Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geheugen onstabiel (ryzen 3600/corsair 3200MHz/B450)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.082 views

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09-03 16:38
Beste Tweakers,

Ik heb ruim een week geleden een nieuwe PC in elkaar gezet https://tweakers.net/gallery/299902/inventaris/ samen met mijn oude GTX 1060. Deze heb ik 3-4 dagen zonder problemen gebruikt met precision boost voor de CPU en XMP op 3200 MHz voor de RAM aan. Sindsdien blijft de PC herhaaldelijk crashen. De BSOD's geven verschillende codes aan, voornamelijk memory management, maar het wisselt.. Ik heb zelf al even geprobeerd te troubleshooten, maar dat heeft niet mogen baten. Drivers zijn netjes up to date, sfc scannow geeft ook aan dat windows in orde is, en het leek me sowieso al vreemd als er nu al sprake van corruptie zou zijn. Ondertussen heb ik ook al geprobeerd het geheugen iets terug te klokken, maar ook daarmee blijven de crashes gebeuren.

Moet ik maar gelijk mijn RAM terugsturen en garantie claimen, of kan ik zelf nog iets doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Ander XMP profiel instellen, bijvoorbeeld 2933, of handmatig de geheugeninstellingen invoeren adhv de Ryzen DRAM calculator.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer een beetje extra voltage op je geheugen. Kans is vrij groot dat het dan stabiel draait. Dan zal je daarna moeten gaan spelen met de timings.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sytheon
Ik zal eens even spelen met de instellingen. Het staat nu al op 1.38 volt. In ieder geval bedankt.

Los daarvan, is het niet gewoon vrij gek dat het niet draait op de snelheden dat het verkocht wordt? Ik merk namelijk (bijvoorbeeld in CEMU) dat het wel merkbaar soepeler loopt op 3200 en zou het jammer vinden als ik moet onderklokken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sytheon schreef op zondag 21 juli 2019 @ 12:39:
Ik zal eens even spelen met de instellingen. Het staat nu al op 1.38 volt. In ieder geval bedankt.

Los daarvan, is het niet gewoon vrij gek dat het niet draait op de snelheden dat het verkocht wordt? Ik merk namelijk (bijvoorbeeld in CEMU) dat het wel merkbaar soepeler loopt op 3200 en zou het jammer vinden als ik moet onderklokken.
Nee, dat gebeurd gewoon met een nieuw platform. Er zijn genoeg voorbeelden te geven van nieuwe platform launches waar het begin vol met problemen zit. Met bios updates zal het meeste gefikst worden.

Desnoods negeer je de RAM instellingen. Je hebt een GTX1060, misschien win je twee frames in de meeste games. Het is niet bijzonder relevant. Later met een volwassen bios, kan je dan je XMP profiel aanzetten. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-01 17:22

E65

Aka Thunderstorm65

Misschien voor de zekerheid even testen met memtest.
Wel een aantal passes laten draaien.

Doet graag mooie dingen met geluid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sytheon
Oke, duidelijk. Dan zet ik hem even wat lager en kijk ik later nog wel een keer.

Sowieso nog even testen met memtest later.

En ik je hebt waarschijnlijk gelijk met de maximaal twee frames voor de meeste applicaties, maar CEMU specifiek (emulator, voornamelijk cpu gelimiteerd), lijkt er toch duidelijk op te reageren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 31-03 18:05
Zet je geheugen inderdaad voor nu nog even lager. Ik heb toevallig dezelfde combinatie CPU/MB/RAM als jij aangeschaft en ben twee dagen bezig geweest om t draaiende te krijgen. MSI's BIOS voor de B450 borden zijn inmiddels notoir onstabiel op de Ryzen 3000 processors. Vooralsnog draait mijn geheugen nu op 2133, en ik ben bang als ik XMP aanzet hij weer terugvalt naar probleemstatus. Wachten op de BIOS updates is op het moment de enige optie denk ik.

Zie ook deze reddit thread van MSi over de B450 Tomahawk (ander moederbord, zelfde platform): https://www.reddit.com/r/...msi_b450_tomahawk_update/

De rest van de subreddit staat vol met klachten over hetzelfde issue.

Tadaaa

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 25-03 21:13
Gelukkig start het nog op. Bij mij heeft een stick het na 6 dagen opgegeven.

Wel dan 3000mhz cl16 op XMP profiel.(2x8Gb)
Ryzen 7 3700x
MSI X470 Gaming Plus

Van hetzelfde geheugen met r5 1600x met een kit 2x16GB 2400mhz op 2666mhz 70 dagen uptime halen.

In dit geval zou ik het terugsturen.

• Fresno
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 02-04 18:49
Ik zoek een? Moederbord voor AMD Ryzen 3600
Een update van een bestaande pc, waarbij de Intel 4590 vervangen gaat worden door de nieuwe AMD 3600. PC wordt gebruikt voor gamen en dagelijks internet gebruik. Wordt niet overclocked

Onder de €200 voor het mobo
Rest van de zaken zijn al aanwezig/aangeschaft. Coolermaster koeler, M.2 SSD 240 gb, Crucial sport DDR4 2x8 gb.

Niet duidelijk meer wat te kopen?

We kunnen zelf een pc in elkaar zetten, flashen van BIOS, maar verder technisch niet kundig genoeg?
Willen set die probleemloos na installatie kan draaien, zonder problemen met temperaturen, BSOD's,

Zelf al een selectie gemaakt:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming 4€ 174,79€ 174,79
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 143,-€ 143,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus€ 184,99€ 184,99
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus€ 118,50€ 118,50
1MoederbordenMSI X570-A Pro€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,28

Lees echter veel problemen bij diverse MOBO's en voor mij is niet duidelijk meer welke ik het beste kan kopen, met zo laag mogelijke kans op problemen.

Over elk MOBO lees ik op het forum wel weer zaken die zorgen voor technische hoofdbrekens.
Bij de nieuwe X570 borden lijken deze problemen niet, of minder voor te komen. Mijn vraag is dan ook of ik voor het duurdere X570 bord moet gaan, waarbij ik de vele mogelijkheden onbenut laat, of toch een €30-50 goedkoper mobo kan aanschaffen.

Wie kan hier een goed advies geven.

Alvast dank.

• Sytheon
Volgens mij zijn de problemen voornamelijk met de MSI moederborden. Die kwamen, i.c.m. oudere processors over het algemeen beter uit de reviews en hebben een handige bios flashback, maar draaien dus niet zo lekker met de nieuwe generatie Ryzens.

Moederborden van andere merken lijken het over het algemeen wel te doen, maar dan moet je dus wel zorgen dat je de BIOS kunt flashen (evt door de verkoper).

Ik heb zelf de B450 gaming pro carbon AC, ik heb problemen met XMP, kan het RAM niet stabiel krijgen boven stock, maar los daarvan geen boot- of temperatuurproblemen. Zit te twijfelen of ik hem ruil of gok dat het wordt opgelost met een BIOS update

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@Fresno FF wachten op de Max versies. die zijn Zen2 geschikt en hebben ruime BIOS.
(zou begin volgende week uitgeleverd worden)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Fresno
Is de max versie van de oude mobo's, zoals B450 series?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

Fresno schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:49:
Is de max versie van de oude mobo's, zoals B450 series?
B450 Max ja

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Fresno
Mooi, bedankt dan wachten we nog even af. Het is toch veel te warm om op zolder te gamen....vorlopig.😊

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 30-03 11:21

Turismo

Me Grimlock

Sytheon schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:38:
Volgens mij zijn de problemen voornamelijk met de MSI moederborden. Die kwamen, i.c.m. oudere processors over het algemeen beter uit de reviews en hebben een handige bios flashback, maar draaien dus niet zo lekker met de nieuwe generatie Ryzens.

Moederborden van andere merken lijken het over het algemeen wel te doen, maar dan moet je dus wel zorgen dat je de BIOS kunt flashen (evt door de verkoper).

Ik heb zelf de B450 gaming pro carbon AC, ik heb problemen met XMP, kan het RAM niet stabiel krijgen boven stock, maar los daarvan geen boot- of temperatuurproblemen. Zit te twijfelen of ik hem ruil of gok dat het wordt opgelost met een BIOS update
Al geprobeerd met handmatige instellingen, dus geen XMP profiel? Bij mij werkt XMP ook niet goed, als ik dat instel maakt niet uit welke speed leid dat tot verschillende soorten BSOD's zoals memory_management en van alles en nog wat.

En dan hoef ik nog niet eens iets heftigs te doen op de pc, sterker nog het komt vaker voor bij idle en als ik beetje browse.

Wat bij mij de truuk was om de speed handmatig in te stellen bij mij max 3000 en de timings, maar volgens mij is hetgeen wat volgens mij de echte oplossing is door in advanced memory de Power down mode disabled te zetten en Proc OCDT op 60 ohm te zetten, die waarde kan nog verschillen per memory, kan je hier meer over lezen https://www.reddit.com/r/...afe_value_for_procodt_on/
https://adoredtv.com/comm...e-on-picky-ryzen-systems/

Schijnbaar moet je tussen de 40-60 blijven, Hynix modules schijnen 60 ohm fijn te vinden.

Sorry voor de offtopic, maar het lijkt me wel goed om te weten dat je met Ryzen het niet altijd out-of-the-box wil werken, en je soms wat meer moet verdiepen.

[Voor 7% gewijzigd door Turismo op 23-07-2019 18:23]

Werkbak

• Sytheon
Turismo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:16:
[...]

Al geprobeerd met handmatige instellingen, dus geen XMP profiel? Bij mij werkt XMP ook niet goed, als ik dat instel maakt niet uit welke speed leid dat tot verschillende soorten BSOD's zoals memory_management en van alles en nog wat.

En dan hoef ik nog niet eens iets heftigs te doen op de pc, sterker nog het komt vaker voor bij idle en als ik beetje browse.

Wat bij mij de truuk was om de speed handmatig in te stellen bij mij max 3000 en de timings, maar volgens mij is hetgeen wat volgens mij de echte oplossing is door in advanced memory de Power down mode disabled te zetten en Proc OCDT op 60 ohm te zetten, die waarde kan nog verschillen per memory, kan je hier meer over lezen https://www.reddit.com/r/...afe_value_for_procodt_on/
https://adoredtv.com/comm...e-on-picky-ryzen-systems/

Schijnbaar moet je tussen de 40-60 blijven, Hynix modules schijnen 60 ohm fijn te vinden.

Sorry voor de offtopic, maar het lijkt me wel goed om te weten dat je met Ryzen het niet altijd out-of-the-box wil werken, en je soms wat meer moet verdiepen.
Zelf de snelheid en timings instellingen heb ik wel geprobeerd, zonder veel geluk. Verder dan dat was ik nog niet gekomen. Ik ga eens kijken of dat wel werkt zodra ik tijd heb. Alvast bedankt!

• InEtVa
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 02-04 19:09
Sytheon schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:38:

Voor alle merken geldt dat er mensen zijn met problemen met de Ryzen 3000 series, en ook dat er mensen zijn zonder problemen. Ik draai een Ryzen 3900x (met overclocked RAM) bijvoorbeeld zonder een centje pijn op een MSI X470 Gaming Pro Carbon. Is een beetje hit-or-miss op dit moment lijkt het.

• vochtige
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 04-03 18:38
Ik zit nu in eenzelfde situatie.

Ik gebruik dezelfde corsair sticks en krijg ze tot hiertoe stabiel op mijn asrock B450m pro4 op 2933mhz en 1.35V .
Op 3200mhz viel mijn pc gewoon uit tijdens een potje apex. Nadien de underclock gedaan en zeker 2 uurs pubg gespeeld zonder problemen.

Ik zou best apex nog eens moeten testen op 2933mhz, maar het zijn van die "anti-gaming-dagen". :)

Van mijn vorige pc heb ik nog 2x8 gb 2400mhz latjes liggen, de vraag is natuurlijk of ik ze niet gewoon terug opstuur en mijn oude gebruik.

Ryzen 7 2700x, Asrock B450m pro4, 16gb ram 3200mhz, gigabyte 1060 3gb SC | Lenovo Y50-70, i7-4700HQ, 16Gb, 500Gb Samsung 840 SSD, nvidia GTX 860m | Xiaomi Mi A2 lite 4gb

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, dat zit je niet. Je hebt een ander moederbord van een andere fabrikant.

Als je vraag geen eigen topic waard is (met eigen onderzoek en voldoende eigen info) is het zeker geen schop van andermans topic waard. Dicht.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True