Goedkope geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Menboy
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-12-2024
Hallo,

Ik zoek een?
Ik heb een geluidskaart nodig omdat ik problemen heb met de onboard audio op mn moederbord, heb er nogal weinig verstand van dus vraag ik het hier maar. Ik eigenlijk gewoon iets nodig waar ik mn headset inplug en er vervolgens normaal geluid uit komt.

Wat is je budget?
€35

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een asrock b450 steel legend moederbord met daarop meerdere vrije pcie 2.0 x1 aansluitingen. De headset die ik gebruik is de arctis 3 van steelseries.

Is dit wat? pricewatch: Creative Sound Blaster Audigy Fx
Hij is 5.1 heb ik 7.1 nodig voor mn headset? Sorry als ik wat dom overkom maar ik weet er gewoon niks van.

Bedankt

Alle reacties

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 13:32
Een headset slikt normaliter niet meer dan stereo. Sommige koptelefoons hebben zogenaamd 7.1 maar die lopen via een USB kabel en hebben dus niet eens een geluidskaart nodig.

Wat is je preciese probleem eigenlijk? Misschien is een nieuwe kaart niet eens nodig.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Laten we eens bij het begin beginnen: wat is precies het probleem?

Krijg je geen surround op je headset? Kraakt het? Hoe heb je het nu aangesloten? Doet je probleem zich voor op zowel de mobo audiopoort als die aan de voorkant van je kast (als die er op zit)?

Je hebt geen 5.1/7.1 geluidskaart nodig voor die headset, de 'surround' in dat ding is puur synthetisch, geen echte gescheiden kanalen dus daar hoef je niet naar te kijken.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Verwijderd

Ik zou eerder voor deze gaan: V&A aangeboden: Creative X-Fi Xtreme Gamer
Goedkoper kan ik niet vinden.
X-Fi heeft goed geluid en je headphones hebben niet meer dan een stereo aansluiting nodig.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 22:48:
Ik zou eerder voor deze gaan: V&A aangeboden: Creative X-Fi Xtreme Gamer
Goedkoper kan ik niet vinden.
X-Fi heeft goed geluid en je headphones hebben niet meer dan een stereo aansluiting nodig.
Reken dan wel de prijs van een hamer erbij aangezien die kaart PCI is en niet zal passen op de PCIe sloten van TS ;)

Willekeurig nieuwe onderdelen kopen totdat het ineens misschien werkt is een stom idee, eerst het probleem vinden en dan een oplossing daarvoor gebruiken is een stuk slimmer, grote kans dat het een software issue is waar een nieuwe soundcard niks aan veranderd...

Fixing things to the breaking point...

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 23:19
Zelf deze kaart in gebruik, aanrader gezien deze minder moeite heeft om headsets aan te sturen met meer weerstand. (stuk beter dan onboard)

Zowel als pci als pci-express te krijgen.

pricewatch: Asus Xonar DGX

• Menboy
Het probleem met de onboard audio is dat het verschrikkelijk kraakt, op alle aansluitingen, heb het al teruggestuurd naar de verkoper maar die kon niks doen en alles kwa drivers geprobeerd, ook een forum in de categorie moederborden en nu ik na meer dan een week mn nieuwe pc nog niet normaal kan gebruiken ben ik er helemaal klaar mee. Vandaar dus

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Menboy schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:11:
Het probleem met de onboard audio is dat het verschrikkelijk kraakt, op alle aansluitingen, heb het al teruggestuurd naar de verkoper maar die kon niks doen en alles kwa drivers geprobeerd, ook een forum in de categorie moederborden en nu ik na meer dan een week mn nieuwe pc nog niet normaal kan gebruiken ben ik er helemaal klaar mee. Vandaar dus
Een week? Dat is binnen garantie? Nieuwe eisen, althans als het om een commerciele transactie ging en geen tweedehands ding is.

En je hebt nog wat feedback in dat andere topic van je aangaande je voeding. Is alles inderdaad wel goed geaard?

[ Voor 20% gewijzigd door Tokkes op 20-07-2019 23:21 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kraken kan ook komen door een gebrek aan aarding. Dan kun je er een losse geluidskaart induwen, maar dat wil niet zeggen dat dat het probleem oplost. Dus kijk eens goed naar de oorzaak.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 13:32
Probeer eerst ook eens andere oordopjes, dan weet je gelijk of het je moederbord of de headset is.

• Tokkes
@Basekid - Heeft-ie al gedaan, maar in plaats van het ons even makkelijk te maken moeten we er zelf naar op zoek:
Audio pops en gekraak onboard audio

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• Menboy
Bedankt voor de reacties, ik had dat topic idd even moeten linken sorry daarvoor.
Hoe weet ik of het goed geaard is of niet?

• Tokkes
Het is je eerste PC? Een veelgemaakte fout is geen afstandsbusjes gebruiken tussen kast en moederbord, heb je dat wel goed gedaan?

Daarnaast: zitten alle kabels *goed*?
Heb je aardingspin in je stopcontact?
Je hebt geen kartonnen ringetjes ofzo rond je schroefjes van het moederbord als 'isolatie' hoop ik?

• Menboy
Het is inderdaad mijn eerste zelfgebouwde pc, ik heb gewoon afstandbusjes gebruikt en heb de pc 2 keer gebouwd dus ik ben vrij zeker dat alle kabels er gewoon goed inzitten. Ik heb geen aardingspin in mijn stopcontact maar mn oude pc had nergens last van. Ik heb niks geen isolatie ofzo gebruikt.
Bedankt voor je reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door Menboy op 21-07-2019 00:22 ]

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Menboy schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:43:
Het is inderdaad mijn eerste zelfgebouwde pc, ik heb gewoon afstandbusjes gebruikt en heb de pc 2 keer gebouwd dus ik ben vrij zeker dat alle kabels er gewoon goed inzitten. Ik heb geen aardingspin in mijn stopcontact maar mn oude pc had nergens last van. Ik heb niks geen isolatie ofzo gebruikt.
Bedankt voor je reactie.
Wellicht heb je een standoff (afstandsbusje) gebruikt op een plek waar die niet moet? in je kast/chassis plaat zitten meer ' gaatjes' dan op je moederbord.

• Helza
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-12-2025
Simpelste oplossing is een USB audio adapter te gebruiken, even dubbel checken of je de juiste aansluitingen hebt voor je headset. Maar aangezien jouw headset een 7.1 "virtual" surround sound is ga ik er van uit dat het gewoon een 3.5mm audio jack is..

categorie: Geluidskaarten

Goedkoopste 2.0 usb geluidskaart kopen voor 4 a 5 euro. (of als je in de buurt van heemskerk woont mag je mijn oude komen ophalen die ik niet gebruik). Dan weet je in ieder 100% zeker of het wel/niet aan je onboard audio ligt.

Als je dan weet of het daar aan ligt en je vind de audio qualiteit niet acceptabel van een goedkope usb adapater weet je dat je voor een betere externe audio kaart moet gaan.

offtopic:
Geen ge-aarde pc? auchie, ik hoop niet dat het een dure pc is. 1x een goede piek op het stroom netwerk en je hebt een grote kans dat er iets opgeblazen wordt in je pc.

• Menboy
Ik heb net een usb headset aangesloten die met een eigen geluidskaart komt, zelfde probleem. Ik hoop dat iemand nog met suggesties komt want ik weet het echt niet meer nu. Anders trek ik morgen denk ik maar mn hele pc uit elkaar en ga ik maar kijken of ik wat kan vinden.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
ASRock B450 Steel Legend
Audiochip Realtek ALC892 ✓

Toevallig heb ik vandaag het probleem:
'Krakend geluid in Windows 10 1903 met een Realtek onboard geluidkaart'
opgelost.
Na lang zoeken blijkt dat de Realtek drivers de oorzaak zijn en in mijn geval zeker geen aarding- of ander hardwareprobleem.
In apparaatbeheer het stuurprogramma vervangen door een generieke HD audio driver (van MIcrosoft) en alles werkt nu eindelijk perfect.
https://www.digitaltrends...d-problems-in-windows-10/
(Scrollen naar "Use a generic high definition audio device driver" )
Van te voren kun je controleren met Latency Monitor:
https://www.resplendence.com/latencymon

Deze sloeg bij mij met de Realtek driver volledig in het rood (extreem hoge latency)
Nu met de Microsoft driver alles netjes binnen de marges.
https://neosmart.net/wiki/fix-realtek-audio-delay-lag/

[ Voor 48% gewijzigd door Henk007 op 22-07-2019 22:41 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:25

M2M

medicijnman

En voordat je je PC uit elkaar trekt, sleep 'm even naar een geaard stopcontact. Die test is eenvoudiger dan je PC weer uit elkaar halen.

Mocht het daar wel goed gaan, check dan vooral ook even of er geen voedingsblokken in de buurt liggen. Adapters, brakke powersupplies en andere brommende meuk wil nog wel eens een oorzaak zijn als de audio kabels er te dicht langs lopen.

-_-

• Menboy
Ik zal morgen dat met de drivers proberen. Ben het vergeten te vermelden maar het verplaatsen naar een geaard stopcontact had ook geen effect.

• Menboy
@Henk007 Ik heb Latencymonitor gebruikt en alles slaat inderdaad in het rood (Ik denk dat dit een hardware probleem uitsluit). Hierna probeerde ik de generieke driver te installeren, dit lukte maar ik hoorde nog steeds gekraak en de meters slaan nog steeds in het rood. Zijn er nog andere drivers die ik kan proberen?

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-01 18:51
Zoals @Tokkes al aangaf, ik zou gewoon teruggaan naar de verkoper en een nieuwe eisen! Zij behoren jou een goedwerkend product te verkopen :)

[ Voor 23% gewijzigd door PEBKAC op 23-07-2019 13:11 ]

• Tokkes
Menboy schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:05:
Ik heb net een usb headset aangesloten die met een eigen geluidskaart komt, zelfde probleem. Ik hoop dat iemand nog met suggesties komt want ik weet het echt niet meer nu. Anders trek ik morgen denk ik maar mn hele pc uit elkaar en ga ik maar kijken of ik wat kan vinden.
hier kon je al uit afleiden dat het de drivers niet gingen zijn.
Hardware probleem kan nog steeds maar ik denk dat we eerder moeten gaan kijken naar moederbord (chipset) of misschien zelfs CPU, want als die het via USB ook raar doet ga je het uiteraard met een andere geluidskaart ook voorhebben. Eventueel de voeding is ook mogelijk een schuldige, als je een andere hebt zou ik dat ook proberen.

Neen, het feit dat latencymonitor rood uitslaat sluit een hardware probleem niet uit. Sterker, het kan er zomaar op wijzen dat het wel een hw probleem is.

Kan je ook je geheugen eens testen mbv memtest86+ ?

Je hebt als je online koopt 14 dagen retourrecht zonder opgaaf van reden, en wettelijk heb je ook 2 jaar garantie. Maak daar gebruik van alsjeblief.

[ Voor 7% gewijzigd door Tokkes op 23-07-2019 13:38 ]

• Menboy
Ik heb de ramtest gedaan, kwam niks uit, moederbord heb ik al teruggestuurd, ze konden geen problemen vinden. CPU zou nog kunnen (ryzen 5 3600) of mijn voeding (riotoro onyx 750). Ik verdenk vooral mn voeding omdat mn pc ook al een keer uit zichzelf opnieuw opstartte zonder bsod of iets, gewoon zwart scherm en opnieuw opstarten. Is er een manier om die voeding te testen?

• Tokkes
Menboy schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:06:
Ik heb de ramtest gedaan, kwam niks uit, moederbord heb ik al teruggestuurd, ze konden geen problemen vinden. CPU zou nog kunnen (ryzen 5 3600) of mijn voeding (riotoro onyx 750). Ik verdenk vooral mn voeding omdat mn pc ook al een keer uit zichzelf opnieuw opstartte zonder bsod of iets, gewoon zwart scherm en opnieuw opstarten. Is er een manier om die voeding te testen?
Nee, niet terugsturen en vragen of ze wat kunnen vinden. Als je je nog kan beroepen op WKOA (14 dagen na levering) gewoon kei hard deze teruggeven en weigeren terug te nemen en dus of de koop ontbinden of een vervangend moederbord (eventueel met opleg van een kant als de prijs niet gelijkloopt).

Daarbij, als ze niets kunnen vinden daar (gesteld dat ze dus ook andere CPU, voeding, kabels en kast gebruiken, dan zou ik toch echt eens kijken naar de voeding of CPU. Of misschien zelfs gewoon je hele stroomvoorziening.

Manieren genoeg om de voeding te testen - een simpele beginner is een PSU tester als dit - misschien heeft iemand in je buurt eentje liggen? Zou (in mijn mening) standard backpack gear moeten zijn van iedereen die zich wat met PC's (hardwarematig) bezighoudt (maar dan liefst wel een modelletje dat wat robuuster is, voorbeeld-testertje is een goedkoop ding dat je niet te vaak na elkaar moet gebruiken).

Maar ook dat is niet meer dan een veredelde multitester/voltmeter. Met wat geluk detecteer je wel een short oid, hangt van de tester af. Als jij of iemand anders in je buurt handig is met een multimeter kan dat ook redding brengen - dat is misschien zelfs aan te raden want dan kan je tegelijk ook je voltages in het oog houden terwijl de boel loopt.

Sloop de boel eens uit elkaar en test eens buiten de kast, kijk of je het probleem nog hebt? (leg het niet op zo'n ESD zak want die geleiden net langs de buitenkant).

Haal er eens een andere voeding bij ? (desnoods bestel je eentje online om mee te testen en stuur je hem weer binnen 2 weken terug op zonder dat je moet opgeven waarom)

Maar dan kom ik ook weer terug op mijn eerste suggestie: Gewoon keihard nieuw moederbord vragen. Des te langer je wacht, des te minder tijd je hebt om dat binnen die initiele 14 dagen na levering te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tokkes op 23-07-2019 17:23 ]

• Menboy
Ik ga de processor, het moederbord en de voeding terugsturen en nieuwe kopen. Dit zou het moeten oplossen. Bedankt voor iedereens hulp.

• Tokkes
Menboy schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:41:
Ik ga de processor, het moederbord en de voeding terugsturen en nieuwe kopen. Dit zou het moeten oplossen. Bedankt voor iedereens hulp.
Weer trek je conclusies.
Neen, zonder dat we de precieze oorzaak weten kan je goed 800 euro voor nieuw materiaal kopen, terug thuis komen en exact hetzelfde probleem hebben omdat blijkt dat je kast gebogen is en kortsluiting maakt, whatever ik zeg maar wat.

Dus ja, goed dat je die dingen gaat omruilen, zoals aangeraden. Maar geef jezelf niet teveel hoop. Met wat geluk heb je alles werkend als je je nieuwe spullen hebt, en dan weet je nog steeds niet waaraan het ligt, en zou dat toch niet verdomd fijn zijn te weten zodat we in de toekomst niet dezelfde post moeten lezen hier? Waardoor je later misschien op een forum verkeerd advies gaat geven "want bij mij was dat de oplossinghet probleem" - en dan zijn we ook nergens.

Ook negeer je weer (en zoals zovelen en zovaak hier) weer de helft van een een post met tips om te troubleshooten.

[ Voor 8% gewijzigd door Tokkes op 23-07-2019 22:08 ]

• dcnldcnl
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-07-2025
1. Sluit de PC aan op een stopcontact met beaarding. Test de audio van de PC. Geen verschil?
2. Update je GPU drivers,GPU drivers komen met Audio drivers.
3. Klinkt stom, maar schakel de aardlekschakelaar in je meterkast van je bewoning uit. Wacht een paar minuten. Schakel alle andere groepen uit, schakel de aardlekschakelaar in en schakel een voor een de groepen in. Geen verschil?
4. Neem de PC naar een familie lid of vriend en sluit daar de PC aan. Als dit ook geen verschil geeft..
5. Een simpele audio kaart kopen, werkt dit niet dan is het moederbord (mogelijk).
Success.

• Menboy
Ik heb het probleem uiteindelijk gevonden, het was een kapotte geheugenmodule. Bedankt voor alle reacties.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Menboy schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:25:
Ik heb het probleem uiteindelijk gevonden, het was een kapotte geheugenmodule. Bedankt voor alle reacties.
Mooi!
Alleen kan ik niet verklaren dat je met een defecte ram-module een stabiele PC kan hebben waarvan alleen maar het geluid kraakt :?
Pagina: 1