Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Philips P3105 harddisk aan het overlijden! wat ga ik doen?

Pagina: 1
Acties:

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Zo zit je s avonds op de bank. Vrouw lief kijkt TLC dus ga ik wat hobbyen. Ik start de Philips P3105 en wil daarmee gaan stoeien, kijken of ik de boel nog ergens wat vlotter kan maken.

Toen ik de pc kocht was de harde schijf "kapot" (originele Miniscribe 8405XT). Deze werd consequent verkeerd of niet geparkeerd en de stappenmotor zat vast. Stappenmotor geolied, opnieuw een format er overheen en het systeem was weer werkend. PC Dos 5.02 er op en vanuit MS Dos 7 wat utilities gekopieerd, waaronder scandisk. Je weet wel, die je altijd oversloeg bij het starten van windows.

Tijdens de eerste scandisk ronde had ik wat bad sectors. Daarna kranten er nauwelijks meer bij.

Vandaag probeer ik qram te installeren en deze werkt niet na de installatie. Ik draai scandisk en op dit moment zit ie op 22% met 50 nieuwe bad sectors. Ook de programmabestanden van qram zijn geraakt. Logische dat het niet werkte dus. Conclusie: De schijf heeft zijn beste tijd gehad. De teller bad sectors loopt verder op, dus de schijf is onbetrouwbaarder dan ooit.

Wat nu?

Iedereen met geld te veel struint ebay af en zoekt naar een andere, nog werkende XTA schijf. Aardig zeldzaam.

Als ik een werkende MFM op voorraad had liggen zou ik die gebruiken, maar die heb ik niet. Wel de controller dus ik zou een dergelijke schijf kunnen zoeken.

De makkelijkste optie is te gaan voor een XT-IDE naar compactflash.

Of zo doordraaien, en de inhoud van de harde schijf kopieren naar een "goede" schijf op een andere computer met laplink kabel... En zien waar het schip strand.

Welke optie zou jij kiezen?

(deze computer is museumwaardig dus nee, deze ouwe meuk gaat voorlopig niet weg).

Nog een bonusvraag:

De computer is nu nog volledig origineel. Oké de originele ATI Small Wonder heb ik tijdelijk omgeruild met een Trident 8800 om vga aan een moderne monitor te knopen, die hoge piep werd ik gek van.

Nu heeft deze pc een 8mhz 80c88 processor. In mijn kast ligt een NEC V20 welke op 8MHZ is ontworpen. Wisselen of niet?

De overgebleven processor gaat op een merkloze Turbo XT plank, dus het is een redelijk definitieve wissel.

(ik ga even bedroefd verder kijken hoe scandisk de bad secrors laat oplopen: 24% en 60 versegaten in de schijf)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sowieso zijn bad sectors op harddisks als een virus. Die blijven zich uitbreiden. Je zou eigenlijk een marge om de bad sector heen moeten kunnen plaatsen. Nu wordt enkel de sector zelf gemarkeerd maar je zou de 2-5 sectoren er omheen ook bad moeten markeren.

Maar ja, helaas heeft die disk dus zijn tijd gehad. Wat kost een werkende schijf nu ongeveer?

Ik zou anders de originele wel bewaren maar als disk inderdaad zo'n compact Flash-disk gebruiken. Lekker snel :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Dan zoek eerst het internet af naar een werkende combinatie van jouw moederbord met een (welke?) compact Flash oplossing, want om de BIOS de disk correct te laten herkennen wordt je grootste uitdaging denk ik.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De NEC V20 is een drop-in replacement voor de 80x86/88, dus zou ik gewoon doen! scheelt enorm in de snelheid.

XT-IDE is idd een erg leuke oplossing, en dan kun je nog kiezen of je een CF wil gebruiken, of een IDE harddisk :)

[ Voor 1% gewijzigd door Vinnie op 21-07-2019 07:50 . Reden: vroege zondag ;) ]

C:\>_

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Vinnie schreef op zondag 21 juli 2019 @ 07:01:
De NEC V20 is een drop-in replacement voor de 80x86/88, dus zou ik gewoon doen! scheelt enorm in de snelheid.
V20 is uitwisselbaar met de 8088, V30 met de 8086 en de V40 met de 80286.
XT-IDE is idd een erg leuke oplossing, en dan kun je nog kiezen of je een CF wil gebruiken, of een IDE harddisk :)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Renault schreef op zondag 21 juli 2019 @ 01:04:
Dan zoek eerst het internet af naar een werkende combinatie van jouw moederbord met een (welke?) compact Flash oplossing, want om de BIOS de disk correct te laten herkennen wordt je grootste uitdaging denk ik.
Bios een hdd laten herkennen? Welke bios? Dit is een XT klasse computer, die heeft in zijn "eigen" bios geen enkele vorm van support. De support zit op de controller.

De onboard controller is een XTA dus geen enkele ATA oplossing krijg je daarop fatsoenlijk werkend. Ook een CF met adapter niet, daar moet weer een andere controller voor komen.

Goegel eens naar de XT CF V4 oplossing van James Pierce en Serge. Deze heb ik nu eenmaal werkend liggen en nog acht waar soldeerwerk en programmeren aan moet gebeuren. Daarmee heb ik een controller met eigen bios extensie welke de onboard oplossing vervangt.
Vinnie schreef op zondag 21 juli 2019 @ 07:01:
De NEC V20 is een drop-in replacement voor de 80x86/88, dus zou ik gewoon doen! scheelt enorm in de snelheid (...)
Ca. 5 tot 8% plus een behoorlijke bonus instructieset :)

Edit: Zelfs ebay kent deze schijf niet, of ook maar een andere xta schijf...

[ Voor 3% gewijzigd door Waterbeesje op 21-07-2019 13:51 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Eigenlijk was het al een gelopen race welke oplossing ik nu zou kiezen, tot er een andere op mijn weg komt. En misschien niet.

De XT-CF kaart zit er in. Maandagavond in een verloren uurtje (of 2, of drie... geen idee meer) heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de kaart in elkaar gesoldeerd. Met dank aan @The_ Mad_Ping voor het vastzetten van de CF adapter een tijdje geleden; SMD is voor mij een brug te ver.Zie mijn fotoalbum voor wat meer plaatjes :)

105 tadaaa

109 in de P3105 gestopt

Na het programmeren van de EEPROM succes!

114 BIOS-extensie werkt!

115

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1