Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC ± €600-800 (Mini-ITX / 1080p / 144Hz)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zfferson
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-04-2024
Hallo allemaal!

Na pakweg 15 jaar geen (game) PC te hebben gehad ben ik op zoek naar een leuke game PC om een oude hobby weer op te pakken. Spelen via Parsec cloud gaming of op mijn macbook met windows geboot van een externe SSD is het uiteindelijk toch niet helemaal. Tijd voor een investering dus.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem ga ik voornamelijk gebruiken om te gamen. Op het moment is DayZ de enige game waarvan ik zeker weet dat ik het ga spelen. Voor de rest moet ik nog gaan ontdekken wat voor spellen er tegenwoordig allemaal zijn! Ik heb in het verleden games zoals WoW, Diablo, Age of Empires en CoD gespeeld. Erg gevarieerd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€600-800. Het budget is eventueel flexibel, mits daar een goede reden voor is. Wel wil ik niet direct all-out aangezien in nog niet weet hoeveel tijd ik uiteindelijk aan deze hobby ga besteden!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB00

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na het afwegen van 1080p - 1440p en 60Hz - 144Hz en mijn budget denk ik dat 1080p 144Hz het meest realistisch is en een mooie nieuwe ervaring. 144Hz omdat ik na jaren crappy gamen graag weggeblazen wil worden door nieuwste techniek. Natuurlijk hoeft het niet constant 144Hz te zijn maar wel 60+ graag. 1080p omdat 1440p i.c.m. 144Hz niet binnen mijn budget past en ik verder de monitor ook alleen ga gebruiken voor te gamen. Dan lijkt mij 1080p voldoende.

Verder zou ik het natuurlijk wel op prijs stellen als het systeem niet te veel lawaai maakt, maar ik heb geen idee waar dit allemaal van af hangt en wat momenteel een acceptabel niveau is.

Momenteel heb ik een 1080p 60Hz monitor. Deze wil ik in de komende maanden vervangen voor een 1080p 144Hz monitor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb mijn oog laten vallen op een Mini-ITX case (NZXT h200). Dit om meerdere redenen:
  1. Mooi, minimalistisch ontwerp
  2. Ik heb vrij weinig plek rond mijn bureau
  3. Af en toe wil ik mijn PC (gemakkelijk) mee kunnen nemen om bij vrienden een dag/avond te gamen
Ik ben er mij van bewust dat dit eventueel de samenstelling duurden en/of lastiger maakt.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ondanks dat ik mij de afgelopen maanden redelijk ingelezen heb in in de huidige componenten op de markt ben ik natuurlijk niet helemaal zeker van mijn eigen samenstelling. Mijn eigen samenstelling is op basis van:
  • Tweakers Best buy guides
  • Veel Youtube videos
  • Reddit r/buildapcforme r/buildapc
Daarom zou ik graag feedback willen hebben over mijn samenstelling en voornamelijk over het geheugen, de voeding en of de combinatie van de processor en videokaart een beetje evenwichtig is. Mijzelf kennende ga ik deze PC in de toekomst niet snel upgraden, dus ik ga voor een evenwichtige build waar ik de komende jaren met redelijke prestatie van kan genieten.

Dit heb ik momenteel zelf samengesteld

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 104,90€ 104,90
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G€ 242,90€ 242,90
1BehuizingenNZXT H200 Zwart€ 77,05€ 77,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 73,80€ 73,80
1VoedingenCorsair SF450€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 693,50

Alvast bedankt!

Alle reacties

• DanDGT
  • Laatst online: 13-11 17:35
Ziet er netjes uit. Bizar dat de 2600 voor nog maar €105,- te krijgen is.

Houdt er rekening mee dat je in combinatie met die case en psu verlengkabels nodig hebt voor de 24 pin moederbord en 8 pin cpu voedingkabels. Dat maakt je voeding weer €20,- duurder. Misschien handiger om voor ATX te gaan in dit geval (bv. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Ik denk wel dat 144hz vrij ambitieus is voor deze setup.

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Je zegt dat je de PC graag wilt meenemen en weinig ruimte hebt op je bureau. De kast die je nu hebt gekozen is ca 25L. Ik denk dat je componenten prima in de Fractal Design Node 202 passen. Deze is slechts 10L (tip: kijk ook op Amazon, hij staat niet in de pricewatch voor Amazon). Dan komen er wel een paar tientjes bij voor een koeler, omdat de stock koeler van Ryzen te hoog is. Aan jou of je wilt investeren in een verschil van 15L.

• zfferson
Houdt er rekening mee dat je in combinatie met die case en psu verlengkabels nodig hebt voor de 24 pin moederbord en 8 pin cpu voedingkabels. Dat maakt je voeding weer €20,- duurder. Misschien handiger om voor ATX te gaan in dit geval (bv. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W
Bedankt voor de tip!
Ik denk wel dat 144hz vrij ambitieus is voor deze setup.
Inderdaad. Is het i.c.m. Freesync wel nog een waarneembaar voordeel als ik ±90-100Hz haal? Misschien heb ik met 60hz ook wel genoeg.
Je zegt dat je de PC graag wilt meenemen en weinig ruimte hebt op je bureau. De kast die je nu hebt gekozen is ca 25L. Ik denk dat je componenten prima in de Fractal Design Node 202 passen. Deze is slechts 10L (tip: kijk ook op Amazon, hij staat niet in de pricewatch voor Amazon). Dan komen er wel een paar tientjes bij voor een koeler, omdat de stock koeler van Ryzen te hoog is. Aan jou of je wilt investeren in een verschil van 15L.
Bedankt voor je reactie. Ik ga het een uitzoeken!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Met Free/G-Sync zijn dingen als screen tearing en flikkeren verleden tijd.
een 144Hz Freesync paneel heeft wel degelijk baat bij framerates van 90~100 fps, het zit boven de 60 en door de Freesync heb je geen last van tearing enzo :)

Je RAM kan wellicht nog een tikkie sneller als je echt elke fps eruit wilt persen.

Let wel bij zo'n kastje van 10L dat koeling een enorme uitdaging gaat worden, de airflow is nu eenmaal een stuk minder, al lijkt het bij deze specifieke case wel mee te vallen met een rooster voor de GPU aan de onderkant. Ik kan het in de pricewatch niet vinden maar houd er ook rekening mee dat een ATX voeding misschien niet past in zo'n platte kast en dat je een PCIe riser nodig hebt om je GPU aan te sluiten, mits de fabrikant die niet meelevert natuurlijk.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:54
Raad aan dit te lezen voor je een b450 bord met een Zen2 (3600, 3700, ...) processor aanschaft.:
Reddit: Stop recommending MSI B450 motherboards for Ryzen 3 without a disclaimer
MSI: Gaming motherboard forum
Zelf veel boot problemen met een Ryzen 3600 op een b540 Gaming Pro Carbon AC.

• zfferson
Je RAM kan wellicht nog een tikkie sneller als je echt elke fps eruit wilt persen.
Betekent dit dat ik de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 moet nemen? Of een heel ander type?
Let wel bij zo'n kastje van 10L dat koeling een enorme uitdaging gaat worden, de airflow is nu eenmaal een stuk minder, al lijkt het bij deze specifieke case wel mee te vallen met een rooster voor de GPU aan de onderkant. Ik kan het in de pricewatch niet vinden maar houd er ook rekening mee dat een ATX voeding misschien niet past in zo'n platte kast en dat je een PCIe riser nodig hebt om je GPU aan te sluiten, mits de fabrikant die niet meelevert natuurlijk.
Klopt. En voor een first time builder lijkt mij iets meer ruimte ook wel prettig. Als ik voor de NZXT h200 ga lees ik op internet vooral de aanbeveling om voor een SFX te gaan.
Raad aan dit te lezen voor je een b450 bord met een Zen2 (3600, 3700, ...) processor aanschaft.:
Ik ga nog voor een Ryzen 5 2600. Dan is dit niet aan de orde als het goed is? Of bedoel je voor de toekomst gericht?

Thanks!
Pagina: 1