is lang niet zo simpel als "gewoon een condensator o.i.d.". In principe kan het wel, maar je krijgt een raar effect omdat er eerst lange tijd niks lijkt te gebeuren en daarna de fade vrij snel gaat. Met een 150 Ohm weerstand, 0.5F supercapacitor en een 5mm ledje krijg je het effect dat de LED eerst 10 seconden geen licht geeft, en dan binnen 2 seconden het ledje opeens in-fade. Maar als je datzelfde wil met een LED strip zul je een veel grotere capacitor nodig hebben (en de keuze van de weerstand is dan ook wat problematischer).

Geen van de tot zover aangedragen oplossingen lijken me geschikt voor een LED-strip. Iedere praktische oplossing zal een microcontroller (zoals een Arduino) nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Tom-Z schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:09:
[...]

Met een Arduino dit doen is vele malen eenvoudiger dan het met discrete componenten doen. Het is lang niet zo simpel als "gewoon een condensator o.i.d.". In principe kan het wel, maar je krijgt een raar effect omdat er eerst lange tijd niks lijkt te gebeuren en daarna de fade vrij snel gaat. Met een 150 Ohm weerstand, 0.5F supercapacitor en een 5mm ledje krijg je het effect dat de LED eerst 10 seconden geen licht geeft, en dan binnen 2 seconden het ledje opeens in-fade. Maar als je datzelfde wil met een LED strip zul je een veel grotere capacitor nodig hebben (en de keuze van de weerstand is dan ook wat problematischer).

Geen van de tot zover aangedragen oplossingen lijken me geschikt voor een LED-strip. Iedere praktische oplossing zal een microcontroller (zoals een Arduino) nodig hebben.
Lijkt me niks, in die tien seconden ben je al via de tuindeur richting kroeg in de stad en weer terug via tuindeur het huis in en is het nog niet aangegaan, sta je alsnog in het donker te kloten :9

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKBlikopener
Bedankt voor jullie reacties. Mijn vermoeden is genoeg bevestigd, ik moet maar eens gaan aan de bak gaan met een Arduino.
Gelukkig is er een collega op mijn werk die werkelijk alles kan met deze units, dus goeie hulp is gelukkig vlakbij.
Joe!
Pagina: 1