Toon posts:

Hoe werkt 090x nummer routering bij VoIP apps?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zit met een vraagstuk waar ik zelf niet uit kom, dus ik hoop op experts hier op het forum :).
Sinds begin van dit jaar ontving ik van meerdere klanten die een VoIP app op hun iPhone gebruiken, het signaal dat zij sommige 090x-nummers niet kunnen bereiken, waar ze dat voorheen wel konden.

Ik ben daarom nu zelf even de proef op de som gaan nemen en heb in de App store een willekeurige VoIP app gedownload en opgewaardeerd met wat credits. In de app die ik heb gedownload kon ik gewoon zelf de Caller ID meesturen naar eigen wens, dus heb verschillende varianten ingevuld (zowel 06- als vaste nummers).

Nu valt me op: een hele reeks nummers gaat inderdaad niet goed. Je hoort één keer een overgangstoon, en vervolgens verbreekt de verbinding weer. Bij anderen hoor je één keer een overgangstoon en krijg je een engelse melding: "This service can not be reached from your connection." (heb me overigens laten vertellen dat dit een boodschap van KPN is).

Het meest opvallende vind ik echter dat er ook een hele reeks weer wel goed gaat, zoals het nummer van de OV-chipkaart (0900-0980), of het nummer van 9292OV (0900-9292).

Ik kan de clue dus zelf niet vinden waarom het ene nummer wel via dezelfde app bereikbaar is en de andere niet.
Vandaar dus mijn vraag: iemand hier verstand van? En hoe zorg ik voor die klanten dat ze wel alles kunnen bereiken?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-10 19:00
Welke app heb je gebruikt? Gaat het om een eigen Voip server? Of gewoon aparte sip accounts van een provider? Welke provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
king006 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:05:
Welke app heb je gebruikt? Gaat het om een eigen Voip server? Of gewoon aparte sip accounts van een provider? Welke provider?
Het was een app in de App store waarmee je ook gesprekken kon opnemen, Call recorder uit mijn hoofd. Wat ik hiervan zie als ik naar de Terms of Service kijk, gaat dit via hosting van http://www.plivo.com.
Als ik op hun site kijk, zie ik dat zij wereldwijd telefonie verzorgen en dus verbinding leggen naar nummers uit de hele wereld.

Wat ik vooral gek vind, is dat het ene nummer wel gewoon werkt via één en dezelfde app, en het andere nummer niet, terwijl het allebei met 0900 begint. Dat zou dan toch geen verschil moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 20:07
Dit is een instelling in de centrale via welke de app uit probeert te bellen. Het is mogelijk vrij granulair te regelen wat men wel en niet kan bellen.
Als ik op die site kijk naar het prijsmodel denk ik dat 0900 servicenummer een addon is die je aan en uit moet zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sjaft schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:56:
Dit is een instelling in de centrale via welke de app uit probeert te bellen. Het is mogelijk vrij granulair te regelen wat men wel en niet kan bellen.
Als ik op die site kijk naar het prijsmodel denk ik dat 0900 servicenummer een addon is die je aan en uit moet zetten?
Hoe zeker is het dat dit door de centrale komt waaraan de app gekoppeld is? Want daar staat namelijk alles gewoon op aan, dus toegestaan. Er zijn geen specifieke blokkades ingesteld voor nummers.

En mijn vermoeden is dat het toch op een ander punt wordt geblokkeerd, want als ik een 06-nummer meegeef als Caller ID, dan krijg ik soms weer dat bandje met KPN tekst: "This service can not be reached from your connection", en als ik een vast nummer mee stuur, dan krijg ik gewoon verbinding.

Dus de verbinding komt in beide gevallen wel tot stand, maar de ene keer krijg ik een soort 'weigering', de andere keer komt hij er gewoon doorheen. Ik snap niet goed waar het nu mis gaat.

Overigens zijn er dus ook nog een hele hoop nummers waarbij je niet eens een 'foutmeldingsbandje' te horen krijgt, maar waar de verbinding dus gewoon verbreekt na één keer over gaan. Ik kan het in ieder geval moeilijk verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaft
Welke app is het precies? En hoe config je deze voor gebruik? Sip gegevens van je eigen centrale? Kan ook nog zo zijn dat ze anders routeren als je CLID mobiel of vast is.. de vraag is wie het doet, maar dan is er meer info nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sjaft schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:18:
Welke app is het precies? En hoe config je deze voor gebruik? Sip gegevens van je eigen centrale? Kan ook nog zo zijn dat ze anders routeren als je CLID mobiel of vast is.. de vraag is wie het doet, maar dan is er meer info nodig :)
Ik ben dus zelf bezig met een app via het platform van Plivo. Dus ik test het nu uit op een bestaande app die er ook gebruik van maakt, call recorder.

Of ze anders routeren kan ik zelf niet terugvinden in die app. Maar lijkt mij toch wel als ik de ene keer een foutmelding krijg en de andere keer gewoon verbinding krijg.
Of is er één provider van alle 090x nummers die iets blokkeert? Kan wellicht ook e.e.a. verklaren..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaft
Heb m even geïnstalleerd en lijkt er op dat hij confirmed dat het nummer wat je invoert van jou is met een SMS. Vervolgens wordt het gesprek vanuit hun platform opgezet naar de ontvanger en sturen ze enkel jou nummer mee als CLID. Je hebt verder geen inzicht hoe alles aan hun kant geconfigureerd staat, dus het kan erg veel redenen hebben... Contact opnemen met hun support kan verhelderend zijn wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Betamax-providers geven soms korting op basis van je caller-id, zie bv. hier (vul destination NL in). Die gesprekken moeten dus op een andere manier worden gerouteerd.

Anveo heeft een heel uitgebreide lijst met voip-routes online staan, maar daarin staan slechts twee routes voor 0900-nummers (allebei via Belgacom ICS) en kunnen het verschil niet verklaren. Betamax zal dus een andere routelijst gebruiken dan Anveo. Je zou die routing lijst van je eigen VOIP-provider moeten achterhalen om dit verder te analyseren.

[ Voor 4% gewijzigd door GlowMouse op 21-07-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties, ga eens kijken of ik nog de routering kan achterhalen.
GlowMouse schreef op zondag 21 juli 2019 @ 21:51:
Betamax-providers geven soms korting op basis van je caller-id, zie bv. hier (vul destination NL in). Die gesprekken moeten dus op een andere manier worden gerouteerd.

Anveo heeft een heel uitgebreide lijst met voip-routes online staan, maar daarin staan slechts twee routes voor 0900-nummers (allebei via Belgacom ICS) en kunnen het verschil niet verklaren. Betamax zal dus een andere routelijst gebruiken dan Anveo. Je zou die routing lijst van je eigen VOIP-provider moeten achterhalen om dit verder te analyseren.
Maar kan het dan zijn dat bepaalde 0900-nummers dan niet bereikbaar zijn bij een bepaalde routering? Want als je bij het ene 0900-nummer gewoon verbinding krijgt, bij de ander helemaal niets hoort, en bij de ander een bandje met foutmelding van KPN te horen krijgt, lijkt het mij dat KPN dan misschien bepaalde routings blokkeert?
Pagina: 1