Windows start niet op, bootres.dll corrupt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeksel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 19:25
Sinds gisteren start mijn Windows 10 niet meer op. Hij gaat wel in herstelmode, maar herstelt niet. Ook opstarten in safe mode werkt niet.

In SrtTrail.txt wordt een foutmelding gegeven: "The following file necessary for Windows start-up was corrupt: E:\efi\microsoft\boot\resources\custom\bootres.dll"

Dat is een bekend probleem, er staan tientallen pagina's op internet met mensen die dit ook gehad hebben. Probleem is dat er ook heel veel verschillende oplossingen worden gegeven :(

Ik kan wel in de opdrachtprompt komen. Opvallend: C: is mijn HDD, D: is denk ik een partitie, E>|: is mijn SSD met Windows erop. Als ik een USB ingeplugd heb is dat E: en de SSD F:.

Ik weet eigenlijk niet of die partitie er al was, maar ik dacht dat mijn SSD altijd D: was. Zou het kunnen dat door een Windows Update een partitie gemaakt is en dat problemen gaf? Zoiets wordt op https://www.bleepingcompu...ows-start-up-was-corrupt/ gesuggereerd (maar zijn oplossing snap ik niet helemaal).

In de opdrachtprompt kan ik in de Windowsdirectory komen. Als ik echter bootrec.exe /scanos doe, geeft ie aan 'total identified Windows installations: 0'. Dat is slecht nieuws denk ik?

Ik heb geprobeerd met de mediacreationtool van MS van een USB een opstartschijf te maken. Dat duurt heel lang en op het einde geeft ie een foutmelding. Vervolgens is de USB (volgens verkenner) leeg.

Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth wordt ook wel eens gesuggereerd als oplossing, niet gelukt.

Wat ik niet geprobeerd heb: bootress.dll downloaden en in de Windowsdirectory zetten. En/of het corrupte bestand verwijderen. Kan dat helpen? Is het riskant?

Ook niet geprobeerd: de oplossing die op https://aubreykloppers.wo...bootres-dll-is-corrupted/ staat. Afgezien dat de eerste stap niet lukt, snap ik niet precies wat hij doet.

Is er nog iets anders wat ik kan doen?

Ik ben overigens al twee dagen ermee bezig :(

[ Voor 6% gewijzigd door Poeksel op 20-07-2019 23:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Poeksel schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:15:
[...] Ik kan wel in de opdrachtprompt komen. Opvallend: C: is mijn HDD, D: is denk ik een partitie, E>|: is mijn SSD met Windows erop. Als ik een USB ingeplugd heb is dat E: en de SSD F:.
In de recovery console draait het 'live OS' (Windows PE) op C: Alle andere disks krijgen letters D: en hoger. Het zijn overigens allemaal partities, dus ook D:. D: zal in dit geval de bootpartitie zijn :)
Ik weet eigenlijk niet of die partitie er al was, maar ik dacht dat mijn SSD altijd D: was. Zou het kunnen dat door een Windows Update een partitie gemaakt is en dat problemen gaf? Zoiets wordt op https://www.bleepingcompu...ows-start-up-was-corrupt/ gesuggereerd (maar zijn oplossing snap ik niet helemaal).
In Windows PE krijgt ie denk ik sowieso een letter. Niets van aantrekken, in je eigen Windows is alles anders.
Ik heb geprobeerd met de mediacreationtool van MS van een USB een opstartschijf te maken. Dat duurt heel lang en op het einde geeft ie een foutmelding. Vervolgens is de USB (volgens verkenner) leeg.
Is je USB-stick wel gezond?
Ook niet geprobeerd: de oplossing die op https://aubreykloppers.wo...bootres-dll-is-corrupted/ staat. Afgezien dat de eerste stap niet lukt, snap ik niet precies wat hij doet.
Hij maakt de bootpartitie opnieuw aan. Zou kunnen werken.
Ik ben overigens al twee dagen ermee bezig :(
Ik neem aan dat je dan vooral doorgaat omdat je er wat van wilt leren? Anders zou ik hem gewoon opnieuw installeren ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeksel
Room42 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 04:58:
[...]

Ik neem aan dat je dan vooral doorgaat omdat je er wat van wilt leren? Anders zou ik hem gewoon opnieuw installeren ;)
Dat wilde ik wel, maar vanaf de recovery lukt het niet, en ik heb alleen een vooringestalleerde versie van Windows :(

Dank voor de uitleg over PE en partities! Of mijn USB-stick gezond is weet ik niet, maar verder doet ie het wel.

Toevoeging: Ik lees dat het mediacreationtool aan antivirus zou kunnen liggen, ik ga proberen te downloaden met antivirus uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Poeksel op 21-07-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Poeksel schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Dat wilde ik wel, maar vanaf de recovery lukt het niet, en ik heb alleen een vooringestalleerde versie van Windows :(
Dat het een voorgeïnstalleerde (:D) versie betreft zou niet uit mogen maken.
Dank voor de uitleg over PE en partities! Of mijn USB-stick gezond is weet ik niet, maar verder doet ie het wel.
Ja, de stukken die je gebruikt werken. Maar al eens met een andere stick getest?
Toevoeging: Ik lees dat het mediacreationtool aan antivirus zou kunnen liggen, ik ga proberen te downloaden met antivirus uit.
Ik weet niet welke AV je gebruikt, maar het zou me verbazen als dat het probleem echt blijkt te zijn.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeksel
Room42 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:47:

Ik weet niet welke AV je gebruikt, maar het zou me verbazen als dat het probleem echt blijkt te zijn.
Windows Defender en dat was inderdaad het probleem.

Nieuw probleem: ik ben in de installatie. Ik kan kiezen uit twee partities op station 0 (inclusief de HDD) en drie op station 1 (systeem, primair, OEM). Echter, station 1 (de SDD) bevat een MBR partitietabel. "Op EFI-systemen kunt u Windows alleen op GPT-schijven installeren."

Daar komt het verhaal van https://aubreykloppers.wo...bootres-dll-is-corrupted/ blijkbaar tevoorschijn. YouTube: How to Convert MBR to GPT during Windows Installation doet het iets anders, met het commando clean in diskpart. Maar allebei komt neer, als ik het goed begrijp, op het volledig leegmaken van de SDD?

Om twee redenen vermijd ik dat liever:
1) Scheelt gedoe van alles backuppen en terugzetten (heb wel al een backup alle bestanden op mijn bureaublad gemaakt)
2) Ik ben bang dat mijn productcode niet onthouden wordt als ik Windows verwijder en opnieuw installeer.

Is er een alternatief? Windows op de HDD installeren, maar dat is misschien vragen om problemen?

(computer is uit 2013 trouwens, weet niet of dat relevant is)

[ Voor 4% gewijzigd door Poeksel op 21-07-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
https://aubreykloppers.wo...bootres-dll-is-corrupted/ zal enkel de EFI-partitie wissen, dus de rest blijft onaangetast. Maar een backup hebben kan nooit kwaad. ;)

Je productcode staat in je UEFI (BIOS) dus geen probleem.

edit:
Heb je soms je boot mode van Legacy naar UEFI gezet waarna je systeem niet meer bootte?

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 21-07-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeksel
Even voor de zekerheid: volume 3 van disk 1 is degene die ik moet selecteren en V: van moet maken? Die komt qua grootte overeen met Station 1 partitie 2 (primair, 237gb waarvan 32 beschikbaar).

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/14wesk5.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Poeksel op 21-07-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeksel
edit:
Heb je soms je boot mode van Legacy naar UEFI gezet waarna je systeem niet meer bootte?
Niet bewust, maar volgens mij zag ik wel UEFI staan en niet Legacy in de bios (maar omdat te controleren moet ik uit de installatie gaan).

ASUS Z87-Pro trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Poeksel op 21-07-2019 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Poeksel Wil je eens de output van onderstaande tonen?
select disk 1
detail disk

En niet dubbelposten, hè. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Room42 op 21-07-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Een clean installatie van Windows

Als je huidige Windows 10 al geactiveerd dan is je licentie al
gekoppeld aan je hardware of MS account.

1 Maak een opstartbare Windows 10 usb stick.
gebruik deze link
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

2 Verwijder/loskoppelen van alle HDs en USB stick en USB cardreader behalve de SSD.
3 Sluit de opstart Windows USB stick aan en start de pc op via de USB stick.

4 Bij de vraag voor licentie code klik op heb geen licentie code.

5 bij de overzicht van schijven en partitie verwijder al partities tot dat
je allen de 1 partitie over met de totale grote van de SSD.
selecteer deze partitie en ga verder met de installatie van Windows.
6 Na de Installatie van Windows kan je de overige HDs én .. aansluiten.

7 Contoleer of Windows is geactiveerd.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeksel
Room42 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:36:
@Poeksel Wil je eens de output van onderstaande tonen?
select disk 1
detail disk
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2czy5n6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeksel
r44 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:42:
5 bij de overzicht van schijven en partitie verwijder al partities tot dat
je allen de 1 partitie over met de totale grote van de SSD.
selecteer deze partitie en ga verder met de installatie van Windows.
Kan dat zonder bestanden en programma's te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Neen dit is dan een schone Installatie van Windows.
Dus alles wat op de SSD staat ben je kwijt.
Dus maak eerst een backup
Van de bestanden kan je een backup maken maar de geinstalleerde
programma's zal je dus op nieuw moeten installeren

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeksel
Het is me nog steeds niet gelukt de EFI-partitie de vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En met 'Opstartherstel'? Check even zoeken bij google naar 'windows 10 repair boot partition'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeksel
Opdrachtherstel werkt dus sowieso niet.

Net met een Microsoft-medewerker gesproken, die vertelde dat ik met een Windowsprogramma kon converten naar gpt zonder bestanden te verliezen.

En wat betreft diskpart/clean + convert gpt: "het zal die waarschijnlijk van 237GB gaan zijn"

(Oftewel, helaas wist hij ook geen manier om programma's te behouden)

[ Voor 6% gewijzigd door Poeksel op 22-07-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

TheVMaster

Moderator WOS
Beste @Poeksel zou je misschien de volgende keer niet twee berichten achter elkaar willen plaatsen, maar de Wijzig knop kunnen gebruiken?
Pagina: 1