Pc crashed, nu geen beeld meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-01 17:07
Beste mensen,

Onlangs zat ik op mijn computer het nieuws te lezen, wanneer plotseling mijn scherm wit werd met vele zwarte verticale strepen erdoorheen.
Ik heb mijn pc uitgedaan en dan weer aangedaan, maar toen had ik helemaal geen beeld meer. Ik heb mijn videokaart er al uitgehaald, schoongemaakt en erin gedaan, maar helaas geen succes. Ik heb mijn HDMI kabel vervangen en ook in de HDMI port van de CPU gedaan, maar dit hielp ook niet. Toen ik de pc startte zonder videokaart, hoorde ik het 5 keer piepen. Ik weet niet waar het aan ligt. Alvast bedankt voor de hulp.

Cpu: i3 6100
Moederbord: gigabyte hm110
Videokaart: AMD 280x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 beeps is volgens Gigabyte een CPU error:
https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/816

Zou dus een defecte CPU kunnen zijn, maar aangezien CPU's normaal gesproken niet snel kapot gaan, is het ook niet ondenkbaar dat het moederbord het probleem is.

Toen je de HDMI kabel in het moederbord hebt gedaan, had je toen wel de videokaart uit de pc? Wanneer je dit doet wanneer de videokaart nog in de pc zit, krijg je sowieso geen beeld, tenzij je in de BIOS van het moederbord ooit aan hebt gegeven om de iGPU ook in te schakelen. Maar deze optie staat standaard eigenlijk altijd uit.

Wat zijn de volledige specificaties van de pc? Stel dat het moederbord kapot is, en je pc werkt weer na deze vervangen te hebben, maar de oorzaak van dat defect is een brakke voeding, dan bestaat de kans dat een nieuw moederbord ook zo weer kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@hondaap Welke voeding gebruik je en hoe oud(2e hands of nieuw gekocht) merk en type

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:31:
5 beeps is volgens Gigabyte een CPU error:
https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/816

Zou dus een defecte CPU kunnen zijn, maar aangezien CPU's normaal gesproken niet snel kapot gaan, is het ook niet ondenkbaar dat het moederbord het probleem is.

Toen je de HDMI kabel in het moederbord hebt gedaan, had je toen wel de videokaart uit de pc? Wanneer je dit doet wanneer de videokaart nog in de pc zit, krijg je sowieso geen beeld, tenzij je in de BIOS van het moederbord ooit aan hebt gegeven om de iGPU ook in te schakelen. Maar deze optie staat standaard eigenlijk altijd uit.

Wat zijn de volledige specificaties van de pc? Stel dat het moederbord kapot is, en je pc werkt weer na deze vervangen te hebben, maar de oorzaak van dat defect is een brakke voeding, dan bestaat de kans dat een nieuw moederbord ook zo weer kapot gaat.
Ik heb de HDMI kabel erin gedaan zowel toen de videokaart erin als eruit lag, zonder enig resultaat. Ik heb helemaal niks van beeld, dus ik kan de BIOS ook niet in. Het piepen gebeurde overigens alleen toen de videokaart niet aangesloten was.

De voeding is een antec VPF450 450W.
Ram is crucial-ct2k4g4dfs8213

Het enige onderdeel wat ik tweedehands heb gekocht was mijn videokaart, de rest is nieuw. De pc heb ik nu al volgens mij 3 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door hondaap op 21-07-2019 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
Hackus schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:34:
@hondaap Welke voeding gebruik je en hoe oud(2e hands of nieuw gekocht) merk en type
Antec VPF450 450W, 3 jaar oud en nieuw aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

(PSU is jong en niet slecht) zonder videokaart op de iGPU van de i3-6100 ?
denk dat je X280 minder/kapot gaat. recent driver update gedaan ?(oude driver gebruiken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
Hackus schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:52:
(PSU is jong en niet slecht) zonder videokaart op de iGPU van de i3-6100 ?
denk dat je X280 minder/kapot gaat. recent driver update gedaan ?(oude driver gebruiken)
Recent geen driver updates gedaan. Ik was rustig het nieuws aan het lezen toen plotseling het scherm zo werd. Aan de beeldscherm ligt het ook niet, want dat heb ik al uitgetest.
Als ik de videokaart loskoppel, de hdmi in de moederbord doe en de pc opstart hoor ik 5 piepjes en heb ik alsnog geen beeld. Als ik de videokaart erin laat hoor ik de 5 piepjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Probeer eens met 1 ram module in 1e bankje naast cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
Hackus schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:32:
Probeer eens met 1 ram module in 1e bankje naast cpu
Nog steeds niks helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Andere voeding proberen, andere 1151 CPU

[ Voor 21% gewijzigd door Hackus op 22-07-2019 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Beeldscherm doet het wel aan een andere pc?

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
Fanaat schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:43:
Beeldscherm doet het wel aan een andere pc?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
Hackus schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:21:
[...]

Andere voeding proberen, andere 1151 CPU
Ik heb helaas geen andere voeding of processor beschikbaar... Wat kan ik het beste doen? Nieuwe aanschaffen kan, maar liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

misschien in V&A vragen of iemand uit je regio kan helpen met onderdelen lenen/testen.
link die ik heb gestuurd is niet te duur en als het dan ook niet goed werkt, krijg je dat geld ook wel weer terug bij verdere verkoop... geef maar optie. je bent beperkt als je zelf geen onderdelen(op reserve) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 15:53

ikt

Hoe ziet de koeler van je processor eruit? Het kan zijn dat de boel oververhit is geraakt, wellicht door stofvorming in je processorkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ikt schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:33:
Hoe ziet de koeler van je processor eruit? Het kan zijn dat de boel oververhit is geraakt, wellicht door stofvorming in je processorkoeler.
mag hopen dat iemand dit als 1e nakijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
Hackus schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:49:
misschien in V&A vragen of iemand uit je regio kan helpen met onderdelen lenen/testen.
link die ik heb gestuurd is niet te duur en als het dan ook niet goed werkt, krijg je dat geld ook wel weer terug bij verdere verkoop... geef maar optie. je bent beperkt als je zelf geen onderdelen(op reserve) hebt.
Ik heb die CPU gekocht van je link, maar ik krijg nu weer 5 piepen te horen als de videokaart er niet in zit. Als de videokaart er wel in zit krijg ik die piepen niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hondaap schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:08:
[...]

Ik heb die CPU gekocht van je link, maar ik krijg nu weer 5 piepen te horen als de videokaart er niet in zit. Als de videokaart er wel in zit krijg ik die piepen niet te horen.
krijg je beeld met de videokaart aangesloten op je scherm ?
heb je wel een Intel graphics driver ?
anders lijkt het meer je moederbordje te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
Hackus schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:13:
[...]

krijg je beeld met de videokaart aangesloten op je scherm ?
heb je wel een Intel graphics driver ?
anders lijkt het meer je moederbordje te zijn
Geen beeld.
Heb volgens mij wel een Intel graphics driver.
Wat me wel opvalt is dat als de videokaart er wel in zit ik het aan-piepje van de computer niet te horen krijg. Dat piepje dat je zeg maar een keer te horen krijgt als je je pc aan doet.

Raad je me aan een nieuwe moederbord te kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door hondaap op 01-08-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hoort gewoon beeld te krijgen zonder videokaart. zal wel raar zijn als er 2 CPU's kapot zijn. ff alle stekkers goed nakijken, en aandrukken, en dan zou ik een ander MB proberen als alles hierboven niet heeft geholpen

Pagina: 1